Pagina 1 van 1
Switchpilot extension
Geplaatst: 29 dec 2023, 18:55
door ErikvH
Hoi.
Ik heb hier iets raars aan de hand, ik heb 2 Esu switchpilot's er hier tussen zit een servo decoder de eerste wissel ligt helemaal los en deze is als volgt aan gesloten 3 draden is op de eerste aansluitblok aangesloten en 2 draden zijn aansloten op de baanspanning en alle spoorstaven zijn voor zien van isolatie railschoentje.
Toch komt er steeds kortsluiting als ik deze wissel wil bedienen met de multimuis de centrale is de Z21 (roco) de wissel is peco electrofrog.
Oja er zit zeker een draad aan deze wissel voor de puntstuk mocht er iemand deze vraag vragen.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen want ik weet het even niet meer bedankt.
Erik
Re: Switchpilot extension
Geplaatst: 29 dec 2023, 19:07
door DTS
Om enige duidelijkheid te geven zal je omschrijving wat specifieker moeten zijn. Sowieso helpt het al als je de juiste benamingen gebruikt die ook op de modules vermeld staan.
Maak even een schets hoe je de wissel en de switchpilots servo en extention hebt aangesloten.
Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Geplaatst: 29 dec 2023, 19:47
door ErikvH
Zo even een schets gemaakt sorry voor mijn handschrift deze is soms niet zo duidelijk het gaat om de volgende spullen.
Links Esu switchpilot extension , midden de switch pilot servo voor 8 servo , rechts switchpilot extension. De wissel is van Peco electrofrog de servo hangt uiteraard onder de wissel .
Hopelijk is de schets duidelijk genoeg.

- IMG_4524.jpg (1.76 MiB) 1417 keer bekeken
[/b]
Geplaatst: 29 dec 2023, 20:03
door DTS
Draai A en B eens om op de extention
Geplaatst: 29 dec 2023, 20:07
door Marksintpancras
DTS schreef: ↑29 dec 2023, 20:03
Potverdorie Martin, noem jij dit vakantie?

ben je me weer net voor met de mogelijke oplossing
Erik:
Bruin naar 2 en blauw op 1, dus blauw en bruin omdraaien op de extension.
Geplaatst: 29 dec 2023, 20:11
door ErikvH
Martin dat heb ik ook al paar keer geprobeerd maar het probleem blijft dan nog steeds hetzelfde.
Geplaatst: 29 dec 2023, 20:30
door Marksintpancras
ErikvH schreef: ↑29 dec 2023, 20:11
Martin dat heb ik ook al paar keer geprobeerd maar het probleem blijft dan nog steeds hetzelfde.
Erik ik heb de handleiding er even bij gepakt:
Heb jij toevallig CV49 van de ESU (switchpilot) al geprogrammeerd? hier kan je de tijd instellen waarmee het relais wordt geschakeld, standaard doet de extension het meteen na binnenkomen signaal, dit kan leiden tot kortsluiting. Het is hoofdstuk 13 in de handleiding.
Geplaatst: 29 dec 2023, 20:55
door ErikvH
Morgen ga ik verder mee aan de slag heb zo vermoeden dat ik ergens in de instelling van de switchpilot extension iets moet veranderen.
Erik
Geplaatst: 30 dec 2023, 17:16
door ErikvH
ErikvH schreef: ↑29 dec 2023, 20:55
Morgen ga ik verder mee aan de slag heb zo vermoeden dat ik ergens in de instelling van de switchpilot extension iets moet veranderen.
Erik
Helaas wat ik ook probeer om de A en B draden om te wisselen , andere wissel voor in de plaatst gebruikt , alle 3 decoders naar de fabriek instellingen gereset ondanks dit blijft er steeds ergens een kortsluiting terwijl de wissel ligt helemaal los ligt van de rest van de baan.
De wissels die ik gebruik zijn van Peco electrofrog wissels.
De centrale is Z21 Roco.
Erik
Geplaatst: 30 dec 2023, 17:29
door Marksintpancras
Erik, in de handleiding van SwitchPilot staat iets bij CV49, de standaard instelling heb jij kans dat op kortsluiting omdat het relais, al geschakeld is (schakelt direct) voordat de tong los is van railstaaf. Dit schakelen van de relais, dus de tijd voordat het relais schakelt kan je vertragen, dat staat in de handleiding te lezen bij Hoofdstuk 13 en bij CV49 in de handleiding.
Hoofdstuk 13 van de SwitchPilot handleiding even lezen. En anders even een hulpvraag (ticket) aanmaken bij DTS.
Geplaatst: 30 dec 2023, 19:00
door Jannesvdijk
Niet dat de draad van polarisatie aan de wissel ergens tegen aan komt?
Geplaatst: 30 dec 2023, 20:43
door ErikvH
Probleem opgelost zat ergens een klein foutje na lang zoeken uit eindelijk gevonden.
Erik
Geplaatst: 31 dec 2023, 06:40
door Ronaldp
En wat was het foutje dan?
Mvg Ronald
Geplaatst: 31 dec 2023, 13:25
door ErikvH
Update zo vlak voor eind 2023.
Ik dacht dal alles in orde was , ik had eerst bij de verdeelblokken (van Martin de ptfix) voor de rij spanning niet juist aangesloten.
Maar na dat alles wel correct was aangesloten was het probleem niet opgelost , dan maar verder uitzoeken puntstukdraad los gemaakt van de switchmodule kortsluiting weg terug vast gemaakt.
Was het probleem uiteraard niet voorbij dan maar de rij spanning los gehaald en alles was normaal sluit ik de rij spanning weer zet ik de wissel om kortsluiting
Het probleem moet dus ergens in de instellingen zijn nadat ik tig keer de handleiding heb gelezen ik kan niks over mijn probleem vinden in de handleiding.
Erik
Geplaatst: 31 dec 2023, 13:38
door Marksintpancras
Marksintpancras schreef: ↑30 dec 2023, 17:29
Erik, in de handleiding van SwitchPilot staat iets bij CV49, de standaard instelling heb jij kans dat op kortsluiting omdat het relais, al geschakeld is (schakelt direct) voordat de tong los is van railstaaf. Dit schakelen van de relais, dus de tijd voordat het relais schakelt kan je vertragen, dat staat in de handleiding te lezen bij Hoofdstuk 13 en bij CV49 in de handleiding.
Hoofdstuk 13 van de SwitchPilot handleiding even lezen. En anders even een hulpvraag (ticket) aanmaken bij DTS.
De schakeltijd van het relais is het probleem, die is nu direct. Het is CV49, echter ik gebruik geen ESU dus weet niet welke waarde het beste is.
Geplaatst: 31 dec 2023, 14:18
door ErikvH
Oke tot nu toe geen kortsluiting meer omdat ik wat veranderd heb in de servo 1 instelling , maar rijd de loc over de wissel dan is er weer die kortsluiting

Geplaatst: 31 dec 2023, 14:37
door ErikvH
Vreemd draai ik de rij spanningen in de verdeelblok om rijd de loc netjes over de wissel?
Erik
Hopelijk is deze probleem snel opgelost.
Geplaatst: 31 dec 2023, 14:44
door Marksintpancras
Erik,
Volgens mij had ik de verkeerde Esu handleiding, die van de SwitchPilot normale uitvoering.
Echter dat was mij fout, nu heb ik de handleiding van SwitchPilot Servo erbij gepakt, kijk eens bij CV118 voor servo1, Bit3, daar staat dat de schakeltijd van Extension kan vertragen. Dit is wat ik bedoel. Als je de servo schakelt en de relais meteen, en dat kan ook tot kortsluiting lijden als de tong nog niet is losgekomen van de railstaaf.
Heb jij toevallig een multimeter met piepstand, dan kan je kijken "wat met wat" verbinding maakt (ivm meten is weten).
Geplaatst: 31 dec 2023, 18:15
door ErikvH
Marksintpancras schreef: ↑31 dec 2023, 14:44
Erik,
Volgens mij had ik de verkeerde Esu handleiding, die van de SwitchPilot normale uitvoering.
Echter dat was mij fout, nu heb ik de handleiding van SwitchPilot Servo erbij gepakt, kijk eens bij CV118 voor servo1, Bit3, daar staat dat de schakeltijd van Extension kan vertragen. Dit is wat ik bedoel. Als je de servo schakelt en de relais meteen, en dat kan ook tot kortsluiting lijden als de tong nog niet is losgekomen van de railstaaf.
Heb jij toevallig een multimeter met piepstand, dan kan je kijken "wat met wat" verbinding maakt (ivm meten is weten).
Nee die heb ik helaas niet maar ik kan deze week wel voorzorgen dat ik er 1 heb .
Maar ik blijf het uitzoeken waar het probleem zit , als ik gewoon de 3 draden aansluit op de switch extension (voor de wissels) is er niks aan de hand maar nu kom het sluit ik 2 draden extra aan op de wissel voor de rail spanning dan komt er kortsluiting.
Geplaatst: 31 dec 2023, 18:20
door ErikvH
Marksintpancras schreef: ↑31 dec 2023, 14:44
Ben nu de handleiding aan het lezen hoe ik CV118 voor servo 1 Bit 3 moet instellen.
Erik
Geplaatst: 02 jan 2024, 14:21
door ErikvH
Ik kom steeds niet verder met de baan.
Maar de wissel werkt in ieder geval zonder kortsluiting ook met de loc erop maar aan de wissel zit ook 2 draden voor de rij spanning .
Als ik deze los koppel in de verdeelblokken voor de rij spanning gebeurd er niks maar zodra ik deze aansluit in deze verdeelblokken gelijk kortsluiting.
Maar als ik naar deze tekening kijk zie ik maar dat ze aan 1 kant alle sporen geïsoleerd zijn en de linkerkant niet dat kan toch niet want op deze manier ligt de wissel toch in een blok?
Want nu heb ik ook de voet ( linkerkant) geïsoleerd.
Erik
Geplaatst: 02 jan 2024, 14:53
door DTS
Zet die blauwe en rode niet op de verdeelblokken, maar rechtstreeks op de wissel zoals getekend.
Geplaatst: 02 jan 2024, 15:04
door ErikvH
Voordat er misverstanden komt zo is het nu hier aangesloten
De linker roze streep is geïsoleerd en aan de rechter kant zien jullie een rode en een blauwe lijn en deze naar de verdeelblokken en hoe de rest in deze schema getekend is dat is hier ook zo
Geplaatst: 02 jan 2024, 18:52
door Ben Spoorman
Ik begrijp uit de openingspost dat je Peco Electrofrog wissels hebt. Kijk eens hier bij punt 3, het isoleren van de tongen ten opzichte van het hartstuk. Dat gaat je probleem oplossen.
https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Uitle ... ctrofrogs-
Met groet,
Ben.
Geplaatst: 02 jan 2024, 18:58
door Marksintpancras
Erik,
Ik rij het Dinamo systeem met TM44 (stroomdetectie) over de volledige baan, de meeste wissels liggen fysiek in een blok van de scherpe kant van de wissel (bij jouw plaatje links). Daar voed ik de wissel ook mee. Echter behoort de wissel in iTrain niet bij het blok.
Maar passend voordeel is dat de wissel gedetecteerd zijn.
Echter bij wisselstraten of complexe dingen komt een andere trucje bij Dinamo aan te pas.
En een multimeter met piepstand is echt een handig hulpmiddel bij aansluiten van deze wissels.
Want in principe is is het aan sluiten simpel, voed het spoor aan de scherpe kant van de wissel, pak daar de rijspanning (rood + blauw) en 1 draadje naar puntstuk vanaf de Extension. En goed de wissel isoleren zoals er staat.
Geplaatst: 05 jan 2024, 18:30
door ErikvH
Eindelijk ik heb zo idee dat de eerste wissel met servo werkt.
Maar nu een ander raar iets als ik naar verschillende filmpjes of de handleiding bekijk zie ik bij als spanning/voeding 17V staan hier staat het maar op 11V heeft iemand een idee hoe dat kan en wat ik eraan kan doen?
Wat wel zo is de Z21 staat ingesteld op 15V zou het daar mee te maken hebben?
Erik
PS ik weet uit eindelijk waar het aan ligt dat ik maar 11 V heb staan op de display ik gebruik deze voeding MEANWELL Meanwell RSP voeding 100W / 12V / 8,5A
Geplaatst: 06 jan 2024, 11:13
door DTS
Er zit een stelschroef op de voeding, draai die omhoog tot er 12V staat in je Switchpilot.
Maar dat mag geen issue zijn, ze werken al vanaf 8V gewoon goed.
Geplaatst: 06 jan 2024, 11:50
door ErikvH
Oke bedankt voor je antwoord Martin.
Geplaatst: 28 jan 2024, 15:10
door ErikvH
Goeden middag.
Na wat problemen te hebben gehad ( Z21 , router + Multimuis) werkten plotseling niet meer maar dat is opgelost.
Maar waar het om gaat in deze topic blijft nog steeds een probleem ik heb al paar keer het draadje van de puntstuk opnieuw gesoldeerd de draden in het groene verwisseld niks helpt en de servo zit ook aangesloten.
Wat er ook nog aan de hand is de bewuste servo wordt warm hopelijk heeft dit niks met elkaar te betekenen.
DTS schreef: ↑02 jan 2024, 14:53
Zet die blauwe en rode niet op de verdeelblokken, maar rechtstreeks op de wissel zoals getekend.

- Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-28 om 16.20.22_404bd5a8.jpg (249.42 KiB) 1211 keer bekeken
Ik weet het even niet meer maar ik geeft het niet op het moet een keer opgelost worden.
Erik
Geplaatst: 28 jan 2024, 16:45
door Ronaldp
Je schrijft...de servo wordt warm.
Raar......blijft er spanning op de servo staan?
Mvg Ronald
Geplaatst: 28 jan 2024, 16:51
door ErikvH
Geen idee Ronald
Geplaatst: 28 jan 2024, 16:54
door Ronaldp
Dan zal ik dat eerst eens meten.
Mvg Ronald
Geplaatst: 28 jan 2024, 17:10
door ErikvH
Nu even over iets anders wel nog steeds over dit probleem.
Wat ik dus al eerder ik heb alles aangesloten volgens de tekening maar de voeding voor de wissel zal zit ook aan een bezetmelder punt .
Ik heb het ook al eerder probeert om alle railstaven de scheiden en aan de wissel 2 aparte draden te solderen voor de wisselvoeding maar dat helpt ook niet die kortsluiting was er ook toen.
Erik
Geplaatst: 10 feb 2024, 17:01
door ErikvH
Pfff 4 pagina's en het is nog steeds niet opgelost.
Goeden avond beste allen.
Zoals de eerste zin al aangeeft is het nog steeds niet opgelost , hoe vaak en op welke manier dat ik de railschuivertjes(railschoentjes....) verplaatst niks helpt en ook niet aan de aansluitblok van de esu module.
Wat ik wel gedaan heb is dat er een verbinding is tussen de rail spanning en de draden die naar de wissel gaan nu rijd tenminste de loc over 1 wisselstand de wissel over.
Ik weet het even niet meer maar hou jullie op de hoogte.
mvg.
Erik
P.s ik was blijkbaar vergeten om tegelijk ook een servo te plaatsen niet aan gedacht servo geplaatst nu alleen probleem hiermee de servo slaat maar naar 1 kant op dit moet verder onderzocht worden.
Geplaatst: 13 feb 2024, 22:09
door ErikvH
Goeden avond allemaal .
Wat een avontuur zeg om met deze Esu spullen te werken na een lange tijd even niks meer mee gedaan en de afgelopen dagende draad weer opgepakt , na veel gevloek en sluitingen is het eindelijk voor elkaar blijkbaar had ik toch alle draden ook bij de puntstuk verkeerd gesoldeerd maar nu werkt het prima op naar de volgende wissels om die allemaal te verbeteren.
Nogmaals bedankt jongens voor jullie nodige geduld en adviezen ook al heeft het 4 volle pagina's gekost
Mvg
Erik