Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Heel de dag aan het foutzoeken. In het begin was het leuk. Kon enkele foutjes rechtzetten= verkeerd draadje aan verkeerd klemmetje. :lol: :D
Een locje laten rijden over alle sporen ( enkel de puntstukken zijn nog niet aangesloten). Nergens bleef het locje hangen. Ook overal nagemeten hoe het met de rijspanning zit, overal 14.32V tot 14.48V

Doch zit al een hele tijd te zoeken waarom 2 blokken geen bezetmelding doorgeven naar iTrain. De lijnen in iTrain worden niet rood, terwijl alle andere sporen dat wel doen. Draadjes nog eens nagemeten, volgens mij liggen ze correct. Er zit DCC spanning op de rails, locks rijden erover, doch iTrain geeft geen bezetmelding?.

Ander probleem is die engelse wissels. Die tongen liggen altijd maar anders dan wat ik in iTrain zie dat de wissel zou moeten liggen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

engelse wissel en de standen van de servo's opgelost.
bezetmelder ingang 12 & 16 zijn defect ??; ze geven geen respons. Gebruik ik voor het blok een ander melder-ingang dan geeft iTrain wel aan dat het blok bezet is. Misschien toch eens die "10819"opendoen en kijken wat ??
Is dat opgelost kan ik aan de puntstuk aansluiting beginnen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Afbeelding
De eerste trein lok + wagonnetjes zo uit mijn jeugd
Ernaast een dieseltje met railclean wagen

Afbeelding
Begin van de omloop en keerlus.

Nader zo stilletjes aan het einde dan de rail-leg-fase . :D :lol:
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Eerste les uit dit project en ook de eerste “modi” :oops: 8-)
Kortsluitbescherming .

Uit “N-project ©” kende ik al wel de kortsluit beveiliging met een PPTC zekering.
https://www.nproject.org/nl/elektronica ... -zekering/

Ik gebruik hier voor ieder blok een tweedraad aansluiting en de verbinding tussen bovenbouw en onder de plaat met de bedrading geschied nu door schroefklemmen ( Lusterklemmen = Z-NL)
Afbeelding

Ik ga die vervangen door, te maken, pcb’s met schroefklemmetjes en daartussen de PPTC schakeling.
Op de foto zie ik ook dat ik dit kan uitbreiden naar de aansluiting voor de puntstuk isolatie , die hebben ook de twee voedingen draden naar de wissels.
Voor een wissel heb ik een schroefklem van 3 nodig, indien geen wissel volstaat dan een schroefklem van twee.

Dit dus :
Afbeelding
PS: T staat voor "Tong" t.t.z. het puntstuk. N & P is de DCC spanning.

Even terug Kicad bovenhalen en printje tekenen en dan naar Eurocircuits voor een 20 tal printjes.

De pcb wil ik zo maken dat er 6 blok aansluitingen op één printje zijn. Maar ook zo gemaakt dat je iedere blokaansluiting kan afzonderen door de pcb door te zagen.
Grtz Erik

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Waarom vertrouw je niet op de kortsluit en overbelasting beveiliging van de Z21? Die werkt snel en adequaat.....

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ben Spoorman schreef: 07 aug 2025, 08:45 Waarom vertrouw je niet op de kortsluit en overbelasting beveiliging van de Z21? Die werkt snel en adequaat.....
Eenvoudig , ben techneut , en ondervind veel kortsluitingen tijdens testen.
En dat rood verklikkertje in iTrain, op zo'n schermpje van 10"( is ongeveer dan. 2mm in diam.) zie je bijna niet. Althans ik niet. Zie bijna het verschil niet tussen wanneer de verklikker groen is of rood. Vooral met die wissels en hun verd*e. servos. Zocht naar een visuele oplossing om beter te zien dat de Z21 in overbelasting-beveiliging ging.
Kwam daarbij terug het nProject tegen.
Vind dit nu tijd om te ontwerpen, bouwen, plaatsen. Moet het niet, kwaad kan het ook niet. Het is tenslotte toch een technische baan die ik maak, landschap etc. intresseert mij niet.
Grtz Erik

Ben Spoorman

Erik-B schreef: 07 aug 2025, 09:33
Zocht naar een visuele oplossing om beter te zien dat de Z21 in overbelasting-beveiliging ging.
Ik zou zeggen hang een lampje (of een ledje met een weerstand er voor) aan de trackuitgang. Als de lamp uit is dan..... afijn, je snapt me wel.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ben Spoorman schreef: 07 aug 2025, 13:00 Ik zou zeggen hang een lampje (of een ledje met een weerstand er voor) aan de trackuitgang. Als de lamp uit is dan..... afijn, je snapt me wel.
Juist, dat wou ik initieel doen totdat .... ik op de site kwam van een club die ook in ieder blok die PPTC ging gebruiken; omdat dan enkel het blok of wissel dat in kortsluiting is word uitgeschakeld en dat de rest dan wel bleef werken. ... dit leek me dus leuker dan een gewoon ledje. :lol:
Zo rafel ik weer mijn kennis van KiCad nog eens op.
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

printjes getekend, printjes besteld. Ongelooflijk als je begint op te tellen, hoeveel wissels, blokken, stationsporen, helix-blokken je hebt.
Grtz Erik

Ben Spoorman

Erik-B schreef: 07 aug 2025, 13:21
.......... omdat dan enkel het blok of wissel dat in kortsluiting is word uitgeschakeld en dat de rest dan wel bleef werken. ...
Maar als je lokje op het wissel stil blijft staan omdat je PPTC afschakelt heeft iTrain daar geen weet van. Die laat alle andere treinen gewoon doorrijden, mogelijk achterop jouw stilstaande trein.

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”