Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Erik-B schreef: 09 dec 2022, 18:24 Nu nog oplossen;
- Iets om de tafel vast houden in neergeklapte toestand. Ketting?, soort metaalwerk?
- Een heel dun soort handvat om de lade te kunnen openen. In gesloten toestand is er maar 5mm ruimte tussen voorkant lade en bovenkast kast.
Was aan het denken van een soort touwtje.
- Ook nog iets om het klavier tegen te houden, (anders valt het naar beneden in de lade) als de tafel word opgeklapt.
Klavier moet wel steeds verwijderbaar blijven.
Voor alles ook weer een oplossing gevonden.. Straks nog even een foto nemen.

Scharnierende poten zou natuurlijk ook een oplossing zijn. Hou ik in mijn achterhoofd mocht mijn oplossing toch niet werken. Het is nu opgelost met rolgordijnlint.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

beloofde foto's:
de lade met handgreep en de twee houtjes om het K4 tegen te houden
Afbeelding

Mijn systeem van ophanging. nog wel de banden aan elkaar naaien om zo een soort oogje te vormen.
aan de bovenkant komt het dan dubbel gevouwen met een rondelle en een vijsje.
De tafel is dus nog altijd demonteerbaar.
Voor het leggen van sporen en later landschap kan het dus altijd nog op poten gezet worden en kan ik gemakkelijk overal aan of rondom.
Afbeelding
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

verd *&6è*$^@' als je oud wordt vergeet je van alles.

Mijn oplossing voor het klavier in die lade was toch niet de juiste. In dichtgeklapte toestand = lade vertikaal viel het keybord nog naar beneden en hing ergens in de lucht .

Dan maar wat uitbreiding gemaakt, boven het klavier een plaatje dat kan dienen als
a) te beletten dat KB valt.
b) als muismatje voor de besturing van iTrain. :P

Afbeelding

Stilletjes aan zal ik toch eens aan dat leggen van de rails en het solderen van draadjes moeten beginnen...vind geen excuse meer om dat uit te stellen. :twisted: Kijk daar zo tegenop. hoeveel ik ook kijk op "YT" of lees op die Bl* fora, ik mis ergens iets. Nadeel is: als ik het kan zien in werkelijkheid, ik het begrijp, maar niet met dat digitaal. Heb dus maar een sessie support aangevraagd bij Martin :D
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Vandaag toch even in Ermelo geraakt voor een persoonlijk advies. ;)
Als beginner heel veel bijgeleerd. Bedankt Martin.

Maar het heeft als gevolg dat ik de 180 km terug naar huis veel tijd had om na te denken.
1e besluit is dat ik mijn vorig baanontwerp volledig naar de kliko verwijs. Gelukkig had ik nog geen rails, noch wissels gelegd. Enkel de onderbouw en de rail isolatie.

Voor mijn nieuw ontwerp wil ik mij laten inspireren door het baanontwerp van "Yellows" , hier op het forum. Een baan in meerder lagen met een helix lijkt mij wel wat. De helix lijkt mij hier het belangrijkste element. Terug thuis ben ik even gaan rekenen.

Kijk ik naar N-project en van daar naar NEM102 dan lees ik daar dat de min. hoogte voor N-spoor ---> H4= 33mm. Ik begrijp daar ook uit dat de min. hoogte bij bovenleiding -->H5 = 37 mm. (Ik neem aan als veiligheid, de standaard maat, je weet nooit of ik later nog bovenleiding ga gebruiken.) Dus daarbij moet ik de hoogte van de rail + geluidsisolatie +bedding bijrekenen.
Dan kom ik op een min. hoogte van 37 +3.5 +3.0 = 43.5 mm. als minimumafstand tussen twee layers. Voor de eenvoud neem ik 44 mm. aan als absoluut minimum. Voor een helix is het misschien beter om een hoogte van 50mm te voorzien tussen de twee bodemplaatjes. je moet er toch nog met je handen tussen kunnen!!
Vermits de ondergrond meestal 5 of 6 mm dik is er een hoogte verschil tussen één volledige cirkel van min.= 55 mm. Nu hangt het dus af van de diameter wat de hellingsgraad gaat zijn.

Ik had als standaard voor mijn baan twee stralen gekozen om te gebruiken, zijnde 230mm en 263 mm.(afstand tussen hartlijn sporen in de bocht= 33 mm.)
Bij een straal van 230 mm. is de omtrek van één cirkel = 460 * π =1445 mm.
--> hellingsgraad (H=60 mm.) : 4.15 %
--> hellingsgraad (H=50 mm.) : 3.46 %
Bij een straal van 263 mm. is de omtrek van één cirkel = 526 * π = 1652 mm.
--> hellingsgraad (H=60 mm.) : 3.63 %
--> hellingsgraad (H=50 mm.) : 3.02%
Verassend hoeveel de hellingsgraad nog is als ik met deze cirkels een helix wil bouwen. Mijn doel was rond of iets hoger dan 2%
Alvast een eerste domper. :(
Grtz Erik

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ik ken dat, vandaar dat ik mijn klimspiralen ovaal maak. Tenzij je radia van 500 mm kunt toepassen is dat de enige manier in de buurt van die 2% te geraken.

Aan de andere kant, ga je met slepen van 2 meter rijden? Onder 1 meter is 3% ook te doen, je bandjes slijten alleen sneller.

Groethes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Met een radius van 500 mm. ? Dat is een diameter van 1 m. !
Terwijl de total breedte van mijn tafel maar 850 mm. is.

Om in stijgende lijn een helling te hebben van max. 3% te halen, Dan is de dalende lijn wel hoger dan 3%.
alles eens terug in "Railmodeller " hertekenen en kijken wat dat opbrengt.
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

toch inspiratie gevonden.
een nieuw ontwerp
Afbeelding

met een helix erin . De hellinggraad is wel rond de 3%. Op mijn kleine beschikbare ruimte lukte het niet om een helix van 2% te plaatsen.

Nu eens kijken hoe ik dat in iTrain getekend krijg.
Grtz Erik

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Erik,

Gewoon accepteren en even goed rekening houden met aankoop van bepaald materiaal, dat niet alles op je baan kan rijden. :lol: :cry: dat is bij helix van 2% ook al zo met bepaalde locomotieven. ;)
Met vriendelijke groet, Mark

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Het zal wel meevallen qua materiaal. Ik bezit vooral periode III materiaal geen te grote Lok's en de wagonnetjes zijn bijna allemaal 2 asjes , Martin baud mij al verwittigd dat ik meer slijtage zaal hebben en dus sneller rubbertjes zal moeten vervangen, Zover is het nog niet. Eerst maar de oude baan afbreken en de nieuwe maken.
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nogal stilletjes hier, komt het door het weder?

Toch even de moed gevonden om de oude baan of wat er nog maar was, af te breken.

Afbeelding

En even terug een laagje verf erover.
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”