Nou Nou, wat een desilutie./ de eerste testen met een PTC.
Nu de componenten en de PCB binnen zijn, dus snel een proefschakeling gemaakt. Ze kwamen juist op tijd. Ik was begonnen met proefrijden in iTrain = manueel, en vergeet al eens de juiste wissel om te zetten. Resultaat de loc veroorzaakt een kortsluiting. Om dat te vermijden wou ik dus de PTC schakeling in de voeding van blokken en wissels inzetten.
Eerste vaststelling:
het werk voor geen cent bij kortsluiting. Maakte ik moedwillig een kortsluiting tussen de twee rails, ging Z21 wel in beveiliging doch die PTC,zijn ledje lichte zelf niet op. Het kreeg gewoon de tijd niet om te reageren, dacht ik.
Dus niet op de baan, maar de proef-pcb naar de regelbare voeding en aangesloten aan een weerstand bank zodat ik zowel spanning als stroom kon monitoren. Ook hier, bij kortsluiting werkte de PTC schakeling niet. De lab-voeding ging in stroom beperking ( had die ingesteld op 2,5 A) Bij overstroom van b.v. 500ma werkte de schakeling wel, doch niet ogenblikkelijk.
Op N-project staat :
'Kortsluiting beperken met een PPTC zekering'
a) Het is niet PPTC . Het zou PTC moeten zijn, wil men correct wezen.
b) Er staat “Kortsluit Beperker" !!! , sommigen gebruiken de term “Kortsluit-beveiliging” op hun website.
Ik vind nu de term ‘
kortsluit’ foutief. Het is echt geen ‘kortsluitbeperker’ of ‘kortsluit-beveiliger’. Het is in wezen een “
overbelasting beveiliging”. In geval van kortsluiting werkt het circuit helemaal niet.
Ben even in AI gaan kijken wat die over een PTC vertelt:
“
PTC staat voor “Positieve Temperature Coëfficiënt”. PTC thermistoren zijn weerstanden met een positieve temperatuur coëfficiënt. PTC-thermistoren zijn onderverdeeld in twee groepen op basis van gebruikte materialen.
De eerste groep …..
De tweede groep ervan is de PTC-thermistor van het schakeltype. De PTC-thermistor van het schakeltype heeft een zeer niet-lineaire weerstandstemperatuurcurve. Wanneer de PTC-thermistor van het schakeltype wordt verwarmd, begint de weerstand in eerste instantie af te nemen, totdat een bepaalde kritische temperatuur is bereikt. Naarmate de temperatuur verder wordt verhoogd boven die kritische waarde, neemt de weerstand dramatisch toe. Dit type van thermistor wordt veel gebruikt in PTC-verwarming, sensoren enz. Polymeer PTC-thermistoren, gemaakt van een speciaal plastic, maken deel uit van deze tweede groep en worden vaak gebruikt als resetbare zekering."
Een PTC-thermistor is dus geen zekering, het duurt zelf een tijdje voor die zijn werk begint te doen. In geval van echte kortsluiting kan er al veel schade ontstaan alovrens deze beveiliging in werking treed.
Weer een hoop componenten en PCB voor de Kliko.

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik