Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Dit stukje heb ik in mijn ontwerp staan:
Afbeelding

Maar wat ik daar nu juist voor bestellen? Ik heb de keuze uit 4 wissels, maar weet echt niet welke er geschikt voor is.
Peco-SL.380F Of Peco-SL.390F of Peco-SL.E380F of Peco-SL.E390F of Peco-SL.E383F
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Bram

Bericht door Bram »

Wil je advies???
Ik zou niet kiezen voor de kruiswissels met isolerend hartstuk. Daar kunnen loc's met te weinig railcontact op blijven stilstaan. Mijn ervaring is dat de engelsmannen erg gevoelig zijn voor niet geheel vlak liggen. Kies liever voor wat extra relais en draden. Ik heb overal voor electrofrogs (geleidende hartstukken) gekozen.
De bretelwissel 383F is het betrouwbaarst. maar is duur en vraagt wat ruimte. Geeft de meeste rijwegmogelijkheden. En bij de ééntongs, 380 single slip, heb je het mist mogelijkheden voor de rijwegen, maar is in de aansluiting wel wat eenvoudiger dan de double slip, minder relais en maar één aandrijving, maar ja, vanuit één kant maar één rijweg (rechtdoor) mogelijk. Ik zie de rest van je baanplan niet en weet niet in welke richting de treinen rijden.
succes met de keuze,
Bram
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Daar ben ik weer wat mee. Thanks
Dus Peco-SL-E390F, gelukkig liggen ze beiden in het zelfde vlak.
Heb geen bepaalde rijrichting. (nog niet). De treinen kunnen op alle sporen zowel met- of tegenwijzerzin rijden.

de onderste laag:
Afbeelding

de middelste laag:
Afbeelding

De toplaag :
Afbeelding

de helix bevind zich rechts. heb ik niet uitgeprint. je ziet hem wel op de 3D print, vorige postings.

opmerkingen. ik lees het graag.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Hans3

Bericht door Hans3 »

Hallo Erik,

Ik heb met belangstelling je hele bouwverslag gelezen.
Je hebt een uitdagend ontwerp op zo'n bescheiden oppervlakte. Ik heb geprobeerd om het sporenplan van je laatste ontwerp te volgen, maar ik heb moeite de aansluiting tussen de verschillende lagen en de helix te vinden. Ik heb sowieso niks met helixen. Maar ja, het is op een kleine oppervlakte de enige manier om omhoog te komen.

Maar ik zie ook dat je een getalenteerd modelbouwer bent.
Met de losse modules en neodymium magneetjes komt het vast ook wel goed.

m.vr.gr.

Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ik heb geprobeerd om het sporenplan van je laatste ontwerp te volgen, maar ik heb moeite de aansluiting tussen de verschillende lagen en de helix te vinden.
zal proberen het duidelijk te maken.
Het zijn twee helixen boven elkaar.
Deze beginnen beiden in het "oost punt". ( rechts van de baan) de onderste is 1 + 1/3 cirkel .

De tweede begint ook weer op het "oost-punt' en heeft 1 + 1/4 cirkel.
Grtz Erik

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

:D mooi baantje voor de lilliput baureihe 628 :!: :idea:
Met vriendelijke groet, Mark

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ben begonnen.
Op niveau -1, even een mock-up gemaakt van de helix. Kon ik beter zien waar de uitgangen moeten komen.
de binnencirkel heeft een straal van 230 mm. Net iets groter dan een R2. de buitencirkel ligt parrallel op 33 mm. afstand en dus een straal van 263 mm.
Kan nog altijd een ander helix maken met binnenstraal 263 mm. en buitencirkel van 296 mm. ,dan word de helling hoek een ietsje kleiner.
Afbeelding

En de andere kant van de tafel, al begonnen met het tekenen van de hartlijn van de sporen. Bepalen van de centers van de bogen.
Afbeelding
Dit moet een beetje gaan dienen als schaduw-station. Kan ik er een paar lokjes met rijtuigen tijdelijk stallen.

Volgende week beginnen met de isolatie onder de rails te kleven op deze ondergrond.
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

een dagje knutselen:

Het baanplan op de tafel getekend , toch voor niveau-1.
Een gedeelte van de rail-isolatie is al klaar gesneden, nog niet op de tafel gekleefd.
Afbeelding

Nu moet ik aan de klimspiraal gaan beginnen en bots al te gelijk op een probleem.
Hoe een vloeiende overgang maken vanuit de ondergrond = tafelblad naar het eerste segment van de klimspiraal. ??

- Natuurlijk als ik ook op dit niveau alle sporen ook nog eens op een stukje multiplex van bv 5 mm zou leggen dan is het eenvoudig om naar een vloeiende overgang te gaan. Maar als je nu geen multiplex onder je rail legt, en deze direct op de isolatie legt, met isolatie die op de tafel ligt. Hoe maak ik dan een vloeiende ondersteunde verbinding. ??

Ik lees wel op dat grote net :oops: , "Maak een vloeiende overbrugging", doch niemand laat zien hoe die overbrugging word gemaakt. :( :x
Overal zie ik een drempel. B.v.
Afbeelding

Iemand een idee of een tip?
Grtz Erik

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Voor een vloeiende overgang een rubbertje ertussen. DTS verkoopt deze special voor dit doeleinden.
Met vriendelijke groet, Mark

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

He mark, Dat is het niet wat ik wou vragen.

hoe verwezenlijk een vloeiende overgang van de tafel naar de ingang helix met zijn drempel van b.v. 6 mm dik
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”