Pagina 1 van 1
Waldbrunn an der Veluwe. Een modelbaan in H0
Geplaatst: 27 jul 2025, 18:20
door DTS
Ola vrienden,
Na jaren twijfelen, heb ik de knoop doorgehakt en beslotwen dat ik toch weer een modelbaan ga maken. Ditmaal niet het welvetrouwde schaal N, maar een uitstapje naar H0
De reden hiervoor was vrij eenvoudig, ik ben toe aan een nieuwe uitdaging. Mijn hele modelspoorleven bouwde ik schaal N, echter begint mijn interesse zich meer te verleggen van de techniek naar de scenery. In schaal N heb je domweg minder details, en H0 bied me meer uitdaging. Daarnaast ook de welbekende valkuil, dat je in schaal N op een oppervlakte meer kunt doen, wat automatisch in mijn geval betekent dat ik er (gezien de drukte in ons bedrijf) dan ook weinig vooruitgang boeken kan.
Het concept:
Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de insteek die we bij "Stugl-Stuls" hebben gekregen met een scheidingswand. Hierdoor kan je vrij wimpel een modelbaan opsplitsen in 2 modelbanen en dus ook twee werelden. Ik heb dit concept meegenomen en de scheidingswand wel heel letterlijk genomen: Onze Showroom aan de ene zijde en onze werkplaats aan de andere zijde. Het grote voordeel is dat ik nu twee modelbanen kan maken die niet heel diept zijn en met elkaar zijn verbonden.
Showroomzijde: Station Waldbrun, een enkelspoor spoorlijn met een station. Rijdende auto's via MCC en een romantisch geheel in tijdperk III/IV (kan niet kiezen)
Werkplaatszijde: Hier wil ik wat breder gaan met een wat groter station met stoomdepot, en een stad.
Ik begin met de showroomzijde, Station Waldbrun am Veluwe:
Baanplan showroom by
Martin Domburg, on Flickr
Deze zijde heeft een lengte van 650 cm en 60 cm diepte.
Rails: Peco Code 75
Autosysteem: MCC
Digitale treinbesturing: YaMoRC
Accessoire besturing: OC32
Besturing: iTrain en handmatig
Bezetmelders: YaMoRC RailCom
waldbrun 3d by
waldbrun 3d-2 by
waldbrun 3d-3 by
waldbrun 3d-4 by
waldbrun 3d-5 by
waldbrun 3d-6 by
De bouw van de modules zelf zal pas later beginnen. Ik heb momenteel de werkplaats vol staan met een grote modelbaan die we bouwen, en daar ben ik nog best druk mee.
Maar ik start al wel vast, en dat met het bouwen van de gebouwen. Waldbrun ligt al klaar en die kan ik vast gaan weatheren, bouwen en voorzien van verlichting en inrichting. In tegenstelling tot wat vele van mij gewend zijn is snelheid ditmaal een nogo, ik wil echt elk detail aanpakken.
Ook dit baanplan is daarom nog niet compleet, ik mis nog veel details zoals borden en dergelijken. Dus zijn er tips, of aanvullingen om het echt tydperk getrouw te maken laat het me weten.
Groetjes Martin
Re: Waldbrunn an der Veluwe. Een modelbaan in H0
Geplaatst: 27 jul 2025, 19:52
door Marksintpancras
Hey topper,
Kijk dat werd eens tijd dat je weer iets ging maken.
DTS schreef: 27 jul 2025, 18:20
In schaal N heb je domweg minder details, en H0 bied me meer uitdaging. Daarnaast ook de welbekende valkuil, dat je in schaal N op een oppervlakte meer kunt doen, wat automatisch in mijn geval betekent dat ik er (gezien de drukte in ons bedrijf) dan ook weinig vooruitgang boeken kan.

minder details???

misschien is het welke eisen je aan de details stelt????

Ik merk persoonlijk dat je qua detaillering HO makkelijker te hanteren is en dus ook sneller bouwt. En dat laatste lijkt me voor jouw wel lekker, dat je na eventjes aandacht aan aan je hobby te hebben gegeven ook meteen resultaat ziet.

ben blij dat ik schaal N heb, als me vrouw mijn tippelzone op de baan zien, heb ik wat uit te leggen

nu denk ze ach een poppetje met haar jas open

Geplaatst: 28 jul 2025, 06:02
door c-rails
Goedendag Martin,
Is het een idee om aan de linkerkant van je baan het spoor onder de weg door te laten gaan, in plaats van erover? Je kunt dan daar wat meer accenten aanleggen voor de rijdende auto's met een bushalte, ongeval, oid. Tevens kun je treinen dan al in de flauwe bocht onder een viaduct laten verdwijnen, waardoor je ook niet tegen de openingen kijkt tussen wagons.
Geplaatst: 28 jul 2025, 06:55
door Frits
Het idee van een twee deling heb ik ook in mijn ontwerp voor een spoorbaan verwerkt. Dat biedt een hoop leuke mogelijkheden.
Geplaatst: 29 jul 2025, 00:50
door DTS
c-rails schreef:Goedendag Martin,
Is het een idee om aan de linkerkant van je baan het spoor onder de weg door te laten gaan, in plaats van erover? Je kunt dan daar wat meer accenten aanleggen voor de rijdende auto's met een bushalte, ongeval, oid. Tevens kun je treinen dan al in de flauwe bocht onder een viaduct laten verdwijnen, waardoor je ook niet tegen de openingen kijkt tussen wagons.
Hoe bedoel je dat? Ik snap niet helemaal hoe je dit ziet, sorry
Verstuurd vanaf mijn SM-S936B met Tapatalk
Geplaatst: 29 jul 2025, 09:59
door c-rails
Jouw getekende baan is 6,5 m lang. Ongeveer op 1,40 m van links heb je een brug voor het spoor. Op 1,65 m een naar links afbuigend spoor. Halverwege beginnen de aftakkingen naar het station. Je wilt deze baan maken in H0. Hier ga je dus al problemen krijgen met de hellingspercentages, tenzij je de autoweg al flink laat dalen.
Als je het spoor nu 'gelijkvloers' houdt en de autoweg omhoog laat gaan,dan kun je aan de linkerkant met de auto's omhoog gaan en over het spoor. Je zou zelfs op ongeveer 1 m van links het spoor al kunnen laten verdwijnen in een tunnel van een soort van berg. Op de berg zou je dan met de autoweg een paar haarspeldbochten kunnen maken en daarna deze ook in een tunnel naar achteren laten verdwijnen.
Geplaatst: 29 jul 2025, 18:54
door DTS
Het spoor is 1 niveau, het is de weg die daalt voorlangs:)
Ik heb de scenery wat verand3rd na wat tips van Prutser Huib
Zo heb ik links een dal gemaakt met een waterval, in het midden een breking in het landschap rn de spoordijk vorm gegeven.

Geplaatst: 29 jul 2025, 18:56
door DTS
Deze miste ik nog
Geplaatst: 29 jul 2025, 19:30
door c-rails
A, ik heb een afbeelding gemist. Toch vind ik de rechterkant (aanzicht) wat saai ogen ten opzichte van de linkerkant. Maar goed, wie ben ik.
Wel benieuwd naar de uitvoering, dus maar een keer Ermelo aandoen.
Geplaatst: 30 jul 2025, 01:35
door DTS
Daar ben ik ook nog niet helemaal over uit, moet daar nog wat mee
Geplaatst: 30 jul 2025, 05:52
door c-rails
Voor een regionaal station is Waldbrun wel erg toebedeeld met rails. Welke mogelijkheden krijg je, als je de weg iets naar achteren legt en de twee kopsporen naar de andere kant gaat brengen en daar een tafereeltje maakt met boomstammen (houtkap)?
Geplaatst: 30 jul 2025, 08:38
door DTS
Leuk idee voor die houtkap, daar kan ik rechts wel wat mee doen.
De bochten in de weg zijn een minimale radius van 200mm. Deze heb ik nodig voor het de rijdende auto's. Daar kan ik dus weinig mee schuiven.
Wel denk ik eraan om de opstelsporen te halveren of aan te passen en de perronoverkappingen te laten vervallen.
In veel Duitse voorbeelden hebben de stations lage perrons en geen overkapping heb ik ontdekt inmiddels
Geplaatst: 30 jul 2025, 14:21
door Frits
Een beetje fantasie is altijd toegestaan en ook aan te bevelen. Het geeft je meer voldoening.

Geplaatst: 30 jul 2025, 19:11
door leon1965
Mooie uitdaging Martin !!
Geplaatst: 04 aug 2025, 21:25
door DTS
De eerste spreekwoordelijke steen is gelegd. De wanden van het Faller station Waldbrunn staan. De bodemplaat gebruik ik puur voor het uitrichten.
Morgen de naden afwerken en dan alle onderdelen van primer voorzien. Omdat hier een donkere rode baksteen op moet komen gebruik ik zwarte of een bruine primer van TITANS. Vooral omdat deze kit is voorzien van een smerig enamle badje om weathering voor te stellen. Deze primer van Ammo hecht hier uitstekend op.
Voor het dak denk ik ook aan een zwarte primer evenals de sierwerken. Voor de kozijnen een grijze primer. Voor de hoofdkleuren ga ik de RailCenter lijn gebruiken van Ammo Mig.
Nu nog de kleuren bepalen van de onderdelen en eens gaan nadenken over het interieur.
Nu al zin in
20250804_211528 by
Martin Domburg, auf Flickr
20250804_211515 by
Geplaatst: 05 aug 2025, 07:02
door Frits
In Faller huizen zat vroeger nooit een verdiepingsvloer en die zie ik hier ook niet. Hoe ga je dat interieur dan doen?

Geplaatst: 05 aug 2025, 09:47
door DTS
Ik ga Forex platen gebruiken om de vloeren en wanden op te bouwen. Dit is een hard pu schuim wat ideaal is voor diverse toepassingen.
De interieurs zelf zal een mix zijn van bestaande producten en verwoede pogingen zelf wat te maken.
Geplaatst: 06 aug 2025, 09:17
door DTS
De onderdelen staan nu in de primer.
20250805_111611 by
Het grote nadeel van West-Duits in de jaren 60 is dat er best veel verschillende varianten waren van dit soort stationsgebouwen. Aan de andere kant, omdat de wederopbouw gaande was is er voor weathering liefhebbers een paradijs om mee te spelen. Deze kleine roodbruin bakstenen gebouwen op de nevenlijnen hadden weinig sierwerk zoals de grotere stations. Ze waren voornamelijk functioneel en onderhoudsarm. De meesten hadden bruine kozijnen en deuren, in enkele gevallen kwamen DB groene deuren en kozijnen voor alsmede witte.
Ik heb ChatGPT een paar voorbeelden laten maken met de juiste kleuren uit die tijd. Zoals hier de bruine variant:
Afbeelding van WhatsApp op 2025-08-05 om 23.38.10_e886576d by
En de witte variant:
Afbeelding van WhatsApp op 2025-08-05 om 23.45.01_738504e6 by
Als je trouwens op de linken klikt krijg je als het goed is de grote highres versies van de plaatjes.
Beiden spreken me erg aan, ik ben daar nog niet helemaal over uit eigenlijk.
Geplaatst: 06 aug 2025, 09:36
door c-rails
Voor zover het mij duidelijk is, wil je de baan in je winkel hebben. Dan is het vooral erg belangrijk hoe je de verlichting ervan wilt realiseren. Ga je voor - bij wijze van spreken - een heldere zonnige dag, dan zou ik kiezen voor de witte variant. Kies je voor een wat sombere verlichting, dan is de donkere versie meer op zijn plaats.
Verlichting van een baan is zeer vaak een wat ondergeschoven kindje. Bij modulebanen zie je vaak, dat de te fel worden verlicht en dan komen kleuren niet echt goed tot hun recht.
Geplaatst: 06 aug 2025, 22:35
door Marksintpancras
@DTS Ik kom van de winter wel weer eens even langs om samen weer ouderwets een broodje kroket te eten, kunnen we even bijkletsen en kan ik deze mooie baan in wording met me eigen ogen bekijken.
Kan ik ook even met Arnoud bijkletsen.
Geplaatst: 08 aug 2025, 11:16
door DTS
Ik heb een keuze gemaakt en ik volg onder andere deze reden:
c-rails schreef: 06 aug 2025, 09:36
Voor zover het mij duidelijk is, wil je de baan in je winkel hebben. Dan is het vooral erg belangrijk hoe je de verlichting ervan wilt realiseren. Ga je voor - bij wijze van spreken - een heldere zonnige dag, dan zou ik kiezen voor de witte variant. Kies je voor een wat sombere verlichting, dan is de donkere versie meer op zijn plaats.
Verlichting van een baan is zeer vaak een wat ondergeschoven kindje. Bij modulebanen zie je vaak, dat de te fel worden verlicht en dan komen kleuren niet echt goed tot hun recht.
Dan een korte update:
De belangrijkste onderdelen zijn voorzien van een basiskleur. Ik maak gebruik van de nieuwe Railcenter acrylic verven omdat deze beter zijn dan de standaard acrylic verven. Deze kan je onverdund in de airbrush doen, en ze nivelleren zichzelf. Een beetje net als lacquer verf, maar dan acrylic. Ik hoef dan niet meer bang te zijn voor overvloeien, ook dan word het resultaat strak. En de primer, eigenlijk hoeft dat niet bij RailCenter, maar ik vind dat toch wat prettiger.
De bakstenen zijn gespoten in MIG-R0029 Red Brown
20250807_183952 by
20250807_184005 by
De kozijnen in de kleur MIG-R0040 Cream
20250807_184011 by
De pannendak is gespoten in de kleur MIG-R0033 Dark Rust
20250807_184024 by
De overkapping en staalwerk in MIG-R0004 Industrial Grey
20250807_184029 by
20250807_184052 by
De volgende stap is accentueren, voegen en washen en als laatste drybrushen.
Dat gaan we lekker op vakantie doen