Pagina 4 van 4
Re: XPS-baan
Geplaatst: 16 sep 2023, 18:53
door c-rails
Erik-B schreef: 15 sep 2023, 17:42
Waarom 1 decoder L88 ??
Ik heb een CS3 en de eerste decoder moet dan een L88 zijn. Heb je een CS3+, dan zit de L88 'ingebakken'.
Hans3 schreef: 16 sep 2023, 11:28
Vind je het goed als ik jouw tekening een keer als voorbeeld gebruik op een ander forum (nspoorforum)?
Leef je uit. Dit is geen topgeheim of zo.
Hier staat hij ook. Alleen ligt dit plan even in de ijskast en heb ik
deze eerst gemaakt
Re: XPS-baan
Geplaatst: 08 okt 2023, 21:27
door Hans3
Hallo belangstellenden,
Het fundament voor de uitbreiding is klaar.
Een paar Ikea-tafeltjes en daarop een onderbouw van XPS.
De aansluitingen voor digitaal, 16V AC en Loconet liggen er ook. Afgetakt van de bestaande baan.
Het aan/afkoppelbaar maken heb ik gerealiseerd met behulp van kopspelden en klittenband. Voor de kopspelden heb ik een strook maquetteschuim met montagekit vastgezet op de uitbreiding (het blauwe deel rechts op de foto). Dat overlapt (zonder lijm) met de bestaande baan. De kopspelden zijn daar van onderaf en van bovenaf doorheen gestoken.
Het zit verbazend stabiel, maar ik moet het waarschijnlijk niet te vaak aan/afkoppelen. Gelukkig is dat ook niet de bedoeling. Het is alleen voor noodgevallen.
m.vr.gr.
Hans
Re: XPS-baan
Geplaatst: 18 nov 2023, 22:25
door Hans3
Hallo allen,
Het gaat niet zo snel. Dat komt ook omdat ik veel tijd steek in het afkoppelbaar houden van de uitbreiding. Ik wil dat het zo goed mogelijk aansluit en ook dat de overgang zo goed mogelijk gecamoufleerd wordt.
Om de uitbreiding mogelijk te maken moest eerst een stukje van de bestaande baan gesloopt worden.
Dat viel eigenlijk wel mee. De rails zelf ligt niet vast, maar wordt op z'n plaats gehouden door de ballast. De ballast ligt vast met verdunde boekbinderslijm op waterbasis (als ik mij goed herinner) en liet zich na het weer nat maken betrekkelijk eenvoudig verwijderen.
Foto 1 de sloop
Vervolgens moesten de "rotsen" geëgaliseerd worden. Dat heb ik gedaan met stukjes XPS en Silk Clay.
Foto 2 de aanpassing
Daarna heb ik de aansluiting op de juiste hoogte gebracht en een deel van de scheiding weggewerkt.
Ook dat heb ik gedaan met XPS en Silk Clay, en met een strookje overheadsheet.
Foto 3 de aansluiting
Tenslotte heb ik de overgang verder afgewerkt en het gesloopte deel van de rails weer hersteld, nu met een aftakking naar de uitbreiding (wissels en een kruising).
Op de overgang liggen compensatierails van Fleischmann. Als de uitbreiding afgekoppeld moet worden kan ik deze railstukjes inschuiven en weghalen.
Het weinige wat nu nog resteert aan zichtbare scheiding wil ik nog camoufleren met "groen".
Foto 4 Het herstel
De uitbreiding is weer een klein stukje dichterbij. Als het helemaal klaar is, kan ook het boemeltje, dat al jaren in de kast ligt, over het paradespoor rijden. Nu kan dat nog niet omdat het locomotiefje mijn hellingen niet aankan.
Foto 5 het boemeltje
m.vr.gr.
Hans
Re: XPS-baan
Geplaatst: 19 nov 2023, 19:40
door Erik-B
leuk “boemeltje"

Re: XPS-baan
Geplaatst: 20 nov 2023, 11:01
door Hans3
Hallo Erik,
Dank je wel. Ik vind hem ook erg mooi. Ik had eerst alleen de wagons (al in juni 2016). Later kwam de locomotief op de markt.
Het was een flinke teleurstelling toen die niet de helling op kwam. De uitbreiding moet dit gaan oplossen.
m.vr.gr.
Hans
Re: XPS-baan
Geplaatst: 20 nov 2023, 11:22
door Erik-B
was de helling op je originele spoor dan zo groot of heeft het lokje bijna geen trekkracht?
Re: XPS-baan
Geplaatst: 20 nov 2023, 12:33
door Hans3
Hallo Erik,
De hellingen zijn niet steiler dan 3%.
Maar het locje is relatief licht, heeft maar twee asjes (afgezien van de voorloop-as) en heeft geen antislipbandjes.
Met een (korte) sleep redt ie het niet op een wat langere helling.
m.vr.gr.
Hans