Re: Baan van digitaal naar analoog
Geplaatst: 29 apr 2023, 01:34
Hoi Gertjan,
ik ben het gedeeltelijk met Martin eens. Je moet ook niet te bang zijn. Maar kortsluiting zit in een klein hoekje:
1 Ik heb eens Arnold wagons met de hand van blok naar blok geduwd: flits kortsluiting. Pas later realiseerde ik me dat iTrain dacht dat er in het tweede blok een andere trein stond met andere polariteit. Dus het ene wielstel van de Arnoldjes in blok 1 en het tweede wielstel in blok 2. Dus + tegen - (of A tegen B). Toen ik de brandlucht rook dacht ik alleen maar: hoe kan dat nou de verlichting in de wagens staat toch uit.
2 Tweede geval van kortsluiting door een gepolariseerde wissel waarbij de tong even met A was verbonden en het hartstuk met B: + tegen - kortsluiting. Daar had ik het omschakelmoment niet helemaal goed vastgelegd. Ik werk toch goed volgens de regels, maar bij één wissel gaat het nog wel eens mis. Ik denk dat het toch goed is als een snelle zekering mijn hardware wat beschermt. Tja, als je nooit een foutje maakt gebeurt dat nooit. Maar een beveiliging is pas goed als alles dubbel beveiligd is. Dat waar je niet aan gedacht had kan zo maar gebeuren.
En wat kost zo'n zekering? 15 eurocent of minder?
Ik wil Martin niet tegenspreken, maar ik ben een wat voorzichtiger mens misschien, maar het is waar: de detector kan wel een stootje velen 4A is niet niks op een modelbaan.
groet,
Bram
ik ben het gedeeltelijk met Martin eens. Je moet ook niet te bang zijn. Maar kortsluiting zit in een klein hoekje:
1 Ik heb eens Arnold wagons met de hand van blok naar blok geduwd: flits kortsluiting. Pas later realiseerde ik me dat iTrain dacht dat er in het tweede blok een andere trein stond met andere polariteit. Dus het ene wielstel van de Arnoldjes in blok 1 en het tweede wielstel in blok 2. Dus + tegen - (of A tegen B). Toen ik de brandlucht rook dacht ik alleen maar: hoe kan dat nou de verlichting in de wagens staat toch uit.
2 Tweede geval van kortsluiting door een gepolariseerde wissel waarbij de tong even met A was verbonden en het hartstuk met B: + tegen - kortsluiting. Daar had ik het omschakelmoment niet helemaal goed vastgelegd. Ik werk toch goed volgens de regels, maar bij één wissel gaat het nog wel eens mis. Ik denk dat het toch goed is als een snelle zekering mijn hardware wat beschermt. Tja, als je nooit een foutje maakt gebeurt dat nooit. Maar een beveiliging is pas goed als alles dubbel beveiligd is. Dat waar je niet aan gedacht had kan zo maar gebeuren.
En wat kost zo'n zekering? 15 eurocent of minder?
Ik wil Martin niet tegenspreken, maar ik ben een wat voorzichtiger mens misschien, maar het is waar: de detector kan wel een stootje velen 4A is niet niks op een modelbaan.
groet,
Bram