Digikeijs DR4088RB-CS en z21 als interface en DCCrijden met ECoS

Andre67

Digikeijs DR4088RB-CS en z21 als interface en DCCrijden met ECoS

Bericht door Andre67 »

Hallo,

Ik heb vanuit een startset een z21 en daaraan een Digikeijs DR4088RB-CS bezetmelder en DR4018 voor alle wissels gekoppeld. Verder iTrain (pro) als besturingssoftware.

Recent heb ik een YaMoRC YD6016ES-CS bezetmelder gekocht als uitbreiding, in 1e instantie om aan te sluiten op een oude ECoS1 die ik ook heb staan en daarmee ook iets met terugmelders te kunnen doen als alternatief voor de peperdure ESU Detector modules (De DR4088RB-CS kan niet op de ECoS).
Achteraf ontdekte ik pas dat ik de YaMoRC ook simpel als uitbreiding kan aansluiten op de DR4088RB-CS, waardoor ik op de z21 nu 32 bezetmelders heb.

Wel loop ik nu denk ik tegen de (max. DCCstroom)grenzen aan van de z21 als ik tegelijkertijd met meerdere treinen rijdt en dan ook nog wissels schakel etc. Ik moet eigenlijk een booster aanschaffen.
Nu vraag ik me af of het ook anders kan:
1. Kan ik de z21 als interface blijven gebruiken voor de terugmelders (zowel Digikeijs als YaMoRC) en wissels en met de ECoS gaan rijden.
2. Krijg ik (‘kortsluiting’)problemen als ik de DCC baanspanning van de ECoS op de DR4088RB-CS zet? Er lopen dan immers in principe kabels van de z21 naar de ECoS via de DR4088RB-CS of zijn de baan stroomdetectoren echt volledig gescheiden van de datacommunicatie naar de z21? Ik kan dat niet echt terugvinden in de nu nog beschikbare Digikeijs informatie.

Op deze manier kan ik de aanschaf van een booster voorlopig nog voorkomen.

Onderstaande vraag is een beetje hypothetisch misschien, maar ik probeer te begrijpen hoe e.e.a. precies werkt.
3. Als bovenstaande mogelijk is, kan ik dan theoretisch zelfs voor een deel met de z21 blijven rijden (dus baanspanning van z21 naar DR4088RB-CS (1 t/m 8 of 1 t/m 16) en op de YaMoRC module de ECoS baanspanning voor een apart deel van mijn baan?

Wie heeft ervaring met vooral vraag 1 en 2?

André

Andre67

Bericht door Andre67 »

Hallo allemaal,

Ik heb -in iets andere vorm- mijn vraag ook op de website van YaMoRC gesteld en kreeg al snel antwoord van Karst Drenth zelf:
Hij bevestigde dat zowel de Digikeijs als Yamorc galvanische scheiding hebben (zelfs per 8 ingangen, dus 1 t/m 8 en 9 t/m 16 zijn ook gescheiden van elkaar) en dat je dus de ingangen met iets anders of andere centrale kunt voeden.

Hij gaf wel nog een nadrukkelijke waarschuwing dat beide centrales elkaar NOOIT mogen tegenkomen, dat resulteert in 1 of 2 defecte centrales. Het antwoord op mijn vraag 3 is daarmee dus; NEE, tenzij het echt 2 aparte banen zijn.

Ik kan dus inderdaad de ECoS baanspanning op de ingangen van de terugmelders aansluiten en de R-bus kant (centrale-zijde) met m’n z21 en die als interface naar iTrain gebruiken.
Vooralsnog geen booster nodig, super.

Vraag is dus opgelost, met dank aan Karst

André

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Top!

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Janter

Bericht door Janter »

Beste André,

Ik loop vast met mijn dcc 2 rail baan en gelet op jouw bericht hoop ik dat jij mij verder kan helpen.
Na 50 jaar ben ik herintreder mbt mijn spoorbaan, tevens heb ik nu de stap gemaakt om digitaal te gaan rijden.
Ik ben begonnen met een Roco z21 (witte) centrale met een multimaus. Dit rijdt prima.
Als volgende stap wilde ik een blokindeling gaan gebruiken.
Hiervoor heb ik een proefbaantje opgezet, ovaal met 2 wissels en tussenspoor.
De wissels gevoedt vanaf de centrale en de blokken aangesloten op een digikeijs Rb4088cs en via R-bus verbonden met de z21.

Het groene lampje op de digikeijs werkt, maar loks rijden niet.

Is dit systeem niet mogelijk, kan jij mij iets verder helpen?

Mvgr
Jan

Andre67

Bericht door Andre67 »

Beste Jan,

Ik ben inmiddels volledig overgestapt op de ECoS centrale van ESU, waardoor ik de z21 en DR4088RB niet meer gebruik en het is voor mij ook al weer even geleden dat ik dit heb aangesloten.
Het is sowieso mogelijk hoor om z21 met DR4088RB-CS te gebruiken!

Maar ik vermoed dat je kortsluiting hebt op de rails want volgens mij (nogmaals, het is lang geleden inmiddels) behoren treinen gewoon te rijden ook al heb je de module verder nog niet geprogrammeerd etc. Het rode Ledje moet dan ook ‘flikkeren’
Heb je wel 1 van de 2 DCC voedingsdraden van de z21 aangesloten op de DR4088, dus de zijde van de rails waar je de baan in blokken hebt verdeeld met isolatielasjes oid? De andere voedingsdraad rechtstreeks naar de rails.

Je hebt het ook over ‘wissels aangesloten op centrale’? Dat klinkt voor mij als ‘kortsluiting’ maar dat is ook een beetje afhankelijk van het merk rails en of de wissels ‘gepolariseerd’ zijn want die kunnen stukken baan ook stroomloos maken als ze niet goed zijn aangesloten
Zet de locomotief eerst eens buiten de wissels van de ovaal en kijk wat er gebeurt of haal de wissels er nog even tussenuit en probeer opnieuw. Dat sluit in elk geval eventuele problemen met de wissels uit.

Al met al best veel dingen waar de oorzaak zou kunnen liggen op basis van jouw informatie.

Ik ben geen expert in deze, dus als je het niet aan de gang krijgt adviseer je om jouw vraag in een nieuw topic te stellen. (Want om eerlijk te zijn ging mijn topic niet helemaal over jouw problemen nu waardoor je minder snel antwoord krijgt op jouw vraag)
Mijn ervaringen met dit forum zijn zeer goed en bij een nieuw topic zien meer mensen het, inclusief de experts.

Succes en wellicht lees ik op het forum wel hoe het afloopt!

André

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

De meest simpele oplossing is een aparte voeding te gebruiken voor je Wissel decoder.

Dus de Signal ingang van de DR4018 aan de baan. En de Power aan een losse voeding.
Zie ook: https://www.modelspoorgigant.nl/handleiding/DR4018.pdf op pagina 7.

Dat advies is eigenlijk voor elke wissel decoder het advies omdat die wissel decoders nogal stevig stroom kunnen trekken. Ook al is het kort dan nog is dat funest voor je rijdend materiaal als ze even niet gevoed worden.

De detectie kost je nauwelijks extra vermogen. Dus als je zoveel materiaal op je baan kan hebben dan lijkt me de oplossing duidelijk.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.

AlbertG

Bericht door AlbertG »

Janter schreef: 28 dec 2024, 12:50 De wissels gevoedt vanaf de centrale en de blokken aangesloten op een digikeijs Rb4088cs en via R-bus verbonden met de z21.
Als je slechts 2 wissels van stroom voorziet via de centrale zal dat niet de oorzaak zijn van niet rijdende treinen. De wissels trekken alleen stroom als ze om moeten gaan.
Op basis van je beschrijving zou ik zeggen dat je de bedrading niet goed hebt aangesloten. Dus die van de centrale naar de rails en via de RB4088CS. Bekijk de handleiding nog eens en als je er niet uitkomt, maak dan eens een schets van hoe je het aangesloten hebt en upload die hier.
Vriendelijke groeten,
Albert.

Mijn video's: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Plaats reactie

Terug naar “Bezetmelders”