Pagina 1 van 1

Modelspoorbaan NG Railway

Geplaatst: 05 aug 2021, 12:19
door NGRailways
Hallo allemaal,

Afgelopen winter ben ik begonnen op zolder met een L vormige baan.
hierin speelt rails van Kato een hoofdrol. dit omdat ik nog geen definitief baanplan in gedachten heb.
Momenteel ligt er al aardig wat rails waar dus nog de nodige wijzigingen in door gaan.
Alles word aangestuurd door een Z21 met Multimaus. Voor eventuele plannen om volledig geautomatiseerd te rijden word nog over nagedacht.
Afbeelding
Afbeelding

Ook de naam moet nog verzonnen worden, maar momenteel blijft het NG Railway, een kleine verwijzing naar mijn YouTube kanaal NG Railways (waar ook diverse Modelspoor video's te vinden zijn.)

Groet, Niels Groenendijk

Re: Modelspoorbaan NG Railway

Geplaatst: 06 aug 2021, 18:57
door NGRailways
Afbeelding
Het plan wat ik in mijn hoofd heb zitten. Zijn er volgens jullie nog opmerkingen/tips met dingen waar op gelet moet worden? Graag wil ik alles op 1 niveau houden dus geen schaduwstations en dergelijke

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst: 20 aug 2021, 13:10
door Miller's Dale
Je hebt in ieder geval genoeg spoor liggen zo. Zou je niet iets willen met een klein beetje hoogte verschil?

Let even op met je keerlussen dat ze bepalend zijn voor de maximale lengte van je treinen die er over gaan

Geplaatst: 24 aug 2021, 14:50
door NGRailways
Miller's Dale schreef: 20 aug 2021, 13:10 Je hebt in ieder geval genoeg spoor liggen zo. Zou je niet iets willen met een klein beetje hoogte verschil?

Let even op met je keerlussen dat ze bepalend zijn voor de maximale lengte van je treinen die er over gaan
Klopt, ik wil liever geen hoogteverschillen omdat naar mijn mening ik daar niet genoeg ruimte voor heb aangezien ik niet onder mijn tafel kan komen omdat dit nog opslagruimte is op zolder.

Ook de keerlussen is over nagedacht, deze is voor een losse loc aangezien de nieuwe minitrix draaischijf niet lang genoeg is voor locs groter als een baureihe 44

Geplaatst: 27 dec 2021, 19:56
door NGRailways
Goedendag allemaal!
Het is enige tijd geleden dat ik hier ben gestart met mijn topic. Ik heb besloten om mijn baan te gaan uitbouwen van een L vorm naar een U vorm. Ook ga ik vast voorbereidingen treffen om via een uitneembare brug een O te kunnen rijden.
Morgen zal ik het hout binnen krijgen en de U gaan bouwen. Daarover later meer foto’s.
Ook ben ik nog aan het stoeien met mijn baanplan. Omdat ik Kato rails gebruik ben ik niet in de gelegenheid om bochtwissels en engelse kruiswissels te gebruiken aangezien die niet in het assortiment van Kato zitten. Maar ik ga proberen er wat moois van te maken!Afbeelding

Geplaatst: 28 dec 2021, 18:22
door NGRailways
Vandaag ben ik verder gegaan op de zolder. Allereerst het frame gemaakt en daarna de plaat er op. Nu nog maar weer wat rails bestellen om alles te vullen ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 28 dec 2021, 18:54
door Momfer
Da's een mooi rangeerterrein zo :) Veel plezier met de verder bouw.

Geplaatst: 28 dec 2021, 21:51
door joopspoort
Niels,
nog even over je sporenplan van 06 aug:
ik zou in de linker poot van de L ook een diagonaal spoor van linksonder naar rechtsboven leggen met een kruiswissel (of kruising) in de andere diagonaal.
Anders kun je met een trein (loc + wagons) alleen maar rechtsom rijden.

Geplaatst: 28 dec 2021, 21:54
door NGRailways
joopspoort schreef:Niels,
nog even over je sporenplan van 06 aug:
ik zou in de linker poot van de L ook een diagonaal spoor van linksonder naar rechtsboven leggen met een kruiswissel in de andere diagonaal.
Anders kun je met een trein (loc + wagons) alleen maar rechtsom rijden.
Hallo Joop,

Bedankt voor de tip!
Echter is dit plan alweer verouderd. Aangezien ik vandaag een stuk heb aangebouwd ben ik alweer met het 15e plan aan het tekenen. Ik zal vd week nog weer een screenshot delen met het plan zoals ik er nu voor sta. Momenteel ben ik ook nog informatie aan het inwinnen over het maken van blokken. Ik wil mijn baan gaan voorbereiden op aansturing vanuit iTrain, echter wil ik voorlopig nog even met een simpele handregelaar rijden. Om later problemen te voorkomen ga ik al wel de blokken maken.

Geplaatst: 04 feb 2024, 20:24
door NGRailways
Na ruim 2 jaar met de Kato rails te hebben gereden (want ik had nog geen definitief baanplan) toch de keuze gemaakt om met Peco code 55 te gaan rijden. Maaaaar, hier moet zeker een definitief baanplan voor gaan komen aangezien dit allemaal vastgelegd moet worden. En dus ben ik al ruim een jaar bezig met allerlei ideeën voor de baanplannen. Aangezien ik voornamelijk met Duitse stoomtreinen rijd, maar eigenlijk ook wel wat Nederlands dieselgeweld waardeer is de invulling van de scenery Duits/Nederlands gebaseerd. Een groot stoomdepot aan de linkerzijde, een groot station (7 sporen waarvan 2 eilandperonnen en 2 doorgaande middensporen) staan op de planning.

Omdat ik met lange treinen rijd en stoomlocomotieven over het algemeen minder trekkracht hebben houd ik een stijgingspercentage van 1% aan. Het groene stoomdepot ligt op +80mm en de bedoeling is dat het gele spoor links op 0 ligt. Het rood/roze spoor is hierbij de klim van 0 naar +80mm. Aan de rechterkant ga ik een keerlus maken met aan de voorzijde een klein stationnetje met 1 eilandperron. Aangezien ik 2 draaischijven in het bezit heb komt hier het ‘dieseldepot’.
Het grote station komt ook op +80mm met nog rechts een uit te werken opstel terrein. Deze wil ik niet wegwerken als schaduwstation ivm de beschikbare ruimte onder de tafel. Deze ga ik dus nog uitwerken op het niveau van +80mm inclusief nogmaals een keerlus.

Er is nog veel uit te werken qua wisselstraten. Het stoomdepot zelf heb ik al in mijn hoofd zitten en dit ga ik aankomende paar dagen proberen uit te werken. De lichtblauwe sporen die nu aan de linkerkant liggen zullen rangeersporen worden voor de aan en afvoer van kolenwagens.

Wellicht heeft een van jullie al een aantal verbeterpunten gezien.
Ik zal proberen dit draadje actief bij te gaan houden in alle verdere vorderingen.

Afbeelding
Groet, Niels

Geplaatst: 04 feb 2024, 21:39
door DTS
Probeer je sporen wat vloeiender te laten lopen, gebruik de ruimte en voorkom stukken gelijktijdig aan de baanranden.

Zo creëer je meer diepgang en realisme

Geplaatst: 05 feb 2024, 21:14
door NGRailways
DTS schreef:Probeer je sporen wat vloeiender te laten lopen, gebruik de ruimte en voorkom stukken gelijktijdig aan de baanranden.

Zo creëer je meer diepgang en realisme
Dank voor de tip! Ik was er al niet geheel tevreden over. Vanavond de helling en het kleine station verder uitgewerkt. Voor het stoomdepot de ligging bepaald (bruin). De invulling van de sporen en wissels gaan nog aangepast worden. Veel inspiratie haal ik uit het recent uitgegeven boek ‘Modellbahn Betriebswerke’ uitwerking van het depot, grote station en rangeer/opstel terrein rechts volgt nog.Afbeelding

Geplaatst: 13 mar 2024, 17:40
door NGRailways
Als proef heb ik een deel van bovenstaand baanplan uitgeprint op schaal en neergelegd op de tafel. Ook de recent opgeleverde ringloods neergezet om te gaan passen en een beeld te krijgen van de indeling. Meteen al wat puntjes gezien, terug naar de tekentafel dus! Afbeelding

Geplaatst: 04 apr 2024, 10:54
door NGRailways
Nadat het baanplan was uitgeprint kon ik dan eindelijk beginnen. De onderste plaat blijft liggen en hier maak ik een gedeelte bovenop voor het depot en later ook het station waardoor er 2 levels verschijnen.
Afbeelding
Na het plakken van wat kurk ziet het er toch al heel anders uit. Het is wat grofweg weggesneden want de afwerking volgt later.
Afbeelding
Na een tip van Martin over de railschoentjes ben ik maar meteen aan de gang gegaan. Het is even wat geknoei en na wat frustratie kon ik even proefpassen met de eerste 5 sporen.
Afbeelding
Nu de overige 13 sporen nog en dan de voedingsdraadjes solderen en de lampjes in de loods aanbrengen.

Geplaatst: 17 aug 2024, 15:12
door NGRailways
Verder met de ringloods. Alle sporen zijn inmiddels aangesloten en na een test werkend. Ik heb de contacten die onder de draaibrug zitten moeten wegknippen voor een juiste werking. Inmiddels bezig met het maken van de verlichting in de loods. Het is even heel wat werk om bij alle 18 lampjes de draden te verlengen, weg te werken, door te voeren en onder de plaat aan te sluiten maar het einde is in zicht!Afbeelding

Geplaatst: 19 sep 2024, 10:05
door NGRailways
Inmiddels is de ringloods af en kan ik verder aan de daadwerkelijke layout vannde baan. Omdat ik veel met stoomlocomotieven rijdt en de trekkracht daarvan niet echt fantastisch is wil ik de helling zo vlak mogelijk houden. Voor de helling heb ik nu 1,25% aangehoudenAfbeelding
Ook maar even meteen met enkele stoomlocs en een tijdelijk stukje spoor wat trekkracht getest. Alles is volgens plan verlopenAfbeelding
Nu zal je denken, 6 rijtuigen dat weegt niks. Deze wagens zijn voorzien van binnenverlichting en rollen voor geen meter. Deze ga ik nog modificeren maar voor nu was het een mooie test.

Geplaatst: 19 sep 2024, 10:47
door denobis
Ik weet niet wat voor software je gebruikt maar in iTrain is het mogelijk door middel van het stijgings of dalings percentage in een blok aan te geven de trekkracht van een lok op de helling aanzienlijk te verbeteren.
Dit zou misschien een oplossing kunnen zijn van het matig trekken op de helling.
Ik heb hier een helling van 4% (ja ja eigenlijk te stijl) maar daar trekken alle treinen met een behoorlijke sleep toch redelijk makkelijk tegen op door die aanpassing in iTrain.

Geplaatst: 19 sep 2024, 22:12
door NGRailways
denobis schreef:Ik weet niet wat voor software je gebruikt maar in iTrain is het mogelijk door middel van het stijgings of dalings percetange in een blok aan te geven de trekkracht van een lok op de helling aanzienlijk te verbeteren.
Ik ga zelf met een Z21 en multimaus rijden. Wel digitaal maar niet met de computer gestuurd.