Zo....een jaartje verder. Tijd gaat snel
Na mijn laatste post ben ik de hele helix nagelopen en uiteraard wat kleine manco's gevonden en opgelost. Er moesten nog een paar lagen gebouwd worden dus daar ben ik, rustig, op mijn gemak mee verder gegaan.
Ook het schaduwstation moest nog van extra sporen worden voorzien. Verder heb ik alle analoge servo's vervangen door digitale en heb ik afgelopen tijd besteed aan: bedrading. Juist.
De huidige stand van zaken: alle sporen, zowel schaduwstation als helix, zijn gereed en worden momenteel uitvoerig getest.
Vandaag (dag 2 van testen) nog geen noemenswaardige zaken tegengekomen, wat op zich al heel wat is!
Hoe ziet het geheel er inmiddels uit? Onderstaand het baanplaan uit iTrain.
Samengevat zijn er 22 opstelsporen waarvan 7 kopsporen gemaakt. Dit geheel is via 37 wissels en 1 Engelse wissel verbonden. Zoals bekend, gebruik ik het Dinamo-systeem.
Ik heb geprobeerd om uiteraard niet alle componenten via 2 trafo's te voorzien van stroom maar lekker ruim opgezet. Ik ben tot heden zeer tevreden met Dinamo en kom geen hele gekke dingen tegen.
Er is 1 probleem wat ik niet opgelost krijg en dat komt vermoedelijk vanuit iTrain. Ik ben zo vrij geweest een paar screenshots te plaatsen om het probleem weer te geven. Het geval bevindt zich in mijn tijdelijke bocht terug de helix in. Alle detecties gaan prima, tot dat punt. iTrain blijft de trein weergeven in het blok van de bocht maar de trein is inmiddels al 2 melders verder. Uiteindelijk geeft het programma het blok vrij maar dan is de trein bij de derde melder in het volgende blok. Ik heb alles bekeken maar krijg de vinger er niet op. Wie weet kan iemand mij hiermee verder op weg helpen. Goed om te weten: ik heb recent een sein geplaatst (als symbool in datzelfde blok) en in offline deed iTrain precies hetzelfde. Het sein doet er verder niet toe: het was een probeersel die hier 0 invloed op heeft.
Waar praten we dan over:

Trein rijdt in tijdelijk blok

Trein bevindt zich in positie 1e blok melder 1 van de helix

Trein bevindt zich in positie 1e blok melder 2 van de helix

Tijdelijk blok wordt nu pas vrijgegeven als de trein zich in positie van melder 3 bevindt.
Het vervelende van dit probleempje is dat achteropkomende treinen zich kunnen "mengen" in de route van de voorgaande. Dit heeft nare gevolgen m.b.t. aansturing van de treinen. Zo is mij dit ook bij mij aan het licht gekomen.
Ik hoop dat iemand hier een illuster idee heeft.
Verder een paar shots van de baan tot heden. We kunnen wel stellen dat na meer dan een jaar opstelsporen en helix bouwen, we zover zijn dat we naar de bovenbaan kunnen gaan kijken. Ik ben zeer tevreden met hoe de zaken tot nu toe verlopen, ook al zou de boel wat sneller kunnen...

Overzicht schaduwstation

Nu met bezetting

Herkenbaar?

De helix
Het volgende staat op het programma voor dit jaar:
- bedrading onder de tafel netjes maken en afdekken;
- frame voor de bovenbouw;
- mogelijke start bovenbouw.
Ik heb bedacht dat ik toch wel een iets grotere fan ben van RhB dan ik dacht...dus dit gaat zeker deel worden van de bovenbaan. Ik ben nog een beetje zoekende hoe ik dit allemaal ga laten samenkomen maar dat komt allemaal goed.