Als je de snelheid aanpast zal bij de eerst volgelde snelheid mutatie van JCS deze gezet worden naar de waarde die JCS "denkt" / vindt dat het moet zijn.
Als je daardoor het blok uit rijdt zonder dat JCS dit verwacht zal er een Ghost event (Exceptie) volgen.
Als je "zomaar" een wissel omzet komt een trein op een onverwacht spoor, dan zal er een Ghost event (Exceptie) komen.
Bij een Ghost event wordt nu de baan spanning afgeschakeld.
Al deze theorie is uiteraard onderdeel van mijn testen, maar op de "heen en weer" test baan werkt dit zo.
Het eerst probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de planning blok voor blok loopt. Dit betekend dat de trein vertrekt, komt aan op het bestemmings blok en stopt. Vervolgens wordt er in het bestemmings blok gekeken of er gewacht moet worden of dat we verder kunnen. Het effect is dat de trein dus bij ieder blok even (kort) stopt.
Dit is natuurlijk niet wat je wilt. Dus dit zal het eerste issue zijn dat ik moet fixen.
Groet,
Frans
Re: Java Central Station
Geplaatst: 28 sep 2025, 22:59
door fransja
Hallo,
Het is alweer bijna 8 weken geleden dat ik iets over de vorderingen heb verteld (tijd vliegt).
Ik heb in de tussentijd niet stil gezeten, naast helpen verbouwen, werk, vakantie, klussen heb ik ook veel getest en fouten op gelost in JCS.
Een van de belangrijkste issues was het "door-rijden" tot de vorige blog kon JCS alleen van blok naar blok rijden.
Een trein start in een blok rijdt naar het volgende blok, stopt. Vervolgens gaat het programma checken of de trein verder kan.
Op een grote baan rijdt een trein dan met schokken. Dit ziet er niet echt "natuur getrouw" uit maar was wel een eerste doorbraak m.b.t automatisch rijden.
Afgelopen tijd veel na gedacht en een grote verandering in de state machine, het technische "hart: van de JCS Autopilot.
Als een trein een blok inkomt wordt er nu gecheckt of de trein door kan naar het volgende blok. Er wordt een voor reservering gemaakt. Als de voor reservering lukt zal de trein niet bij het binnen rijden van het blok afremmen maar gewoon met dezelfde snelheid door rijden. Lukt de voor reservering niet zal de trein afremmen, maar bij het bereiken van de "in" melder wordt er eerst gecheckt op het volgende bolk gereserveerd kan worden is. Lukt dit nu wel zal de trein doorrijden en de snelheid wordt weer hoger gezet. Als het niet lukt dat wordt er natuurlijk gestopt.
In een volgende blog zal ik hier wat meer over vertellen, maar ik wilde nu eerst wat beelden delen van 7 treinen op mijn baan "Zolderhoek" bestuurd door JCS.
Groet,
Frans
Re: Java Central Station
Geplaatst: 29 sep 2025, 15:12
door guy1846
Dag Frans, knap werk hoor.
guy
Re: Java Central Station
Geplaatst: 29 sep 2025, 19:25
door Frits
Zo te zien is je opzet geslaagd.
Re: Java Central Station
Geplaatst: 01 okt 2025, 18:09
door reinder
Mooie progressie Frans! Erg leuk om te zien dat het allemaal rijdt.
Heb je ook al last gehad van deadlocks, dat treinen eigenlijk "klem" komen te zitten door ander verkeer?
Doe je ook iets met priority als bijvoorbeeld treinen al heel lang wachten, dat ze dan eerst mogen?
Re: Java Central Station
Geplaatst: 01 okt 2025, 21:08
door fransja
Hi @reinder
Dank voor het compliment.
Ik heb tot nu toe geen deadlocks gehad, daar speelt, denk ik, ook het baan ontwerp een rol.
Er zit een potentiƫle deadlock in dit ontwerp, maar daarvoor moet ik met 2 pendels gaan rijden. Dat kan nog niet omdat ik nog geen "Station" optie heb, waarmee je meerder blokken kan koppelen en dan bv een FIFO afhandeling mogelijk maakt.
Ik heb nog geen priority in de bevraging voor mogelijke route. Wel zijn er permissies. De prio optie staat op de wensenlijst.
Mij eerste streven is om er een release te maken, zodat er meer mensen kunnen testen.
Er zitten nog 2 dingen niet helemaal lekker, het resetten van de state machine zou per locomotief moeten kunnen ipv allemaal.
En de functie toetsen, doen soms raar, dat is nog een uitzoek klusje.
Heb inmiddels op mijn baan al meer dan een uur continu gereden, zonder problemen, dus het gaat de goede kant uit!