Ja dat is wel zo Rico maar ik heb opleidingen gevolgd in computertechniek, wel 40 a 50 jaar terug (ja ik begin oud te worden) maar dit vind ik vaak heel vervelend.
Ik kan vaak de juiste richting om te zoeken niet vinden en zoek dan bij het een en dan weer bij het ander.
Maar eens zal het werken met hulp van jullie
Marcel
Rocrail met commandstation-ex
Groeten Marcel V
We gaan het weer proberen om te plaatsen.
Als het lukt bedank ik Rico voor de hulp
Als het lukt bedank ik Rico voor de hulp

Groeten Marcel V
Hoi Marcel,
Het is je gelukt. Ik zie een baanplan met 3 blokken en 2 wissels. Geen melders. 1 Locomotief V160 en 1 DCC-EX centrale.
En je Rocrail versie is van 28 september 2023 dus mooi up-to-date.
Zet bij de eigenschappen van de centrale de optie CTS uit, herstart Rocrail en kijk of het dan wel werkt.
Ik kijk vanavond nog wat nauwkeuriger naar je bestanden.
Het is je gelukt. Ik zie een baanplan met 3 blokken en 2 wissels. Geen melders. 1 Locomotief V160 en 1 DCC-EX centrale.
En je Rocrail versie is van 28 september 2023 dus mooi up-to-date.
Zet bij de eigenschappen van de centrale de optie CTS uit, herstart Rocrail en kijk of het dan wel werkt.
Ik kijk vanavond nog wat nauwkeuriger naar je bestanden.
Yeah, Marcel, het is je gelukt 
Weer een stapje verder! Hopelijk is het met de aanwijzing van Albert opgelost.
Groet,
Rico

Weer een stapje verder! Hopelijk is het met de aanwijzing van Albert opgelost.
Groet,
Rico
Hallo Albert,
Je had het advies al eerder gegeven om CTS uit te zetten en dat had ik toen gedaan maar nu bleek het gewoon weer aan te staan.
Dus uitgezet en Rocrail afgesloten op de manier zoals je aan geeft in je video's.
Vervolgens stekkers weer in de 240 volt en de Mega via USB weer op de PC en toen weer wissels bedienen en het loopt weer vast.
Wat mij nu wel opvalt is dat als ik Rocrail afsluit het tweede bestand dat Rocrail opent als je de werkruimte opent niet word afgesloten.
Marcel
Je had het advies al eerder gegeven om CTS uit te zetten en dat had ik toen gedaan maar nu bleek het gewoon weer aan te staan.
Dus uitgezet en Rocrail afgesloten op de manier zoals je aan geeft in je video's.
Vervolgens stekkers weer in de 240 volt en de Mega via USB weer op de PC en toen weer wissels bedienen en het loopt weer vast.
Wat mij nu wel opvalt is dat als ik Rocrail afsluit het tweede bestand dat Rocrail opent als je de werkruimte opent niet word afgesloten.
Marcel
Groeten Marcel V
Heren vraag mij niet hoe of wat maar na installatie van Rocrail op de laptop en natuurlijk alles ingesteld zoals aangegeven in de video's van Albert werkt alles via de laptop naar tevredenheid en zonder vastlopen of andere fouten.
Ik heb hierna een vergelijk gemaakt van de instellingen van Rocrail eigenschappen en Rocview eigenschappen en kan daar geen verschil tussen vinden.
Maar voorlopig ben ik BLIJ.
Marcel
Ik heb hierna een vergelijk gemaakt van de instellingen van Rocrail eigenschappen en Rocview eigenschappen en kan daar geen verschil tussen vinden.
Maar voorlopig ben ik BLIJ.
Marcel
Groeten Marcel V
Hoi Marcel,
Mooi dat alles nu werkt.
Het vastlopen zou een communicatieprobleem tussen de DCC-EX centrale en de PC kunnen zijn. Maar als het nu op de laptop goed werkt hoeven we daar geen aandacht meer aan te besteden.
Mooi dat alles nu werkt.
Het vastlopen zou een communicatieprobleem tussen de DCC-EX centrale en de PC kunnen zijn. Maar als het nu op de laptop goed werkt hoeven we daar geen aandacht meer aan te besteden.
Nou Albert als jij dat via de bestandjes kan vinden zou ik dat toch wel graag willen weten en oplossen.
Het is voor mij makkelijker om alles op de PC uit te proberen dan op de lapton.
PC groots herm en snel laptop klein scherm en veel trager.
Marcel
Het is voor mij makkelijker om alles op de PC uit te proberen dan op de lapton.
PC groots herm en snel laptop klein scherm en veel trager.
Marcel
Groeten Marcel V
Het grote verschil tussen een laptop en een PC is dat een laptop een dubbel geïsoleerde voeding heeft. Dat zou het verschil kunnen verklaren.
Daarnaast hangen veel mensen een PC aan een gewoon stopcontact zonder randaarde. Dat zorgt weer voor allerlei verklaarbare en onverklaarbare problemen. Een PC moet (zeker voor het gebruik met een modelspoorbaan) ALTIJD op een stopcontact met randaarde zijn aangesloten.
Groet,
Rico
Daarnaast hangen veel mensen een PC aan een gewoon stopcontact zonder randaarde. Dat zorgt weer voor allerlei verklaarbare en onverklaarbare problemen. Een PC moet (zeker voor het gebruik met een modelspoorbaan) ALTIJD op een stopcontact met randaarde zijn aangesloten.
Groet,
Rico
Nou dan bof ik Rico want in de ruimte waar mijn PC staat heb ik alles van aarde voorzien, dit was nodig toen ik daar een bedrijfje had en werkte met dingen die niet tegen statische elektriciteit konden

Groeten Marcel V