Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Ik snap je punt wel. Zelf heb ik veel schakelkasten ontworpen en alhoewel we daar wel klem-contactnummers hanteren, werd het 'foutzoeken' praktisch uitgevoerd door de kleur van de bedrading te volgen (moet je wel het verschil kennen tussen 230 VAC mains en 230VAC control ) en de multimeter werkt natuurrijk perfect (als je er goed mee om kunt gaan ) .

Echter het vervangen van componenten gaat wel erg makkelijk, wanneer je gebruik maakt van codering. Dat is ook de achtergrond bij mij van het coderen. Ik ga niet alle voedingsspanningen coderen, die zijn wel herkenbaar aan de kleur. Ik gebruik de codering om mijn modules snel en makkelijk los te kunnen koppelen en weer opnieuw aan te sluiten, zonder daar papier of een computer bij nodig te hebben. De baan wordt in modules opgebouwd zodat ik een module eruit kan halen en in een gemakkelijke houding kan werken en mocht ik ooit moeten verhuizen dan kan de baan nog van het zolder worden gehaald.

Verder heb ik 3 zoons van 7 en 10 en die willen mij graag helpen. Door middel van de labels kan ik ze makkelijk uitleggen hoe iets is aangesloten en wat de werking ervan is. Kost wat meer tijd, maar dat mag met een hobby en ik geniet er wel van dat de jongens geïnteresseerd zijn in techniek en mij willen helpen.
Laatst gewijzigd door rthuinte op 08 jun 2022, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Daar heb je wel een valide punt, zo zie je weer dat ook vakmensen allemaal anders werken. En daar is niks mis mee

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Roel

Bericht door Roel »

Ik moet toegeven dat jullie beiden een valide standpunt hebben. Ik heb het geprobeerd om alles in excel bij te houden maar na 45 wissels en tig blokken werd zelfs dat teveel. Vooral de typefouten irriteerden mij en moest ik wel via de software werken. Deze methode werkt voor mij het beste maar ieder zo zijn ding.
Ik moet wel bekennen dat je het zeer netjes opbouwt.

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Het is en blijft een leuk onderwerp.

Het vastleggen van de draadjes rotzooi met een hardware :lol: , ik label alleen ff mijn dinamo systeem, het module nr en af en toe ff de stroom aftap punten, ivm het is zo lullig als je de servo's 20 volt geeft ipv van 7,5 volt.

Laatst, anderhalve week geleden was Tennet bezig met ompluggen van stroom bij de oude noordersluis, ivm weghalen van het bouwketen van Zeesluis Ijmuiden,, toen de PLC (antiek) van dieselgenerator, ook zo antiek dat het geen Adblue heeft, klapte. En die digitale snuiters van Tennet wisten het even niet,, is ook geen SMD gebeuren en geen digitale tekening meer te vinden. Dus even samen met die mannen de soldeerbout erbij en in IJmuiden bij de antieke elektrobedrijfje wat old skool onderdelen gehaald.
Dat ding weer in elkaar geblaft, vonkje bij de diesel, en lopen dat ding met goede zwarte rookpluimen :lol:

Het gaat er gewoon om in bij onze hobby om het volgende: "bij storing dienen we het op te kunnen lossen zonder dat de irritatie grens ruim wordt overstreden". En Martin zet die maar op een tegeltje. :D
Met vriendelijke groet, Mark

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Een poos niets gedaan aan de hobby. Maart tot en met september staat bij mij in het teken van buitensporten. Deze week, vanwege een blessure, weer met de baan an de slag gegaan (ik moet de tekening van het schaduwstation nog afmaken, maar ondanks dat kan ik wel verder met de helix).

De eerste laag van de helix gereed en vandaag maar eens een loc laten rijden. Misschien ben ik wel wat te precies maar de overgangen vallen me toch wat tegen. Ik heb geprobeerd de peco55 rails zo goed mogelijk op maat te slijpen en dan middels de peco lassen met elkaar te verbinden (na een eerste proefronde heb ik de lassen ook gesoldeerd). Toch hobbelt de loc mij te veel over de lassen, dus ik ben eerlijk gezegd nog niet tevreden (ik zit er ook niet echt op te wachten dat ik toekomstig ontsporingen krijg aangezien je, met name op de onderste laag, hier moeilijk bij komt).

De helix is rond (geen ovaal en daardoor geen rechte stukken om te lassen). Komt jullie dit bekent voor en hebben jullie nog aanvullende tips?

Ik zal proberen morgen nog wat foto's te maken, zodat mijn blog ook weer wat meer up-to-date is.
Laatst gewijzigd door rthuinte op 08 jun 2022, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Zoals beloofd nog wat foto's om mijn blog hier up-to-date te houden Afbeelding.

Allereerst de led verlichting onder de hoofdbaan (of boven het schaduw station) is nu aangesloten.

Afbeelding

De communicatie module van het Dinamo systeem heeft een plaats gekregen en direct maar een plaats gereserveerd voor de sprog (om de decoders te programmeren).

Afbeelding

Een buiszekering voor de TM44 modules geplaatst (moet overigens een kortere ethernet kabel komen, maar voor het proef draaien is dit prima) en de eerste ring aangesloten.

Afbeelding

Afbeelding

Een lade voor de laptop in de tafel gemaakt.

Afbeelding

Een als laatste ben ik nu de eerste ring aan het controleren. Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik hier later met storingen of ontsporingen te maken krijg.

Afbeelding

Het gaat stapje voor stapje, maar het begint steeds meer te lijken en hopelijk kunnen we spoedig een trein daadwerkelijk een rondje laten rijden. :lol:

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Schiet me ineens te binnen een wellicht ook leuk om even te delen. Ik zag toevallig nog een makkelijke manier om kabels te ordenen en te bewaren, aangezien dit bij mij nog wel eens in een spaghetti wil ontaarden. Komen die wc rollen om nog goed van pas Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rthuinte op 08 jun 2022, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Slim, mooi opgelost

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Zoals gezegd, momenteel dus aan het proefrijden met de eerste ring van de helix. Goed moment om het rijdend materiaal wellicht ook even voor te stellen. Allereerst mijn eerste aankoop...

"Linked by rail" van Minitrix (16894) ; Type 189 213 ERS

Dit is mijn enige digitale trein in de collectie. Aangezien ik deze nieuw heb aangeschaft, weet ik vrij zeker dat deze goede rij eigenschappen heeft en daarom gebruik ik deze met name voor het proefrijden.
Afbeelding

Afbeelding

In de inleiding al eens aangegeven dat mijn baan wat persoonlijke tintje heeft. Ik heb schakelkasten gebouwd voor explosieve omgevingen, dus vandaar (voor nu in ieder geval) een aantal ketelwagons aangeschaft om er een leuke, persoonlijke sleep van te maken (de schakelkasten werden dan ook gebruikt op plants van deze bedrijven).

"Shell ketelwagons" van Fleischmann (8481K)

Afbeelding

BASF ketelwagons van ROCO (afkomstig uit de set 24010)

Afbeelding

En tezamen vormt dat nu de volgende sleep...

Afbeelding

Afbeelding

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Een volgende stap op het Dinamo pad voor mij was het rijden met een digitale en analoge trein. Toen de volgende trein (loc inclusief rijtuigen) op mijn pad kwam kon ik dus geen nee zeggen, aangezien ik bij het maken van mijn dienstreizen veel met deze trein heb gereisd. Een leuke analoge loc, die digital is voorbereid, dus toekomstig zie ik hier nog wel een decoder in komen.

De BR185.1 van MINITRIX (12565).

Afbeelding

Afbeelding

En daarbij de rijtuigen 8623K, 8624K en 8625K (allen van Fleischmann).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”