Pagina 1 van 1

inbouw ledverlichting

Geplaatst: 12 mar 2024, 22:56
door gertjan.kok@ziggo.nl
Ik ben bezig met het inbouwen van verlichting in personenrijtuigen. Voor de stabiliteit wil ik ook condensatoren toevoegen maar in de rijtuigen is maar weinig plek. De rijtuigen krijgen stroomdoorvoerende koppelingen.
Nu is er ook een bagagerijtuig waar geen verlichting in hoeft maar die zou ik wel kunnen volproppen met condensatoren. Zo komt de stroom van de stroomafnemers van het bagagerijtuig en gaat dan via de condensatoren naar de ledverlichting. Nu is dit een beetje luchtfietserij want ik ben ondanks mijn jaren nog een kleuter op het gebied van electronica.

Is een dergelijke oplossing mogelijk? Alvast bedankt voor jullie hulp.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 07:54
door c-rails
Als je stroom doorvoerende koppelingen gebruikt, heb je waarschijnlijk ook maar 1 wagon met stroomafname. Ga per wagon uit van 100 μF. Vijf wagons zouden genoeg moeten hebben aan 470 μF. Deze zijn 12 mm hoog en hebben een doorsnede van 8 mm. Ga er niet van uit, dat een 100 μF 5x zo klein is. Deze is ook 12 mm, alleen 6 mm doorsnee.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 11:09
door Hube
gertjan.kok@ziggo.nl schreef: 12 mar 2024, 22:56 Ik ben bezig met het inbouwen van verlichting in personenrijtuigen. Voor de stabiliteit wil ik ook condensatoren toevoegen maar in de rijtuigen is maar weinig plek. De rijtuigen krijgen stroomdoorvoerende koppelingen.
Nu is er ook een bagagerijtuig waar geen verlichting in hoeft maar die zou ik wel kunnen volproppen met condensatoren. Zo komt de stroom van de stroomafnemers van het bagagerijtuig en gaat dan via de condensatoren naar de ledverlichting. Nu is dit een beetje luchtfietserij want ik ben ondanks mijn jaren nog een kleuter op het gebied van electronica.

Is een dergelijke oplossing mogelijk? Alvast bedankt voor jullie hulp.
Rij je digitaal of analoog?
Als je digitaal rijdt gaat het, zoals jij het omschrijft, niet werken.
Dan het je nog iets meer elektronica nodig.

Groetjes,
Gerard

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 12:02
door gertjan.kok@ziggo.nl
Hallo Gerard,

Ik rij digitaal dus ik zal er nog wel een gelijkrichter bij moeten plaatsen neem ik aan. Als je een advies voor me hebt is dat meer dan welkom.

Groeten,

Gert Jan

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 12:14
door bellejt
gelijkrichter gebruiken (mag smd versie zijn) en voor de condensator een weerstandje van 100 ohm zetten om de oplaadstroom te beperken.De doorgifte naar de volgende wagon hangt af of je enkelvoudige of dubbelvoudige koppeling gaat gebruiken.Ik bouw gewoon in de bagagewagen een FX decodertje in en kan dan de ganse stam aan en uitzetten als ik wil.Is makkelijk want dan kan de verlichting uit als de trein in het schaduwstation is.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 12:21
door gertjan.kok@ziggo.nl
Bedankt, heb ik weer wat uit te pluizen en te experimenteren.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 14:23
door Bram
Ik gebruik een nog veel grotere weerstand dan 100 ohm. Bij veel wagons gaat er anders een te grote laadstroom lopen. En dan registreert Dinamo kortsluiting. Door je ledjs hoeft heus geen 20 mA te lopen. Dan geven ze veel te veel licht (i.h.a) bij mij is 3mA ook prima. Je kunt meerdere ledjes in serie zetten. Dan kun je voor het ledje een hele grote weestand zetten (5k?) De weerstand voor de (gelijkricht-)brugcel moet in ieder geval weer veel kleiner zijn, anders laadt de condensator niet snel genoeg op. Ik werk altijd met smd en lakdraad. Het solderen is niet zo moeilijk als je denkt. De schakeling is heel eenvoudig en een smd zet je heel makkelijk aan dun lakdraad vast. Dan blijft het allemaal lekker klein. Bij mij is 47 microfarad ook al voldoende. Het lakdraad kan ook heel dun zijn: er loopt een stroompje van niks.
De dimensies hangen natuurlijk af van het materiaal dat je gebruikt. Een tataalcondensator is nog net even kleiner dan een elektrolytische en voor de kosten hoef je het niet te laten.
Dat zijn nog wat tips. Ik heb het door schade en schande moeten leren. De ruimte is meestal maar klein.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 14:45
door gertjan.kok@ziggo.nl
Bedankt Bram,

Het duizelt me nu al. Ik ga me er in verdiepen en als ik denk te weten hoe het zit zet ik dat hier nog op het forum. Kunnen jullie er gaten in schieten.

Groeten,

Gert Jan

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 15:49
door bellejt
SMD condensator 100 ùF 25 volt : 6.3 x 7.7 mm

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 15:55
door denobis
Beste Gertjan ;
laat je niet gek maken.
Verlichting in wagons aanbrengen is vrij simpel.
Ik zou niet eens stroom voerende koppelingen gebruiken maar kant en klare verlichtingstrips met decoder en elko's die verkrijgbaar zijn bij dts (die plak ik gewoon met dubbelzijdig tape in het dak).
Stroom voerende koppelingen zijn duur inefficiënt en storingsgevoelig.
Gewoon slepers gebruiken en die kant en klare strips (doe ik ook).
Zie bv.
https://www.dtswebshop.nl/nl/ombouw-ond ... rlichting/

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 16:01
door bellejt
bij 2 rail inderdaad wat je zegt maar als je 3 rail rijd heb je maar 1 sleper nodig en als je ze allemaal wil bedienen moet je ledstrips hebben met decoder of toch een stroomvoerende koppeling gebruiken.Die van tante M kost je 1.5 euro /stuk

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 16:07
door denobis
Dat is nu het nadeel van tante M.
Maar een sleper is nog altijd goedkoper dan een stroom voerende koppeling en veel degelijker.
En dan is alsnog het inbouwen simpel.
En hij verteld er niet bij of het wisselstroom (tante M) of dcc gelijkstroom is en wat voor wagons h0 of n spoor.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 16:13
door bellejt
koppeling 1.5 euro en sleper gemiddeld 7 euro.Wel 3 rail dan.Voor 2 rail kosten die dingen (wielslepers) niks als je ze in polen of bij ali koopt

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 16:31
door Bram
Dat is waar. Ik rijd met N-spoor en dan moet het allemaal heel klein zijn zeker in de kleine wagens met 2-assen. Slepers zijn niet aan de orde. Op strips moet toch naar mijn idee gelijkspanning komen, en zeker op je condensator. Het hangt er erg vanaf hoeveel ruimte er is... en met welke systemen je werkt, en hoe graag je zelf wat knutselt. Allemaal onbekende variabelen.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 16:41
door denobis
Het verhaal wat ik hier ook las was dat dinamo een kortsluiting zou zien als er niet met een weerstand en diode de laadstroom beperkt werd.
Niets is minder waar.
Er zit in de tm 44 een kortsluit beveiliging die instelbaar is.
Die staat standaard op zeer gevoelig.
Bij mij was het resultaat dat er bij 4 nieuwe roco treinen met geluid (h0) de kortsluit beveiliging al aansprak bij de opstart.
Na de kortsluitbeveiliging op medium ingesteld te hebben was dit probleem opgelost.
Neemt niet weg dat er toch wel een soldeer vaardigheid nodig is en dat kennis van zake zeker gewenst is.
Heb je die beiden niet ga dan bij iemand te rade die er echt goed kijk op heeft bv Martin van Dts of zoals ik een doorgewinterde hobbyist met elektronica kennis.
Dan ben je veelal goedkoper en beter af.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 20:36
door Bram
Ik wil er niet over strijden hoor, maar het is echt soms niet zo eenvoudig. Om het nog wat ingewikkelde te maken : ik heb ook geleidende koppelingen omdat als ik te veel wielcontacten aanbreng de wrijvingsweerstand te groot wordt en mijn lichte locomotiefjes de sleep aan wagens niet de helling op trekken. Nou zal iemand wel zeggen: moet je de helling niet zo steil maken, maar ja, mijn ruimte is beperkt, en loc'jes zijn soms heel licht. Het blijft echt steeds weer experimenteren. Ik heb zelfs een lokje dat een trein met wielcontacten zelfs op een horizontale baan niet rond kan trekken.
Succes met experimenteren zou ik zeggen.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 21:32
door denobis
@Bram
Als je treinen moeite hebben om de helling te nemen dan zou het kunnen zijn dat je het blok van de helling niet goed hebt ingesteld.
Ik heb een helling van 6% (jaja ook ik zit met ruimte gebrek) maar daar gaan de treinen met verlichte wagons met stroomafnemers moeiteloos tegen op.
Je moet in het blok wel een goede helling percentage in programmeren.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 21:55
door Bram
Het probleem is dat de wielen van de locomotief gaan slippen. Ik vermoed eigenlijk dat jij met HO rijdt. De N-lokjes zijn (160/87)^3= 6,2 x zo licht als H0-locomotieven! Dat levert zo zijn eigen uitdagingen op

En ook met antislipbadjes willen de wielen kunnen slippen. Dat heeft m.i. niets met software-instellingen te maken. Hoe kan een software-instelling daar nou wat aan veranderen? Sommige locs met 2 aangedreven assen hebben zelfs geen antislipbandjes. Bij mij was de enige oplossing (die ik kon bedenken) bij die trein dan een tweede motor aan het werk zetten in één van de goederenwagons. Pas nu wil het geheel de hele baan rond (voor die loc 0%). Het was voor mij een heel gepuzzel dus om licht in de wagons te krijgen.

Klopt het dat jij op schaal H0 werkt?

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 22:08
door gertjan.kok@ziggo.nl
Ik was bezig met het inbouwen van stroomdoorlatende koppelingen en verlichting in een Fleischmann 8072, wat een geklooi met al die draadjes en condensatoren (ledstrip van train-o-matic). Nu even geen functiedecoder maar gewoon licht. Ik heb nog een aantal van deze wagons dus ik dacht dat het anders moet kunnen. Voor weinig laat je tegenwoordig printplaatjes uit China komen dus ik dacht, ik waag het er eens op.

Ik heb een lay-out gemaakt op basis van het metalen onderplaatje in de wagon. Kan ik de bijgeleverde condensatoren in het midden plaatsen net tussen de ramen en dan alle draadjes van de stroomafnemer, stroomdoorvoerende koppelingen en ledstrip via de printplaat aan elkaar knopen. Blijft over een paar draadjes via achterwand naar de ledstrip. Printplaatje is 0,6mm dik dus dat moet ergens tussen passen lijst me.

Kosten voor 20 stuks USD 5,20. De verzendkosten waren USD 11,21 en er zal nog wat invoerrecht bijkomen. Als het allemaal werkt ga ik voor meerdere modellen plaatjes maken want dan prop je die condensatoren zonder al te veel moeite uit het zicht terwijl ze via de printplaat bereikbaar blijven.

Hieronder een voorbeeld voor de 8072 serie van Fleischmann.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 22:19
door Bram
Ziet er netjes uit! Ook goed te betalen. Zie geen plaats voor een (gelijkricht)brugcel. Waar zit ie?

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 22:24
door gertjan.kok@ziggo.nl
Dit is de standaard ledstrip van train-o-matic (shine plus mini analoog) en die knoop je zo aan de stroom zonder extra delen, de condensatoren zijn bijgeleverd.
Voor mijn rheingold nwil ik de condensatoren in het bagagerijtuig plaatsen en gewone ledstrips in de wagons monteren. Dan moet er natuurlijk wel een brugcel in en wat weerstanden.
Ik hoop dan via het bagagerijtuig de overige rijtuigen van licht te voorzien.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 22:27
door denobis
Ik neem aan dat je n spoor rijd?

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 22:31
door gertjan.kok@ziggo.nl
Klopt, vandaar mijn probeem met de ruimte.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 13 mar 2024, 23:50
door Bram
Gertjan, mag ik vragen: Heb je Arnold (Rheingold)-wagons? Weke geleidende koppelingen passen? Hoe lang?
Ik wil dat ook gaan proberen.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 14 mar 2024, 00:40
door gertjan.kok@ziggo.nl
Hallo Bram,

Inderdaad die heb ik. De koppelingen heb ik ooit gekocht bij iemand die ze 3d print. Ik had zijn gegevens via via gevonden op Facebook (https://www.facebook.com/3dprintN/). Hij heeft een heel assortiment voor allerlei verschillende merken.

Hij print ze 3D en levert ook de magneetjes. Ik heb zelf de assemblage gedaan, draadjes op de magneten gezet (decoderdraad) en dat werkt. Wel even secuur zijn met het plaatsen van de magneten anders krijg je problemen.

Groeten,

Gert Jan

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 14 mar 2024, 09:40
door denobis
Beste Gertjan ;
Wel eens aan deze mogelijkheid gedacht?
https://www.reichelt.nl/nl/nl/elco-smd- ... t4EALw_wcB

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 14 mar 2024, 09:49
door gertjan.kok@ziggo.nl
Dat lijkt me wel wat maar dan rijst de vraag hoe monteer je die en waarop. Ik zal me toch eens moeten bekwamen in sms solderen en kijken of ik hier printplaatjes voor kan ontwerpen. Dit is weer leuk hersenvoer. Wil je met treintjes spelen dan krijg je toch een partij bijzaken waar je flink je tanden in moet zetten.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 14 mar 2024, 10:13
door denobis
Is niet zo heel moeilijk hoor gewoon niet te heet stoken met een boutje (liefst een temp regelbaar boutje) met fijne punt.
Je kan er ook gewoon 2 draadjes aan solderen.
En waarom een printje ontwerpen?
Kan ook gewoon met een stukje experimenteer print (eilandjes).

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 15 mar 2024, 13:47
door Bram
Aanwijzing voor het smd-solderen met een soldeerbout: zorg eerst dat er een glimmend tinlaagje op de aansluitingen komt. Dan ook nog een flinterdun laagje op de lakdraad. Als je dan draad tegen smd-aansluiting houd en de aansluiting heet maakt smelt de draad een het smd-aansluitvlakje. Moeilijk is het niet. Oh, de elementen kun je op een stukje dubbelzijdig tape plakken om ze op hun plaats te houden tijdens het solderen.
Een echt goede soldeerbout is wel echt een vereiste!

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 15 mar 2024, 14:44
door bellejt
ik heb zeer goede resultaten met zo een klein regelbaar boutje van 8 watt Ls-128

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 15 mar 2024, 16:19
door gertjan.kok@ziggo.nl
Ik heb een mooi digitaal soldeerstation, ik moet alleen nog wat beitelpuntjes bestellen en misschien nog smd oefenplaatje.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 16 mar 2024, 12:30
door Bram
Hoi Gertjan,
ik ben benieuwd hoe je stroomvoerende koppelingen in de Arnold-Rheingold draaistellen zet. Is het een zaak van een adfdekplaatje verwijderen en dan een magneetkoppeling inbouwen?
Verder als je de elco's in de bagagewagen wilt plaatsen heb je toch een koppelingen met 4 stroomvoerende verbindingen (2 voor wissel en 2 voor gelijkspanning vanaf de elco's? Of zit de hele elektronica in de bagagewagen incl. de railcontacten? Dan heb je alleen maar gelijkstroom nodig naar de wagons.

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 16 mar 2024, 12:41
door Bram
Trouwens, als je een hele fijne punt hebt dan kun je oefenen door wat weerstandjes aan een lakdraadje te solderen. De schakelingen zijn hier niet zo ingewikkeld. Een smd-weerstandje zet je ook simpel vast aan een ledstrip door het weerstandje vlak naast een soldeerpunt op de strip te leggen. Als de soldeer vloeit zuigt het soldeerpunt door de oppervlaktespanning het weerstandje naar zich toe. (eerst een stukje draad aan de andere kant zetten. dan kun je het weerstandje ook nog manipuleren) In wagons gebruik ik vaak maar een stroom van 3mA. Dan is een piepklein smd-weerstandje echt voldoende.
Tja, bij mij ging het allemaal door schade en schande. Een goed vergrootglas met licht had ik ook wel nodig!

Re: inbouw ledverlichting

Geplaatst: 16 mar 2024, 13:31
door gertjan.kok@ziggo.nl
Hallo Bram,

Het is zeker zo dat je de afdekplaatjes verwijderd en vervolgens de koppeling vervangt door de stroomdoorvoerende, er zijn verschillende soorten koppelingen te verkrijgen waaronder deze.

De bagagewagen heeft voldoende ruimte om alles kwijt te kunnen zodat je alleen stroom naar de rijtuigen nodig hebt. Ik ben het plan wat aan het veranderen en er komt nu een functiedecoder met elco in het bagagerijtuig en verder ledstrips in elke wagon met daaraan ook smd elco's. Ik had je nog een privé bericht gestuurd over hoe ik eea wil aanpakken.

Groeten, Gert Jan