Pagina 1 van 1

Oostenrijks-Zwitsers thema

Geplaatst: 11 sep 2021, 15:27
door Roel
Beste mede-forummers,

Mijn naam is Roel en sinds dit jaar begonnen met de bouw van een modelbaan. Ik denk dat iedereen op dit forum wel begrijpt hoe het voelt om, na de kinderjaren, jong volwassen worden, volwassen worden en zelf kinderen op de wereld zetten dan eindelijk van start te gaan. Het is altijd blijven kriebelen en afgelopen februari was het dan zover.
Ik ben altijd een fan geweest van de Alpen en daarom is mijn thema Oostenrijks-Zwitsers. Dit is meer puur voor het materieel dan wel voor het landschap. Aangezien mijn achtergrond meer technisch dan creatief is, zie ik voor mij een uitdaging in de scenery. Ik was altijd onder de indruk hoe sommige leden (in mijn geval alle leden:p) op het n-spoorforum hun hobby bedreven. Echter voelde ik nooit echt de behoefte om iets te posten.
Met dit nieuwe platform online, bedacht ik mij vandaag: laat ik ook eens iets neerzetten. Wie wat wat daar nog eens uitkomt. Ik kom sinds februari bij Martin in de winkel (is voor mij het dichtste bij en dan nog bijna 1,5u sturen) maar ook online wil ik nog wel eens iets bij de overige shops weghalen. De service en hulp die ik tot heden heb gehad, heeft mij geholpen te komen waar ik nu ben met mijn hobby. Hiervoor wil ik een ieder bedanken.
Waarom begon het eigenlijk weer te kriebelen? De oudste ging het huis uit dus er kwam een extra kamer vrij. De tafel heeft de afmeting 3,40x1,20 (boventafel/scenery) en een helix 1,0x1,0 van Markelburg. Ik had geen zin om zelf zo'n ding in elkaar te knutselen.
Verder heb ik mij destijds laten voorlichten door Martin en ja hoor het werd Dinamo. Ik hoor mensen al zeggen: uiteraard hahaha. Ik vind het leuk om zelf te klooien. Echter zijn het wel heel veel draadjes, TM44, OC32 en noem maar op waar ik van te voren nooit heb beseft hoeveel werk er in zou gaan zitten. Met mijn Civiel Technische achtergrond is elektronica toch echt wel een ding hoor. Je bent gewoon bang dat je net als vroeger met de oude versterkers en boxen een rookpluim op de kamer creëert door stupidity. Martin maar ook Marcel en Arnaud hebben mij voldoende moed ingepraat en ook geduldig meermaals bepaalde stappen doorgenomen zodat ook ik het begreep. Bottomline van dit verhaal: het lijkt veel moeilijker dan het is.

Goed. Afgelopen februari dus begonnen met de kamer leeg maken en de tafel in elkaar zetten.
Afbeelding

Afbeelding
Op de linker achtergrond is mijn zojuist aangekochte stapel XPS gestald.

Uiteraard heb ik goed gelezen én geluisterd. Er moest eerst een proefopstelling komen. Eerst een simpel rondje met 1 wissel. Later (wel) drie geschakelde wissels. Mijn complexe (proef)wisselstraat.
Afbeelding
Afbeelding
Wat ik vies vond tegenvallen, was het lassen van de draden. Na verloop van tijd word je wel handiger maar toch.
Na mijn eerste proefbaantje op het dikke XPS heb ik besloten de rails niet op dit spul te gaan bouwen. Voor mij persoonlijk werkte het niet prettig. Ik ga hier wel de aankleding verder mee maken want laten we eerlijk wezen: het werkt makkelijker dan hout. De groene 3mm onderplaat werkt prima.

Zodra ik tevreden was met mijn werkende complexe wisselstraat, heb ik de tafel verder afgemaakt en begonnen met de helix in elkaar te zetten met onverwachte hulp. En ja hij is wat zwaar voor de Markenburg xps.
Afbeelding
Afbeelding

Na het helix-avontuur waren de eerste sporen van het schaduwstation aan de beurt:
Afbeelding
Afbeelding

De rails en wissels leg ik vast met boekbinderslijm en punaises als tijdelijke hulp. Dit werkt prima op de gebruikte ondergrond. Zodra de rails vastliggen, ben ik stapsgewijs begonnen met draadjes lassen. Uiteraard moesten de TM44 en OC32+relais voor de polarisatie van de puntstukken en (naar later inzicht) relaisgestuurde blokken ook een plekje onder de tafel krijgen.
Afbeelding

En toen besefte ik mij dat het monteren van servo's niet moeilijk is als je maar genoeg ruimte hebt onder de tafel. Dus op de rug en met hulp van mijn vriendin de servo op de juiste positie vast zetten. Ik kan immers niet door de tafel heen kijken.
Afbeelding
Dit was het moment dat ik besefte dat het wellicht handiger was geweest om modules te bouwen. Maar puur vanwege het feit dat dit mijn eerste baan van formaat is en toch wat spannend, heb ik de keuze voor modulair bouwen snel losgelaten voor het schaduwstation. als het puur voor die 44 servo's was.....

Ik meen gelezen te hebben dat ik maar 10 foto's kan uploaden in een post dus ga ik hieronder verder.

Re: Oostenrijks-Zwitsers thema

Geplaatst: 11 sep 2021, 16:11
door Roel
Ik gebruik Peco code 80 voor de opstelsporen in het schaduwstation. Reden is meer de levertijd van de code 55 waar ik op dat moment tegen liep.
Het achterste gedeelte van het schaduwstation heeft 12 opstelsporen en 1 spoor om door te rijden naar, of opstelsporen 13 t/m 24, of meteen weer de helix in.
Nadat de achterste sporen vast lagen en van draden waren voorzien, werd het tijd voor de wisselaansluitingen met servo's en puntstuk polarisatie.
Uiteraard had ik net als de meeste anderen kortsluiting. Wanhopig naar Ermelo gereden met mijn foto's en baanplan en geprobeerd uit te leggen wat ik als leek gedaan had.
Gelukkig bleek dat ik moet leren begrijpend lezen. Mijn issue was namelijk dat ik de A en B draden verwisselde als ik van een rechter wissel naar een linker wissel ging. Lesson learned:
Goed kijken welke tong voor rechtdoor bedoelt is en dat is A op het relais.

Nadat mijn eerste 15st wissels waren aangesloten werd er proef gereden. Ik had immers al wat materieel aangeschaft waarover later meer.
Ik gebruik iTrain en ik moet zeggen dat dit wel heel makkelijk maar ook best uitgebreid met mogelijkheden zat. Tijd om daar ook eens naar te kijken.
Afbeelding
De stand van zaken met de achterste sporen gereed.

Toen meteen door naar de voorzijde van de tafel. Hier zijn 11 opstelsporen gepland met een apart ijk-programeerspoor. Het doorgaande buitenste spoor niet meegeteld. De uitdaging die ik hier meteen kreeg: hoe kom ik van het buitenste spoor naar de opstelsporen maar tevens vanaf de binnenbocht naar het doorgaande spoor? Een Engels wissel bood hier uitkomst. (en uiteraard met zijn eigen elektrische eigenschappen).
Ik ben hier wel een weekje mee zoet geweest om dit elektrisch helemaal voor elkaar te krijgen. Martin heeft hier een handleiding voor maar een beetje eigen inzicht en het combineren van handleidingen is wel een pré ben ik achter gekomen. Aangezien opgeven niet mijn aard is, was ik best trots op mijzelf dat het uiteindelijk gelukt is. Natuurlijk vraag je hulp in de diverse winkels door vragen te stellen, de foto's en jouw oplossingen te laten zien (waarom het niet werkt dus) maar als de antwoorden niet aankomen omdat je er eigenlijk op dat moment geen zak van snapt, tja dan voelt het uiteindelijk echt goed dat deze gelukt is. Waar hebben we het over:
Afbeelding
Afbeelding

En met wat rails erachter:
Afbeelding

Een maandje geleden de laatste rails en wissels gelegd. Dat geeft best voldoening moet ik toegeven:
Afbeelding

Ik was niet tevreden met de sporen in de helix. Ik had wat stomme fouten gemaakt en besloot om a: dat hele ding opnieuw op te bouwen, b: geen isolatie op het hout (het soldeerwerk zorgde toch al voor voldoende weggebrande plekken) en c: er ontbrak verkanting. Dat laatste wilde ik persé dus meteen maar gedaan.

Waar staan we nu: iTrain is gevuld met alle adressen van de blokken, bezetmelders en wissels.
Afbeelding

Totaal staan er voor dit schaduwstation inclusief helix:
- 5x TM44
- 5x OC32
- 20x relais
- 44 wissels (en dito +1 servo's)
- een kleine 30-40m rails (de helix is alleen al 10m plus pff)
- grofweg 1200m bedrading
Afbeelding

Ik had reeds aangegeven hier bewust voor gekozen te hebben. Het is mij tot nu toe niet tegengevallen (wel uitdagingen) en je legt het ook zo weg. De tafel is nu aan de bovenzijde gesloten en het schaduwstation is van LED voorzien. Het werd best donker daaronder moet ik zeggen.
Afbeelding

De LEDs geven een rustige aanblik en ik kan zien of een trein blijft staan. Dat is wel zo handig.

Geplaatst: 11 sep 2021, 16:35
door DTS
Netjes! mooi gebouwd

Geplaatst: 11 sep 2021, 16:53
door Roel
Wat rijdt er momenteel op de baan? Ik heb bewust gekozen voor Oostenrijk-Zwitserland, puur vanwege het materieel. Aangezien je deze baan best in een "grensgebied" kan situeren, sluit ik niet uit dat er in de toekomst vreemde vogels voorbij komen.
Dit staat er momenteel te trappelen:
Afbeelding
Afbeelding
Taurus met Eurofirma wagons

Afbeelding
Afbeelding
BLS Re465 met Lötschbergbahn wagons

Afbeelding
Afbeelding
Een tandem 1043 blutorange met containersleep

Afbeelding
De Vectron

En als laatste mijn persoonlijk mooiste set:
Afbeelding
Afbeelding
SBB Re 6/6 Regiobahn

Geplaatst: 11 sep 2021, 16:54
door Roel
DTS schreef: 11 sep 2021, 16:35Netjes! mooi gebouwd
Bedankt voor je geduld Martin

Geplaatst: 11 sep 2021, 19:26
door DTS
Graag gedaan!!! Daar zijn we voor

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Geplaatst: 11 sep 2021, 20:58
door Ger deguelle
Het ziet er indrukwekkend uit allemaal netjes .

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Geplaatst: 11 sep 2021, 21:34
door Roel
Dank je wel. Volgende stap is het positioneren van het paradespoor en het station.
Voor het station heb ik bedacht deze toch “ modulair” op te bouwen vanwege de beperktere ruimte.
Ik zal de voortgang blijven posten.

Geplaatst: 12 sep 2021, 09:07
door DTS
We zijn benieuwd

Geplaatst: 13 sep 2021, 16:04
door Christ
Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Het mooie materieel is er in ieder geval al 8-)

Geplaatst: 13 sep 2021, 22:18
door Marksintpancras
:D geweldige baan wordt dit. Mooi materiaal rijdt er al rond :D

Roel nergens bang voor zijn. Dat Dinamo systeem is robuust.
Vond vroeger ook spannend, echter ben ik nu tm-h aan het reanimeren om aan mijn netwerk toe te voegen.
En die dingen zijn zo oud dat Arnaud ze niet eens herkent. :lol:
Maar scenery is gewoon proberen en doen.

Tip voor je scenery, rij ipv gips kan jij ook sculptamold bestellen bij Bentink te Apeldoorn. Werkt veel mooier dan gips. En is voor vele doeleinden te gebruiken.

Geplaatst: 13 sep 2021, 22:46
door Roel
Dat is een goede tip. Die ga ik zeker onthouden. Zo wie zo ga ik dat xps uitproberen, al is dat alleen al voor de massa interessant.

Geplaatst: 19 sep 2021, 17:44
door Roel
Afgelopen week ben ik begonnen met de paradestrecke. Dat is een dubbel spoor vanuit de helix richting het station. De paradestrecke is licht klimmend. Waar de bocht naar links gaat, zal het spoor niet meer zichtbaar zijn vanwege een berg die ik daar ga maken. De bochten hebben verkanting. Dat is toch wel een eis die je je zelf mag opleggen.
Omdat foto's meer zeggen dan woorden, hierbij het resultaat van de ruwbouw van de paradestrecke.

Afbeelding
De nieuwe blokkaarten en OC32 alvast geïnstalleerd

Afbeelding
De bocht uit de helix

Afbeelding
Toekomstig viaduct halverwege

Afbeelding
Einde van de strecke richting toekomstig station

Afbeelding
Afbeelding
Willekeurige bochten met verkanting

Afbeelding
Ongeduldig staan ze te wachten om een proefrit te maken

Geplaatst: 19 sep 2021, 18:16
door Ger deguelle
Dat ziet er heel goed uit .

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Geplaatst: 20 sep 2021, 11:22
door Christ
Dat wordt mooi 8-)

Geplaatst: 20 sep 2021, 12:35
door OBBinN
Succes met bouwen ;) Ga het in de gaten houden.. :mrgreen:

Geplaatst: 21 sep 2021, 23:20
door Roel
Gisteren en vandaag de strecke voorzien van draadjes en aangesloten op TM44. Er leek geen eind aan te komen :D .
Toen moest er uiteraard proef gereden worden. Hiervoor heb ik ter plaatse van het toekomstig station een tijdelijke lus neergelegd. Foto’s en hopelijk een filmpje volgen spoedig.
Mijn bevindingen:
- ontsporingen op plekken waar ik deze niet eerder heb gehad :shock:
- meer lengte in de baan dus rustiger treinverloop
- de ontdekking van de dag: ik heb eindelijk ontdekt waarom ik kortsluiting kreeg bij het schakelen van de Engelse wissel. Het afbuigende wissel naar de Engelsman toe was op de verkeerde poort van het relais aangesloten. Dit heeft mij wel 3 maanden puzzelen gekost en ineens zag ik het. Bizar.
- de 2 analoge treinstellen zijn erg eigenwijs. Waar ik een baansnelheid instel van 70km/h rijden deze knakkers eerst keurig vertraagd zoals ik wens, daarna geven ze doodleuk gas bij op hetzelfde traject.
@DTS of een andere kenner (van itrain i.c,m dinamo): weten jullie hoe dit kan?
- dezelfde analoge lokjes houden zich ook niet aan de door mij bepaalde tussenafstand waardoor deze abrupt in een blok tot stilstand komen waar reeds een digitale lok rustig aan het pendelen is. Uiteraard hoor je de kortsluiting....
Wie kan mij vertellen hoe ik dit oplos? Bij mijn instellingen reserveer ik 2 blokken namelijk. Ik neem aan dat dat dan ook de afstand is die aangehouden moet worden?

Ik merk ook of het lijkt zo dat sommige wissels bijgesteld moeten worden. Gaan die na verloop van tijd uit de pas of heb ik het in eerste instantie niet helemaal correct gezet?

Graag jullie visie en alvast bedankt hiervoor.

Geplaatst: 22 sep 2021, 17:58
door DTS
Hoi,

Wat betreft de analoge locs, hoe heb je ze ingeregeld en geijkt? Met complete stam, of zonder? Warm of koud?

Dat heeft best wel invloed op elkaar.

Dat wissels in het begin wat verlopen Dat kan vooral bij analoge servos, even bijstellen en dan blijft het goed gaan.

Groetjes

Geplaatst: 22 sep 2021, 18:56
door Roel
Ik heb de dts tutorial gebruikt voor het inregelen van alle locs :D
Daarnaast gebruik ik de HX servo’s via SP04 en OC32. Dan neem ik aan dat dit digitale servo’s zijn?

De loks zijn redelijk warm ingeregeld. Ik zal de tests van het weekend nog eens doen. Uiteraard zonder last.
Bedankt voor de reactie.

Geplaatst: 22 sep 2021, 19:24
door DTS
HX zijn analoge servos

Ijk je ze met sleep?

Geplaatst: 22 sep 2021, 22:35
door Roel
Nee zonder. Ik ben net toch weer even in de weer geweest. Nu met warme motoren. Maakt eigenlijk geen bal uit.
Verder stoppen ze wel op de juiste plekken dus ergens gaat het goed.
Wat ik gewoon heel vreemd vind, is het feit dat de digitale locs keurig afstand houden en gewoon bijremmen indien een loc voor hem bijvoorbeeld stilstaat (tijdelijk station). De volgende loc stopt dan gewoon twee blokken ervoor zoals ik aangeef en gaat verder als de voorste loc weer gaat rijden.
De analoge locjes rossen lekker door en staan uiteindelijk in het blok van de eerste trein. Het kan niet de bedoeling wezen dat ik straks de treinen alsnog handmatig moet stoppen om botsingen te voorkomen toch?
Heb ik een instelling voor de analoge locjes verkeerd staan of zie ik iets over het hoofd?

Verder zijn 99% van de “problemen” op de baan zojuist verholpen. 1 wissel gaf een fout maar ja als de servostaaf er ook niet meer inzit :lol:

Geplaatst: 23 sep 2021, 01:05
door DTS
Ja, analoge locs altijd ijken met sleep, ten eerste.

Ook vermoed ik dat de reactievertraging te laag staat. Kijk eens of het gedrag op de baan matcht met hetgeen iTrain zegt.

Stuur anders je baanplan in via onze portal, je hebt recht op gratis gebruik van onze helpdesk als klant van DTS

Support@domburgtrainsupport.nl

Dan kan onze iTrain expert je bestand nakijken.

Groetjes

Geplaatst: 23 sep 2021, 17:46
door Roel
Bedankt hiervoor. Zal ik doen nadat ik nog even zelf heb gepield. Verder zou ik zeggen dat je wel om jouw nachtrust moet gaan denken :lol:

Ik zal mijn bevindingen straks posten.

Geplaatst: 23 sep 2021, 22:32
door Roel
Ik ben weer even in de weer geweest met de settings. Ik denk dat het goed moet staan als ik beide foto's mag geloven?
Ok..een little bit finetuning van een halve cm ;)
Afbeelding
Op de baan in een (te kort) blok

Afbeelding
Wat iTrain zegt qua afstand in het blok

Geplaatst: 27 sep 2021, 15:32
door Roel
Aangezien de paradestrecke zo goed als ingereden is, ben ik in mijn hoofd al verder gegaan: seinen :shock:
Ongeveer een week struin ik het net en de fora af maar nergens kan ik iets fatsoenlijks vinden over seinen: hoe werkt het nu precies?
In de handleiding van iTrain staat beschreven: het sein “bekijkt” het blok volgende oftewel hoe stel ik een en ander in? Is er een aansluitschema ergens te vinden? Of gewoon easy peacy net als servo’s hup op de OC en instellen die handel? Of kun je met een draadje naar het blok volgende (of doorsluisden vanuit de bezetmelder?) de seinen ook laten reageren?
Mijn voorbeeld is een bloksein. Ik kan mij voorstellen dat er nog tig seinen te plaatsen zijn maar ik dacht eenvoudig te beginnen: rood als hij niet mag, groen doorrijden :lol:

Wie kan mij helpen aan een stukje basis info hierover?

Geplaatst: 27 sep 2021, 16:47
door Christ
Ik kan je er niet aan helpen, maar ga het met interesse volgen..... daar ben ik namelijk ook heel benieuwd naar.

Geplaatst: 27 sep 2021, 17:02
door Bram
Tja, Roel, was wil je weten?
Ik heb zelf seinen geplaatst, maar dat zijn armseinen. Ik neem aan dat je seinen met lampen gaat gebruiken. Eigenlijk is dat heel simpel. Een sein plaats je aan het eind van een blok, in Nederland en Duitsland rechts van de baan. Zo plaats je het sein in iTrain ook ('op' de baan, niet ernaast). En ik neem aan dat het dan een kwestie is van ledjes aansluiten op de OC32 (maar daar weet ik niet van, bij mij zet iTrain één van de twee (rood/groen) of drie(rood/groen/oranje) aspecten, die de servomotoren van de armseinen bedienen).
In iTrain moet je dan ook het sein aanmelden bij het betreffende blok, bij tabblad "Vorige" of "Volgende". ITrain regelt dan min of meer automatisch de stand. Rood als volgende blok niet gereserveeld is, groen indien gereserveerd en oranje als gereserveerd en volgende wissel op afbuigend staat.

Ik ben wel zo stout geweest dat ik niet aan het eind van elk blok een sein geplaatst heb. Soms zelfs op een plaats die de NS zou afwijzen. Maar op een klein oppervlak heel veel seinen, dat is ook niet mooi. "In der Beschränkung zeigt sich der Meister". Overigens ging het in de historie ook zo. Vroeger stond er nog wel eens een man met een vlag, waar nu beslist een sein zal staan..

Overigens: een hele mooie baan van jou. Wat 'professsioneler' aangelegd dan die van mij. Ik heb veel gespeeld met hoogteverschillen binnen de baan. Alles is opgelost, maar er waren wel wat problemen mee. Door ruimtegebrek ben ik wel tot 3% gegaan, ook uit onkunde, en aanbevelingen op diverse fora.

Een fout die ik nog wil herstellen, en die ik er bij jou ook nog in zie. Ik heb nu eigenlijk een Lux-unit nodig om de wielen schoon te maken. Is niet duur, maar past niet meer in mijn baanplan. Ik merk dat de wielen toch wel vaker vies zijn dan gedacht. Dat komt ook door mij gezaag en verder gehobby. maar dat is bij mij onvermijdelijk in de kamer met de opstelling. Lux-unit is niet duur en heel mooi.

Geplaatst: 27 sep 2021, 17:51
door Marksintpancras
Seinen icm Dinamo OC32 en iTrain is best logisch.

OC32 heeft een aparte seinen definitie, die kan je downloaden van de VPEB site.
Dan gewoon een de juiste kleur in de juiste pin van die OC32. Staat beschreven in de handleidingen. Dan is het een kwestie van invoeren in iTrain. 1ste pin OC32 is het adres, en dan even de aspecten goed zetten en klaar is Cees.
Maar dat is het in een notendop. Het is even de logica snappen en de juiste documenten in je bezit hebben. Loop je ergens vast gewoon ff vragen of PB. Dan help ik wel op weg.

Geplaatst: 27 sep 2021, 18:10
door Roel
Helemaal top mannen. Bedankt voor de reacties. Ik had al zo’n vermoeden dat het met de OC en iTrain best eenvoudig was (ik had de handleiding bestudeerd). Mocht ik er niet uitkomen dan maakt ik graag gebruik van eerder genoemde opties.

Geplaatst: 27 sep 2021, 20:23
door OBBinN
Ik heb de OC32 ook onder de baan hangen, met de bedoeling de seinen er mee te gaan sturen. De seinen zitten in de laatste fase van bouwen en worden binnenkort opgestuurd (vanuit Oostenrijk!) Dan wordt het voor mij ook tijd om het hele spul grondig uit te zoeken en in te stellen.

Geplaatst: 27 sep 2021, 22:40
door Roel
Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit gaat zien!

Geplaatst: 27 sep 2021, 23:34
door DTS
Met de OC32 zijn seinen echt kinderspel, zoals Mark al schreef. Gewoon uitproberen, kan weinig fout gaan anders dan hij doet het niet.

Groetjes

Geplaatst: 28 sep 2021, 18:57
door Roel
Goedenavond mede-forumgebruikers,

Ik heb bedacht om de dubbele Engelse wissel te voeden vanuit de TM44. Niet te moeilijk doen en ik heb de blokken toch over.
Onderstaand de situatie:
Afbeelding
Lekker makkelijk: 4 wissels en 2x Engels. Rood zijn de isolaties. So far so good.

Nu ben ik mij eens in de VPEB (wisselstraten) en iTrain handleiding aan het verdiepen maar krijg de vinger niet op de juiste plek: hoe voed ik de wissel uit de blokkaart in iTrain?
Onderstaand een stukje handleiding:
Afbeelding
Is dit een losgetekend blok zoals ik in mijn screenshot (als voorbeeld) aangeef en die het juiste TM44-adres geef met dezelfde naam voor het blok als de wissel?
En de adressen van de OC32 gewoon zoals opgegeven kan worden in iTrain bij dubbel adres?
Afbeelding

ps.: En bedoelt men met "achtergrond blok" hetzelfde als de "achtergrond terugmelder of bezetmelder" voor wissels? Oftewel niet intekenen maar aanmaken in de lijst?

Geplaatst: 28 sep 2021, 23:20
door DTS
Hoi,

Voeden doe je met de A en B0 van een blokuitgang.

In iTrain:
- maak een blok aan, type wissel, en geef die exact dezelfde naam als de wissel. iTrain snapt dan dat hij dat blok aan moet sturen als de wissel wordt gereserveerd.

- vul het blokadres in bij het wisselblok.

- zorg er wel voor dat de blokken rondom dezelfde polariteit hebben.

Geplaatst: 29 sep 2021, 10:18
door Bram
Hoi Roel,
natuurlijk kun je de Engelse wissel voeden met een apart blok. Maar waarom niet voeden vanuit de bovenste twee blokken die naar die engelsman voeren? Dan moet je er wel voor zorgen dat beide railstaven A en B gevoed worden vanuit het blok waar de trein vandaan komt c.q. naar toe gaat. Het omschakelen gaat dan met een dubbel relais of twee enkele, maar een relais kost €2 en een TM44 blok véél duurder. Bovendien scheelt het draad en ruimte onder je tafel. Maar met een apart blok voeden is wel iets, maar nauwelijks, eenvoudiger. Je hebt toch al relais nodig voor de puntstukken. Er bestaan van die super goedkope relaisblokken met 8 relais erop. Dan heb je korte draadjes en een heel betrouwbaar systeem ook. Je kunt eventueel zelfs een ongebruikte sectie gebruiken (maar dan wel bei beide blokken) als je de engelsman een eigen bezetmelder wilt toebedelen.
(
10 euro voor 16 relais! en heel compact:
https://nl.aliexpress.com/item/40002225 ... 6528%22%7D
aansluiten op een OC32 met weerstandsbank, gaat heel goed want de optocouplers in de relais trekken nauwelijks stroom. Zou zelfs zonder weerstand kunnen, maar dat is minder veilig, de veiligheid kost 'niets' )

Geplaatst: 29 sep 2021, 11:18
door Roel
Hoi Bram,

Ik wilde voorkomen dat ik meerdere relais nodig heb aangezien er een 2e Engelse wissel aangekoppeld zit. Daarnaast houd ik van eenvoud dus in dit geval is de blokkaart mijn eenvoud.
Echter kon ik de handleidingen en beschrijvingen niet plaatsen met het fysiek intekenen en benoemen in iTrain.
In ieder geval bedankt voor je reactie en het meedenken. Dan zie je toch dat zo'n forum wel handig is.

Geplaatst: 29 sep 2021, 12:51
door Bram
Hoi Roel,
ja: daar is veel voor te zeggen. Eenvoud in het concept is ook heel belangrijk. Met veel relais bespaar je geld en draden, maar er is niets dat erger is dan een kluwen in je hoofd.

Maar soms is het ook zo, zoals ons vadertje Cruyff zei "je gaat het pas zien als je het doorhept", soms is het toch weer heel eenvoudig als je het ziet. Zo is het bij mij ook met die relais. Het is beslist wat ingewikkelder, maar als je het doorhebt is het toch "eigenlijk" wel heel eenvoudig. En het was bij mij op vele punten van de baan toepasbaar. Ik heb ook vrij weinig ruimte onder de baan.

Ik denk dat jouw keuze verstandig is, succes ermee,

Groet,
bram

Geplaatst: 29 sep 2021, 13:55
door Marksintpancras
Bram,

Ik rij iTrain icm Dinamo en gebruik ook veel relais schakelingen.
Echter heb ik ook op mijn baan 1 punt waarbij ik een wisselstraat voed met een blok ipv relais.
Qua draden is gelijkwaardig. Je heb ook je puntstuk polarisatie.

Qua eenvoud ook hetzelfde, echter het is precies wat je voor de hand heb en wat de situatie is waar je het toepast.

Ik ga eerdaags mijn wisselstraat ook eens in iTrain zetten.

Geplaatst: 29 sep 2021, 17:00
door Roel
Dat polariteits vraagstukje van Martin is wel een dingetje. De treinen rijden uiteraard tegengesteld en de polariteit gaat elkaar ter plaatse van de Engelse wissel kruisen. Is dit op te lossen met de geïnverteerd optie of wordt het een keerlus module?
Of toch over op het relais? Dan pak je zo wie zo de juiste spanning toch?

Geplaatst: 29 sep 2021, 17:15
door Bram
Beste Roel,
Je rijdt toch met iTrain? Dan lost de software het voor je op. Je moet voor het kruiswisselblokje daar de polariteit kiezen . Volgens mij moet die gelijk zij aan die van de naburige blokken, tenminste als je daar dezelfde kant (b.v. voorkant A achterkant B) voor de draadjes gekozen hebt. Als je het verkeerd doet kun je het in iTrain nog omdraaien, maar dat is niet zo mooi (dan in één blok de polariteit op geïnverteerd zetten Zie in blokeigenschappen "'Opties"/"polariteit": normaal of geïnverteerd). iTrain bekijkt dan wat de polariteit in het vorige blok was, en als je een volgend blok gereserveerd hebt maakt hij de pol. in het volgende blok gelijk aan die in het vorige blok (net als bij keerlussen)
groet,
Bram

Geplaatst: 29 sep 2021, 18:45
door Roel
Precies wat jij nu zegt, dat had ik dus ook begrepen. Ik ga de boel gewoon installeren (zoals het hoort :shock: ) en dan los ik eventuele problemen wel op. In ieder geval bedankt weer voor de toelichting.

Geplaatst: 24 okt 2021, 11:25
door Roel
Zo wat een stof hier zeg....
Een maandje geen berichten geplaatst omdat....ik was niet tevreden met mijn paradebaan. Aangezien ik mijzelf een beetje ken, heb ik besloten de hele paradebaan eruit te halen en opnieuw te leggen. Er zaten irritante knikken in de bochten waarvan ik weet dat deze altijd zichtbaar blijven. Daarnaast had ik moeten proberen om de draadjes aan de onderkant te lassen (uit het zicht) en dat had ik ook verzuimd. Dus: alles eruit en opnieuw!
Na een paar weken bouwen en uiteraard solderen ben ikzelf tevreden met het resultaat. Er wordt momenteel weer proefgereden.
Afbeelding
Nieuwe paradestrecke gezaagd en gepositioneerd

Afbeelding
Onderbed verlijmd

Afbeelding
Rails vastleggen. Draden zitten onder de rail gesoldeerd

Afbeelding
Met verkanting uiteraard

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 24 okt 2021, 11:32
door DTS
Netjes gedaan, mooie vervanging!

Zou wel even goed nadenken of je die kronkel aanhoud. Iets glooiende maakt het realistischer. Maar dat is een afweging tussen fantasie en realisme hoor.

Geplaatst: 24 okt 2021, 12:25
door OBBinN
Ik denk dat die kronkel prima past! In landen zoals Oostenrijk en Zwitserland zijn er genoeg trajecten die zo langs de bergrand gebouwd zijn. Dit zijn vaak wel wat oudere trajecten, nieuwe trajecten worden vaak korter gebouwd met tunnels, dat is nu makkelijker te boren etc. Als dit stuk spoor ook de vorm berg volgt moet het prima kunnen! 8-)

Let wel, vaak vanwege die kronkels is er een aangepaste snelheid op die delen. ;)

Ik heb in mijn baan ook een parade stuk liggen en die is mij achteraf te recht, had er liever ook zo een kronkel in gebouwd, maar dat kan ik nu niet meer doen helaas.. :(

Geplaatst: 24 okt 2021, 13:12
door Roel
De "kronkel" is inderdaad een bewuste keuze. De baan loopt omhoog richting station langs een toekomstige rotswand. als je de Lötzbergbahn via de satelliet volgt, kronkelt deze ook behoorlijk maar wel vloeiender. Ik heb wat minder lengte helaas beschikbaar. De treinen rijden wel met minder snelheid dan door de helix.

Geplaatst: 24 okt 2021, 13:14
door OBBinN
Roel schreef: 24 okt 2021, 13:12 Ik heb wat minder lengte helaas beschikbaar.
De bekende concessie, maar het idee is er! ;)

Geplaatst: 28 okt 2021, 11:22
door DTS
Duidelijk

Geplaatst: 30 dec 2021, 11:27
door Roel
Eindelijk weer eens tijd gevonden om verder te gaan met de baan. Allereerst heb ik de comments ter harte genomen en toch de slinger aangepast. Hij was inderdaad te krap en ik begon mij te ergeren.
Het stuk ertussen uit gehaald en een nieuw stukje rails in verkanting terug geplaatst. Hieronder het resultaat.
Afbeelding
Afbeelding
Ik moet toegeven dat de treinen "beter" omhoog lopen.

Ook ben ik verdergegaan met de aansluitingen van de wisselstraat. Hiervoor weer de nodige servo's geïnstalleerd en besteld met de benodigde bedradingen. :D

Daarnaast ben ik mijn hoofd aan het breken op de schakeling van de wisselstraat. Ik ben zeer content met de reacties die ik heb mogen ontvangen. Hiermee ben ik aan het "tekenen" gegaan met onderstaand resultaat:
Afbeelding
Hierbij wil ik jullie toch weer om hulp vragen. Kijkend van rechts naar links is de inkomende wissel WS1 (Oostenrijks-Zwitsers dus links rijden) met de A en B schakeling zoals die nu op de baan in het voorgaande blok ligt.
Hetzelfde geldt voor WS2: de schakeling is zoals hij nu in het aangrenzende blok ligt.
Als ik dan alle A en B draden inteken, kom ik tot de conclusie dat het hartstuk van EW1 B schakelt en de WS2 aansluit met A. Klopt deze conclusie? Hoe los ik dit op?
Verder teruglezend in de reacties, zie ik dat iTrain dit oplost door de polariteit van de blokken te schakelen, echter geloof ik niet dat mijn situatie hierop van toepassing is.
Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Het zal vast wel een eenvoudige oplossing zijn maar ik zie hem niet. Of is het zo dat als ik EW1 in de richting WS2 berijdt, de A en B van EW1 omdraaien omdat de trein andersom loopt c.q. van richting verandert?
De reden waarom ik deze schakeling heb gemaakt, is puur variabel rijverkeer.

Geplaatst: 01 jan 2022, 23:10
door DTS
Netjes!!!!

Die boog is echt een stuk beter nu!

Geplaatst: 04 jan 2022, 21:39
door Roel
Bedankt Martin. Jij was mijn inspirator tot een paar slapeloze nachten :lol:

Nadat ik Mark om feedback had gevraagd voor een probleempje eerder genoemd, ben ik verder gegaan met het leggen van de wisselstraat en de station sporen t/m 6.
Ik was even vergeten hoeveel tijd er nodig was om een paar wissels en sporen in boog en verkanting te leggen en uiteraard de servo's aan te brengen waarna alles van draadjes is voorzien. Bijna 8 (niet-volle) dagen dus....
Het aanbrengen c.q. laswerk en aansluiten op de TM44 of OC32 was nog het meest tijdrovend.
Hieronder het resultaat van een weekje "vrij":
Afbeelding
Alle sporen liggen

Afbeelding
Bijna onmogelijk om dit zonder hulp te doen

Afbeelding
Afbeelding
De verkanting

Afbeelding
Ander perspectief...

Vandaag toch DTS om hulp gevraagd met de aansluiting van mijn volgende wisselstraat. Ik kom er namelijk niet uit hoe de rechter wissels van de scissor van stroom te voorzien tenzij ik 2 uitgangen van de TM44 hiervoor gebruik (wat in mijn beleving verreweg het makkelijkst is i.p.v. 6 relais totaal). Marcel had reeds gereageerd (met een wedervraag retour :D ) dus top mannen van DTS. Bedankt hiervoor. Mijn probleem zie je hieronder.
Afbeelding
Afbeelding
Dit probleem (of geen kan uiteraard ook) wordt in mijn ogen veroorzaakt door staaf C waarbij de draden A en B andersom gesoldeerd zijn vanwege de rijroute die ik gekozen had t.b.v. de aansluiting van de Engelse wissels van de eerste wisselstraat. Misschien denk ik weer te moeilijk maar A moet nog steeds op A toch? Dus in mijn gedachte kan ik geen relaisschakeling toepassen om met het resultaat van deze schakelingen de bovenzijde van de scissor te voeden en/of wissel B-C. Maar misschien kan itrain dit wel oplossen en is er dus niets aan de hand.

Vandaag ben ik begonnen met de aanleg van de perrons. Deze liggen deels in een boog dus ik ben wel even zoet.
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 04 jan 2022, 22:51
door DTS
O ja hoor, kijk maar naar schellenbach. Dezelfde situatie aan de linkerzijde alleen dan ipv wissels een boel engelsmannen.

Wat jij hier hebt is te doen met 4 relais schakelingen. Ik zou daar echt geen blokuitgangen voor opofferen.

Voor het kruis op de sisser gebruik je 2 relais, en de twee situaties rechts ervan ook 2 relais.

1 HPP4 kost als bouwpakket 15 euro, gebouwd 25 euro.

2 blokuitgangen kost je 65 euro. Dat is een halve TM44.

Maar Marcel zal je er wel doorheen loodsen, is hij goed in ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Geplaatst: 06 jan 2022, 21:21
door Roel
Dankzij de support van Marcel (DTS) heb ik een zeer uitgebreide uitleg gekregen hoe mijn wisselstraten aan te sluiten.
Ik had mijzelf toch een beetje op het verkeerde been gezet. @DTS bedankt voor de support

Doordat ik nu de bedrading aan het maken ben, is er verder weinig visuele voortgang te melden. Die zal ik hopelijk aankomend weekend weer kunnen posten.

Geplaatst: 08 jan 2022, 21:54
door rthuinte
Hoi Roel, ziet er super uit. Ik ga me de tijd even geven om dit goed door te lezen. Ik denk dat er veel herkenbare en leerzame stukken in zitten.

Succes !!

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk

Geplaatst: 09 jan 2022, 18:39
door Ger deguelle
Dat ziet er mooi uit allemaal mooi om te volgen .

Geplaatst: 15 jan 2022, 19:34
door Roel
Na de bedrading en testen van de wisselstraat bleek dat 1 route niet werkte. Zoals ik ben, gaat dat toch knagen....Wat doe ik fout?
Ik had al goed contact met DTS omdat ik twijfelde aan de aansluitingen. Met de support van Marcel was ik begonnen met de draden aan te sluiten, adressen aanmaken en testen van de OC32 en afstellen van de servo's.
Met de meter de spanning gecontroleerd en alles zou goed moeten zijn. Helaas dus. Lang verhaal kort: ik ga nog steeds de mist in met A en B, A-staaf en B-staaf. Nou, je kent het wel. Het blijkt dat als je gewoon de schema's volgt, het bewuste draadje best van de A-staaf OF B-staaf mag komen. iTrain regelt dit zelf mits de rijrichting (of hoofdrichting) maar goed staat. Dit was weer een goede lesson learned.
Toen de eerste Engelse wissel dus volledig functioneerde, was nummer 2 uiteraard een eitje :D . Waar hebben we het over? Onderstaande wisselstraat:
Afbeelding

Ik las de draden onder de rails. Dit is met leggen meer tijdrovend maar ik ben er voor mijzelf meer tevreden over. Ik heb wel de relaisschakelingen toegepast zoals jullie eerder hebben aangegeven. Zo zie je maar waar een forum voor dienst kan zijn. Nogmaals bedankt.

Toen ik zondagavond bij het eten mij zeer trots voelde over het feit dat die wisselstraat functioneerde, liet ik mijn lieftallige vriendin mijn volgende project zien: de scissor
Ik zat ronduit te praten over de stomme fout met de draden toen ik de scissor op tafel bracht en liet zien hoeveel draden daar wel niet aan vast gemaakt moeten worden en hoe de schakeling eruit ziet (ik had het DTS printje meegenomen). Aangezien er steeds meer kennis van elektrisch schakelen is ontwikkeld, viel mij op dat voor mijn gevoel er teveel draden gelast moeten worden. In dit geval: de hartstukken.
Afbeelding

Op de achterzijde zitten alle draden reeds goed gelast af fabriek. Eigenwijs als dat ik ben, heb ik een proefopstelling in elkaar gedraaid en na twee avonden kon ik testen met de aansluiting zoals ik in mijn hoofd had.
De DTS schakeling heb ik gebruikt voor het kruis. En verdomd, het werkt! Ik ben zo vrij geweest dit voor te leggen bij DTS en de respons was, in mijn beleving 100% terecht: je moet de hartstukken apart aansluiten om de bedrijfszekerheid in de toekomst te garanderen. Balen? Nee hoor, ik heb weer wat geleerd. Het zijn tenslotte maar 4 extra draden. Ik vond het van mijzelf knap dat ik eigenlijk zo snel door had dat het ook zonder had gekund door de schakeling te snappen. Dit is mijn grootste winst. De leercurve is dus nog steeds stijgend. Ik heb DTS uiteraard bedankt voor de feedback en nu is mijn bedrijfszekerheid gegarandeerd.
Afbeelding

Met het proefstuk afgerond en inmiddels weer gedemonteerd, ging ik eens een lijstje met irritaties afwerken.

Ik was mij behoorlijk aan opeten over een stukje spoor net voor de zojuist besproken wisselstraat. Ik had een wisselmelder sectie geslepen en de rails spatte. Met pijn en moeite deze geprobeerd weer in de lijn te krijgen maar dit was kansloos. Hij bleef steken. Goed, met rijden kon het ermee door maar het was gewoon niet goed. Dit stukje is vandaag eruit gewieberd en een nieuw stuk is geplaatst.

Mijn andere irritatie was het feit dat ik altijd half in het donker aan het knoeien ben. Overdag werken en dan 's avonds met de headlight op draadjes op de relais zetten maar altijd in je eigen licht werken. Bekend? Ik moest hier wat aan doen! Nu is de volledige tafel voorzien van LEDs op diverse niveaus en afzonderlijk te schakelen. Wat een verademing zeg.
Afbeelding

Afgelopen week heb ik tussendoor wel wat perronstukken gebogen en gelijmd. Er begint vorm aan te komen.
Afbeelding

Het is bizar hoeveel gedachten er door iemands hoofd kunnen schieten als je met het zichtgedeelte aan het werk bent. Waar komen de gebouwen, de wegen, lantaarnpalen..Wacht even: verlichting? Daar was nog niet over nagedacht. wil ik dit wel of niet? Nu probeer ik mij in de verlichting voor het station te verdiepen maar misschien doe ik iets fout: ik kan bijna niets vinden over verlichting en/of aansturing hiervan?
Hebben jullie een linkje o.i.d. dat ik eens kan uitpluizen?

Morgen weer verder met de wisselstraat aan de andere zijde van het station. Draadjes, draadjes en lijm :D
Afbeelding

Geplaatst: 15 jan 2022, 20:20
door Ger deguelle
Wat een draden allemaal ik word er altijd gek van ik ben al blij dat ik een trein aan het rijden krijg, maar ziet er goed uit allemaal

Geplaatst: 15 jan 2022, 20:26
door OBBinN
Netjes en strak verwerkt al de bedrading. Zelf leg ik het op dezelfde manier aan. Ik heb ook alle aansluitingen in een Excel bestand staan, mocht er op een bepaald punt storing optreden, kan ik zo zien welke pinnen ik moet controleren.

Geplaatst: 15 jan 2022, 22:46
door Roel
Die bedrading is inderdaad wel veel maar dat gaat vanzelf. Door het systeem wordt je eerlijk gezegd gedwongen gestructureerd te werken. Na een paar maanden heb je zomaar een paar 100m weggelegd.
Ik werk ook met Excel. Men kan nooit alle blok-, wissel-, en relais adressen onthouden. Ook hiervoor geldt weer structuur.
Het duurt wat langer maar het zal zich wel terugverdienen.

Geplaatst: 17 jan 2022, 12:25
door rthuinte
Goede tip. Ik moet ter zijner tijd ook maar eens een excel document maken. Dat is een stuk makkelijker dan de adressen van de modules middels de dip switches af te lezen (ook wellicht makkelijk om fouten te vinden aangezien de laatste module ook als eind module gedefinieerd moet worden).

Geplaatst: 06 feb 2022, 20:15
door Roel
Vandaag was ik eindelijk klaar met de volgende wisselstraat inclusief scissor en het pas maken van de station sporen. Ik had 3 weken terug al besloten dat de Autoverlad niet mag ontbreken. Dit is spoor 7 geworden.
Tijdens de aanleg van de wisselstraat heb ik de scissor gesloopt. Met geen mogelijkheid kreeg ik de houder van de 2 bewegende staven meer gekoppeld. Dus kon ik een nieuwe monteren en weer alle draden eraan knopen.
Dit was in de categorie pech hebben zeg maar. Het was ook nog eens de laatste wissel van de gehele wisselstraat die ik aan het aansluiten c.q. koppelen was op de hardware.

Ik heb dit keer echt mijn tijd genomen en geprobeerd nog netter te werken. Toch valt dat niet mee. De draden zitten nog steeds aan de onderzijde van de staven gelast en daar ben ik zeer tevreden over. Nu aan het proefrijden en verder met de perrons.
Afbeelding
achterzijde van de module met de servo's

Afbeelding
Wat een draden

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het resultaat met rechts het opstelspoor voor de Autoverlad

Geplaatst: 09 feb 2022, 02:50
door Sibbesuisje
Hoi Roel,
mooie progressie. Die draadjes bende is een bekend gezicht :lol:
Wat me opviel is de manier hoe je de perrons bouwt. Zag ik het goed dat je een flexible plastic strip gebruikt en dit later gaat opvullen? Wat (merk / artikel) gebruik je hiervoor? Ik zit zelf nog een beetje te worstelen hoe ik mijn peron ga aanleggen en jou aanpak ziet er uit als een mogelijk goede manier :)

Geplaatst: 09 feb 2022, 19:20
door OBBinN
Die perronrand is van Auhagen, nummer is mij even ontschoten maar ik gebruik deze ook. Opvullen ga ik met gips of iets dergelijks doen.

Geplaatst: 09 feb 2022, 20:28
door Marksintpancras
:D de Auhagen perronrand is artikelnr 44631.

Ik heb er net 9 meter van besteld ivm het vervangen van Markenburg perrons ivm bouwfoutje.

Het opvullen ga ik doen met Viva gietbeton, wat ze ook in de hobby hoek gebruiken, dan heb ik meteen hopelijk een betonlook.

Tevens, vind ik de Auhagen perronrand teveel plastic achting eruit zien. Dus heb loop er een advies verzoek bij DTS (zag iets van een draaischijf weatheren voorbij komen) ingediend om even wat Ammo Mig spul erbij te leveren.

Geplaatst: 09 feb 2022, 21:28
door Roel
Hoi Mark,

Die perronrand is inderdaad van Auhagen.
Afbeelding

Ik twijfel nog over een gipsvulling of xps. Beide zal wel werken dus ik wacht jouw progressie even af (met duidelijke foto’s :D ) zodat ik een weloverwogen beslissing kan nemen.

Vanavond de familie uitgebreid met de eerste van 2 Rätische Bahn Ge 4/4II en de autoverlad met stuurstand. De lok is echt een dingetje om te pakken te krijgen...
Afbeelding

Geplaatst: 10 feb 2022, 02:36
door Sibbesuisje
bedankt heren voor de tip! En ik ben benieuwd hoe de opvulling van het perron gaat, zal het met veel belangstelling volgen :D

Geplaatst: 10 feb 2022, 12:32
door GND
Bedankt voor alle updates.
Ik vind dit soort posts leuk om te volgen.

Groet GND (a.ka. Willem)

Geplaatst: 11 feb 2022, 07:46
door OBBinN
Bedankt voor de aanvulling (nummertje) :mrgreen:

Geplaatst: 13 feb 2022, 17:53
door Roel
Vandaag een tijdelijke lus aangebracht om de station sporen eens te stresstesten. Al met al een goede dag en gelukkig werkt de scissor naar behoren!
Waar ik echter van baal, is het volgende: vanaf mijn hoofdstation (spoor maakt niet uit) blijft de trein in iTrain op het spoor "staan" terwijl de trein allang en breed in de lus zit. Uiteraard loopt hij daardoor vast aan het einde van het volgende blok omdat de trein ergens rijdt, waar iTrain hem niet verwacht. Ik heb geprobeerd dit in een aantal foto's weer te geven. Wie kan mij helpen om een oplossing te bedenken?
De scissor (mijn vermoeden waar het mis gaat) is op 4 blokken aangesloten met bezetmelding (deze fungeert als voeding voor de wissel en is niet opgenomen in het blok). Als tweede melder is een stuk rails opgenomen na x cm vanaf de scissor en is de eerste blokmelder. De wisselmelder is ook aangegeven in iTrain als bezetmelder voor de wissel.

Overzicht van het probleem
Afbeelding

Vanuit een andere hoek
Afbeelding

iTrain overzicht
Afbeelding

Vervolgens sleep ik de trein naar het blok waar hij hoort te staan en gaan we verder met de route. Vanuit het eerste blok van de scissor naar het aangrenzende blok blijft hij ook staan in iTrain. Dan zet ik de trein in het tweede blok (laatste wissel van de scissor):
Afbeelding
Afbeelding

De trein laat ik de route afmaken en gaat zoals het hoort.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wie kan mij helpen aan een oplossing?

Geplaatst: 13 feb 2022, 18:57
door Marksintpancras
Hey Roel,

Mooie vordering van jouw baan. :D met een heel herkenbaar stationsgebouw. Stond op mijn oude baan ook.

Even terugkomend op jouw iTrain probleem. Ik heb jouw baanplan niet, dus is even de grote lijnen die ik zie.

De scissor, zoals in jouw geval, zijn het 4 blokken die aan elkaar zitten met een kruis in het midden. De bezetmelding gebeurd toch door de blokken die op de scherpe kant van de wissels aangesloten zijn, waarom dan een wisselmelder????

Automatisch vullen van de blokken helpt in vele gevallen ook.

Mocht je er niet uitkomen, stuur jouw baanplan eens per PB, dan kan ik hem even na lopen en vergelijken met mijn eigen scissor icm Dinamo systeem.

Geplaatst: 13 feb 2022, 19:40
door Roel
Pff wat stom zeg. Bedankt Mark.
Die bezetmelders waren het probleem. Ik had dit vanmiddag ook al gecorrigeerd maar toen had ik sluiting. Nu de bezetmelders opgenomen in de blokken en het werkt!

Geplaatst: 13 feb 2022, 20:53
door rthuinte
Mooi dat het opgelost is. Het ziet er erg goed uit en je boekt flinke vooruitgang. Mooi om te zien!!

Geplaatst: 14 feb 2022, 13:15
door Ger deguelle
Ff niet gekeken en je schiet aardig op netjes

Geplaatst: 04 mar 2022, 21:23
door Roel
Na een periode van denken, schetsen en nog meer denken (het nadeel van werken op het gevoel) en uiteraard ook werken, heel veel werken, heeft bij mij helaas mr covid toegeslagen. Een kleine 2 dagen spierpijn en that's it. Ik mocht niet te werk vanwege een zeer aanhoudende verkoudheid dus verplicht 10 dagen thuis. Gelukkig vervelen wij ons niet. Het vele denkwerk moest toch eens in de praktijk toegepast worden.
Verder heb ik veel contact met Mark gehad over digitaliseren en via deze weg wilde ik hem dan ook bedanken. Wat lopen de locs mooi!

Ik was geëindigd met een station met 7 sporen met als hoogtepunt een werkende scissor. Vanuit de scissor gaat het weer verder omhoog naar de paradebaan (nr.2). De bedoeling is, of nog een parallel strecke maken (circa 10cm hoger) en dan nog eens rond of het hierbij laten en het 2e station met industrie maken. Het stationgebouw wordt vervangen en is bedoeld voor het tijdelijke idee. Dit gebouw is qua grootte iets wat buiten proportioneel.

Verder is er ook nog wat rijdend materieel binnengekomen wat op de wenslijst stond.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De "klimspiraal" met paradebaan achter het station langs.

Afbeelding
Afbeelding
Deze vakwerkbrug stond al lang op het lijstje en ik kwam het eindelijk tegen. Kon ik meteen even oefenen met XPS.

Afbeelding
Afbeelding
De RoLa is binnengekomen.

Afbeelding
Als ze nou eens een poot uitsteken :lol:

Geplaatst: 05 mar 2022, 20:55
door Ger deguelle
Mooie foto's maar de kat is niet op schaal.

Geplaatst: 06 mar 2022, 11:38
door Witteke
Roel schreef: 04 mar 2022, 21:23 Als ze nou eens een poot uitsteken :lol:
Dat is met deze schepsels in combinatie met onze hobby juist geen goed idee ;)
Lekker laten liggen zo.

PS
Mooie baan

Geplaatst: 06 mar 2022, 17:48
door Roel
Vandaag de hele dag proefgereden om weer eens kinderziektes op te sporen en dat ging op zich prima. Geen rare ontsporingen bijvoorbeeld. Ook de “nieuwe” digitale locs deden goed hun werk.
Iets waar ik eens goed naar moet kijken of iemand moet een illuster idee hebben, zijn in iTrain de meldingen dat een trein blijft staan in een blok maar in werkelijkheid gewoon rijdt :cry: .
Uiteindelijk stopt de trein omdat hij inmiddels al zoveel blokken verder is. Voor mij een nieuw fenomeen: een trein die een blok van een ander in rijdt en vervolgens zich gedraagt als de trein die voor hem rijdt. Ook maar eens naar kijken.

Geplaatst: 14 mar 2023, 21:15
door Roel
Zo, aardig stoffig hier. Dit alles heeft uiteraard een reden: ik kreeg een aantal vage storingen (met name degene benoemd in mijn laatste post hierboven) niet opgelost en dat begon mij te vervelen. Nadat ik het laminaat heb vervangen met de kerst, heb ik besloten de sloophamer erin te zetten en gewoon opnieuw te beginnen. Aangezien het topic of thema niet veranderd, ga ik gewoon in dit draadje verder in de volgende post.

Geplaatst: 14 mar 2023, 21:48
door Roel
Het is begin januari 2023 en de kamer is zo goed als leeg. Reden om eens een paar latten aan de muur te bevestigen en mijn nieuwe tafel begint vorm te krijgen.
Het is een simpel principe: lange kant +4m, dwars over 3m en weer terug +3m. Een hoefijzer met rechte hoeken.
Ik heb natuurlijk bij mijn vorige baan echt een hoop geleerd en deze kennis pas je dan ook zeer eenvoudig toe.
Afbeelding

Ik heb een lade gemaakt waarop mijn laptop weggestopt kan worden als deze niet in gebruik is. Ik heb 3 niveaus:
1. stroom, trafo's en TM44/OC32
2. schaduwstation
3. scenery
Op de foto is niveau 1 zo goed als gereed. Het geheel zal worden afgetimmerd om het netjes te maken.

Tevens het ik een poging gedaan om een "schakelpaneel" te maken. Aangezien elektriciteit nog steeds niet mijn sterkste kant is, ben ik er toch in geslaagd om de kast te laten functioneren zoals ik hem bedacht had:
hoofdschakelaar en losse schakelaars voor (bouw) verlichting, trafo schakelaars en accessoire schakelaar. De reden om dit te doen, is een topic dat ik gelezen had over het flippen van servo's en een mogelijkheid dit tegen te gaan: apart schakelen. Baat het niet, schaadt het niet.
Afbeelding

Na het paneel ben ik begonnen met de stroomvoorziening van het geheel en het plaatsen van de trafo's, TM's en OC's.
Afbeelding

Inmiddels werkt alles naar behoren dus kon ik verder met het schaduwstation. Ik heb een idee in mijn hoofd maar krijg het niet op papier. Wel wist ik van te voren dat ik niet de standaard klimspiraal van Markenburg wilde gebruiken omdat die "te" ruim is. Middels een eigen ontwerp heb ik Markenburg gevraagd om deze voor mij te maken. Hieronder het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

De spiraal is exact wat ik in gedachte had (en ontworpen). Perfect!

Omdat mijn schaduwlaag qua lengte best lang is, wil ik de mogelijkheid hebben om vanaf het eerste deel (indien een trein daar zijn plaats krijgt aangewezen) reeds terug te keren naar de hoofdbaan. Ook zal een deel van de trek-duwcombinaties op dit deel geparkeerd worden. Dit is lastig op papier uit te tekenen dus leg ik in feite alles uit de losse hand. Als ik tevreden ben, verlijm ik de boel.
De huidige stand van zaken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een korte toelichting op bovenstaande foto's, waarbij de bovenste het makkelijkst is:
Ik rijd Zwitsers, dus links. De twee linker sporen op de rechtse kant komen vanaf een wissel nabij de klimspiraal (dalende zijde). De meest linkse leidt naar opstelsporen of doorgaand naar het volgende schaduwdeel.
Het middelste spoor is voor de trek-duw treinen die via de Engelse wissel naar hun opstelplaats leidt. Echter, vanaf daar gaan deze direct terug naar de klimspiraal (stijgend) en dat is spoor 3 of het meest rechtse spoor.
Overige opstelplaatsen aan de bovenzijde (te bereiken via de uitgaande kant van het schaduwstation) moeten nog gemaakt worden en geeft een 4e (nog aan te brengen) spoor. Deze beiden komen ook weer uit op een wissel vlak voor de klimspiraal. Samengevat is dit goed te zien op de vierde foto.

Ik gebruik een aluminium lat om de sporen fatsoenlijk recht te leggen. Het geheel is namelijk peco flex. Daarnaast is het toeval dat dit latje, indien tussen twee sporen gelegd wordt, precies de afmeting van de n-spoor standaard. Dit noem ik mazzel hebben en scheelt echt enorm veel tijd met uitmeten etc.

Er zijn een aantal zaken die ik vermoedelijk ga aanpassen, waaronder de schakelaars van het paneel. Voor nu werkt het prima maar wellicht dat ik deze iets robuuster ga uitvoeren.

Geplaatst: 15 mar 2023, 16:57
door Marksintpancras
Mijn ervaring is met de "standaard" klimspiraal van Markenburg positief, sommige treinen vinden deze al krap om naar boven te rijden.

Ben benieuwd naar jouw rij ervaringen van jouw helix.

Maar voor de rest mooie vorderingen. :D

Geplaatst: 28 jan 2024, 18:31
door Roel
Inmiddels weer bijna een jaartje verder. En ja, vorig jaar oktober besloten toch besloten een kleine aanpassing aan de tafel te doen. Deze was voor het mooie te laag en dat irriteert op een gegeven moment.
Maar...we hebben sindsdien ook zeker niet stilgezeten. Het eerste schaduwcomplex is gereed en beslaat iets van 24 opstelsporen met uiteraard de nodige wissels, 32 uit mijn hoofd. Alles kon ik gelukkig hergebruiken dus die aanschaf kon ik achterwege houden. Hier en daar wel een OC-tje moeten aanpassen maar verder geen rare dingen.
Ik ben er inmiddels achter dat ik gewoon kan genieten van de techniek (dat is ook mijn achtergrond maar dan een ander specialisme). De uitdaging ligt uiteraard in het geheel werkend krijgen.
Aangezien niemand hier zit te wachten op voortgang posts van draadjes (en dat zijn er hier best wat) heb ik bewust mijzelf op de achtergrond gehouden.
De lay-out zal ongeveer 1x3x2,5 meten waarbij de 1m grofweg de klimspiraal is. Deze had ik reeds besteld op maat. Ik kan niet wachten om omhoog te gaan zodat ik alles eens grondig kan testen.

Stand van zaken:
Circa 80% van alle sporen aangesloten en 100% van de wissels;
Het geheel is reeds in iTrain gezet en daar waar mogelijk voorzien van de juiste gegevens;
Op dit moment zijn er 5 TM44 en 4 OCs onder de tafel gemonteerd. Verreweg de meeste schakelingen gaan via relais (HPP4).
Ook heb ik de boel voorzien van spanning middels 2x een MW7,5V en 1x MW15V. De klimspiraal ga ik apart voeden.

Wat heb ik in mijn hoofd als ik eindelijk boven ben? Het thema verraadt dit natuurlijk al maar ik had bedacht de RhB een iets meer prominente rol te geven. Verder zal verreweg het meeste materieel Zwitsers zijn met wat ÖBB en wellicht een verdwaalde Duitse. De RhB krijgt op niveau 1 (einde klimspiraal van 0 naar 1) een depot met station, gelegen aan een dubbel hoofdspoor (die komt uit de klim). De klim bestaat uit vier sporen waarbij 1 dubbelspoor afbuigt en 1 dubbelspoor verder klimt naar een virtueel station, noem het a la Blausee. Ik heb mij hierbij laten inspireren op het andere forum en dat zag er indrukwekkend uit. Beide dubbelsporen komen uiteindelijk samen in een hoofdstation, bestaande uit meerdere perrons etc. Dit alles is uiteraard toekomst muziek maar dromen moet je houden.

Genoeg getypt. Ik heb wat om de boel wat meer in perspectief te plaatsen:
Afbeelding
De in- en uitgang van de klimspiraal niveau 0

Afbeelding
Aansluiting op vorige foto's richting opstelsporen

Afbeelding
Aansluiting op vorige foto met opstelsporen

Afbeelding
Vanaf hier bevindt zich een afslaand spoor zodat een trein niet het hele complex over hoeft. Of dit werkt gaan we zien, anders haal ik hem gewoon weg.
De metalen strips gebruik ik om de sporen parallel te leggen en met meerdere tegelijk. Echte opschieters dus.

Afbeelding
Overzicht van bovenaf

Afbeelding
Afbeelding
De techniek

Afbeelding
iTrain overzicht

Ik zal jullie niet gaan vermoeien met het nieuwe rollende materieel. Dat komt wel als de boel zover gereed is :lol:

Geplaatst: 28 jan 2024, 19:53
door GND
Kortweg: INDRUKWEKKEND!

Geplaatst: 07 apr 2024, 20:41
door Roel
Kleine update van de baan tot zover: draadjes en nog meer draadjes.
Ik kon hier echt geen mooier verhaal over schrijven behalve dat de soldeerkwaliteiten met het draadje verbeteren.
Er is echter wel het een en ander gedaan behalve alleen maar meter draden solderen en aansluiten. Ik heb de helix af (eigen ontwerp en gemaakt door Markenburg) en ook, hoe kan het anders, voorzien van draadjes :lol:

Nadat alle draden op zijn plek zaten, heb ik boven aan een rondje gemaakt om het schaduwstation te kunnen gaan testen. Dit is voor mij toch wel een milestone. Op deze manier kan ik eindelijk de fouten opsporen en hopelijk verbeteren.
Wat heb ik tot nu toe kunnen ontdekken:
- bepaalde locs stoppen nadat ze een wisselstraat verlaten en een opstelspoor opgaan (?)
- vermoedelijk heb ik een voedingsdraad van een blok in de helix verward met een andere voedingsdraad. Trein naar beneden in het laatste blok stopt (kortsluiting) als een andere trein helemaal bovenaan in een ander blok
zit.
- twee wissels moeten getweaked worden.

Thats it. Gelukkig valt het allemaal reuze mee met de baan en ben ik in mijn beleving eigenlijk niets noemenswaardig tegen gekomen. Ik ben er content mee. Hieronder een kleine sfeer impressie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu twijfel ik echter of ik de vraag die ik nu ga stellen in mijn draadje moet doen of moet stellen in een ander topic. Ik probeer het hier en wellicht kan ik met de antwoorden een topic openen met de oplossing. Dat lijkt mij het handigst. (kennis moet je delen tenslotte).
Mijn probleem is het volgende: ik heb een Fl. ÖBB Rh1044 gedigitaliseerd (DH) af winkel aangeschaft. Bij het ijken merkte ik een rare snelheidscurve. Op zich niet heel raar maar bij het inregelen op de baan kreeg ik de waardes maar niet voor elkaar. Hele rare hoge reactievertragingen etc. om hem op tijd te laten stoppen. Dit resulteerde weer in het fenomeen dat de trein 2 blokken bezet hield want itrain zegt nog in blok 1 maar hij zat in blok 2. Wat opviel, was dat de trein fysiek eerder in een nieuw blok zat dan dat iTrain dacht dat hij er was.
Ik heb de DH-decoder vervangen voor een Zimo maar eigenlijk zonder resultaat. iTrain gaat nog steeds de mist in met de positie van de lok. Ik heb hier dan ook een foto van gemaakt.
Afbeelding
Zoals te zien is, licht de eerste melder van het volgende blok op en zit de trein volgens iTrain nog in het vorige. De snelheden komen wel overeen en zijn beide 90 (wat daar ook gereden wordt).

Nu is de hamvraag: wie kan mij helpen met dit fenomeen?
Ik heb echt van alles geprobeerd: cv3/4 op 0, op 1, op 10, op 20. CV5 op 80, op 120. CV6 daarop aangepast. Telkens opnieuw snelheidsmeting gedaan (waarbij de curve niet noemenswaardig wijzigde behalve op snelheidsindicatie). Ik ben hier nu een paar dagen mee bezig en ben er wel achter dat het verschil tussen fysiek op de baan en waar iTrain zegt dat de trein is, een verschil is van bijna 12 seconden. Dat is met reactievertragingen niet op te vangen want dan komt de lok abrupt tot stilstand én hij houdt het vorige blok ook bezet.
Ik ben benieuwd of jullie tips voor mij hebben. Bedankt alvast hiervoor.

Geplaatst: 07 jun 2024, 14:59
door Klep
Dag Roel,

Ik heb met bewondering je verhaal / je reis zitten lezen.

Ik ben al een tijdje bezig na mijn verhuizing met het bouwen van een nieuwe baan, ik heb samen met Martin mijn schaduw station al ontworpen en moet nu echt wat gaan doen ;-)

C6 met het bouwen van je nieuwe baan !!!!

Gr,
Erik