Eerste les uit dit project en ook de eerste “modi”
Kortsluitbescherming .
Uit “N-project ©” kende ik al wel de kortsluit beveiliging met een PPTC zekering.
https://www.nproject.org/nl/elektronica ... -zekering/
Ik gebruik hier voor ieder blok een tweedraad aansluiting en de verbinding tussen bovenbouw en onder de plaat met de bedrading geschied nu door schroefklemmen ( Lusterklemmen = Z-NL)
Ik ga die vervangen door, te maken, pcb’s met schroefklemmetjes en daartussen de PPTC schakeling.
Op de foto zie ik ook dat ik dit kan uitbreiden naar de aansluiting voor de puntstuk isolatie , die hebben ook de twee voedingen draden naar de wissels.
Voor een wissel heb ik een schroefklem van 3 nodig, indien geen wissel volstaat dan een schroefklem van twee.
Dit dus :

PS: T staat voor "Tong" t.t.z. het puntstuk. N & P is de DCC spanning.
Even terug Kicad bovenhalen en printje tekenen en dan naar Eurocircuits voor een 20 tal printjes.
De pcb wil ik zo maken dat er 6 blok aansluitingen op één printje zijn. Maar ook zo gemaakt dat je iedere blokaansluiting kan afzonderen door de pcb door te zagen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.5/Raspberry-4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik