Pagina 1 van 1

Mijn n baan (nog zonder naam)

Geplaatst: 11 aug 2021, 18:23
door Mr. Yellows
Wat doe je in de vakantie als t slecht weer is?
Bouwen natuurlijk. Vandaag de laatste hand gelegd aan de rails, op m'n baantje van 153 x 83 cm ligt ongeveer 28,5 meter rails, de hoogste rails liggen 16 cm hoog, ben erg tevreden met het resultaat.
Als t weer slecht weer wordt moet ik de wissels nog afstellen, rails schoonmaken, proefrijden, de rest van de tunnelportalen plaatsen.......enz.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A125F met Tapatalk

Re: Mijn n baan (nog zonder naam)

Geplaatst: 11 aug 2021, 21:34
door rthuinte
Ziet er geweldig uit. Ben erg benieuwd naar het verdere verloop!

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk

Geplaatst: 12 aug 2021, 09:17
door Mr. Yellows
Dank je, ik hou jullie op de hoogte.

Geplaatst: 18 aug 2021, 14:36
door Mr. Yellows
Je hebt van die dagen dat niets lukt, bij mij vandaag.
Ben met een loc de baan aan t testen, toen die vastliep in de Helix omdat er een houtsplinter uitstak wilde ik de loc uit de helix halen. Wat gebeurt er: ik heb 'm in m'n hand en hij glijdt zo uit m'n hand op de grond, in heel veel stukjes. (Gelukkig n tweedehands loc die niet te duur was)
Daarna wil ik de Engelse wissel eruit halen omdat deze voor kortsluiting zorgt, daarbij heb ik de wissel die eraan ligt vernield. Ben maar gestopt voor vandaag, voordat er nog meer ongelukken gebeuren.

Geplaatst: 12 sep 2021, 14:28
door Mr. Yellows
Vandaag een nieuwe wissel geplaatst op de plek waar eerder de Engelse kruiswissel lag.
Als het goed is, is m'n baan wat rails betreft nu af.
Alleen nog de wissels afstellen en dan heel veel testrijden.
Het witte rondje is de plek waar eerst de kruiswissel lag.AfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 12 sep 2021, 19:07
door DTS
Soms heb je van die dagen, die heb ik ook wel eens.

Maar waarom gaf de Engelsman kortsluiting? Niet goed geïsoleerd? Keerlus gecreëerd? Polarisatie verkeerd?

Het kan wel gewoon

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Geplaatst: 12 sep 2021, 19:24
door Mr. Yellows
Geen idee waarom die kortsluiting gaf, polarisatie was goed, had ik gecheckt met de multimeter, maar steeds als de loc in het midden van de kruiswissel kwam was het prijs.
Maar in principe was de kruiswissel overbodig als je naar m'n baanontwerp kijkt.
Dus ben ook tevreden met dit resultaat.
Heb trouwens de minitrix 16234 ,BR132, geprobeerd, rijdt goed en die sound is wel echt gaaf.

Op de foto het resultaat van de loc die gevallen was.Afbeelding

Geplaatst: 12 sep 2021, 20:12
door DTS
Das inderdaad erg naar.

In elkaar lijmen en gebruiken als proefproject om te wheateren. Dan kan je hem statisch neerzetten in de scenery

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Geplaatst: 19 sep 2021, 15:34
door Mr. Yellows
Gisteren en vandaag de baan getest en bezig geweest om een defecte servodecoder weer aan de praat te krijgen, helaas zonder positief resultaat. Door de defecte servodecoder kan ik 2 wissels niet aansturen. Maar de overige 8 wissels doen t perfect en de loc rijdt er kruipend overheen.
Zojuist ook nog even geprobeerd of er nog leven zat in de gevallen loc . En jaja, hij rijdt nog. Dus heb ik de rest in elkaar gelijmd met verrassend goed resultaat.
Blij mee, nu de servodecoder nog.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 30 sep 2021, 17:25
door Bram
Ja ik denk dan altijd: ook bij NS-materieel zie je wel eens gerepareerde stukjes. Ik vind het resultaat ook best wel zeer acceptabel. Ik rijd ook nog steeds met een stoomlok zonder machinistentrap. Ik ben echt de enige die dat ziet. En langzamerhand wen je er aan. Ik denk dat je de reparatie nog minder zult zien als je de lok een beetje weathert. Dan ziet hij er wat ouder uit.

Geplaatst: 03 okt 2021, 16:17
door Mr. Yellows
Dit weekend ben ik weer bezig geweest aan m'n baan(tje).
Eerst heel veel gereden, toen begonnen met tunnelportalen plaatsen en m'n brug wat te weatheren, t is nog niet t resultaat wat ik wil hebben, maar het begin is er.
Ook heb ik al wat muren neer gezet in het stationsgedeelte.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 30 okt 2021, 20:04
door Mr. Yellows
Beetje bezig geweest met XPS en gipsverband, bergje gemaakt. Had ik nog nooit gedaan, vind t resultaat niet onaardig.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 07 nov 2021, 14:17
door Mr. Yellows
Vandaag m'n bergje ingesmeerd met NOCH fels-spachtel. Verder nog n nieuwe berg gemaakt voor t rechtse gedeelte van de baan boven de helix. Daar komt ook m'n houtzagerij en een boerderij. Ook heb ik een brug in mekaar geknutseld. Die loopt over het riviertje dat van het meertje naar de zagerij gaat.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 20 nov 2021, 18:40
door Mr. Yellows
Vandaag weer eens met XPS geknutselt. Bergwandje gemaakt met een uitsparing op de plaats waar m'n waterval moet komen.
Deze bergwand komt tegen de helix te staanAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 08 dec 2021, 21:00
door Mr. Yellows
Inmiddels weer een stukje verder gekomen met m'n landschap rond en boven de Helix.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 08 dec 2021, 22:56
door DTS
Fijn spul hé dat XPS

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Geplaatst: 09 dec 2021, 05:38
door Mr. Yellows
Ja, echt geweldig spul.

Geplaatst: 23 jan 2022, 18:48
door Mr. Yellows
Inmiddels weer wat opgeschoten met de rechterkant van de baan. Berg van xps gemaakt, en een stuk bedekt met gipsverband.
Ook heb ik gietmallen voor rotsen van woodland scenics aangeschaft en al t een en ander gegoten om straks tegen de bergwand te plakken. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 24 jan 2022, 22:40
door Huib1977
Hallo,

Dit wil ik bij mijn andere baan ook gebruiken.
Hoe dik zijn deze xps platen.
En waar kan je deze platen kopen en bewerken?

Groeten Huib

Geplaatst: 25 jan 2022, 13:55
door Mr. Yellows
Ik gebruik 2 diktes, 20 en 30mm.
Ik werk bij een groothandel in hout en bouwmaterialen, daar heb ik ze van.
Maar ze zijn ook bij bouwmarkten te krijgen.
Bewerken doe je dmv snijden schuren... enz.

Geplaatst: 25 jan 2022, 14:34
door Bas
Mooi baanplan met de hoogte verschil erin.

Geplaatst: 06 mar 2022, 19:42
door Mr. Yellows
T is al even geleden dat ik wat over m'n baan gepost heb.
Inmiddels heb ik rotsen gemaakt met de mallen van WS. Deze aangebracht en de tussenruimtes opgevuld.
Ook ben ik aan de linkerkant van de baan verder gegaan. Daar komt een rotsplateau met kabelbaan, de kaiser franz jozef hütte, en de burcht brazoll.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 27 mar 2022, 14:59
door Mr. Yellows
Ik had er lang over nagedacht, wel of geen kabelbaan op mijn baan. En waar die dan moet komen, eigenlijk heb ik maar 1 plaats waar die past.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en de Faller kabelbaan gekocht.
Gisteren en vandaag heb ik 'm in elkaar gelijmd en op de baan geplaatst. Ben er erg blij mee, t is een mooie blikvanger op m'n baan.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 29 mar 2022, 11:07
door Ronald
Wat een leuke baan word dit. Volgens mijn word dit zo een baan waar je telkens weer iets nieuws ontdekt als je ernaar kijkt. Heel leuk.

Geplaatst: 30 mar 2022, 17:44
door evexel
Hallo,

Mooie baan hoor goed doordacht plan. Vraag mij alleen af wanneer je een probleem hebt in de helix of je er dan nog bij kunt komen?

Groeten,
Edwin

Geplaatst: 30 mar 2022, 17:45
door Mr. Yellows
Dank je, aan de zijkant, onderkant en achterkant kan ik bij de helix.

Geplaatst: 01 apr 2022, 09:19
door evexel
Mr. Yellows schreef: 25 jan 2022, 13:55 Ik gebruik 2 diktes, 20 en 30mm.
Ik werk bij een groothandel in hout en bouwmaterialen, daar heb ik ze van.
Maar ze zijn ook bij bouwmarkten te krijgen.
Bewerken doe je dmv snijden schuren... enz.

Bij welke bouwmarkt kun je losse platen kopen?

groeten,
Edwin

Geplaatst: 01 apr 2022, 18:03
door Mr. Yellows
Ik denk bij Hornbach, maar zeker weten doe ik dat niet.

Geplaatst: 06 apr 2022, 08:40
door DTS
Mooi werk, zo'n kabelbaan is wel een mooie blikvanger!!!

Geplaatst: 24 apr 2022, 13:45
door Mr. Yellows
Aangezien ik in de toekomst wat meer stoomlocs op de baan wil hebben moeten daarvoor ook wat passende gebouwen en installaties bijkomen.
Mijn keuze is gevallen voor een kolendepot en een ontslakkingsinstallatie van Vollmer. Ik heb ook nog een watertoren met waterkranen gekocht van t merk Ratio, maar deze moet ik eerst een kleurtje geven voordat ik die in elkaar kan zetten.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 27 apr 2022, 15:58
door Heuficus
Ik heb thuis nog een kap voor een BR155 van minitrix liggen. Weliswaar niet in de diep rode kleur, maar in de kleur van DB Cargo. Alleen van één van de loopplanken boven de buffer is een klein hoekje afgebroken. Mocht je willen, kan ik de kap voor 10 euro naar je versturen (inclusief verzendkosten)

Geplaatst: 12 mei 2022, 17:01
door Mr. Yellows
Heuficus schreef:Ik heb thuis nog een kap voor een BR155 van minitrix liggen. Weliswaar niet in de diep rode kleur, maar in de kleur van DB Cargo. Alleen van één van de loopplanken boven de buffer is een klein hoekje afgebroken. Mocht je willen, kan ik de kap voor 10 euro naar je versturen (inclusief verzendkosten)
Dank voor je aanbod, maar eigenlijk wil ik hem nu houden hoe hij is, vindt t ook wel weer iets hebben.

Geplaatst: 12 mei 2022, 17:39
door Erik-B
Mr. Yellows schreef: 24 apr 2022, 13:45 Aangezien ik in de toekomst wat meer stoomlocs op de baan wil hebben moeten daarvoor ook wat passende gebouwen en installaties bijkomen.
Mijn keuze is gevallen voor een kolendepot en een ontslakkingsinstallatie van Vollmer. Ik heb ook nog een watertoren met waterkranen gekocht van t merk Ratio, maar deze moet ik eerst een kleurtje geven voordat ik die in elkaar kan zetten.
Op de derde en vierde foto zie ik heel veel oxydatie op de solderingen.
deze dus:
Afbeelding

Afbeelding

Mij is altijd geleerd van te solderen met harssoldeer. en geen soldeerpasta te gebruiken... Juist om oxydatie op printplaten te vermijden.
Hier zie ik juist wat men vroeger bedoelde. Groene oxydatie..
Geeft dat geen kans op latere slechte contacten?. of ge je de oxydatie later bij het leggen van het railbed nog verwijderen?
Bij de laatste foto links aan middelste spoor is er ook oxydatie en een grote opening tussen de twee rails. is dat bewust. en zo ja waarom ?

Geplaatst: 12 mei 2022, 17:50
door Mr. Yellows
Erik-B schreef:
Mr. Yellows schreef: 24 apr 2022, 13:45 Aangezien ik in de toekomst wat meer stoomlocs op de baan wil hebben moeten daarvoor ook wat passende gebouwen en installaties bijkomen.
Mijn keuze is gevallen voor een kolendepot en een ontslakkingsinstallatie van Vollmer. Ik heb ook nog een watertoren met waterkranen gekocht van t merk Ratio, maar deze moet ik eerst een kleurtje geven voordat ik die in elkaar kan zetten.
Op de derde en vierde foto zie ik heel veel oxydatie op de solderingen.
deze dus:
Afbeelding

Afbeelding

Mij is altijd geleerd van te solderen met harssoldeer. en geen soldeerpasta te gebruiken... Juist om oxydatie op printplaten te vermijden.
Hier zie ik juist wat men vroeger bedoelde. Groene oxydatie..
Geeft dat geen kans op latere slechte contacten?. of ge je de oxydatie later bij het leggen van het railbed nog verwijderen?
Bij de laatste foto links aan middelste spoor is er ook oxydatie en een grote opening tussen de twee rails. is dat bewust. en zo ja waarom ?
Die oxidatie ga ik straks nog bewerken, dmv primer en dan een kleurtje. idd bij t leggen van t railbed. De grote opening ga ik nog opvullen met bielzen.

Geplaatst: 18 mei 2022, 14:09
door DTS
Het is geen oxidate, maar achterblijfsels van niet gesmolten pasta wat na verloop van tijd groen uitslaat. Dit kan je gewoon weghalen met een doekje of potlood. Zelf laat ik het zitten en spuit ik er gewoon verf overheen. Hecht gewoon en kan geen kwaad.

S65 soldeervloeistof is voor drinkwaterleidingen, wat automatisch betekend dat dit zuurvrij is en dus onschadelijk is. Anders zouden we het niet voor drinkwaterleidingen mogen gebruiken. S65 heeft ook een KIWA keurmerk.
S39 daarentegen is zuurhoudend en voor normale koperleidingen, hiervan gaat de koperlegering van rails rotten.

Geplaatst: 29 mei 2022, 14:24
door Mr. Yellows
Dit weekend weer een flink stuk opgeschoten met de linkerkant van de baan.
Bij de baan van Martin zag en las ik over Sculptamold. Dus dacht ik, dat moet ik ook gaan proberen. En wat een geweldig spul is dat! In een mum van tijd heb ik het heuvellandschap gemaakt, t is wel ff doorwerken, want t droogt vrij snel, maar ben erg tevreden met t resultaat.
Op de derde foto zie je dat ik een bergpaadje heb gemaakt dat van het kasteel over de heuvel naar de kabelbaan loopt.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 30 mei 2022, 12:17
door Witteke
Tactisch gezien ligt de burcht niet zo gunstig, de "vijand" kan met pijl en boog zo op het binnenhof schieten vanaf de berg :D
Maar het oog wilt ook wat en het ziet ziet er idd. prachtig uit.
Chapeau!

Geplaatst: 31 mei 2022, 11:57
door DTS
Mooi spul dat Sculptamold, zweer er echt bij.

Geplaatst: 04 jun 2022, 11:01
door Michaël
Sculptamold, als je er mee bezig bent en het wordt te droog kan je de bewerkingstijd nog wat verlengen door wat water toe te voegen.

Geplaatst: 01 okt 2022, 17:31
door Mr. Yellows
De zomer is voorbij, tijd om weer aan m'n baan te prutsen.
Met Noch Felsspachtel granit een rotshelling gemaakt onder de brug en aan de andere kant van t meertje ook wat rotswanden hiermee gecreëerd. Verder het te worden meertje vormgegeven met sculptamold.
Morgen weer verder, ...oh nee...shit...moet de tuin nog een beetje herfstproof maken.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 04 feb 2023, 16:20
door Mr. Yellows
Inmiddels ver gevorderd met de scenery.
Met Noch water drops color mijn waterpartijen gemaakt.
Met water effects m'n waterval gemaakt.
Met kerstlampjes verlichting in de gebouwen gemaakt, gebouwen vastgezet.
En als laatste de bergen alvast n kleurtje gegeven waar later Gras en bomen moeten komen.
Ook heb ik grasmatten van Lars op het Hof gebruikt.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 04 feb 2023, 19:58
door GND
Goed bezig !

Met vriendelijke groet, Willem ( a.k.a. GND)

Geplaatst: 05 mei 2023, 19:48
door Mr. Yellows
Inmiddels een groen aangebracht, ziet er ineens een stuk levendiger uit.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 05 mei 2023, 22:10
door GND
Dat is een mooie evolutie op je baan.
Ga zo door!

Geplaatst: 21 jan 2024, 14:25
door Mr. Yellows
Na wat projecten in huis heb ik nu weer tijd voor m'n baan.
Inmiddels lopen er koeien in de wei, rondom de boom met boomhutAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A145R met Tapatalk

Geplaatst: 16 mar 2024, 13:53
door Mr. Yellows
Inmiddels heb ik de rechterkant van de baan, waar de boerderij staat, ook van gras voorzien. Ook zijn er mensen op t perron en op het terras van m'n bergrestaurant.
20240316_132801.jpg
20240316_132801.jpg (4 MiB) 978 keer bekeken
20240316_132808.jpg
20240316_132808.jpg (8 MiB) 978 keer bekeken
20240316_132816.jpg
20240316_132816.jpg (4 MiB) 978 keer bekeken
20240316_132833.jpg
20240316_132833.jpg (1 MiB) 978 keer bekeken
20240316_132843.jpg
20240316_132843.jpg (512.55 KiB) 978 keer bekeken
20240316_132900.jpg
20240316_132900.jpg (512.55 KiB) 978 keer bekeken