Oostenrijks-Zwitsers thema

Roel

Bericht door Roel »

Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit gaat zien!

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Met de OC32 zijn seinen echt kinderspel, zoals Mark al schreef. Gewoon uitproberen, kan weinig fout gaan anders dan hij doet het niet.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Roel

Bericht door Roel »

Goedenavond mede-forumgebruikers,

Ik heb bedacht om de dubbele Engelse wissel te voeden vanuit de TM44. Niet te moeilijk doen en ik heb de blokken toch over.
Onderstaand de situatie:
Afbeelding
Lekker makkelijk: 4 wissels en 2x Engels. Rood zijn de isolaties. So far so good.

Nu ben ik mij eens in de VPEB (wisselstraten) en iTrain handleiding aan het verdiepen maar krijg de vinger niet op de juiste plek: hoe voed ik de wissel uit de blokkaart in iTrain?
Onderstaand een stukje handleiding:
Afbeelding
Is dit een losgetekend blok zoals ik in mijn screenshot (als voorbeeld) aangeef en die het juiste TM44-adres geef met dezelfde naam voor het blok als de wissel?
En de adressen van de OC32 gewoon zoals opgegeven kan worden in iTrain bij dubbel adres?
Afbeelding

ps.: En bedoelt men met "achtergrond blok" hetzelfde als de "achtergrond terugmelder of bezetmelder" voor wissels? Oftewel niet intekenen maar aanmaken in de lijst?

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hoi,

Voeden doe je met de A en B0 van een blokuitgang.

In iTrain:
- maak een blok aan, type wissel, en geef die exact dezelfde naam als de wissel. iTrain snapt dan dat hij dat blok aan moet sturen als de wissel wordt gereserveerd.

- vul het blokadres in bij het wisselblok.

- zorg er wel voor dat de blokken rondom dezelfde polariteit hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Bram

Bericht door Bram »

Hoi Roel,
natuurlijk kun je de Engelse wissel voeden met een apart blok. Maar waarom niet voeden vanuit de bovenste twee blokken die naar die engelsman voeren? Dan moet je er wel voor zorgen dat beide railstaven A en B gevoed worden vanuit het blok waar de trein vandaan komt c.q. naar toe gaat. Het omschakelen gaat dan met een dubbel relais of twee enkele, maar een relais kost €2 en een TM44 blok véél duurder. Bovendien scheelt het draad en ruimte onder je tafel. Maar met een apart blok voeden is wel iets, maar nauwelijks, eenvoudiger. Je hebt toch al relais nodig voor de puntstukken. Er bestaan van die super goedkope relaisblokken met 8 relais erop. Dan heb je korte draadjes en een heel betrouwbaar systeem ook. Je kunt eventueel zelfs een ongebruikte sectie gebruiken (maar dan wel bei beide blokken) als je de engelsman een eigen bezetmelder wilt toebedelen.
(
10 euro voor 16 relais! en heel compact:
https://nl.aliexpress.com/item/40002225 ... 6528%22%7D
aansluiten op een OC32 met weerstandsbank, gaat heel goed want de optocouplers in de relais trekken nauwelijks stroom. Zou zelfs zonder weerstand kunnen, maar dat is minder veilig, de veiligheid kost 'niets' )
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Roel

Bericht door Roel »

Hoi Bram,

Ik wilde voorkomen dat ik meerdere relais nodig heb aangezien er een 2e Engelse wissel aangekoppeld zit. Daarnaast houd ik van eenvoud dus in dit geval is de blokkaart mijn eenvoud.
Echter kon ik de handleidingen en beschrijvingen niet plaatsen met het fysiek intekenen en benoemen in iTrain.
In ieder geval bedankt voor je reactie en het meedenken. Dan zie je toch dat zo'n forum wel handig is.

Bram

Bericht door Bram »

Hoi Roel,
ja: daar is veel voor te zeggen. Eenvoud in het concept is ook heel belangrijk. Met veel relais bespaar je geld en draden, maar er is niets dat erger is dan een kluwen in je hoofd.

Maar soms is het ook zo, zoals ons vadertje Cruyff zei "je gaat het pas zien als je het doorhept", soms is het toch weer heel eenvoudig als je het ziet. Zo is het bij mij ook met die relais. Het is beslist wat ingewikkelder, maar als je het doorhebt is het toch "eigenlijk" wel heel eenvoudig. En het was bij mij op vele punten van de baan toepasbaar. Ik heb ook vrij weinig ruimte onder de baan.

Ik denk dat jouw keuze verstandig is, succes ermee,

Groet,
bram
met vriendelijke groet,
Bram

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Bram,

Ik rij iTrain icm Dinamo en gebruik ook veel relais schakelingen.
Echter heb ik ook op mijn baan 1 punt waarbij ik een wisselstraat voed met een blok ipv relais.
Qua draden is gelijkwaardig. Je heb ook je puntstuk polarisatie.

Qua eenvoud ook hetzelfde, echter het is precies wat je voor de hand heb en wat de situatie is waar je het toepast.

Ik ga eerdaags mijn wisselstraat ook eens in iTrain zetten.
Met vriendelijke groet, Mark

Roel

Bericht door Roel »

Dat polariteits vraagstukje van Martin is wel een dingetje. De treinen rijden uiteraard tegengesteld en de polariteit gaat elkaar ter plaatse van de Engelse wissel kruisen. Is dit op te lossen met de geïnverteerd optie of wordt het een keerlus module?
Of toch over op het relais? Dan pak je zo wie zo de juiste spanning toch?

Bram

Bericht door Bram »

Beste Roel,
Je rijdt toch met iTrain? Dan lost de software het voor je op. Je moet voor het kruiswisselblokje daar de polariteit kiezen . Volgens mij moet die gelijk zij aan die van de naburige blokken, tenminste als je daar dezelfde kant (b.v. voorkant A achterkant B) voor de draadjes gekozen hebt. Als je het verkeerd doet kun je het in iTrain nog omdraaien, maar dat is niet zo mooi (dan in één blok de polariteit op geïnverteerd zetten Zie in blokeigenschappen "'Opties"/"polariteit": normaal of geïnverteerd). iTrain bekijkt dan wat de polariteit in het vorige blok was, en als je een volgend blok gereserveerd hebt maakt hij de pol. in het volgende blok gelijk aan die in het vorige blok (net als bij keerlussen)
groet,
Bram
met vriendelijke groet,
Bram

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”