Vandaag toch even in Ermelo geraakt voor een persoonlijk advies.
Als beginner heel veel bijgeleerd. Bedankt Martin.
Maar het heeft als gevolg dat ik de 180 km terug naar huis veel tijd had om na te denken.
1e besluit is dat ik mijn vorig baanontwerp volledig naar de kliko verwijs. Gelukkig had ik nog geen rails, noch wissels gelegd. Enkel de onderbouw en de rail isolatie.
Voor mijn nieuw ontwerp wil ik mij laten inspireren door het baanontwerp van "Yellows" , hier op het forum. Een baan in meerder lagen met een helix lijkt mij wel wat. De helix lijkt mij hier het belangrijkste element. Terug thuis ben ik even gaan rekenen.
Kijk ik naar N-project en van daar naar NEM102 dan lees ik daar dat de min. hoogte voor N-spoor ---> H4= 33mm. Ik begrijp daar ook uit dat de min. hoogte bij bovenleiding -->H5 = 37 mm. (Ik neem aan als veiligheid, de standaard maat, je weet nooit of ik later nog bovenleiding ga gebruiken.) Dus daarbij moet ik de hoogte van de rail + geluidsisolatie +bedding bijrekenen.
Dan kom ik op een min. hoogte van 37 +3.5 +3.0 = 43.5 mm. als minimumafstand tussen twee layers. Voor de eenvoud neem ik 44 mm. aan als absoluut minimum. Voor een helix is het misschien beter om een hoogte van 50mm te voorzien tussen de twee bodemplaatjes. je moet er toch nog met je handen tussen kunnen!!
Vermits de ondergrond meestal 5 of 6 mm dik is er een hoogte verschil tussen één volledige cirkel van min.= 55 mm. Nu hangt het dus af van de diameter wat de hellingsgraad gaat zijn.
Ik had als standaard voor mijn baan twee stralen gekozen om te gebruiken, zijnde 230mm en 263 mm.(afstand tussen hartlijn sporen in de bocht= 33 mm.)
Bij een straal van 230 mm. is de omtrek van één cirkel = 460 * π =1445 mm.
--> hellingsgraad (H=60 mm.) : 4.15 %
--> hellingsgraad (H=50 mm.) : 3.46 %
Bij een straal van 263 mm. is de omtrek van één cirkel = 526 * π = 1652 mm.
--> hellingsgraad (H=60 mm.) : 3.63 %
--> hellingsgraad (H=50 mm.) : 3.02%
Verassend hoeveel de hellingsgraad nog is als ik met deze cirkels een helix wil bouwen. Mijn doel was rond of iets hoger dan 2%
Alvast een eerste domper.

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik