Pagina 3 van 10
Re: Analoog/digitaal
Geplaatst: 17 feb 2025, 09:46
door Ben Spoorman
De rode letters kun je weglaten denobis maar de topicstarter GJ wil niet met een computer rijden maar met de hand. Dat is dus niet automatisch en er zijn dan ook geen blokken en melders nodig. Dit is wat hij schrijft:
gjvonk schreef: ↑16 feb 2025, 17:05
Ik hoef niet zo nodig wissels, seinen en rijroutes te programmeren op een computer...
Hij wil digitaal rijden. En dat kan prima als je eerst een analoge baan hebt gemaakt: eventueel gemaakte analoge secties kun je altijd weer doorverbinden.
Re: Analoog/digitaal
Geplaatst: 17 feb 2025, 09:55
door denobis
Ook bij de digitale hand bediening heb je melders en blokken nodig aangezien hij met meerdere treinen wil rijden.
Anders zijn de botsingen niet van de lucht.
Die rode letters kwamen automatisch.
En wat ik al schreef hij kan gewoon het beste met een baanplan advies vragen aan bv. dts.
Re: Analoog/digitaal
Geplaatst: 17 feb 2025, 10:07
door gjvonk
En ook nog op een enkelsporig baanvak met aan 1 kant een kopstation, middenin een verdekt passeerstation en op het eind een verdekte keerlus met parallelle opstelsporen.
Ook bij analoog moet ik dus met meerdere geïsoleerde secties werken.
Re: Analoog/digitaal
Geplaatst: 17 feb 2025, 10:15
door denobis
Dan heb je zeker geïsoleerde baanstukken nodig.
Uit welke plaats kom je?
Re: Analoog/digitaal
Geplaatst: 17 feb 2025, 13:05
door Ben Spoorman
denobis schreef: ↑17 feb 2025, 09:55
Ook bij de digitale hand bediening heb je melders en blokken nodig aangezien hij met meerdere treinen wil rijden.
Kun je dan uitleggen wat die melders precies doen, wat ze melden en aan wie?
Re: Analoog/digitaal
Geplaatst: 17 feb 2025, 14:03
door denobis
Melders melden aan de centrale waar een bepaalde trein rijd of staat.
De centrale reageert daarop door bv het vak waar de melder aanspreekt bezet te verklaren zodat er een andere trein daar niet op kan gaan rijden en eventueel wacht tot de bezetmelding weer vrijgegeven word.
Je kan ook door middel van een melder een trein laten stoppen op een station.
Ook kun je met melders bv seinen en andere accessoires laten aansturen.
Etc.
De centrale heeft dus melders nodig om zijn taken te kunnen uitvoeren.
Ook blokken zijn nodig zeker in het geval van een keerlus en wacht sporen.
Re: Analoog/digitaal
Geplaatst: 17 feb 2025, 14:05
door gjvonk
Ook voor mij een interessante vraag. Al spottend naar informatie kwam ik ook deze tegen: Dinamo modeltreinbesturing, de stabiele factor! - Domburg Train Support
https://search.app/rfrNASWtdGppHujEA.
Werkt de blokindeling ook op enkelsporige baanvakken, waar blokken in 2 richtingen bereden moeten worden, of moet dan alles "dubbel" uitgevoerd worden (heen en terug)?
Re: Analoog/digitaal
Geplaatst: 17 feb 2025, 14:07
door denobis
Ik heb hier dinamo werkend en dat werkt prima.
Maar het verhaal van melders en blokken geld voor ieder systeem.
De blok indeling werkt ook enkelsporig in 2 richtingen.
Re: Analoog/digitaal
Geplaatst: 17 feb 2025, 14:17
door gjvonk
Dinamo klinkt erg interessant omdat het ook in staat is om analoge locomotieven aan te sturen...
Zal alleen wennen zijn: geen fysieke schakelaars en knoppen meer maar een scherm/toetsenbord/muis (of is een laptop met touchscreen ook een optie?).
Re: Analoog/digitaal
Geplaatst: 17 feb 2025, 14:27
door denobis
Laptop met touchscreen is zeker mogelijk.
En door middel van de oc 32 kun je ook fysieke knoppen gebruiken.