Pagina 23 van 23

Re: Erik's baantje van 165 x 85

Geplaatst: 02 jul 2025, 19:56
door Erik-B
Tot slot: staat de kortsluit beveiliging van de Z21 niet te gevoelig? Ik ken het ding niet maar weet wel dat het instelbaar is.
Mogelijk dat dit instelbaar is, ik kan dat niet veranderen. Weer alléén een MS-Win app. :twisted: :roll: Feitelijk onbegrijpelijk, in deze tijd dat fabriKanten nog mono-OS app's maken en in vorige eeuw blijven plakken.
Overigens zou ik wel een scheiding in het spoor maken tussen wissel 3 en wissel 4, het is maar één railstaaf die doorgehaald moet worden

Dat was mij juist afgeraden, staat ook in Martin tutorials dat je alle wissels in een wisselstaat aan elkaar koppelt. :idea: :?:
Als de sparing in de railstaaf door het doorslijpen te groot is geworden vul je dat later op met een stukje hout en houtlijm en als het uitgehard is snij je het overtollige weg met een scherp mesje.
Dat noem ik nu een een tip. ;) :!: :lol:

Vandaag toch maar even die wissels W3 en W4 vergeten. !! zien we later wel weer.
Ik begin koppig te worden, die loc’s zullen rijden !!! :oops:

Toch begonnen met wat loc’s over en weer op de baan te laten rijden. Eén aansluiting, juist aan begin helix geeft aanleiding tot ontsporen als de loc’s dalende rijden.
Afbeelding

Verder was er ook één bezetmelder op een verkeerd adres aangesloten, dat was snel hersteld. De loc rijd over de 10 blokken en de bezetmelders werken goed in iTrain. wissel W1 en W2 werken goed, ook de puntstuk isolatie.

Dus terug de helix afbreken, want zo geraak ik niet goed aan die aansluiting.
Hierover nog een vraagje. De afstand tussen de lagen van de helix heb ik op 49 mm gehouden.
Afbeelding

Als ik nu die maat van 49 mm zou verkleinen naar 43 mm. Dan word de helling in mijn helix, zeker in de stijllijn < 3%. Kan dan wel niet met een loc met open pantograaf rijden en de ruimte voor mijn handen word ook weer wat kleiner. doen :?:

Kan dus ook beginnen met het ijken van de loc’s. Vorige maal is dat slecht afgelopen. Ik had geen valbescherming en één loc was op de grond gevallen. Die is na een 5 tal weken in herstelling gisteren mooi door postNL terugbezorgd.

Eens gaan zoeken of ik ook info vind over “lastregeling”.

Re: Erik's baantje van 165 x 85

Geplaatst: 02 jul 2025, 21:54
door Jannesvdijk
Ik zelf heb mijn helix afstand ook ok 50mm
Kleiner zou ik niet doen.
Ik vind 50mm al krap om met mijn handen er tussen te komen

Re: Erik's baantje van 165 x 85

Geplaatst: 02 jul 2025, 22:23
door Erik-B
eindelijk positief nieuws .... :D ;)
ik heb de trackswell terug kunnen solderen. en nu heb ik geen ontsporingen meer. De helix moest er ook niet voor afgebroken worden, enkel alle moeren los zodat ik het wat omhoog kon duwen. Nu terug die hoogtes afstellen , maar dat is voor morgen.
Toch een mooi excelletje gemaakt, zo heb ik enkel de hoogtemaat te nemen en de moertjes maar aan te draaien.

Afbeelding

Re: Erik's baantje van 165 x 85

Geplaatst: 03 jul 2025, 06:39
door Ben Spoorman
Erik-B schreef: 02 jul 2025, 19:56
Overigens zou ik wel een scheiding in het spoor maken tussen wissel 3 en wissel 4, het is maar één railstaaf die doorgehaald moet worden

Dat was mij juist afgeraden, staat ook in Martin tutorials dat je alle wissels in een wisselstaat aan elkaar koppelt. :idea: :?:
Het puntstuk moet kunnen variëren in polariteit, dat kan alleen als het geheel geïsoleerd is zodat je het kunt schakelen met de extension.

Re: Erik's baantje van 165 x 85

Geplaatst: 03 jul 2025, 07:48
door Ben Spoorman
Nieuwsgierig naar de DTS tutorial waar staat dat wissels "aan elkaar moeten" heb ik deze pdf gevonden:

https://domburgtrainsupport.nl/wp-conte ... atie-1.pdf

Nergens lees ik dat, je geeft er dus je eigen interpretatie aan. Dringend advies als je echt de problemen aan wilt pakken is DOEN WAT ER STAAT!

Wat ik wel lees is dit (quote):

Wat mag wel, en wat mag niet
Veel gebruikers proberen draden te besparen, doe dit niet! Vaak nemen ze de rijspanning en verdelen
deze over de NO en NC aansluitingen van het relais.
De enige juiste manier is om elke wissel als een los object te beschouwen en daarom elke wissel te
voorzien van drie draden.
Dit voorkomt ellende en storingen!

Re: Erik's baantje van 165 x 85

Geplaatst: 03 jul 2025, 11:46
door hvdkooij
Ik meen dat Martin wel eens zoiets geopperd heeft maar dan ging het volgens mij niet om het puntstuk verhaal maar juist om de doorlopende rail in een setup gebaseerd op VPEB installaties.
Bij VPEB ging het daar om het feit dat de wisselstraat bij het blok hoort.

Maar VPEB is weer een sport apart en daar gelden soms andere regels. Maar in de tekeningen hier zie ik zoms zaken die wel doen denken aan een VPEB installatie. Zoals het isoleren van beide spoorstaven. en ik denk dat daardoor wat verwarring ontstaat.

Ik heb een 0.6 mm slijpschijf gekocht voor m'n dremel voor dit soort acties. Daar loop je wellicht eerder het risico dat bij een warmedag die 0.6 mm wordt overbrugd door uitzetting. Dus ik moet nog even bedenken hoe ik daar iets tussen friemel als isolator.

Re: Erik's baantje van 165 x 85

Geplaatst: 03 jul 2025, 12:20
door Erik-B
in " wisselstraten schakelen " van DTS staan afbeeldingen van gekoppelde wissels en waar de isolatiestukken staan.
Alle wissels zijn aan elkaar. De wisselstraat en de blokken worden wel gescheiden.
Hier in de vraagbaak had ik die vraag ook gesteld en kreeg volgend antwoord
Wissel 1 zit aan wissel 2 vast en beiden worden dus gevoed. Extra draden zijn niet nodig.
Genoeg over die wissels, het zal wel een stommiteit zijn zo groot als een Kemel. Voorlopig wil ik een beetje positief nieuws ;) en concentreer me op de helix, het testen van het stuk van de baan die ik heb ( uitgezonderd W3 en W4), het ijken van de loc's. Zien we later wel of ik W3 en W4 van elkaar scheid en W3 voorzie van 3 draden. Dan heb ik nu tenminste de indruk dat het vooruitgaat en niet blijf ronddraaien op een 'nog niet opgelost probleem'.

Re: Erik's baantje van 165 x 85

Geplaatst: 03 jul 2025, 12:25
door Erik-B
Ik heb een 0.6 mm slijpschijf gekocht voor m'n dremel voor dit soort acties. Daar loop je wellicht eerder het risico dat bij een warmedag die 0.6 mm wordt overbrugd door uitzetting. Dus ik moet nog even bedenken hoe ik daar iets tussen friemel als isolator.
ik heb geen slijpschijf en gebruik bij het solderen, via trackswelll van de rails gewoon een messing plaatje van 0.3 mm. dik. dat ik tussen de twee te isoleren spoorstaven steek. Nu bij 34°. heb ik toch ook geen sluiting door uitzetting gehad.
Nu zie ik ook dat de loc's en wagons mooi over mijn scheidingen bollen.

Ergens op dat grote net stond ooit een berekening van de uitzetting van een N-spoor rail van 1 m lang. Daaruit bleek dat het probleem van uitzetting door hitte, op kleine banen, zoals de mijne, nogal sterk werd overdreven. Google maar . :)

Re: Erik's baantje van 165 x 85

Geplaatst: 03 jul 2025, 13:23
door hvdkooij
Erik-B schreef: 02 jul 2025, 19:56
Tot slot: staat de kortsluit beveiliging van de Z21 niet te gevoelig? Ik ken het ding niet maar weet wel dat het instelbaar is.
Mogelijk dat dit instelbaar is, ik kan dat niet veranderen. Weer alléén een MS-Win app. :twisted: :roll: Feitelijk onbegrijpelijk, in deze tijd dat fabriKanten nog mono-OS app's maken en in vorige eeuw blijven plakken.

Kun je met WINE (o.i.d.) niet uit de voeten op je MAC? Ik vind het persoonlijk ook stik onhandig dat er zoveel Windows only software is. Maar dat is nog steeds waar we mee te dealen hebben.

Re: Erik's baantje van 165 x 85

Geplaatst: 03 jul 2025, 14:02
door Erik-B
ik weiger een MS op mijn systeem. lk werkte sinds '80 voor en bij 'Apple', tot '95', kan dat niet maken van naar de overkant te stappen. ;)
Vind eerder dat de firma's, als ze echt willen verkopen, zich moeten aanpassen. Daarom vind ik het nog erger dat die nieuwe YAMRC zich alleen op Ms als basis heeft in 2024-2025, het zijn mooie producten, doch .. :?: :?: .
En neen ik ga alleen voor die modelspoorwegen nog eens een ander PC kopen op MS. Vind dat totaal weggesmeten geld. Ik moet niet aanpassen, wel de fabrikanten.