Het is begin januari 2023 en de kamer is zo goed als leeg. Reden om eens een paar latten aan de muur te bevestigen en mijn nieuwe tafel begint vorm te krijgen.
Het is een simpel principe: lange kant +4m, dwars over 3m en weer terug +3m. Een hoefijzer met rechte hoeken.
Ik heb natuurlijk bij mijn vorige baan echt een hoop geleerd en deze kennis pas je dan ook zeer eenvoudig toe.
Ik heb een lade gemaakt waarop mijn laptop weggestopt kan worden als deze niet in gebruik is. Ik heb 3 niveaus:
1. stroom, trafo's en TM44/OC32
2. schaduwstation
3. scenery
Op de foto is niveau 1 zo goed als gereed. Het geheel zal worden afgetimmerd om het netjes te maken.
Tevens het ik een poging gedaan om een "schakelpaneel" te maken. Aangezien elektriciteit nog steeds niet mijn sterkste kant is, ben ik er toch in geslaagd om de kast te laten functioneren zoals ik hem bedacht had:
hoofdschakelaar en losse schakelaars voor (bouw) verlichting, trafo schakelaars en accessoire schakelaar. De reden om dit te doen, is een topic dat ik gelezen had over het flippen van servo's en een mogelijkheid dit tegen te gaan: apart schakelen. Baat het niet, schaadt het niet.
Na het paneel ben ik begonnen met de stroomvoorziening van het geheel en het plaatsen van de trafo's, TM's en OC's.
Inmiddels werkt alles naar behoren dus kon ik verder met het schaduwstation. Ik heb een idee in mijn hoofd maar krijg het niet op papier. Wel wist ik van te voren dat ik niet de standaard klimspiraal van Markenburg wilde gebruiken omdat die "te" ruim is. Middels een eigen ontwerp heb ik Markenburg gevraagd om deze voor mij te maken. Hieronder het resultaat:
De spiraal is exact wat ik in gedachte had (en ontworpen). Perfect!
Omdat mijn schaduwlaag qua lengte best lang is, wil ik de mogelijkheid hebben om vanaf het eerste deel (indien een trein daar zijn plaats krijgt aangewezen) reeds terug te keren naar de hoofdbaan. Ook zal een deel van de trek-duwcombinaties op dit deel geparkeerd worden. Dit is lastig op papier uit te tekenen dus leg ik in feite alles uit de losse hand. Als ik tevreden ben, verlijm ik de boel.
De huidige stand van zaken:
Een korte toelichting op bovenstaande foto's, waarbij de bovenste het makkelijkst is:
Ik rijd Zwitsers, dus links. De twee linker sporen op de rechtse kant komen vanaf een wissel nabij de klimspiraal (dalende zijde). De meest linkse leidt naar opstelsporen of doorgaand naar het volgende schaduwdeel.
Het middelste spoor is voor de trek-duw treinen die via de Engelse wissel naar hun opstelplaats leidt. Echter, vanaf daar gaan deze direct terug naar de klimspiraal (stijgend) en dat is spoor 3 of het meest rechtse spoor.
Overige opstelplaatsen aan de bovenzijde (te bereiken via de uitgaande kant van het schaduwstation) moeten nog gemaakt worden en geeft een 4e (nog aan te brengen) spoor. Deze beiden komen ook weer uit op een wissel vlak voor de klimspiraal. Samengevat is dit goed te zien op de vierde foto.
Ik gebruik een aluminium lat om de sporen fatsoenlijk recht te leggen. Het geheel is namelijk peco flex. Daarnaast is het toeval dat dit latje, indien tussen twee sporen gelegd wordt, precies de afmeting van de n-spoor standaard. Dit noem ik mazzel hebben en scheelt echt enorm veel tijd met uitmeten etc.
Er zijn een aantal zaken die ik vermoedelijk ga aanpassen, waaronder de schakelaars van het paneel. Voor nu werkt het prima maar wellicht dat ik deze iets robuuster ga uitvoeren.