plaatsing melders etc

Voor alle digitale vragen en problemen
Jannesvdijk
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 sep 2021, 11:16

plaatsing melders etc

Bericht door Jannesvdijk »

waar plaatsen jullie, jullie terugmelders en schakeldecoders etc?

alles centraal bij elkaar zoals voorbeeld in bijv. een mooie geordende schakelbord
of her en der over de baan zo dicht mogelijk bij de gebruikers etc.

ben wel benieuwd hoe jullie het doen en wat eventueel de voor en nadelen zijn.
Bijlagen
4088.png
4088.png (1.51 MiB) 152 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luud
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 mar 2023, 10:44
Locatie: Zuid Limburg

Bericht door Luud »

Dag Jannes,
Interessante vraag, waar ik ook wel benieuwd ben naar het antwoord. Ik heb de beginners (fout ?? dat weet ik nog niet) gemaakt door de centrale, terugmeld- en wissel decoders centraal te plaatsen. Hierdoor heb ik draden van decoder naar gebruiker van max 7 mtr. Ik heb van Martin deze link gekregen https://domburgtrainsupport.nl/bedradin ... treinbaan/ en bij 5 staat max 4 meter in acht houden. Ik zit nu zo'n beetje in de opstartfase met de baan en gisteravond hebben 10 treinen afwisselend via tijdschema op de baan gereden. (ik helemaal blij :D :D ). Ik zie niet op tegen de zaak aanpassen om de decoders decentraal te plaatsten, maar ben net als jij benieuwd naar de ervaring en mening van de ervaren gebruiker. (alhoewel het antwoord al in het verhaal van Martin staat).
Spoorse Groeten,
Luud.

Ben Spoorman
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

Ik zie het nut niet van het bij elkaar plaatsen van decoders en terugmelders. Ik plaats alles decentraal en daarmee heb ik zo kort mogelijk verbindingen van decoder naar wissel of sein of wat dan ook en van terugmelder naar spoorsectie. Ik bundel typen bedrading bij elkaar met tiebandjes en zet deze bundels vast met plakzadels.
Verder heb ik een aparte DCC ringleiding voor het signaal naar mijn vier OC32 decoders en LocoNet bekabeling naar mijn 9 terugmelders. Voor mij is dit de gemakkelijkste maar tevens meest betrouwbare methode en die betaalt zich uit in bedrijfszekerheid.

Gr, Ben.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Volgens mij hangt heel veel af van hoe jouw baan in elkaar steekt.

Maar in de meeste gevallen lijkt mij decentrale plaatsing het beste, ivm de afstand van decoder naar baan zo kort mogelijk te houden. Mijn baan is 9 meter lang, en heb om 4 plekken in de onderbouw waar de schakel en terugmelders decoders zitten. En werk daarvan uit een ster naar de wissels en rails.
Met vriendelijke groet, Mark

Jannesvdijk
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 sep 2021, 11:16

Bericht door Jannesvdijk »

Ik zit nl. Zelf ook in de opbouw fase
En mijn gedachte was ook om het decentraal te monteren.

Ik kwam een aantal youtube video's tegen, met name van Duitse personen die het als voorbeeld foto hadden.
Maar dan heb je idd ellenlange draden naar de melders etc.

Was gewoon benieuwd hoe anderen het doen

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Zoveel mogelijk, zo dichtmogelijk bij de verbruikers. Dus decentraal plaatsen.

Liever een lange voeding en bus, dan lange melderdraden.

Let wel op:S88 kabels niet langer dan 3 meter maken. Daarboven kan S88 gaan storen.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Digitale modelspoor”