Hofelop itrain.

Gebruikersavatar
Hube
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:11

Bericht door Hube »

fm.rutgers@gmail.com schreef: 13 feb 2024, 23:52 Ik rijd met Itrain en voor die tijd met koploper. Het probleem deet zich daar ook voor. Uit een aantal tips begrijp ik dat ik eigenlijk de hardware software matig om de tuin zou moeten leiden.
Tevens is mij duidelijk dat niemand met een hondekop digitaal en met Itrain rijdt. We gaan weer verder met prutsen. Een never ending story
Ik rij digitaal spoor n met iTrain en de z21 en de Hondekop!!
We hebben het niet over “om de tuin leiden”. We zeggen dat je de instellingen goed moet doen, met name de bezetmelder offset en kijk eens in de link die ik steeds meestuur. Daar in wordt beschreven dat het probleem veroorzaakt kan worden door de overgang van een niet gedetecteerd spoor naar een wel gedetecteerd spoor waar de trein moet stoppen. De spanning op het niet gedetecteerde spoor kan ongeveer 1,5 volt hoger zijn waar door iTrain de Hondekop op het gedetecteerde spoor te laat ziet. Verplaatst de hondekop eens met de hand over spoor en kijk dan wanneer iTrain de trein ziet.

Dit is een quote uit de link van een forumlid van het andere forum:
“”
Ik weet niet hoe jij je baan voorzien heb van melders, maar wordt de gehele baan gevoed via melders of zijn er ook delen die
direct van rijstrook voorzien worden.
Als dit zo is kan daar het probleem zitten.
De rijstroom via melders is namelijk 1,5 volt lager dan de direct gevoede delen.
Dit houd in dat als een trein van een gedetecteerd deel naar en niet gedetecteerd deel rijd op het niet gedetecteerde 1,5 volt meer spanning krijgt en dus via deze weg de stroom afneemt en niet meer via de melders waar minder spanning op staat.
Om het bovenstaande spannings verschillen op te heffen moet je de ongededecteerde delen voorzien van een diodeschakeling,

“”
In plaats van een diode schakeling kun je ongedetecteerde stukken ook gewoon aan een vrije positie van de bezetmelder koppelen.zo heb ik het gedaan en mijn probleem opgelost.

Success,
Groetjes,
Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Ik denk dat deze man niet helemaal begrijpt hoe het werkt.
Misschien zou een cursus van Martin (dts) meer uitkomst bieden.
Ik had er in het begin ook veel moeite mee en dat terwijl ik in mijn werkzame leven dagelijks met plc's en servo motoren etc. om ging (ik maakte de fout om in plc termen te denken).
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Jeroen
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2023, 16:58

Bericht door Jeroen »

De setjes van Phildie zijn lastig om te verkrijgen.
Ik heb zelf het probleem opgelost door bij Piko setje ET40290-34 te bestellen, dit is: Getriebegehäuse m. Radschleifer vorne, EW o. Panto / vrije vertaling versnellingsbak met sleepcontacten.
Ziet er zo uit: Afbeelding kost rond de 8 euro ex versturen.
Voor de rest kan je de instructies van Phildie volgen m.b.t. inbouw.
Bijlagen
vervangings_wielset_piko_hondekop.jpg
vervangings_wielset_piko_hondekop.jpg (9.5 KiB) 43 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”