Pagina 1 van 1

Huisjes in papier

Geplaatst: 06 okt 2021, 18:33
door Erik-B
Een overzicht van brouwsels van begin dit jaar:
Uit de Metcalfe-news-brief
Afbeelding

Dit bracht mij op het idee om ook een baan te maken i.p.v. met de klassieke huisjes, waarom geen ruine erop?

The gate-house —> klaar
Afbeelding

The Castle-Hall
Afbeelding

Onder een ander hoek.
Afbeelding

Even een overzicht. van mijn middeleeuwse driehoeks kasteel in 1/4 ruine.
Afbeelding

Een binnen verdedigingsmuur met een stenen poort erin. Volledig in scratch.
Afbeelding

Afbeelding

Een overzicht van al de scratch gebouwde muren.
Afbeelding

Afbeelding

Sommige onderdelen moeten nog samengevoegd worden... maar dat is allemaal voor later

Re: Huisjes in papier

Geplaatst: 07 okt 2021, 00:22
door DTS
Wauw, netjes Erik!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Geplaatst: 12 okt 2021, 10:31
door Bram
Ja mooi,
maar wel een heel werkje. Leuk!

Geplaatst: 12 okt 2021, 11:30
door Modelbouwerke
Het verbaasd me steeds weer hoe mooi je kan werken met papier.
En je bent goed bezig Erik.

Geplaatst: 15 okt 2021, 16:10
door John Siemons
Ah, nog een Metcalfe bouwer zie ik. Ik heb het kasteel ook liggen, maar ben nog aan het kijken hoe ik hier verlichting in ga knutselen.

Keep up the good work!

Groeten,

John

Geplaatst: 19 okt 2021, 11:21
door Albert
Wat voor papier gebruiken jullie? Of is het heel dun karton?

Geplaatst: 19 okt 2021, 13:10
door Modelbouwerke
Albert schreef: 19 okt 2021, 11:21 Wat voor papier gebruiken jullie? Of is het heel dun karton?
Metcalfe is een leverancier van bouwplaten.
De bladen hebben de juiste dikte al mag een versteviging zo en nu en dan wel eens.
https://www.metcalfemodels.com/

Geplaatst: 19 okt 2021, 20:46
door Erik-B
het zijn 3 soorten diktes bij Metcalfe.
Binnen stevig karton +-/ 0.8 mm. , buiten ook stevig papier +/- 0,3mm
binnen -gordijntjes enz. +/- 0.1 mm.

Nog wel een belangrijke opmerking...
Metcalfe N is op Engelse schaal N. = dus 1/148. en niet op 1/160
Huisjes zijn dus een ietsie pietsie groter.

Geplaatst: 20 okt 2021, 15:46
door Erik-B
nog ander Metcalfe huisjes.
De dorpskerk.
in aanbouw
Afbeelding

en klaar:
Afbeelding

Geplaatst: 27 okt 2021, 21:43
door Miller's Dale
Je mag mijn metcalfe huisjes ook wel bouwen haha. Ziet er goed uit!

Geplaatst: 16 nov 2021, 13:18
door Erik-B
Nieuwe zending ontvangen.
Afbeelding

en dit is dan het resultaat een weekje later.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 16 nov 2021, 16:00
door EdwinB
Wat is je ervaring met deze......? Ik ben altijd een beetje huiverig voor papier/karton.:D

gr. Edwin

Geplaatst: 16 nov 2021, 17:07
door Erik-B
ervaring ?

Nou in het begin dacht ik ook papier karton. :?
je hebt ook sites waar je de tekeningen, tegen betaling, kan downloaden en die moet je dan op papier, karton kleven. Daarna uitsnijden.
Dat beviel me toch niet zogoed. het resultaat kon een plasic kit niet evenaren. :x

Totdat ...

Ik de website van Metcalfe vond en eens een proef projectje had besteld.
Daar is alles al voorgedrukt op papier- karton en er is tevens een prima handleiding bij. Wel in het engels, maar met alleen de tekeningen kom je er prima.
het resultaat mag echt gezien worden. je moet ook niets schilderen, enkel de naden met een kleurpotlood een beetje op toon brengen. T.o.v. plastic vind ik de papier versies veel beter uitstralen, het glimt zo niet.

Er is een Nederlandse invoerder. Dus je moet niet zelf gaan invoeren vanuit England.
https://www.engelsmodelspoor.shop

Twijfel je, de meeste kits kosten rond de 10€.( in N-schaal). Bestel er eentje en beoordeel het resultaat zelf.

PS de huisjes zijn wel op Engelse N schaal. (2 mm --> 1 voet = 1:152)

Geplaatst: 16 nov 2021, 18:26
door EdwinB
Erik,

Dank...je hebt me overtuigd. Ik ga wat bestellen :D

gr. edwin

Geplaatst: 17 nov 2021, 10:54
door Albert
Heb je al eensrechtstreeks besteld bij Metcalf?

Mvg

Geplaatst: 17 nov 2021, 12:09
door Erik-B
ik ga nu ,na de brexit, geen invoerrechten, douane kostenen, transport, BTW, behandelingskosten extra gaan betalen om rechtstreeks bij Metcalf te bestellen.
Bpost rekent zowiezo al 15 € behandeling kosten. :evil:

Ik krijg een even goede service van de NL-invoerder en ik weet op voorhand wat het kost. :D

PS laast kocht ik iets in England voor 40€ ; in totaal heeft het me 74 € gekost. Neen dus ik bestel niet meer buiten de EU. :P

Geplaatst: 17 nov 2021, 13:10
door Miller's Dale
Hangt maar net van de webwinkel af. Ik bestel mijn rails nog steeds goedkoper in de UK dan hier.

Maar niks mis mee een goede Nederlandse winkel te steunen!

Geplaatst: 17 nov 2021, 13:38
door John Siemons
Rechtstreeks bestellen bij Metcalfe kan niet vanuit Nederland helaas, dat zal altijd via de diverse winkels moeten.

Mocht je nog ideeën willen opdoen over hoe e.e.a. er uit kan zien, kijk dan even naar mijn draadje van 'John's Valley'. Daar is alles gemaakt van Metcalfe huizen, hier en daar wat aangepast door mijzelf.

Verder kun je de huizen ook bestellen bij https://www.one2zmodelshop.com/nl/.

Groeten,

John

Geplaatst: 14 dec 2022, 10:29
door Erik-B
Nu de feestdagen terug aankomen. zijn er overal Led lampjes te koop voor een prikje.
Zo heb ik me laten verleiden voor de aankoop van een led-sliert van 780 lampjes.
Ok. dat is wel met ingebouwde dimmer etc. doch er staat ook op dat de voeding 31V DC is en dat het ledjes zijn van 3.3V /20ma.

Daar moet toch wat mee te doen zijn om huisjes etc. te verlichten.
De ledjes zelf zijn 3mm. in diameter en 7 mm lang. Gewoon cylindrisch, geen platvlak. Dat word dus opletten waar de + en de - zich bevinden.

Voor een voeding van 12V DC. heb ik dus theoretisch een voorschakel weerstand van (12 - 3.3)/0.020 = 435 Ohm ~ 470E zou moeten volstaan.
Doch nu ga ik experimenteren en soldeer tussen de +12V en de led een potmeter van 5K. Zo kan ik kijken hoe ver ik de weerstand kan vergroten en hoeveel de stroom zakt.
Nu blijkt dat ik bij een stroom van 4 mA. !!! ik nog steeds licht heb en plaats ik de led in een Metcalf huisje geeft dat s'avonds nog steeds genoeg licht. De voorschakel weerstand is dan 2K2. Ik hou niet van die te felle led lampen in huisjes. In de werkelijkheid hebben wij ook geen schijnwerpers in onze huiskamer.

Op de werkbank ( het zwarte ledje links is zo uit de bussel ledjes geknipt.
Afbeelding
en even in het kerkje gestoken. juist om te kijken wat het geeft!
Afbeelding

Spijtig heb ik een aantal Metcalf huisjes al gebouwd, zonder verlichting. Nu moet ik nogal wat afbreken om die ledjes erin te krijgen. Dus die paar huisjes en een kerkje beschouw ik als leergeld en ga alles terug bestellen bij "Engelspoor". ( Mooi pakje onder de boom :-) )en begin opnieuw.

Kijk ik goed naar de bouwhandleidingen hebben de meeste huisjes een stukje karton ter hoogte van het gelijkvloers en ook onder het dak. Gemakkelijk dus om daar een gaatje van 3 mm. in te boren en te voorzien van een ledje. Ook hebben de meeste huisje , die ik wil hebben een schuin dakje. Er is dus ruimte genoeg om daar de led en zijn voorschakel weerstandje in op te bergen.
Indien de huisjes een verdiep hebben, wil ik twee led circuit = 3 draadjes. Voor de draadjes in de huisjes wil ik stijve draad van AWG26 gebruiken.(Werd gebruikt bij "Wired Wrapping" en ik heb daar nog wat bobijntjes van over)
Ik zie ook dat ik wat meer aandacht moet hebben aan kieren binnenin de bouwwerkjes.

Geplaatst: 14 dec 2022, 10:36
door Erik-B
Nu even een vraagje aan wie nog huisjes bouwt.

- Zou het niet beter zijn dat ik onder ieder huisje, gelijk aan het grondplan, met een overschot van b.v. 10 mm rondom, een stevig stuk karton of multiplex maakt van b.v. 2 mm dik ,met binnenin een uitsparing. Dan heb ik ruimte om de draden daar in te laten lopen.?

- Tweede vraag= wat is de ondervinding? De led-lampjes naar beneden laten schijnen ; dus ze bovenin in het huisje plaatsen of ze onderin zetten en naar boven laten schijnen?

Geplaatst: 14 dec 2022, 11:29
door Miller's Dale
Waarom maak je geen simpel beugeltje voor de ledjes? Of een buisje van messing waar die uitsteekt. Zijn zomaar wat ideeën

Ben zelf ook fan van metcalfe. Tafel staat er vol mee op moment. Ik zou graag wat meer van je leren over die ledjes. Elektronica is namelijk niet mijn sterkste kant

Geplaatst: 14 dec 2022, 11:40
door Erik-B
Buisje voor ledjes, een idee! Waarom niet!
Mag dan wel niet uit messing zijn. :D , maar plastic van binnen 3 mm. diam zou dus wel kunnen.
Ga er eens over nadenken.

Voor je ledjes : vraag maar, ik wil je wel op weg helpen.

Geplaatst: 14 dec 2022, 13:00
door Miller's Dale
Voor de ledjes moet ik eens een how to uitleg hebben. Solderen kan ik prima maar welk weerstandje waar en dergelijke is nog hocus pocus

Geplaatst: 14 dec 2022, 18:00
door Erik-B
Miller's Dale schreef: 14 dec 2022, 13:00 Voor de ledjes moet ik eens een how to uitleg hebben. Solderen kan ik prima maar welk weerstandje waar en dergelijke is nog hocus pocus
Ok komt eraan.

Geplaatst: 14 dec 2022, 18:17
door Miller's Dale
Mijn werk van afgelopen weekAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-F721B met Tapatalk

Geplaatst: 14 dec 2022, 18:38
door Erik-B
how to ledjes.

Dit is wel mijn eigen uitleg. Over ledjes lopen er wel verschillende theoriën.
De ene legt het ZO uit, de ander heeft weer een ander uitleg.

In ledje heb je verschillende kleuren o.a. rood, groen, blauw, oranje , wit etc.
Het gebruikte basismateriaal is per kleur een ietsje anders. Daardoor is de inwendige weerstand van een ledje verschillend naargelang de kleur.
Buiten de kleur worden er ook ledjes gemaakt met hoge lichtopbrengst, medium opbrengst en lage lichtopbrengst. Kan je een beetje vergelijken met de oude gloeilampen. Daar heb je er ook van 60w en van 20W. ;-)
Zo heeft een rode led over het algemeen een spanning van 1,5V, een groene of gele 3,3V en sommige blauwen 4,1V
ander waarden kunnen voorkomen, dat hangt af van fabricant, gebruikt materiaal = kleur.

Het belangrijkste bij led is niet de spanning over de led, maar de stroom die er doorvloeit.
Naar gelang de kleur is er ook een specifieke spanning. Je begrijpt dat een eenvoudige regel geven niet zo eenvoudig is.
Voor specifiek gegevens van spanning en stroom moet je dus echt gaan kijken naar de fabricant gegevens.
Er zijn niet echt specifieke gegevens. Wel zijn er algemene , globaal gekende gegevens.

Ik ga nu als voorbeeld mijn witte ledjes van de kerstboom gebruiken voor de verdere uitleg.
Daarvan geeft de fabricant op dat de spanningsval erover 3,3V is bij een stroom van 20 mA. = 0,020A.

Met die stroom van 20 mA. heb ik dus ledjes die helder branden. Ze moeten tenslotte sterretjes voorstellen. Bij een stroom van 20 mA. zal er over de led dus een spanning staan van 3.3V.
Wil ik de led nochtans aansluiten aan b.v. een voeding van 12V dan zal ik die 12 volt op de een of ander manier moeten verminderen over het ledje. Met 12V tussen de klemmen, zal ik even heel veel licht hebben en daarna niets meer, nooit!. De led zal doorgebrand zijn. Om dat te beletten moeten we de stroom door de led gaan beperken. Dat verminderen doen we door een voorschakel weerstand.

Bij een voeding spanning van 12V heb ik dus een weerstand waarover de volgende rest-spanning zal moeten staan.
12 - 3,3 = 8,7V. ( spanning bron - spanning over led = restspanning.)

Om dat ledje helder te laten branden moet er ook een stroom doorvloeien van 20 mA.
De waarde van het weerstandje word dan (beroemde wet van OHM =. V/I = R.) --> 8.7 /0.02 = 435 Ohm.
Nu bestaat er zo geen weerstandje van 435 E. , maar er is wel 470 E.
Voor ons ledje heb ik dus een weerstand nodig van 470E . Dat geeft dan een stroom van 8.7 / 470 = 0.018A. komt aardig overeen met de theoretische waarde van 20mA. :D

Maar als we nu eens de stroom gaan verminderen door de led, dan zal die minder hard gaan gloeien.
Bij een zekere waarde van stroom of daaronder zal de led niet meer opgloeien.
Meestal bepaal ik dat met een regelbare weerstand van 5K en bekijk op de Amp.meter hoeveel stroom er vloeit en beoordeel ik ook hoe hard het ledje nog gloeit.
Bij deze led heb ik bij 4 mA ( 0,004 A) nog een lichte gloed. Dan zou de waarde van de voorschakel weerstand weer moeten zijn ( 12-3.3)/0,004 = 2175 Ohm.
De theorie klopt dus aardig met de praktijk. Met een weerstand van 2K2 had ik 4 mA.

Voor verlichting neemt men gewoonlijk als vuistregel een stroom van 20 mA./led
Voor b.v. verklikker lampje - meestal rood- neemt men algemeen een stroom van 15mA./led
Voor verlichting van gebouwen- verlichting van modelschepen. gebruik ik zelf een richtlijn van 5mA./led. maar dat is een persoonlijke keuze.
Voor ieder ledje uit mijn kerstboom in een Metcalf huisje komt er dus een weerstandje van 1/8W 2K2 Ohm.

Nog meer uitleg. laat maar een kreet :D

Geplaatst: 14 dec 2022, 19:09
door Miller's Dale
Kan je ze ook in serie plaatsen. 4 zoddat je 12v krijgt?

Geplaatst: 14 dec 2022, 19:48
door Erik-B
kan je ook.!
Doch dan heb je het kerstboom effect. gaat er eentje kapot dan gaan er ineens 4 uit.
Zelfs als je ze in serie plaats toch best ook een voorschakelweerstand.

BV led 2,1V 20 mA
(12-(2.1 *4))/0.02 ~ 180 E

Parallel kan ook met één voorschakelweerstand. Ook weer zelfde opmerking: gaat en nu eentje defect gaan de andere 3 plots helderder gloeien.!!
(12-2,1)/ (0,02 * 4) ~ 120 E

Als ik een raad mag geven, ga nu niet bezuinigen op een paar weerstandjes van 10 cent. Zet bij iedere led een voorschakelweerstand.

Geplaatst: 14 dec 2022, 19:51
door Erik-B
Miller's Dale schreef: 14 dec 2022, 18:17 Mijn werk van afgelopen weekAfbeelding

Komen zeer bekend voor. :D :D
Is dat N of HO ?

Geplaatst: 14 dec 2022, 20:47
door Miller's Dale
N spoor, best wel verslavend om te maken

Geplaatst: 15 dec 2022, 10:39
door mijnmodelbaan
En de 00/H0 is dus ook niet echt 00 of H0, maar 1:76. Zie https://www.metcalfemodels.com/scale-information/

Geplaatst: 22 dec 2022, 11:23
door Erik-B
Miller's Dale schreef: 14 dec 2022, 20:47 N spoor, best wel verslavend om te maken
Als je het maar weet. het is even leuk om gewoon die huisjes te bouwen zelfs zonder dat je een spoorbaan hebt.
Ik vind persoonlijk de uitstraling van dat papier, zachter. Het heeft nooit dat aspect van plastic. Je blijft het zien !!

tja, in HO is het verschil met OO wel 13% terwijl het bij N maar 5% is. In N valt het verschil veel minder op en kan je best die huisjes van Metcalfe gebruiken bij je 1:160 baan.

Ondertussen mijn SMD's, weerstandjes en wikkeldraad binnen gekregen. Ik kan dus gaan beginnen met het maken van de verlichting, tijdens het bouwen van de huisjes.
Afbeelding

Geplaatst: 22 dec 2022, 11:52
door Miller's Dale
Heb een Engelse baan dus dat zit wel goed. Heb enkele plastic gebouwen omdat die er goed bij passen en metcalfe niet super veel heeft.

Wil nog eens zelf dingen proberen te maken.

Als de kerst geweest is zal ik eens een led snoer kopen. Nu beetje veel uitgegeven al🤣

Geplaatst: 23 dec 2022, 11:10
door Erik-B
nou nou

De eerste pogingen om te werken met SMD leds voor de verlichting van mijn huisjes is geen schitterend succes.

Bij de eerste drie kon ik wel aan één kant een draadje solderen, doch bij de tweede kant liet het metalen plaatje voor de aansluiting al los van de plastic behuizing.
De vierde led is ergens weggesprongen en ik vind hem nergens terug.
De vijfde led, daar is het solderen van twee draadjes gelukt, doch de led wil niet branden ( Ergens is er intern iets losgekomen) Meet een oneindige weerstand :-)

Hoe men dat dus op YT voordoet, daar leek het allemaal te werken als een fluitje van 1 € cent. ofwel vertellen ze niet alles en tonen ze niet alles.
Die spullen lijken dus heel erg temperatuur gevoelig te zijn. Maar normaal kleef je een SMD op een printplaat en soldeer je daarna de zijkanten. Ik tracht er zo twee draadjes aan te solderen. niet de normale werkwijze dus.

Mocht er iemand tips hebben ???

Geplaatst: 23 dec 2022, 14:09
door Ronaldp
Waarom dan niet met draadjes er al aan besteld?

Mvg ronald

Geplaatst: 23 dec 2022, 17:15
door Erik-B
Ronaldp schreef: 23 dec 2022, 14:09 Waarom dan niet met draadjes er al aan besteld?
Mvg ronald
Tjaaa .. :oops: ... heb ze nu eenmaal zonder draadjes... :ugeek:
- omdat ze niet voorkomen bij mijn traditionele electronica leverancier. :D
- omdat ik er niet aan gedacht heb. :o
- omdat men op "YT" ze ook niet gebruikten.
- omdat .... :D :D :D

Geplaatst: 23 dec 2022, 18:14
door Erik-B
Het eerste bouwsel van mijn 'nieuwe reeks'
PN912 "Country Style Goods Shed"
Afbeelding

nu moet ik gaan beslissen welke led's en hoe ik ze ga plaatsen.
SMD's, Kerstboom led's of strip?
b.v. Kerstboom lichtje hangt al in het dakgebinte.

Voor de foto heb ik er even een lockje bijgezet. Verschil in schaal ? is toch niet zo op te merken.

Ps als ik voor de kerstboom ledjes kies moet ik wel even nog een weekje wachten. Als ik nu ga knippen, zou het kunnen dat ik hier nogal tegenwind ga krijgen..

Geplaatst: 26 dec 2022, 11:44
door Erik-B
Ik ga verder met de verlichting.
Voor twee gebouwen wil ik led-strips gebruiken als verlichting.
Ik bezit een led-strip verdeelbaar met 3 leds + weerstand per groep
Ik wil twee groepen van de strip gebruiken

Doch welke stroom verbruiken die strips ?
Meet ik zo met de amp-meter heb ik op 12V. 36 mA.

Afbeelding
Bekijken we even het schema van zulke strip, dan zie je dat er een weerstand is met 3 led's in serie geschakeld en dat daarna iedere groep in parallel is geschakeld. Dus twee groepen gebruiken 36 mA.--> duidelijk dat dus één groep maar 18 mA. verbruikt.
Nu wil ik dat verminderen tot 5mA per groep. Er moet dus nog een extra voorschakel weerstand inkomen.
Om de zaak eenvoudig te houden heb ik gewoon een amp. meter tussengeschakeld en even nameten met welke voorschakel weerstand ik ~10mA bekom, voor de twee groepen. Dat blijkt een weerstand van 270E te zijn voor 11 mA. Goed genoeg voor wat ik wil.

Afbeelding

en in werking:
Afbeelding

Nu nog kijken hoe ik die strip in de huisjes krijg.

Geplaatst: 29 dec 2022, 09:54
door Erik-B
De twee smd-led-linten in de beide loodsjes ingebouwd. Bij de rechtse was te veel doorschijning door het papier van het dak. Dat heb ik aan de binnenkant dan zwart moeten schilderen. Ik zie nu bij de nieuwe kits van metcalfe dat men tussen het paieren dak telkens nog een dik karton dak onderdak plaats.
Afbeelding

Dan: eindelijk gelukt.
Na 4 pogingen om draadjes aan SMD ledjes te solderen is het dankzij een link op internet gelukt.
Afbeelding

Afbeelding

tip :speciale SMD soldeerflux is wel een Must !
Voor wie de links wil:
https://www.modeltrein-support.be/onewe ... lderen.pdf
en
https://www.eleshop.nl/kenniscentrum/smd/

Geplaatst: 30 dec 2022, 19:44
door Erik-B
Metcalfe steld je bij ieder huisje wel voor problemen, als je er verlichting wil in aanbrengen. :oops:
Het is echt niet ontworpen met het oogmerk op verlchting. :(
Het vraagt dus wel degelijk planning over wat je wil bereiken? :lol:

Neem nu die "Workman Cottage". Dat zou een tweewoonst moeten wezen.
Afbeelding

Wil je nu in iedere woonst verlichting , die je afzonderlijk kan aan/uit zetten, dan moet er een middenschot gemaakt worden en met twee SMD led's op het gelijkvloers.
Afbeelding

Er komt ook een vloer in. Dus moet je ook afzonderlijke verlichting voorzien, als je het 1e verdiep wil verlichten. Daar zitten ook venstertjes. Daar wil je toch ook wel een licht door zien schijnen.
Dat worden dus ook weer twee SMD'kes met een extra tussenschot. Ook moet ik beslissen of ik de led's in serie ga plaatsen van één woning en dus aansluiten op één voorschakelweerstand of niet ?
Waar ga ik die weerstanden plaatsen?.

De eerste ondervinding is dat veel wanden en zeker de plooiranden van dit huisje doorschijnen. Voortaan dus beter de binnenkant en zeker de hoeken zwart schilderen. Ook de daken mag ik niet vergeten.
Afbeelding

Wel altijd eerst even proberen voor ik iets vastlijm of het doorschijnt en waar. Eeenmaal gelijmd kan ik er niet meer aan :D

Geplaatst: 30 dec 2022, 20:44
door Marksintpancras
:D GaaaaááááFFFFFFFFF :!:

Wel weer geniaal gebouwd deze huizen Erik :!:

Maar even over de verlichting, persoonlijk vind ik de verlichting in N-schaal in huizen en wagons standaard erg fel staan. In huizen regel ik het via de OC32 de lichtsterkte dan wel of niet met een weerstand ertussen. Ben benieuwd hoe jij het gaat doen.

Geplaatst: 30 dec 2022, 21:25
door Erik-B
Feitelijk heb ik er nog niet bij stilgestaan hoe ik het later digitaal ga verwerken via iTrain en de Z21. Moet maar eens aan Martin gaan vragen hoe ik dat kan oplossen :) ;)

Ben het met je eens dat die lichten op de meeste modellen (zowel treinen als schepen) veel veel te fel zijn. Je zou feitelijk de lichtsterkte ook op schaal moeten brengen.

Met SMD leds hangt de lichtsterke evenredig af van de stroom door de led. Ik handel dat dus door bij ieder led een aangepaste voorschakel weerstand te plaatsen. In plaats van de klassieke 20mA loopt er bij mij maar 3 à 5 mA. door. Plaats je dan die leds in huisjes, zie je wel licht maar dat scherpe heldere is weg.

Geplaatst: 31 dec 2022, 03:46
door Ronaldp
Om de led te dimmen heb je mooi PotTrimmer van 2K voor.

https://www.google.com/search?q=PotTrim ... s-wiz-serp

Mvg ronald

Geplaatst: 31 dec 2022, 12:01
door Erik-B
@ronald, leuk. , maar daar ben je digitaal geen stap verder mee.!
sorry maar een potmetertje is ook nog eens duurder dan een 1/4W weerstandje.

Eerste van de twee huisjes in de kit is klaar.
Het is een flinke leerschool geweest. Niet in het lijmen van papier, maar hoe je SMD ledjes kan inbouwen en waar je allemaal op moet letten.

"Al doende leert men " :D

Om te kunnen afwerken moest ik eerst nog een hulpstukje maken. Met die draden die uit het huisje komen, krijg je het model niet meer plat op de werktafel.
Er moest dus snel op 1-2-3 een werk-vlakje met een gat erin gemaakt worden.
Afbeelding

1/2 kit is klaar . Dit is dan het eindresultaat.
Afbeelding
Moet toch nog een beter manier vinden voor die smd-leds. :idea: Die weerstanden zijn nu 1/4W. ik denk dat ik eens gaan kijken -hoe groot 1/8W weerstanden zijn. Was ook aan het overwegen om SMD weerstanden te gaan gebruiken. Dat word dan nog meer gepriemel. :evil: Maar dan moet ik weer een printje maken. :x

Gevonden 1/4W. l= 3.8 mm. Diam 1.8 mm. moet ze wel met 500st bestellen . :x :twisted:

En dan wil men ook wel eens kijken hoe dat staat met het licht aan.
Afbeelding
en dat alles voor 17 mA. op 12V.
Afbeelding

Ben er bijna 2 1/2 dagen aan bezig geweest. en er zit nog zo'n huisje in de kit.

PS zag ergens op dat grote net 4 smd ledjes met weerstand voor 12.95 €. ik heb nu 100 st, voor nog geen 0.2 €/stuk

Nog aan iedereen de Beste wensen. en veel modeltrein plezier in 2023.👏🍷🥨🥂🚂

Geplaatst: 06 jan 2023, 10:06
door Erik-B
ik denk eraan om te stoppen met die pogingen van SMD ledjes in 'Metcalfe' huisjes in te bouwen.

Wie die huisjes kent weet dat ze meestal zijn opgebouwd rond een vierkante/rechthoekige basisstructuur; waar in vele gevallen dan nog eens een bovenliggende vloertje komt. Daarna worden de bijgebouwen aan die basis gekleefd om het huisje verder te bouwen.
Heel leuk en fijn om er mee te werken. totdat ...je verlichting wil plaatsen.

Bij het laatste huisje waar ik mee bezig ben 'PN186 Ramshackle Workshop' is er wel in elk hokje een raam, een deur. Dan zou ik nu 5 ledjes moeten gaan inbouwen, als ik elk raam/deur wat licht wil laten uitstralen. Die 5 ledjes is zo niet het probleem maar wel de draden/weerstand ervan. Ik vind het nogal gek dat ik in een huisje van 60/60 mm. op 5 verschillende plaatsen elektrische draden door de bodem krijg. Of dat je tijdens het in elkaar lijmen steeds in de war bent met AWG30 stijve draadjes.

Eerst de SMD's op het papier en karton kleven en dan pas de weerstand en draadjes solderen lukt niet, je raakt wel met je soldeerbout de papierwanden, die dan weer brandsporen vertonen.

ga er nog eens een nachtje over. slapen :x

Geplaatst: 06 jan 2023, 10:18
door c-rails
Goedendag Erik,

Al eens lakdraad overwogen? In meerdere kleuren verkrijgbaar. Dik genoeg voor een SMD.

Geplaatst: 06 jan 2023, 11:31
door denobis
Ik gebruik voor smd ledjes gewoon decoder draad.
Lekker soepel en dun.
Tip:
Plak de ledjes op een stuk afplakband en plak dat afplakband met 2 dwars stukjes op je werktafel dan blijven de ledjes tijdens het solderen mooi liggen.
Gr
Hans

Geplaatst: 06 jan 2023, 11:43
door Erik-B
c-rails schreef: 06 jan 2023, 10:18 Al eens lakdraad overwogen? In meerdere kleuren verkrijgbaar. Dik genoeg voor een SMD.
AWG30 = is lakdraad. maar het blijft stijve draad.
Wat mij meer hindert is dat ik in verschillende hokjes en soms boven elkaar SMD moet plaatsen en dat ik er tijdens het bouwen niet meer aankan, eens hokje gelijmd, maar de draden moeten later nog door andere hokjes heen.

Geplaatst: 06 jan 2023, 11:45
door Erik-B
denobis schreef: 06 jan 2023, 11:31 Ik gebruik voor smd ledjes gewoon decoder draad.
Lekker soepel en dun.
Wat noem jij decoder draad. diameter ??

denobis schreef: 06 jan 2023, 11:31 Tip:
Plak de ledjes op een stuk afplakband en plak dat afplakband met 2 dwars stukjes op je werktafel dan blijven de ledjes tijdens het solderen mooi liggen.
ZO doe ik het ook ..

Geplaatst: 06 jan 2023, 12:20
door c-rails
Weer wat geleerd. Blijkt, dat ik AWG35 heb. Wist dat niet. Thx.

Geplaatst: 06 jan 2023, 12:45
door denobis
Dat draad is gewoon in de handel onder de naam decoderdraad.
Martin heeft dat gewoon in de winkel.
Ik schat zo dat het 0,1 mm2 (ik ben nog van de ouwe stempel) is, en het is heel soepel.
Doorsnede met isolatie is ong. 1 mm.
Ik gebruik het bv voor wagon verlichting etc.
Gr
Hans

Geplaatst: 06 jan 2023, 19:12
door DTS
Decoderdraad is 0,05 mm2 ;)

Geplaatst: 06 jan 2023, 20:29
door Erik-B
DTS schreef: 06 jan 2023, 19:12 Decoderdraad is 0,05 mm2 ;)
Dan moet ik maar wat meenemen als ik in Ermelo ben. Zet ik voorlopig het huisjes bouwen op halt.

Geplaatst: 11 jan 2023, 18:10
door Erik-B
Iemand vroeg mij vandaag hoe ik die papier/karton huisjes op mijn baan ga bevestigen. ?
Of ik niet bang ben dat ze er zullen vanaf vallen als ik de treinbaan omhoog klap en in de kast laat verdwijnen?

Wel ik was het antwoord schuldig. :oops: Had er nog nooit aan gedacht!! :(
Hoe plaats je dus huisjes op je baan, lijmen? Met magneten? iets anders?? Hoe zit dat dan met je draden voor de verlichting?

Voor het aansluiten van de verlichtingsdraden denk ik gebruik te maken van dat soort connectoren dat ook aan de servo's zit.
1 voor massa en 2 voor twee kringen verlichting/woning. Die connectoren zou ik dus aan de onderkant van het huisje kunnen kleven.

Geplaatst: 11 jan 2023, 20:33
door denobis
Je zou de draden ook aan kleine ronde neodine magneten kunnen bevestigen en dan ringen op de tafel plakken (waar aan je ook draden bevestigd hebt ) heb je en een elektrische verbinding en voldoende kleefkracht op de gebouwen op de tafel te houden.
Gr
Hans

Geplaatst: 11 jan 2023, 21:37
door Saxxon
Erik-B schreef: 19 okt 2021, 20:46 Nog wel een belangrijke opmerking...
Metcalfe N is op Engelse schaal N. = dus 1/148. en niet op 1/160
Hoe zit met een poppen schaal? huisje of gebouw is iets grote dan poppen van 1:160.

Geplaatst: 20 jan 2023, 18:23
door Erik-B
Draad van 0.05 mm2 is nog steeds in bestelling bij DTS.

Ik sta toch te twijfelen of ik mijn huisjes wel verder ga bouwen met verlichting.
1- Ik heb in al de te bouwen beschrijvingen eens bekeken. Die huisjes zijn allemaal opgebouwd met te veel hokjes. Wil je dat door ieder venster er ooit eens licht schijnt heb ik, per gebouw, minstens 3 SMD-led's nodig. Bij sommige gebouwen zouden dat er 6 moeten wezen. Dat is dus ook 6 -12 draadjes die ik onderin moet samen brengen. :oops:
2- Ik vind ook geen goede oplossing om die draden onderin weg te werken. :idea: Ik dacht aan een soort connector zoals we gebruiken voor de servo aansluitingen= 'berg connector 3 pinnen'. Enkel hoe ik dat in de ondergrond moet gaan verwerken :?:
3- Hoe meer ik op YT kijk, zie ik toch heel veel spoorbanen met Metcalfe gebouwen, maar zie bijna geen met verlichting. :shock:
4- Idee met magneetjes had ik al overwogen, van die 'Neodyne'. Die hebben zelfs magneet plakband van 0,5mm dik. maar dan moet ik punt 2 opgelost krijgen.

Tijd brengt raad..

Geplaatst: 20 jan 2023, 18:31
door Erik-B
Saxxon schreef: 11 jan 2023, 21:37 Hoe zit met een poppen schaal? huisje of gebouw is iets grote dan poppen van 1:160.
Zoveel maakt dat niet uit.
Een persoon van b.v. 1.70m. groot is op 1/160 = 10.62 mm. hoog en op 1/148 = 11.48 mm. Een verschil van 0.8mm. Peanuts dus.
Trouwens mensen verschillen toch ook in lengte. Dat verschil valt echt niet op !!
Als ik dus ooit figuurtjes op de baan plaats, zijn het allemaal maar 'Vlamingen', die zijn wat kleiner dan de doorsnee Nederlander. :D :D :D

Geplaatst: 20 jan 2023, 19:02
door c-rails
Tja, om draadjes handig te kunnen stekkeren, heb je al gauw iets nodig zoals jst-stekkers of flatcable connectoren.

Geplaatst: 20 jan 2023, 19:33
door Ronaldp
Waarom elke ruimte verlichten in de huisjes?
In het echt zijn er ook altijd.meerdere kamers niet verlicht.

Mvg ronald

Geplaatst: 20 jan 2023, 21:09
door Marksintpancras
Ronaldp schreef: 20 jan 2023, 19:33 Waarom elke ruimte verlichten in de huisjes?
In het echt zijn er ook altijd.meerdere kamers niet verlicht.

Mvg ronald
:lol: Elke kamer hun eigen lichtschakelaar gaat krijgen, is in het echt ook zo :!: :lol:

Geplaatst: 21 jan 2023, 08:29
door c-rails
Aan de andere kant kun je met een Arduino wel de verschillende ruimtes al dan niet aansturen met licht aan of uit. Dat maakt het weer wat levendiger.

Geplaatst: 21 jan 2023, 11:36
door Erik-B
met arduino. e.d. ga ik niet beginnen. Dat is buiten mijn capaciteiten.
Ik opteer twee kringen in ieder huisje gebouw. zodat je wat kan wisselen in verlichting.

Een foto zegt meer dan woorden. I.v.m. die multiple led's, bekijk maar eens het stations gebouw
Afbeelding

Alleen al voor het gelijkvloers heb ik 6 SMD ledjes nodig. Dan laat ik aan de twee uiteinden de beide verdiepingen nog niet verlicht. Ik zou er 3 in serie kunnen zetten, dan moet ik ook met de soldeerbout in die hokjes gaan. Daar vrees ik dus voor dat ik de papier wanden ga verbranden. Het is allemaal maar "N"

Voor de onderkant dacht ik aan het volgende( proef opstelling)
Afbeelding

Aan de onderkant van het huisje, meestal gesegmenteerd, toch in vol karton, rond de rand, breng ik dan een verdikking aan van 4 mm. hoog. In het opengedeelte, kan dan de connector komen, waar ik de draden van de SMD led's aan soldeer. Verbinding naar de baan is dan met een Berg connector.

Voor het station kan ik de onderbouw methode niet toepassen, dat gebouw moet komen op, nog te kopen, perron kit. daar wacht ik dus mee tot dan.

Later voorzie ik dan dat de bodem van de huisjes ongeveer 4 mm. lager licht dan de bovenkant van het grasland.

Voor ik verder ga met de rest van de huisjes wacht ik wel even op mogelijke opmerkingen.

Geplaatst: 05 feb 2023, 15:57
door Erik-B
Oef.. Het lukt mij dus.
Poging om een SMD led en een SMD weerstand op een stukje printplaat te solderen, uit de hand, en op een zo klein mogelijke plaats met twee aanvoerdraden erbij.
Afbeelding

Geplaatst: 07 feb 2023, 10:49
door Erik-B
denobis:
Tip:
Leuke tip !!

Tussen de 'zorg-bezigheden' door, toch nog even tijd gevonden om een mini productie op te zetten
van SMD verlichting voor mijn "Metcalfe" N-huisjes.
Afbeelding
en
Afbeelding