Erik's baantje van 165 x 85

Ben Spoorman
Berichten: 239
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01
Locatie: Uden

Bericht door Ben Spoorman »

Erik-B schreef: 09 aug 2025, 20:19
ik heb nog juist 1 stuk rail. Misschien, als ik zuinig ben, kan ik de twee bogen van de helix afwerken.
Mocht dat lukken dan kan ik eindelijk helemaal een rondje rijden.
Kleine mijlpaal toch. Met vallen en opstaan, het komt allemaal goed zo te lezen.

Gr, Ben.

Erik-B
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

thanks for the compliment.

morgen is het bedrading leggen en misschien de wissels inregelen.
dan pas de aanpas aan de helix. Lukt het niet met één stuk rail dan word het wachten tot nalevering van DTS voor er een echt rondje gereden kan worden.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Het loopt toch soms niet zoals men gepland heeft.

Dit zijn de laatste draadjes bovendeks.
Afbeelding

De keerlus en de omloop worden definitief op hun plaats gelijmd.
Afbeelding

Nog steeds stukje helix en stukje keerlus afwerken met rails. Nog onderdeks alles aansluiten en weer twee wissels instellen. :roll: :(

Als ik zo bekijk. Het heeft bijna 4 jaar gekost om er uiteindelijk aan te beginnen.
Idee opgedaan tijdens de corona -blokkade.
Twee keer begonnen. Twee keer afgebroken.
Bijna alles in de kliko.

Uiteindelijk in April me er tegen gegooid. Feitelijk zonder enige kennis en zonder praktische ervaring, wel dank zij dit forum, het grote net, de hulp en de tips, nu na ongeveer 5 maand, nader ik het eindpunt.

Bedankt iedereen voor de tips en de hulp. Zonder jullie en dit forum zou het nooit gelukt zijn.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jul 2025, 13:52
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Frits »

Als je iets maakt, maak je altijd fouten. De kunst is om sommige fouten te verbeteren en andere te accepteren.
Want als je te veel gaat veranderen komt er nooit iets af, maar te veel fouten dan maar nemen is ook niet leuk.
Daar moet je mee om kunnen gaan Erik. Zo te zien gaat het jou lukken. :D
M.v.g. Frits.

Spoorbaan is in ontwerp, maar is nog lang niet klaar. :oops:

Erik-B
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Al de rails liggen, de draden zijn aangesloten.
Dan komt de grote opkuis. Wat ik niet meer nodig heb. Ja ik ben iemand die niets bijhoud met de gedachte.... mogelijk heb ik het ooit nog eens nodig..
dus
Bouwmallen, klemmen , schroefklemmen, isolatie mat, boekbinders 12 & 16 mm. , draad 0.75. en draad 0.14, wagons 2x, wagon 3x wagon 5x klemmen. Een aantal peco stootblokken, een T-link, een Z21 voeding, 6mm moeren, lasklemmen-peco-55, isolatie klemmen peco-55.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gratis te verkrijgen in Antwerpen. wel alles of niets. Als niemand het wil gaat het naar de kliko.
Neen de bakjes waar het materiaal inlegt blijven hier.
Intresse? graag contact via PM
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nou Nou, wat een desilutie./ de eerste testen met een PTC. :oops: :cry: :twisted: :mrgreen:

Nu de componenten en de PCB binnen zijn, dus snel een proefschakeling gemaakt. Ze kwamen juist op tijd. Ik was begonnen met proefrijden in iTrain = manueel, en vergeet al eens de juiste wissel om te zetten. Resultaat de loc veroorzaakt een kortsluiting. Om dat te vermijden wou ik dus de PTC schakeling in de voeding van blokken en wissels inzetten.
Eerste vaststelling: het werk voor geen cent bij kortsluiting. Maakte ik moedwillig een kortsluiting tussen de twee rails, ging Z21 wel in beveiliging doch die PTC,zijn ledje lichte zelf niet op. Het kreeg gewoon de tijd niet om te reageren, dacht ik.

Dus niet op de baan, maar de proef-pcb naar de regelbare voeding en aangesloten aan een weerstand bank zodat ik zowel spanning als stroom kon monitoren. Ook hier, bij kortsluiting werkte de PTC schakeling niet. De lab-voeding ging in stroom beperking ( had die ingesteld op 2,5 A) Bij overstroom van b.v. 500ma werkte de schakeling wel, doch niet ogenblikkelijk. :o

Op N-project staat :
'Kortsluiting beperken met een PPTC zekering'
a) Het is niet PPTC . Het zou PTC moeten zijn, wil men correct wezen. ;)
b) Er staat “Kortsluit Beperker" !!! , sommigen gebruiken de term “Kortsluit-beveiliging” op hun website.
Ik vind nu de term ‘kortsluit’ foutief. Het is echt geen ‘kortsluitbeperker’ of ‘kortsluit-beveiliger’. Het is in wezen een “overbelasting beveiliging”. In geval van kortsluiting werkt het circuit helemaal niet.

Ben even in AI gaan kijken wat die over een PTC vertelt:

PTC staat voor “Positieve Temperature Coëfficiënt”. PTC thermistoren zijn weerstanden met een positieve temperatuur coëfficiënt. PTC-thermistoren zijn onderverdeeld in twee groepen op basis van gebruikte materialen.
De eerste groep …..

De tweede groep ervan is de PTC-thermistor van het schakeltype. De PTC-thermistor van het schakeltype heeft een zeer niet-lineaire weerstandstemperatuurcurve. Wanneer de PTC-thermistor van het schakeltype wordt verwarmd, begint de weerstand in eerste instantie af te nemen, totdat een bepaalde kritische temperatuur is bereikt. Naarmate de temperatuur verder wordt verhoogd boven die kritische waarde, neemt de weerstand dramatisch toe. Dit type van thermistor wordt veel gebruikt in PTC-verwarming, sensoren enz. Polymeer PTC-thermistoren, gemaakt van een speciaal plastic, maken deel uit van deze tweede groep en worden vaak gebruikt als resetbare zekering.
"

Een PTC-thermistor is dus geen zekering, het duurt zelf een tijdje voor die zijn werk begint te doen. In geval van echte kortsluiting kan er al veel schade ontstaan alovrens deze beveiliging in werking treed.
Weer een hoop componenten en PCB voor de Kliko. :x
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ben Spoorman
Berichten: 239
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01
Locatie: Uden

Bericht door Ben Spoorman »

Erik-B schreef: 13 aug 2025, 18:18
a) Het is niet PPTC . Het zou PTC moeten zijn, wil men correct wezen. ;)
Nee, een PTC is echt iets anders......

Erik-B
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

echt ???

Dan heb ik de verkeerde besteld, het waren PTC van 400mA. --> " RA040-60Z Fusible polymère PTC 400mA Manufac= ECE"
Dan heb ik ook de verkeerde testen gedaan en de verkeerde conclusies ook. :oops: :o

ga ik nochtans naar mijn leverancier en vraag naar PPTC. dan krijg ik. PTC's op mijn scherm.
Bijlagen
Screenshot 2025-08-13 at 19.49.29.png
Screenshot 2025-08-13 at 19.49.29.png (482.61 KiB) 702 keer bekeken
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nog over die PTC
Diegene die ik getest heb.
RA040-06 =Resettable fuse

The spec’s
Nominal Current. Ih= 0.4A
Trip current It = 0.8 A.
Time to trip. At I= 5*Ih = 5*0.4 =2A !!!! —> time to trip 3.8 sec.

Dat klopt ongeveer met wat ik nu op de testbank ondervind.
Bij een stroom van 1.5 A/15V DC schakelt hij uit na +/- 3 sec

dit is geen echte kortsluit beveiliging. Dit is meer overbelasting beveiliging.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

vandaag was het proefrijden.
Krijg voorlopig de bezetmelding van de keerlus niet in orde, de keerlus werkt wel.

De bezetmelders van de andere blokken geven aan dat er een locje rijdt. :lol: De puntstuk polarisatie is ook in orde. Had nog wel wat problemen met die Engelsmannen. :o Hier en daar zit er nog wel een blokscheiding die aandacht nodig heeft, als een loc erover rijdt ,maakt het meer lawaai dan over de ander scheidingen. :shock:
Ook nog een probleem op het einde van de helix. De overgang in multiplex trekt een beetje. Ook daar moet ik iets vinden dat ,dat stukje hout, rechtzet zonder dat het in de weg mag zitten voor de al enge ruimte van de helix-baan eronder. :(

Ook al een lokje wat omlopen laten doen. Dat doet mij denken dat ik eens ergens gelezen had dat je best een nieuwe loc wat laat rondjes rijden, kwestie van de koolborstels ( als ze er zijn) in te lopen, doch hoelang moet je zo'n locje laten rijden, 15 min? 30 min ? is dat nodig ?
Is het nu beter van eerst in te rijden en dan de snelheids instellingen te doen ( CV3-4 etc..). of omgekeerd?

Ho ja, de PTC componenten en de printplaatjes ervoor, liggen ook in de grote doos.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”