Baan van digitaal naar analoog

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Hoi Gertjan,
ik ben het gedeeltelijk met Martin eens. Je moet ook niet te bang zijn. Maar kortsluiting zit in een klein hoekje:
1 Ik heb eens Arnold wagons met de hand van blok naar blok geduwd: flits kortsluiting. Pas later realiseerde ik me dat iTrain dacht dat er in het tweede blok een andere trein stond met andere polariteit. Dus het ene wielstel van de Arnoldjes in blok 1 en het tweede wielstel in blok 2. Dus + tegen - (of A tegen B). Toen ik de brandlucht rook dacht ik alleen maar: hoe kan dat nou de verlichting in de wagens staat toch uit.
2 Tweede geval van kortsluiting door een gepolariseerde wissel waarbij de tong even met A was verbonden en het hartstuk met B: + tegen - kortsluiting. Daar had ik het omschakelmoment niet helemaal goed vastgelegd. Ik werk toch goed volgens de regels, maar bij één wissel gaat het nog wel eens mis. Ik denk dat het toch goed is als een snelle zekering mijn hardware wat beschermt. Tja, als je nooit een foutje maakt gebeurt dat nooit. Maar een beveiliging is pas goed als alles dubbel beveiligd is. Dat waar je niet aan gedacht had kan zo maar gebeuren.
En wat kost zo'n zekering? 15 eurocent of minder?
Ik wil Martin niet tegenspreken, maar ik ben een wat voorzichtiger mens misschien, maar het is waar: de detector kan wel een stootje velen 4A is niet niks op een modelbaan.
groet,
Bram
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1141
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

O nee hoor, dit is zeker niet tegenspreken. Gewoon een andere kant van de medaille.

Gewoon goede bijdrage ;)
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

bpieters
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 aug 2021, 21:19

Bericht door bpieters »

gertjan.kok@ziggo.nl schreef: 04 apr 2023, 14:54 Hallo,

Hier een vraag over het schakelen tussen analoog en digitaal. Ik heb een proef aan gemaakt die digitaal wordt aangestuurd door een Z21. Nu zou ik graag af en toe de baan willen gebruiken om analoge locs te testen.

Nu kan ik simpelweg op de Z21 ontkoppelen en de analoge trafo aansluiten of een schakelaar maken die wisselt tussen digitaal en analoog maar wat doet dit dan met de bezetmelder? Overleeft die analoog wel of moet ik die dan ook afkoppelen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Met de z-schakeling kun je met 1 schakelaar dpdt wisselen tussen digitaa en analoog (wel beide spoorstaven geisoleerd uitvoeren per baangedeelte)

Groet,
Bert

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”