Ik zat nog even te kijken naar jouw plan.
Zie ik het goed dat het geen “rondgaande” baan is maar dat de treinen vanuit het kopstation wegrijden en door via de lus uiteindelijk weer terug komen in het kopstation?
En dan daar “kop” moeten maken?
Dan rij je, volgens mij, voornamelijk met de hand en niet automatisch.
“Kop” maken met een programma als iTrain is niet zo eenvoudig. Je moet dan bijv. ook de treinsamenstelling aanpassen.
Als ik het niet goed zie dan hoor ik het wel.
Groetjes,
Gerard
Basis railplan klaar
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635
Het is misschien niet zo goed op de tekeningen te zien, maar je idee klopt niet, blad 2 is een "verdieping" lager. In grote lijnen is het baanplan:
Zichtbaar kopstation-->stukje vrije baan-->door landschap verborgen passeerstation-->A-->zichtbaar paradebaanvak 10 tot 15 cm lager als het kopstation-->onder landschap verborgen schaduwstation met 3 kopsporen voor trek-duwtreinen en een ruime keerlus met 3 "stationssporen" voor getrokken treinen.
Zichtbaar kopstation-->stukje vrije baan-->door landschap verborgen passeerstation-->A-->zichtbaar paradebaanvak 10 tot 15 cm lager als het kopstation-->onder landschap verborgen schaduwstation met 3 kopsporen voor trek-duwtreinen en een ruime keerlus met 3 "stationssporen" voor getrokken treinen.
Fleischmann is 1 van de eersten die met lagere flensen is begonnen , dus er is een kans dat afdraaien niet eens hoeft.
Tip 1: bij aangedreven wielen kun je door ze met een voeding te laten draaien er een vijltje tegen aan houden om zo de flensen aan te passen (heb ik bij lima loks gedaan werkt perfect ).
Spaak wielen zijn los verkrijgbaar maar wel lastiger dan dichte wielen.
Tip 2: koop een paar rechte code 83 rails (3 is genoeg) en test daar op of de flensen de bielsen raken.
Te hoge flensen maken een ratelend geluid maar het rijden gaat gewoon goed.
En ja je kan met analoog en digitaal door elkaar rijden met dinamo (dus ook zonder decoder).
En bij nieuwe loks kun je zelf de keuze maken analoog , digitaal of digitaal met geluid.
Tip 1: bij aangedreven wielen kun je door ze met een voeding te laten draaien er een vijltje tegen aan houden om zo de flensen aan te passen (heb ik bij lima loks gedaan werkt perfect ).
Spaak wielen zijn los verkrijgbaar maar wel lastiger dan dichte wielen.
Tip 2: koop een paar rechte code 83 rails (3 is genoeg) en test daar op of de flensen de bielsen raken.
Te hoge flensen maken een ratelend geluid maar het rijden gaat gewoon goed.
En ja je kan met analoog en digitaal door elkaar rijden met dinamo (dus ook zonder decoder).
En bij nieuwe loks kun je zelf de keuze maken analoog , digitaal of digitaal met geluid.
Laatst gewijzigd door denobis op 23 feb 2025, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Maar dan rij je toch vanaf het kopstation via de lager gelegen lus weer terug naar het kopstation?gjvonk schreef: 23 feb 2025, 09:37 Het is misschien niet zo goed op de tekeningen te zien, maar je idee klopt niet, blad 2 is een "verdieping" lager. In grote lijnen is het baanplan:
Groetjes,
Gerard
Ja dat klopt wel. Op het kopstation wil ik "treindienstleider" en "machinist" zijn en de rijweg kunnen bepalen voor de vertrekkende trein: of naar 1 van de kopsporen of door naar de keerlus. De baanvakken en het passeerstation moet geautomatiseerd en het schaduwstation in principe ook. Ik wil alleen kunnen regelen welke trein daarvandaan vertrekt.
@denobis: duidelijk en dank voor de tips.
@gjvonk
graag gedaan.
graag gedaan.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Groeten Hans
Groeten Hans
Dan is een programma zoals iTrain m.i. niet ideaal. Bij het kopstation gaat de locomotief van voor naar achter de trein, misschien wel een andere locomotief voor de trein. Dan verandert de samenstelling van de trein. Dat doe je bij iTrain in de PC.gjvonk schreef: 23 feb 2025, 11:09 Ja dat klopt wel. Op het kopstation wil ik "treindienstleider" en "machinist" zijn en de rijweg kunnen bepalen voor de vertrekkende trein: of naar 1 van de kopsporen of door naar de keerlus. De baanvakken en het passeerstation moet geautomatiseerd en het schaduwstation in principe ook. Ik wil alleen kunnen regelen welke trein daarvandaan vertrekt.
Als je gaat praten met een deskundige, kun je dit ook bespreken.
Overigens gaat iTrain dit jaar waarschijnlijk over op versie 6. In deze versie kan er alleen nog maar “op positie” gereden worden. Dan is 1 bezetmelder per blok in principe voldoende. Maar 2, aan begin en eind van een blok, is beter, zeker als je wilt gaan rangeren en er weleens 2 locomotieven tegelijk in een blokken kunnen komen voor het rangeren en/of kopmaken. Maar het ijken en inregelen van de snelheid van de locs blijft een must.
Andere programma’s zoals Rocrail of koploper ken ik niet maar zullen ook hun beperkingen hebben.
Groetjes,
Gerard
Hierbij wel goed oppassen, dat het vijlsel niet tussen de tandwielen komt of bij de motor.denobis schreef: 23 feb 2025, 10:04 Tip 1: bij aangedreven wielen kun je door ze met een voeding te laten draaien er een vijltje tegen aan houden om zo de flensen aan te passen.
Kijk eens bij ETS, wat zij nog hebben en anders op beurzen.denobis schreef: 23 feb 2025, 10:04 Spaak wielen zijn los verkrijgbaar maar wel lastiger dan dichte wielen.
Volgens mij had gjvonk daar al wat van, anders zou hij het niet hebben geweten.denobis schreef: 23 feb 2025, 10:04 Tip 2: koop een paar rechte code 83 rails (3 is genoeg) en test daar op of de flensen de bielsen raken.
Je kan het ook niet laten, hè, om Dynamo de hemel in te prijzen.denobis schreef: 23 feb 2025, 10:04 En ja je kan met analoog en digitaal door elkaar rijden met dinamo (dus ook zonder decoder).

Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
Het is te hopen, dat dit goed gaat komen. Hoe goed je ook ijkt, een technische hapering of even een kort spanningsverlies en je hebt de poppen aan het dansen. Zelf zou ik dan zeker niet meer kiezen voor iTrain.Hube schreef: 23 feb 2025, 12:43 Overigens gaat iTrain dit jaar waarschijnlijk over op versie 6. In deze versie kan er alleen nog maar “op positie” gereden worden. Dan is 1 bezetmelder per blok in principe voldoende. Maar 2, aan begin en eind van een blok, is beter, zeker als je wilt gaan rangeren en er weleens 2 locomotieven tegelijk in een blokken kunnen komen voor het rangeren en/of kopmaken. Maar het ijken en inregelen van de snelheid van de locs blijft een must.
Andere programma’s zoals Rocrail of koploper ken ik niet maar zullen ook hun beperkingen hebben.
Koploper is nog steeds bij velen de favoriet, maar door het heengaan van Paul Haagsma wordt het niet meer aangepast aan nieuwe controllers, zoals de CS2/3 ed. Ik weet trouwens niet of de ECOS 50220 overweg kan met Koploper, maar er is hier vast wel een ervaringsdeskundige die daar het antwoord op heeft.
Rocrail heb ik een klein beetje mee gestoeid, maar niet verder gekomen dan virtueel rijden. Maar van Rocrail heb je weer de YouTube-filmpjes van Albert G. en Rocrail heeft een zeer actief forum (in mijn beleving).
Van iTrain weet ik het niet. Was ooit er lid van toen het nog niet gekoppeld was aan een abonnement/aankoop. Ik ben er hoogst persoonlijk door Xander Berkhout vanaf gegooid, want hij 'kende mij niet'.
Laatst gewijzigd door c-rails op 23 feb 2025, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
Edit: vandaar dat de ontwikkeling van koploper gestopt is en er geen updates/upgrades meer komen. Bij problemen ben je dacht ik aangewezen op een gebruikersgroep.
Maar opnieuw dank voor de tips, dit helpt me vooruit. Wat betreft Roco-line: ik heb nog een paar 9,5° model-wissels liggen, vandaar dat ik het weet: het flens probleem deed zich bij die wissels voor op de puntstukken.
Maar opnieuw dank voor de tips, dit helpt me vooruit. Wat betreft Roco-line: ik heb nog een paar 9,5° model-wissels liggen, vandaar dat ik het weet: het flens probleem deed zich bij die wissels voor op de puntstukken.