Re: XPS-baan
Geplaatst: 25 aug 2023, 16:24
Hallo Erik en Hugo,
Bedankt voor jullie belangstelling.
Ik begin even met de loconetproblemen. Daarna de afneembare modules.
@ Hugo
Mijn centrale levert op de loconet-T aansluiting inderdaad maximaal 500mA. Dat is vooralsnog wel genoeg. Volgens de site van Uhlenbrock vragen de bezetmeldmodules 30mA. Ik heb er 6, dus maximaal 180mA.
De schakelmodules (ook Uhlenbrock) hebben niks nodig.
Het heeft trouwens jaren goed gewerkt.
Ik denk inderdaad dat een defecte kabel of splitter de boosdoener is. Ik heb geen tester, maar wel genoeg reservekabels om het uit te proberen. De splitter heb ik er al tussenuit gehaald.
@ Erik
Modules zijn bij mij alleen afneembaar als er geen rails op zit. Alleen scenery dus.
De modules zijn van zeer licht materiaal (grotendeels XPS). Soms aangevuld met styreenplaat of overheeadsheet.
Zie bijvoorbeeld deze foto van achteren genomen van de kapelmodule.

Al bij het maken van de onderbouw heb ik rekening gehouden met afneembare modules. De vorm en afmeting van de bodemplaat van die modules stond daarmee op voorhand vast. Voor de overige modules (zoals de burcht en de fabriek) maak ik eerst een mal van papier, die past op de plek waar de module moet komen. Op het papier kun je allerlei zaken aangeven, b.v. waar iets moet komen of waar eventueel (geen) ruimte is voor bedrading of zoiets. Met behulp van de mal maak ik een bodemplaat.
Aan een bodemplaat sleutel ik net zolang aan tot het precies past en mooi aansluit, inclusief de eventuele openingen e.d. voor bedrading.
Als een bodemplaat klaar is en precies past ga ik pas bouwen. Dat doe ik in de woonkamer. Dat is gezelliger en de losse module maakt het aanbrengen van details makkelijker.
Voor de elektrische aansluitingen van de modules gebruik ik stekkerverbindingen (deelbare kroonsteentjes). Daardoor kunnen de modules helemaal verwijderd worden.
Onder de module gebruik ik Wago klemmen en bindruggen. Zie foto.

Verschillende modules overlappen elkaar. Dat maakt het camoufleren van de scheidingen makkelijker. Het betekent wel dat ze er in een vaste volgorde af moeten. Als er bijvoorbeeld iets gebeurd onder de module met de kermis, moet er eerst een aantal andere modules af. Dat kun je zien aan de lege grijze vlakken op de module
De stadsmodule is de grootste. Ongeveer 130 cm breed. Dankzij XPS als basismateriaal is hij niet zwaar. Om hem er af te halen steek ik mijn ene hand in de autotunnel links en mijn andere hand in de spoortunnel rechts. Dan rechtstandig optillen of neerzetten.
Onderstaand een foto als de stadsmodule er af is en vervolgens een foto als hij er weer op staat.
Deze module zit dus - net als de meeste andere - verder niet vast.


m.vr.gr.
Hans
Bedankt voor jullie belangstelling.
Ik begin even met de loconetproblemen. Daarna de afneembare modules.
@ Hugo
Mijn centrale levert op de loconet-T aansluiting inderdaad maximaal 500mA. Dat is vooralsnog wel genoeg. Volgens de site van Uhlenbrock vragen de bezetmeldmodules 30mA. Ik heb er 6, dus maximaal 180mA.
De schakelmodules (ook Uhlenbrock) hebben niks nodig.
Het heeft trouwens jaren goed gewerkt.
Ik denk inderdaad dat een defecte kabel of splitter de boosdoener is. Ik heb geen tester, maar wel genoeg reservekabels om het uit te proberen. De splitter heb ik er al tussenuit gehaald.
@ Erik
Modules zijn bij mij alleen afneembaar als er geen rails op zit. Alleen scenery dus.
De modules zijn van zeer licht materiaal (grotendeels XPS). Soms aangevuld met styreenplaat of overheeadsheet.
Zie bijvoorbeeld deze foto van achteren genomen van de kapelmodule.

Al bij het maken van de onderbouw heb ik rekening gehouden met afneembare modules. De vorm en afmeting van de bodemplaat van die modules stond daarmee op voorhand vast. Voor de overige modules (zoals de burcht en de fabriek) maak ik eerst een mal van papier, die past op de plek waar de module moet komen. Op het papier kun je allerlei zaken aangeven, b.v. waar iets moet komen of waar eventueel (geen) ruimte is voor bedrading of zoiets. Met behulp van de mal maak ik een bodemplaat.
Aan een bodemplaat sleutel ik net zolang aan tot het precies past en mooi aansluit, inclusief de eventuele openingen e.d. voor bedrading.
Als een bodemplaat klaar is en precies past ga ik pas bouwen. Dat doe ik in de woonkamer. Dat is gezelliger en de losse module maakt het aanbrengen van details makkelijker.
Voor de elektrische aansluitingen van de modules gebruik ik stekkerverbindingen (deelbare kroonsteentjes). Daardoor kunnen de modules helemaal verwijderd worden.
Onder de module gebruik ik Wago klemmen en bindruggen. Zie foto.

Verschillende modules overlappen elkaar. Dat maakt het camoufleren van de scheidingen makkelijker. Het betekent wel dat ze er in een vaste volgorde af moeten. Als er bijvoorbeeld iets gebeurd onder de module met de kermis, moet er eerst een aantal andere modules af. Dat kun je zien aan de lege grijze vlakken op de module
De stadsmodule is de grootste. Ongeveer 130 cm breed. Dankzij XPS als basismateriaal is hij niet zwaar. Om hem er af te halen steek ik mijn ene hand in de autotunnel links en mijn andere hand in de spoortunnel rechts. Dan rechtstandig optillen of neerzetten.
Onderstaand een foto als de stadsmodule er af is en vervolgens een foto als hij er weer op staat.
Deze module zit dus - net als de meeste andere - verder niet vast.


m.vr.gr.
Hans