Hallo allemaal,
Afgelopen winter ben ik begonnen op zolder met een L vormige baan.
hierin speelt rails van Kato een hoofdrol. dit omdat ik nog geen definitief baanplan in gedachten heb.
Momenteel ligt er al aardig wat rails waar dus nog de nodige wijzigingen in door gaan.
Alles word aangestuurd door een Z21 met Multimaus. Voor eventuele plannen om volledig geautomatiseerd te rijden word nog over nagedacht.
Ook de naam moet nog verzonnen worden, maar momenteel blijft het NG Railway, een kleine verwijzing naar mijn YouTube kanaal NG Railways (waar ook diverse Modelspoor video's te vinden zijn.)
Groet, Niels Groenendijk
Modelspoorbaan NG Railway
- NGRailways
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:29
Modelspoorbaan NG Railway
NG Railways website: https://ng-railways.nl/
NG Railways op YouTube: https://www.youtube.com/c/NGRailways
NG Railways op YouTube: https://www.youtube.com/c/NGRailways
- NGRailways
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:29
Het plan wat ik in mijn hoofd heb zitten. Zijn er volgens jullie nog opmerkingen/tips met dingen waar op gelet moet worden? Graag wil ik alles op 1 niveau houden dus geen schaduwstations en dergelijke
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
NG Railways website: https://ng-railways.nl/
NG Railways op YouTube: https://www.youtube.com/c/NGRailways
NG Railways op YouTube: https://www.youtube.com/c/NGRailways
- Miller's Dale
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 17 aug 2021, 20:54
Je hebt in ieder geval genoeg spoor liggen zo. Zou je niet iets willen met een klein beetje hoogte verschil?
Let even op met je keerlussen dat ze bepalend zijn voor de maximale lengte van je treinen die er over gaan
Let even op met je keerlussen dat ze bepalend zijn voor de maximale lengte van je treinen die er over gaan
Baan 460cm X 260cm, Z21, megapoint control, Itrain 5, Era 6/7 British Railways
- NGRailways
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:29
Klopt, ik wil liever geen hoogteverschillen omdat naar mijn mening ik daar niet genoeg ruimte voor heb aangezien ik niet onder mijn tafel kan komen omdat dit nog opslagruimte is op zolder.Miller's Dale schreef: ↑20 aug 2021, 13:10 Je hebt in ieder geval genoeg spoor liggen zo. Zou je niet iets willen met een klein beetje hoogte verschil?
Let even op met je keerlussen dat ze bepalend zijn voor de maximale lengte van je treinen die er over gaan
Ook de keerlussen is over nagedacht, deze is voor een losse loc aangezien de nieuwe minitrix draaischijf niet lang genoeg is voor locs groter als een baureihe 44
NG Railways website: https://ng-railways.nl/
NG Railways op YouTube: https://www.youtube.com/c/NGRailways
NG Railways op YouTube: https://www.youtube.com/c/NGRailways
- NGRailways
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:29
Goedendag allemaal!
Het is enige tijd geleden dat ik hier ben gestart met mijn topic. Ik heb besloten om mijn baan te gaan uitbouwen van een L vorm naar een U vorm. Ook ga ik vast voorbereidingen treffen om via een uitneembare brug een O te kunnen rijden.
Morgen zal ik het hout binnen krijgen en de U gaan bouwen. Daarover later meer foto’s.
Ook ben ik nog aan het stoeien met mijn baanplan. Omdat ik Kato rails gebruik ben ik niet in de gelegenheid om bochtwissels en engelse kruiswissels te gebruiken aangezien die niet in het assortiment van Kato zitten. Maar ik ga proberen er wat moois van te maken!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het is enige tijd geleden dat ik hier ben gestart met mijn topic. Ik heb besloten om mijn baan te gaan uitbouwen van een L vorm naar een U vorm. Ook ga ik vast voorbereidingen treffen om via een uitneembare brug een O te kunnen rijden.
Morgen zal ik het hout binnen krijgen en de U gaan bouwen. Daarover later meer foto’s.
Ook ben ik nog aan het stoeien met mijn baanplan. Omdat ik Kato rails gebruik ben ik niet in de gelegenheid om bochtwissels en engelse kruiswissels te gebruiken aangezien die niet in het assortiment van Kato zitten. Maar ik ga proberen er wat moois van te maken!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
NG Railways website: https://ng-railways.nl/
NG Railways op YouTube: https://www.youtube.com/c/NGRailways
NG Railways op YouTube: https://www.youtube.com/c/NGRailways
- NGRailways
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:29
Vandaag ben ik verder gegaan op de zolder. Allereerst het frame gemaakt en daarna de plaat er op. Nu nog maar weer wat rails bestellen om alles te vullen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
NG Railways website: https://ng-railways.nl/
NG Railways op YouTube: https://www.youtube.com/c/NGRailways
NG Railways op YouTube: https://www.youtube.com/c/NGRailways
Da's een mooi rangeerterrein zo Veel plezier met de verder bouw.
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31
Niels,
nog even over je sporenplan van 06 aug:
ik zou in de linker poot van de L ook een diagonaal spoor van linksonder naar rechtsboven leggen met een kruiswissel (of kruising) in de andere diagonaal.
Anders kun je met een trein (loc + wagons) alleen maar rechtsom rijden.
nog even over je sporenplan van 06 aug:
ik zou in de linker poot van de L ook een diagonaal spoor van linksonder naar rechtsboven leggen met een kruiswissel (of kruising) in de andere diagonaal.
Anders kun je met een trein (loc + wagons) alleen maar rechtsom rijden.
Laatst gewijzigd door joopspoort op 28 dec 2021, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Joop
Joop
- NGRailways
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:29
Hallo Joop,joopspoort schreef:Niels,
nog even over je sporenplan van 06 aug:
ik zou in de linker poot van de L ook een diagonaal spoor van linksonder naar rechtsboven leggen met een kruiswissel in de andere diagonaal.
Anders kun je met een trein (loc + wagons) alleen maar rechtsom rijden.
Bedankt voor de tip!
Echter is dit plan alweer verouderd. Aangezien ik vandaag een stuk heb aangebouwd ben ik alweer met het 15e plan aan het tekenen. Ik zal vd week nog weer een screenshot delen met het plan zoals ik er nu voor sta. Momenteel ben ik ook nog informatie aan het inwinnen over het maken van blokken. Ik wil mijn baan gaan voorbereiden op aansturing vanuit iTrain, echter wil ik voorlopig nog even met een simpele handregelaar rijden. Om later problemen te voorkomen ga ik al wel de blokken maken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
NG Railways website: https://ng-railways.nl/
NG Railways op YouTube: https://www.youtube.com/c/NGRailways
NG Railways op YouTube: https://www.youtube.com/c/NGRailways
- NGRailways
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:29
Na ruim 2 jaar met de Kato rails te hebben gereden (want ik had nog geen definitief baanplan) toch de keuze gemaakt om met Peco code 55 te gaan rijden. Maaaaar, hier moet zeker een definitief baanplan voor gaan komen aangezien dit allemaal vastgelegd moet worden. En dus ben ik al ruim een jaar bezig met allerlei ideeën voor de baanplannen. Aangezien ik voornamelijk met Duitse stoomtreinen rijd, maar eigenlijk ook wel wat Nederlands dieselgeweld waardeer is de invulling van de scenery Duits/Nederlands gebaseerd. Een groot stoomdepot aan de linkerzijde, een groot station (7 sporen waarvan 2 eilandperonnen en 2 doorgaande middensporen) staan op de planning.
Omdat ik met lange treinen rijd en stoomlocomotieven over het algemeen minder trekkracht hebben houd ik een stijgingspercentage van 1% aan. Het groene stoomdepot ligt op +80mm en de bedoeling is dat het gele spoor links op 0 ligt. Het rood/roze spoor is hierbij de klim van 0 naar +80mm. Aan de rechterkant ga ik een keerlus maken met aan de voorzijde een klein stationnetje met 1 eilandperron. Aangezien ik 2 draaischijven in het bezit heb komt hier het ‘dieseldepot’.
Het grote station komt ook op +80mm met nog rechts een uit te werken opstel terrein. Deze wil ik niet wegwerken als schaduwstation ivm de beschikbare ruimte onder de tafel. Deze ga ik dus nog uitwerken op het niveau van +80mm inclusief nogmaals een keerlus.
Er is nog veel uit te werken qua wisselstraten. Het stoomdepot zelf heb ik al in mijn hoofd zitten en dit ga ik aankomende paar dagen proberen uit te werken. De lichtblauwe sporen die nu aan de linkerkant liggen zullen rangeersporen worden voor de aan en afvoer van kolenwagens.
Wellicht heeft een van jullie al een aantal verbeterpunten gezien.
Ik zal proberen dit draadje actief bij te gaan houden in alle verdere vorderingen.
Groet, Niels
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omdat ik met lange treinen rijd en stoomlocomotieven over het algemeen minder trekkracht hebben houd ik een stijgingspercentage van 1% aan. Het groene stoomdepot ligt op +80mm en de bedoeling is dat het gele spoor links op 0 ligt. Het rood/roze spoor is hierbij de klim van 0 naar +80mm. Aan de rechterkant ga ik een keerlus maken met aan de voorzijde een klein stationnetje met 1 eilandperron. Aangezien ik 2 draaischijven in het bezit heb komt hier het ‘dieseldepot’.
Het grote station komt ook op +80mm met nog rechts een uit te werken opstel terrein. Deze wil ik niet wegwerken als schaduwstation ivm de beschikbare ruimte onder de tafel. Deze ga ik dus nog uitwerken op het niveau van +80mm inclusief nogmaals een keerlus.
Er is nog veel uit te werken qua wisselstraten. Het stoomdepot zelf heb ik al in mijn hoofd zitten en dit ga ik aankomende paar dagen proberen uit te werken. De lichtblauwe sporen die nu aan de linkerkant liggen zullen rangeersporen worden voor de aan en afvoer van kolenwagens.
Wellicht heeft een van jullie al een aantal verbeterpunten gezien.
Ik zal proberen dit draadje actief bij te gaan houden in alle verdere vorderingen.
Groet, Niels
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
NG Railways website: https://ng-railways.nl/
NG Railways op YouTube: https://www.youtube.com/c/NGRailways
NG Railways op YouTube: https://www.youtube.com/c/NGRailways