Pagina 1 van 1
Ongedetecteerde secties en YaMoRC YD6016LN-CS
Geplaatst: 16 aug 2023, 20:34
door Hans3
Waarde deskundigen,
In de gebruiksaanwijzing van YaMoRC YD6016LN-CS staat een aansluitvoorbeeld. In dat voorbeeld zijn verschillende railsecties aangesloten via deze terugmelders. Behalve de eerste sectie, die is rechtstreeks verbonden met de centrale en is dus ongedetecteerd.
Ik heb in mijn baan meerdere ongedetecteerde secties. Met name mijn wissels. Deze ongedetecteerde secties heb ik aangesloten via een diodeschakeling, om een spanningsval te voorkomen.
Ik ben mijn baan aan het uitbreiden en mijn wissels blijven om verschillende redenen ongedetecteerd.
Nu mijn vraag: is bij de YaMoRC terugmelder YD6016LN-CS een diodeschakeling nog nodig bij ongedetecteerde secties?
m.vr.gr.
Hans
Re: Ongedetecteerde secties en YaMoRC YD6016LN-CS
Geplaatst: 16 aug 2023, 20:43
door MaWi
Jazeker. Ook met de YD6016 is dat nog steeds nodig.
Geplaatst: 16 aug 2023, 21:46
door Luud
MaWi schreef: 16 aug 2023, 20:43
Jazeker. Ook met de YD6016 is dat nog steeds nodig.
En dan even een lekenvraag: ik heb een centrale met 3 amp voeding, welke gelijkrichter is dan wenselijk ??
Geplaatst: 16 aug 2023, 22:23
door DTS
Een 2A minimaal.
We produceren eventueel printjes die hiervoor geschikt zijn. Maar persoonlijk zou ik het niet doen. Gewoon een melder gebruiken, dat vind de software ook een stuk fijner.
Geplaatst: 17 aug 2023, 20:27
door Hans3
Hallo Marcel,
Bedankt voor je reactie.
Ik gebruik één diodeschakeling. Die kan nogal wat hebben, iets van 35 of 40 amp. Hij komt geloof ik uit een sloopauto.
Daarop zijn al mijn wissels aangesloten en ook alle andere ongedetecteerde secties.
Voor de uitbreiding ga ik dat dus ook doen.
m.vr.gr.
Hans
Geplaatst: 18 aug 2023, 09:24
door AlbertG
Welk probleem lost een diodeschakeling dan op? Hoe erg is het dat er op een stukje spoor een iets lagere spanning staat? Ik zie geen verschil in rijgedrag of snelheid.
Geplaatst: 18 aug 2023, 09:50
door DTS
1,2V spanningsverschil kan een decoder doen overlijden. Dit is al meermalen voorgekomen.
Geplaatst: 18 aug 2023, 13:22
door Hans3
Beste mensen,
Kijk ook eens bij Het NProject of bij Beneluxspoor encyclopedie
m.vr.gr.
Hans
Geplaatst: 18 aug 2023, 14:01
door Marksintpancras
AlbertG schreef: 18 aug 2023, 09:24
Welk probleem lost een diodeschakeling dan op?
verschil in spanning Hoe erg is het dat er op een stukje spoor een iets lagere spanning staat?
geen probleem van lagere spanning, maar op de niet gedetecteerde stuk spoor staat een hogere spanning, en als je railspanning 17 Volt is o je gedetecteerde stukken en je decoder kan maximaal 18 volt hebben, dan gaat je decoder stuk op de niet gedetecteerde stukken, let wel dit is voorbeeld. Ik zie geen verschil in rijgedrag of snelheid.
bij de overgangen van melder naar niet melder en vica versa zal je echt wel verschil zien in snelheid.
Geplaatst: 18 aug 2023, 16:24
door AlbertG
Ik vraag dit vooral ook omdat ik het tot nu toe in geen enkele handleiding of aansluitschema van bezetmelders ben tegengekomen. Ook niet in die van de YD6016LN-CS waar hier naar verwezen wordt.
De spanning op de rails kan toch nooit hoger zijn dan wat de centrale er op zet? Dus als je decoder dan overlijdt wegens te hoge spanning staat dan je centrale wel goed ingesteld?
In de wiki van Beneluxspoorforum staat dat je deze schakeling toepast om problemen met detectie te voorkomen. Blijkbaar is niet iedereen het eens over het 'waarom' van deze oplossing.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... schakeling
Geplaatst: 18 aug 2023, 17:24
door Luud
Voor de zekerheid.....ga ik toch maar een diodeschakeling maken, één voor alle niet gedetecteerde sectie's. Ik wil hiervoor de volgende onderdelen bestellen:
SR 504 TSC Schottky-diode 5 A 40 V DO-201AD en de
2W METALL 4,7K Metaaloxide-weerstand 2W, 5% 4,7 K-ohm.
Als iemand aanvulling of verbetering heeft, Graag.
Geplaatst: 18 aug 2023, 17:24
door Marksintpancras
AlbertG schreef: 18 aug 2023, 16:24
Ik vraag dit vooral ook omdat ik het tot nu toe in geen enkele handleiding of aansluitschema van bezetmelders ben tegengekomen. Ook niet in die van de YD6016LN-CS waar hier naar verwezen wordt.
De spanning op de rails kan toch nooit hoger zijn dan wat de centrale er op zet? Dus als je decoder dan overlijdt wegens te hoge spanning staat dan je centrale wel goed ingesteld?
Als je de centrale op 16 volt heb staan, dan heb je 16 volt op de ongedetecteerde stukken, maar 14,8 Volt op de gedetecteerde stukken.
En klopt in de handleiding van de bezetmelders gaan puur over de bezetmelders zelf, niet over het gedeelte buiten de bezetmelder om.
Maar je krijgt vroeg of laat problemen met de bezetmelders als er op de ongedetecteerde stukken geen diode schakeling zit.
Dit advies staat in de encyclopedie van het beneluxspoorforum:
Diodeschakeling
Bij het gebruik van stroomdetectie moet voor de ongedetecteerde stukken een diodeschakeling (via de rode draad) worden toegepast. Hiermee worden mogelijke problemen met de bezetmelding voorkomen.
Geplaatst: 18 aug 2023, 17:35
door AlbertG
DTS schreef: 16 aug 2023, 22:23
Gewoon een melder gebruiken
Bedoel je dan de niet gedetecteerde stukken aansluiten op een poort van een melder module om het spanningsverschil op te vangen? En kun je dan 1 uitgang gebruiken voor meerdere / alle ongedetecteerde stukken?
DTS schreef: 16 aug 2023, 22:23
dat vind de software ook een stuk fijner.
Hoezo maakt verschil voor de software dan? Of geldt dat alleen voor iTrain? De software registreert toch alleen wat de centrale doorgeeft?
Geplaatst: 18 aug 2023, 17:37
door AlbertG
Marksintpancras schreef: 18 aug 2023, 17:24
Ik heb het artikel gelezen. Er wordt beschreven hoe het spanningsverschil ontstaat door de opbouw van de bezetmelder. Ik kan me voorstellen dat door technische ontwikkelingen het tegenwoordig niet meer nodig is de schakeling toe te passen.
Geplaatst: 18 aug 2023, 17:46
door Marksintpancras
AlbertG schreef: 18 aug 2023, 17:37
Marksintpancras schreef: 18 aug 2023, 17:24
Ik heb het artikel gelezen. Er wordt beschreven hoe het spanningsverschil ontstaat door de opbouw van de bezetmelder. Ik kan me voorstellen dat door technische ontwikkelingen het tegenwoordig niet meer nodig is de schakeling toe te passen.
De schakeling is altijd nodig om spanningsverschil te onderdrukken.
En wat Martin bedoelt is, dat als je via software op positie rijdt dat die het fijner vind dat de gehele baan gedetecteerd is. Dit vooral om foutieve meldingen tegen te gaan.
Geplaatst: 18 aug 2023, 18:26
door DTS
Dat, en kostentechnisch is een bezetmelduitgabg helemaal niet duur meer.
Waarom zou je dan ongedetecteerde stukken hanteren?
Wisselstratem kun je tegenwoordig mooi detecteren en software zoals iTrain doet daar dan ook wat mee.
Denk aan rangeren en vrijgeven op wisselniveau.
Geplaatst: 18 aug 2023, 20:40
door AlbertG
Ok, allen bedankt voor de reacties.
Geplaatst: 22 sep 2024, 09:04
door Richard van Dijk
Bedoel je dan de niet gedetecteerde stukken aansluiten op een poort van een melder module om het spanningsverschil op te vangen? En kun je dan 1 uitgang gebruiken voor meerdere / alle ongedetecteerde stukken?
Dit schreef AlbertG ongeveer een jaar gelden. Maar wat is hier eigenlijk het antwoord op? en kan je dit dan zo toepassen voor 1 wisselstraat
Met vriendelijke groeten
Geplaatst: 22 sep 2024, 11:45
door DTS
Ik zou gewoon elk stuk een eigen melder geven en die gaan gebruiken

Geplaatst: 23 sep 2024, 19:23
door Karst
DTS schreef: 18 aug 2023, 09:50
1,2V spanningsverschil kan een decoder doen overlijden. Dit is al meermalen voorgekomen.
Dan heb je slechte decoders
De echte reden: omdat de railspanning effectief lager is bij een stroomdetector, zal de stroom de weg van de minste weerstand volgen ( lees de hoogste spanning ) waardoor er bij direct aangesloten ongedetecteerde secties, pas stroom door de stroomdetectie zal gaan lopen als de loc volledig in de gedetecteerde sectie rijdt. MET diode schakeling heb je al detectie bij het binnenrijden.
Grtzz,
Karst
Geplaatst: 24 sep 2024, 15:56
door Anne W
Met andere woorden: elektrische stroom is ontzettend lui, neemt altijd in zijn geheel de weg van de hoogste spanning.
Groet, Anne W
Geplaatst: 03 okt 2024, 13:20
door hvdkooij
Waarom een diode schakeling?
Als je detectie deel groot genoeg is dan is er op zich geen noodzaak toe.
Maar als je relatief kleine detectie stukken hebt dan kan het zijn dat je zowel via gedetecteerd als niet gedetecteerd de voeding krijgt. En dan zul je in die situatie geen stroom via de detectie krijgen totdat de detectie de enige optie is.
Groet, Hugo.
Geplaatst: 03 okt 2024, 13:29
door hvdkooij
Luud schreef: 16 aug 2023, 21:46
En dan even een lekenvraag: ik heb een centrale met 3 amp voeding, welke gelijkrichter is dan wenselijk ??
In principe sterk genoeg om alle ongedetecteerde stukken te voeden. Worst case zou dat 3A kunnen zijn. Hoewel je dan wel aardig aan de rek van je unit zit.
Dus die 2A is wel een realistisch maximum.