Pagina 1 van 1
z21 booster uitgang stuk
Geplaatst: 23 mar 2024, 15:33
door voske
beste medespoorders
mijn baan werkt al 3jaar en de laaste weken heb ik een eigenaardig fenomeen dit zonder veranderingen te hebben gedaan.
Situatie = z21 start met unlok code en router, de z21 voed aleen de rails van de baan tevens is de z21 verbonden met een Roco 10764 als booster
die voed de decoders van de wissels en nog enkele andere decoders tevens in de toekomst zal hij ook de module voor de draaischijf moeten voeden en enkele rails voor de stilstaande treinen.
Nu komt het volgende voor bij de opstart gaan alle wissels die door iTrain word bestuurd een maal heen en weer maar na tien minuuten (ongeveer) rijden loop alles in het hondert namelijk de wissels die ofwel te laat ofwel helemaal niet over gaan en als ik manueel de wissels bedien met de muis dan gaan ze met vertraging over.
Nu had ik gedacht dat het de roco 10764 was die kapot was omdat, als ik de baan en de decoders aleen voed met de z21 dan gaat alles goed
dus had ik op het net bij een kolega op het forum meerder Rocos gekocht met het ruzultaat HETZELFDE.
Dus dan zou ik denken dat het de uitgang van de booster die op de z21 zit eraan zou zijn wat denken julie ervan
weet iemand hier meer over ?
Re: z21 booster uitgang stuk
Geplaatst: 23 mar 2024, 17:31
door denobis
Als de uitgang defect is dan werkt het normaal gesproken helemaal niet.
Dit lijkt meer op of een probleem met de voeding of een probleem met de software.
Dat zou ik eerst maar eens controleren.
Geplaatst: 23 mar 2024, 20:35
door voske
beste
de software ( iTrain )zal het niet zijn en wat betreft de voeding ik heb ze al eens verwiseld en dit gaf geen verandering
de situatie nu is
de z21 word gevoed door de oriinele voeding verlaagt door een convecter naar 15v ( ik rij in N)
de roco booster word gevoed door de originele voeding ongeveer 18v en de wissels zelf worden gevoed door een externe transfo aan 16v
Geplaatst: 23 mar 2024, 21:18
door denobis
Volgens mij hoef je voor n spoor de baanspanning niet te verlagen naar 15 v.
Het kan zijn dat er in iTrain wat verkeerd staat.
Maar het lijkt toch meer op een voedings probleem misschien eens proberen met 1 wissel dan 2 etc.
Wissels willen nog al eens wat stroom trekken.
En wat voor relais gebruik je? beste is een relaiskaart met opto couplers te gebruiken (ivm met de zogenaamde tegen emk en de stroom afname).
Gewoon simpelweg een relais op de uitgang zetten werkt niet goed.
Je kan in iTrain de schakeltijd wat veranderen misschien dat dat helpt (de wissels ieder een andere schakeltijd geven).
Geplaatst: 23 mar 2024, 21:23
door voske
beste
de wissels worden gevoed door een aparte voeding en wat niet normaal is is dat als ik de booster weg neem en aleen met de z21 rij dan gaat alles goed
Geplaatst: 23 mar 2024, 21:25
door denobis
Als je de booster weg neemt werken je wissels dus ook niet.
Vind het overigens een vreemde constructie om je wissels te voeden met een booster.
Roco heeft er een speciale switch decoder voor nl. Roco 10836 Z21.
Kun je 8 wissels op aansluiten.
Geplaatst: 23 mar 2024, 21:33
door voske
beste
de z21 voed de spooren en de booster voed de decoders voor de wissels en de wissels worden gevoed door een externe voeding kwestie om geen digitale stroom te verkwisten
Geplaatst: 23 mar 2024, 21:34
door denobis
Dat snap ik alleen is daar een booster niet voor bedoeld.
En de booster die jij aangeeft is ook niet gemaakt voor de z21.
Geplaatst: 23 mar 2024, 21:38
door voske
en waarvoor zou een booster dan wel kunnen dienen dan voor de digitale stroom te verdubellle of dat voor de rails is of voor de acesoires dat speeld toch geen rol
Geplaatst: 23 mar 2024, 21:41
door denobis
Zeker wel dat maakt zeker uit.
Een booster is gemaakt om de stroom op een ander stuk baan te leveren Zodat je met meerdere treinen kan rijden zonder dat je stroom te kort komt) niets meer en niets minder.
Geplaatst: 23 mar 2024, 21:44
door voske
en wat betreft de booster Roco 10764 die word veel gebruikt in de digitale wereld van de treinen
Geplaatst: 23 mar 2024, 21:45
door denobis
klopt maar met een ouder systeem van roco.
Geplaatst: 23 mar 2024, 21:48
door voske
werkte 3 jaar daarom mijn vraag of iemand zou weten waarom ineens nu niet meer
Geplaatst: 23 mar 2024, 21:53
door denobis
Dat is inderdaad vreemd.
Misschien toch ergens een sluiting bv een defecte wissel decoder of wisselspoel of defect relais.
Maar ik blijf het een vreemde constructie vinden.
Even ter info de Roco 10836 Z21 heeft dus 8 wisseluitgangen die kortsluit beveiligd zijn kan op een aparte voeding aangesloten worden en je hebt er geen relais bij nodig en ook geen wisseldecoders.
Geplaatst: 23 mar 2024, 22:02
door voske
ik denk dat je het mis begrijp
de z21 start is de centrale daarop staat de roco booster aangesloten via de booster bus en die bediend de 4 wiseldecoders die elk 8 wisels bediend, die wisels worden bediend door een externe transfo om de digitale stroom niet te verkwisten
Geplaatst: 23 mar 2024, 22:08
door voske
de wiseldecoders zijn DR4018
Geplaatst: 23 mar 2024, 22:11
door denobis
Van digikeys dus.
Geplaatst: 23 mar 2024, 22:20
door voske
ja inderdaat maar het vreemste is dat als ik de booster weg neem en alles op de z21 zet dan gaat alles goed natuurlijk draai ik dan wel op mijn max van wat de z21 aan kan omdat er nog andere axesoires op de booster staat daarom ook een booster maar het werkte 3 jaar zonder probleemen en ineens niet meer dus daarom dat ik aan de booster bus dacht dezij ik iets over het hooft heb gezien dat kan natuurlijk ook
Geplaatst: 23 mar 2024, 22:23
door denobis
Ik heb verder ook geen idee.
Maar als ik jou was zou ik die hele bende er tussen uithalen en die Roco 10836 Z21 aanschaffen ben je van alles af.
Geplaatst: 23 mar 2024, 22:33
door voske
dit is wel een heel dure oplosing dan kan ik beter een booster kopen met een snifer ingang zoals de Yamorc YD7403 dan blijft alles zoals het is behalve de booster
Geplaatst: 23 mar 2024, 22:34
door denobis
Ong. 100 euro maar dan ook geen ergernis meer.
Geplaatst: 23 mar 2024, 22:38
door voske
100x4 is dan wel 400€
Geplaatst: 24 mar 2024, 00:29
door DTS
Een booster is enkel bedoeld om meer vermogen te leveren wanneer de centrale booster niet toereikend.
Dit geld alleen voor de treinen, decoders kan je het beste voeden met een separate voeding. De aansturing DCC via een aparte booster heeft niet veel nut.
De booster en de centrale sturen allebei dezelfde pakketten uit. En daarbij is de roco booster geen slimme booster zoals de YD740 of de Roco Can Booster. Die schakelt dus ook gewoon af als er een sluiting is op de centrale.
Met een slimme booster zoals de YD7403 icm een YD7001 centrale kan het wel handig zijn omdat je dan kan instellen dat de booster die de wissels aanstuurt aan blijft als de centrale booster een sluiting detecteert. Je kan dan dus gewoon de wissels blijven schakelen.
Dit werkt niet op de Z21. De opzet die je nu hebt werkt niet voor het doel wat je voor ogen hebt anders dan dat de centrale enkel de treinen gevoed worden door de centrale booster en de wissels door de externe booster.
Echter door de decoders zo te voeden gaan ze bij een sluiting dus ook telkens uit, en als dat vaak genoeg gebeurd gaan de decoders kapot.
Het beste is om de decoders dan ook een eigen voeding te geven.
Geplaatst: 24 mar 2024, 00:30
door DTS
voske schreef:de wiseldecoders zijn DR4018
En dat geld al helemaal voor de 4018, algemeen bekend dat je die niet moet voeden via de baanspanning

Geplaatst: 24 mar 2024, 00:31
door DTS
voske schreef:100x4 is dan wel 400€
Een vreemde kronkel vind ik zelf. Men koopt wel dure locs en dergelijken. Maar de techniek die de boel veilig moet aansturen en potentieel brandgevaar zou kunnen veroorzaken bij een verkeerde installatie mag nooit geld kosten.
Ergens begrijp ik de gedachte, maar ik snap hem nooit.
Geplaatst: 24 mar 2024, 08:12
door denobis
Beste Martin ik had hem al geschreven dat dat wel een vreemde constructie was en dat hij beter de schakel unit van de z21 kon aanschaffen.
Dan werkt het probleem loos en heeft hij geen wisseldecoders meer nodig.
Veel simpeler en degelijker.
En waarom 4 schakel units?
Vaak kun je 2 wissels op 1 uitgang aansluiten wanneer er een ingaande en een uitgaande wissel tegelijk dienen te schakelen je moet dan alleen 1 van de 2 andersom aansluiten.
Werkt bij mij op de oc32 ook prima zo scheelt je 16 uitgangen.
Geplaatst: 24 mar 2024, 09:23
door Hube
Het wordt een beetje verwarrend;
Volgens mij gebruikt Voske de booster om de wissel decoders van het DCC signaal te voorzien. De wissel decoders hebben daarbij een eigen voeding. De gedachte daarachter is dat daarmee het DCC signaal van de z21 minder belast wordt en dat er dan meer treinen tegelijk kunnen rijden. Dat zal echter weinig uitmaken omdat de wissel decoders alleen de informatie van het DCC signaal gebruiken en van het DCC signaal nauwelijks vermogen zullen vragen. Daarvoor is er de externe voeding voor de wissel decoder.
Dus deze opzet heeft, volgens mij, weinig nut en kunnen de wissel decoders gewoon het DCC signaal van de z21 gebruiken.
De Roco 10836 Z21 is gewoon een wissel decoder zoals de DR4018 van Digikeijs maar waarschijnlijk met een veel betere kwaliteit.
Groetjes,
Gerard
Geplaatst: 24 mar 2024, 09:32
door Ben Spoorman
Juist.
En ik zie niet in waarom de DR4018's nu ineens vervangen moeten worden door dure Roco spullen die eigenlijk hetzelfde doen: een wisseltje omzetten.
Gr, Ben.
Geplaatst: 24 mar 2024, 09:35
door denobis
Bedrijfs zekerheid.
Geplaatst: 24 mar 2024, 09:49
door Ben Spoorman
Da's een loze kreet zonder onderbouwing, er zijn meerdere 10-duizenden 4018's gemaakt. En je helpt iemand niet door te zeggen "gooi de hele bende er uit" zonder uit te leggen waarom.

Geplaatst: 24 mar 2024, 10:05
door denobis
Zie het verhaal van hube en Martin.
Komt nog bij dat digikeys failliet is dus geen ondersteuning meer en dat z21 en digikeys geen gelukkige combi is.
En nu gebruikt hij veel componenten wat onnodig is.
Geplaatst: 24 mar 2024, 10:20
door voske
heren geen ruzie he
Hube je heb mij helemaal begrepen ik gebruik de booster om het signaal door te sturen naar decoders en daar komt nu nog mijn draaischijf,
de wiseldecoders zijn zeker niet de oorzaak want met de z21 centrale aleen gaat alles goed daarbij het heeft 3 jaar goed gewerkt ik vraag gewoon julie mening in verband met de b bus maar ik zal ervan uitgaan dat die overleden is dan is nog de vraag of voor mij de booster via de snifer bus een oplossing is.
Geplaatst: 24 mar 2024, 10:36
door DTS
denobis schreef:
Vaak kun je 2 wissels op 1 uitgang aansluiten wanneer er een ingaande en een uitgaande wissel tegelijk dienen te schakelen je moet dan alleen 1 van de 2 andersom aansluiten.
Werkt bij mij op de oc32 ook prima zo scheelt je 16 uitgangen.
Ondanks dat het lan werken, is dat puur geluk.
Het is sterk af te raden omdat te doen. De mosfets kunnen 1 spoel aan, en met name de eindtrap hiervan.
De kans dat je hem opblaast met 2 spoelen op 1 uitgang is aanzienlijk groot met namen bij gewon edcc decoders. De YD8008 zou dat kunnen. Echter is dat wel een reden voor een afwijzing van garantie omdat je buiten de voorschriften werkt.
Adviseren om dit zo te doen is dus geen goed idee.
Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Geplaatst: 24 mar 2024, 10:38
door DTS
Ben Spoorman schreef:Da's een loze kreet zonder onderbouwing, er zijn meerdere 10-duizenden 4018's gemaakt. En je helpt iemand niet door te zeggen "gooi de hele bende er uit" zonder uit te leggen waarom.

Hier ben ik het mee eens, de 4018 vervangen is nergens voor nodig als ze gewoon goed werken.
Geplaatst: 24 mar 2024, 10:40
door DTS
voske schreef:heren geen ruzie he
Hube je heb mij helemaal begrepen ik gebruik de booster om het signaal door te sturen naar decoders en daar komt nu nog mijn draaischijf,
de wiseldecoders zijn zeker niet de oorzaak want met de z21 centrale aleen gaat alles goed daarbij het heeft 3 jaar goed gewerkt ik vraag gewoon julie mening in verband met de b bus maar ik zal ervan uitgaan dat die overleden is dan is nog de vraag of voor mij de booster via de snifer bus een oplossing is.
Kijk dat maakt het duidelijker, ik kreeg zelf ook het idee dat je de booster naast signaal ook gebruikte om te voeden.
Test de booster even los van de centrale met een multimaus. Als de treinen rijden is de booster nog goed. Dan is het de bbus aansluiting
Omdat je al meerdere boosters hebt verwisseld wijst de vinger inderdaad naar de z21.
Een zwarte kopen is zonde van je geld, kijk even op marktplaats, daar worden de witte vaak aangeboden voor 100 euro.
Geplaatst: 24 mar 2024, 11:18
door Hube
voske schreef: 24 mar 2024, 10:20
heren geen ruzie he
Voske, daarom zou je het gewoon een tijdje zonder een extra booster kunnen proberen. De extra accessoires gebruiken nauwelijks vermogen van de DCC uitgang als je deze accessoires voorziet van een eigen voeding.
Ik gebruik een z21 (wit) op een baan met 35 wissels, 17 treinen, waarvan ca de helft met continue binnenverlichting, en waarop 5 treinen tegelijk rijden. Aangestuurd met iTrain. Geen extra booster; accessoires met eigen voeding: geen problemen.
Misschien zit jouw probleem ergens anders, wifi?
Groetjes,
Gerard
Geplaatst: 24 mar 2024, 11:26
door Ben Spoorman
denobis schreef: 24 mar 2024, 10:05
Komt nog bij dat digikeys failliet is dus geen ondersteuning meer en dat z21 en digikeys geen gelukkige combi is.
Er is volop ondersteuning buiten Digikeijs om, stel een vraag over een Digikeijs product en je krijgt antwoord.

Geplaatst: 24 mar 2024, 12:19
door voske
ik ga het inderdaad proberen met de z21 aleen althans tot de draaischijf volledig geplaatst is en werkt daarna zal ik wel zien wat ik ga doen ik ga ook nog de booster aleen eens testen en dan zien we wel
iedereen alvast bedankt om het meedenken
Geplaatst: 24 mar 2024, 17:22
door voske
ter info boosters werken perfect
Geplaatst: 24 mar 2024, 18:24
door Ben Spoorman
Terug naar de openingspost dan, je schrijft dit.......
voske schreef: 23 mar 2024, 15:33
Nu had ik gedacht dat het de roco 10764 was die kapot was omdat, als ik de baan en de decoders aleen voed met de z21 dan gaat alles goed
..... dus lijkt mij dat je dat gewoon moet gaan doen: rijden op alleen de z21.
Ter vergelijk: op mijn baantje staan ongeveer 25 treinen of losse locomotieven. Er rijden max. 4 treinen tegelijk (sommige in consist) plus wat losse lokjes die ergens heen en weer pendelen en een draaischijf + decoder die ook op de digitale spanning draait. Dat alles neemt nauwelijks meer dan 2 - 2,5A digitale stroom af waarbij gezegd moet worden dat ik geen sound decoders heb. Ik rij op één booster DR5033 en m'n centrale zelf hangt niet aan de baan.
Gr, Ben.
Geplaatst: 24 mar 2024, 18:39
door DTS
Vuistregel is:
H0 250 mA per trein (Loc met sound plus rijtuigen verlicht)
N 125 mA