Pagina 32 van 34
Re: Erik's baantje van 165 x 85
Geplaatst: 07 aug 2025, 19:51
door Marksintpancras
Het nadeel van meeste digitale centrales is dat zij of de boosters secties geheel worden uitgeschakeld bij kortsluiting en dat dan doorgeven aan de daar aan hangende besturingssoftware.
Als je dat niet wilde, zoals ik er eentje van ben is dat je dan gebruik maakt van een blok bestuurbare digitaal systeem: Dinamo. Die schakelt bij kortsluiting alleen het blok uit waar kortsluiting is. En geeft dit dan door aan de besturingssoftware. Dus de rest rijdt gewoon door, alleen het blok waar de kortsluiting is wordt uitgeschakeld.
Maar alles heeft voor en nadelen. Je moet altijd diegene kiezen die goed bij jouw past.
Re: Erik's baantje van 165 x 85
Geplaatst: 07 aug 2025, 19:57
door Erik-B
Ben Spoorman schreef: 07 aug 2025, 17:10
Maar als je lokje op het wissel stil blijft staan omdat je PPTC afschakelt heeft iTrain daar geen weet van. Die laat alle andere treinen gewoon doorrijden, mogelijk achterop jouw stilstaande trein.
Ook weer waar !!!,
Toch zie ik niet graag zie Z21 in overbelasting-mode gaan.
Nochtans geen slecht idee van een diode-brug te nemen een elco, een weerstand in parallel en een ledje met een serie weerstand en dat monteren naast de lade met de RB-4. Zie ik direct of de DCC nog aanwezig is. Componenten genoeg in huis om dat te verwezenlijken.
@ Marc, we gaan het weer niet over Dinamo hebben hé, dat is weer een verd* Win geval

Re: Erik's baantje van 165 x 85
Geplaatst: 09 aug 2025, 16:35
door hvdkooij
Ben Spoorman schreef: 07 aug 2025, 08:45
Waarom vertrouw je niet op de kortsluit en overbelasting beveiliging van de Z21? Die werkt snel en adequaat.....
Bij een module baan zou ik elke module zichzelf zo veel mogelijk laten beschermen. Vaak ben je dan met meerdere mensen en dan is het wel zo fijn als je storings gebied wat kleiner blijft.
Voor deze baan zou het strikt genomen niet nodig hoeven te zijn. Ik heb mijn prutswerk gepubliceer op
https://github.com/hvdkooij/KortsluitBeveiliger en dat werkt best aardig onder een module bak.
Re: Erik's baantje van 165 x 85
Geplaatst: 09 aug 2025, 17:12
door DTS
De Z21 is gewoon niet efficiënt in zijn booster gebruik. De overload grijpt al in bij 60% belasting, terwijl dit 80% zou moeten zijn.
In schaal N kan je makkelijk 15 treinen laten rijden, tegenover 20 bij andere centrales. In H0 5-7 tegenover 10-12 gemiddeld.
Het schijnt te maken te hebben met hun CAN protocol, die is niet efficiënt en snel. Evenals de LAN welke geen IP gebruikt maar UDP.
Aan de andere kant, wel een makkelijke weg om snel boosters te verkopen.
Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Re: Erik's baantje van 165 x 85
Geplaatst: 09 aug 2025, 17:24
door hvdkooij
Ehhh. UDP is bovenop IP. Net als TCP. Maar dat is weer mijn ding
En ik kan me ook wel weer voordelen voorstellen om UDP te gebruiken i.p.v. TCP.
Re: Erik's baantje van 165 x 85
Geplaatst: 09 aug 2025, 18:24
door Erik-B
jongens ,

TCP; IP , UPD enz ... gaan we terug naar de jaren '78 (Berkeley Unif - begin v. Unix???)
De PCB's zijn besteld, de componenten zijn ook besteld, ik ga die PPTC bouwen er ertussen zetten. Nodig of niet ? Laat ik over aan iedereen zijn mening, gedacht , overtuiging.
Ik bouw maar één (1) modelbaantje en vind het wel leuk om die technische spullen te doen, te proberen. Het is tenslotte een technische baan. Ik beschouw het als een uitdaging en ben ik even van de straat

. Is trouwens ook iets helemaal anders dan historische scheepsmodelbouw en hun restauratie. Leercurve hier is ook steiler en er komen ook andere technieken aan te pas en die uitdaging vind ik leuk, maar ik heb jullie wel nodig om het te 'leren'. Met al mijn fouten, leer ik ieder dag wel weer wat bij , in deze tak van modelbouw.
Zoals Martin schreef ( ik dacht dat je op verlof was !!!) als de Z21 al op 60% in de beveiliging schakelt tijdens dat proefrijden, uittesten zeker op de wissels gaat die Z21 te snel in de beveiliging, Zoals ik ook al vermelde = op dat 10 Inch scherm zie je amper het verschil in iTrain tussen dat groene( DCC=ok) en rode bolletje( DCC-= protect). Dan heb ik liever die extra beveiliging. Baat het niet schaad, het schaad ook niet.
Re: Erik's baantje van 165 x 85
Geplaatst: 09 aug 2025, 20:19
door Erik-B
Stilgevallen, bij gebrek aan peco-55 rails.
Toestand vandaag
De linkerkant met de rondloop en de keerlus.
stukje keerlus nog te doen.
De rechterkant.
Een kwart van de helix ontbreekt.
ik heb nog juist 1 stuk rail. Misschien, als ik zuinig ben, kan ik de twee bogen van de helix afwerken.
Mocht dat lukken dan kan ik eindelijk helemaal een rondje rijden.

Re: Erik's baantje van 165 x 85
Geplaatst: 10 aug 2025, 06:31
door c-rails
Veel van je afbeeldingen aan het begin van je topic zijn verdwenen. Heb je daar zelf de hand in gehad?
Re: Erik's baantje van 165 x 85
Geplaatst: 10 aug 2025, 08:04
door Erik-B
c-rails schreef: 10 aug 2025, 06:31
Veel van je afbeeldingen aan het begin van je topic zijn verdwenen. Heb je daar zelf de hand in gehad?
Zoveel zijn er niet weg... allléén die van vòòr 2023. Mijn webspace zat vol... ondanks dat ik ieder foto verklein naar <100KB. Was ofwel website wegdoen of een aantal foto's. Dacht toch dat ik dat ergens gemeld had.
Re: Erik's baantje van 165 x 85
Geplaatst: 10 aug 2025, 10:12
door c-rails
Had het nergens gelezen, vandaar mijn opmerking/vraag.