Na de bedrading en testen van de wisselstraat bleek dat 1 route niet werkte. Zoals ik ben, gaat dat toch knagen....Wat doe ik fout?
Ik had al goed contact met DTS omdat ik twijfelde aan de aansluitingen. Met de support van Marcel was ik begonnen met de draden aan te sluiten, adressen aanmaken en testen van de OC32 en afstellen van de servo's.
Met de meter de spanning gecontroleerd en alles zou goed moeten zijn. Helaas dus. Lang verhaal kort: ik ga nog steeds de mist in met A en B, A-staaf en B-staaf. Nou, je kent het wel. Het blijkt dat als je gewoon de schema's volgt, het bewuste draadje best van de A-staaf OF B-staaf mag komen. iTrain regelt dit zelf mits de rijrichting (of hoofdrichting) maar goed staat. Dit was weer een goede lesson learned.
Toen de eerste Engelse wissel dus volledig functioneerde, was nummer 2 uiteraard een eitje

. Waar hebben we het over? Onderstaande wisselstraat:
Ik las de draden onder de rails. Dit is met leggen meer tijdrovend maar ik ben er voor mijzelf meer tevreden over. Ik heb wel de relaisschakelingen toegepast zoals jullie eerder hebben aangegeven. Zo zie je maar waar een forum voor dienst kan zijn. Nogmaals bedankt.
Toen ik zondagavond bij het eten mij zeer trots voelde over het feit dat die wisselstraat functioneerde, liet ik mijn lieftallige vriendin mijn volgende project zien: de scissor
Ik zat ronduit te praten over de stomme fout met de draden toen ik de scissor op tafel bracht en liet zien hoeveel draden daar wel niet aan vast gemaakt moeten worden en hoe de schakeling eruit ziet (ik had het DTS printje meegenomen). Aangezien er steeds meer kennis van elektrisch schakelen is ontwikkeld, viel mij op dat voor mijn gevoel er teveel draden gelast moeten worden. In dit geval: de hartstukken.
Op de achterzijde zitten alle draden reeds goed gelast af fabriek. Eigenwijs als dat ik ben, heb ik een proefopstelling in elkaar gedraaid en na twee avonden kon ik testen met de aansluiting zoals ik in mijn hoofd had.
De DTS schakeling heb ik gebruikt voor het kruis. En verdomd, het werkt! Ik ben zo vrij geweest dit voor te leggen bij DTS en de respons was, in mijn beleving 100% terecht: je moet de hartstukken apart aansluiten om de bedrijfszekerheid in de toekomst te garanderen. Balen? Nee hoor, ik heb weer wat geleerd. Het zijn tenslotte maar 4 extra draden. Ik vond het van mijzelf knap dat ik eigenlijk zo snel door had dat het ook zonder had gekund door de schakeling te snappen. Dit is mijn grootste winst. De leercurve is dus nog steeds stijgend. Ik heb DTS uiteraard bedankt voor de feedback en nu is mijn bedrijfszekerheid gegarandeerd.
Met het proefstuk afgerond en inmiddels weer gedemonteerd, ging ik eens een lijstje met irritaties afwerken.
Ik was mij behoorlijk aan opeten over een stukje spoor net voor de zojuist besproken wisselstraat. Ik had een wisselmelder sectie geslepen en de rails spatte. Met pijn en moeite deze geprobeerd weer in de lijn te krijgen maar dit was kansloos. Hij bleef steken. Goed, met rijden kon het ermee door maar het was gewoon niet goed. Dit stukje is vandaag eruit gewieberd en een nieuw stuk is geplaatst.
Mijn andere irritatie was het feit dat ik altijd half in het donker aan het knoeien ben. Overdag werken en dan 's avonds met de headlight op draadjes op de relais zetten maar altijd in je eigen licht werken. Bekend? Ik moest hier wat aan doen! Nu is de volledige tafel voorzien van LEDs op diverse niveaus en afzonderlijk te schakelen. Wat een verademing zeg.
Afgelopen week heb ik tussendoor wel wat perronstukken gebogen en gelijmd. Er begint vorm aan te komen.
Het is bizar hoeveel gedachten er door iemands hoofd kunnen schieten als je met het zichtgedeelte aan het werk bent. Waar komen de gebouwen, de wegen, lantaarnpalen..Wacht even: verlichting? Daar was nog niet over nagedacht. wil ik dit wel of niet? Nu probeer ik mij in de verlichting voor het station te verdiepen maar misschien doe ik iets fout: ik kan bijna niets vinden over verlichting en/of aansturing hiervan?
Hebben jullie een linkje o.i.d. dat ik eens kan uitpluizen?
Morgen weer verder met de wisselstraat aan de andere zijde van het station. Draadjes, draadjes en lijm
