Pagina 1 van 1

Hofelop itrain.

Geplaatst: 12 feb 2024, 12:34
door fm.rutgers@gmail.com
Ik heb drie hondekopjes N van PIKO. Deze worden aangestuurd door Itrain. Ook in Koploper had ik het probleem dat de treinstellen niet altijd door de bezetmelders werden geregistreerd. In Itrain is het niet anders. Ik heb begrepen dat dit een bekend probleem is. In itrain is dit sofware matig op te lossen. Dit is mij echter niet gelukt. Een andere oplossing schijnt een stroomafnemer van Phidie te zijn. Besteld maar niets verder gehoord. Waarschijnlijk een dood spoor. Wie heeft digitale hondekopjes in N op zijn baan rijden die goed werken. Ik zoek de instellingen in treinen als referentie van wat ik zelf verzin. Overigens een andere goede oplossing is ook welkom.

Re: Hofelop itrain.

Geplaatst: 12 feb 2024, 13:43
door Hube
In iTrain moet je instellen hoever de assen met stroomafnemer vanaf de voorkant en achterkant zitten.
Als je dat al geprobeerd hebt:
Lees ook dit draadje eens:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... hp?t=17818
Kan ook een oplossings richting geven.
Voor mij heeft het dit probleem, ook bij de hondekop, opgelost,
Succes…
Groetjes,
Gerard

Geplaatst: 12 feb 2024, 14:07
door denobis
Wat je moet doen in iTrain is ten eerste in de lokfile instellen dat hij op bezetmelders reageert en dan krijg je vanzelf wat vakjes waar je de afstand van de voorste en achterste wielen ten opzichte van de buffers instelt.
Je moet ook in de decoder cv 3 en 4 op 1 zetten ( optrek en afrem stappen).
Als je dit gedaan hebt dan moet je een nieuwe snelheid ijking doen.
Daarna zou het goed moeten functioneren.
Als je loconet niet gebruikt schakel het dan totaal uit.

Geplaatst: 12 feb 2024, 18:33
Duidelijk. Heeft U ook een idee wat genoemde afstanden van de wielen zijn. Wat ik heb gemeten is de afstand van de voorste buffer naar de wielen 17 cm en van de achterste buffer naar de zelfde wielen 13 cm.

Geplaatst: 12 feb 2024, 18:39
door denobis
Dat is wel heel veel normaal niet meer dan 1 a 3 cm.
En als ik het van een foto inschat is het ong. 2 cm.

Geplaatst: 12 feb 2024, 19:19
door Hube
Bij de hondekop van Piko n heeft een bak geen stroomafnemers vandaar aan de ene kant een offset van ongeveer 17 cm aan de andere kant ongeveer 2 cm. Maar kijk toch eens naar de link in mijn vorige reactie. Daar zat bij mij de oplossing voor hetzelfde probleem.
Groetjes Gerard.

Geplaatst: 12 feb 2024, 20:01
door denobis
iTrain rekent zelf zonder rekening te houden of er wel of geen stroomafnemers zijn de boel uit.
Wat belangrijk is de exacte totale lengte en de afstanden van de voorste en achterste wielen ten opzichte van de buffers.
Dus in dit geval de totale lengte (320mm) invullen en zowel voor als achter offset 2 cm.
Wat misschien ook wel handig is is dat er bij geschreven word wat voor besturings hardware er gebruikt word.

Geplaatst: 12 feb 2024, 20:40
door Hube
handleiding iTrain:
""
Bij het gebruik van bezetmelders worden deze in het algemeen geactiveerd door de
wielen van de locomotief, maar misschien niet door alle wielen. Dus als de melder actief
wordt dan kan de loc al wat verder zijn dan verwacht. Om dit te corrigeren moet je als
offset de afstand opgeven van de buffers aan de voorkant tot het eerste wiel en van de
buffers aan de achterkant tot het laatste wiel dat een bezetmelder activeert.

""
Als de wielen geen stroom afnemen dan activeren deze de bezet melder niet.
Dan moet je als offset de hele lengte van de bak meenemen als ware het een wagon zonder detectie.

groetjes Gerard

Geplaatst: 12 feb 2024, 21:49
door denobis
Wat ik doe met treinstellen is het aangedreven deel als lok ingeven en het meelopende deel als wagon.
Uiteraard alleen als de meeloper geen stroomafnemers heeft.
Dus als het totaal 320 mm is zou het aangedreven deel 160 mm zijn en dan heb je zowel voor als achter een ong. 2 cm offset.
Zover ik weet kan je in iTrain geen compleet treinstel invoeren.
Ik rijd dan wel h0 maar ik heb 6 treinstellen zo ingevoerd en ze rijden perfect.
Belangrijk is de lengte gegevens en de offset correct in te voeren.

Geplaatst: 12 feb 2024, 22:16
door Hube
Ja, zo kan het ook. Wat ik doe, en als ik het goed begrijp doet de topic starter het ook zo; dit treinstel invoeren als loc.
En dan als trein alleen het treinstel ingeven. Ook omdat bij de hondekop van Piko N de beide delen onafscheidelijk zijn;
De stroomafnemer zit in de ene bak en de motor in de andere.
Er zijn meerdere wegen……

Groetjes Gerard

Geplaatst: 12 feb 2024, 22:23
door denobis
Het zou ook zo maar kunnen zijn dat het in de bedrading van de melders zit.
Een n spoor trein trekt niet zo heel veel stroom dus als de bedrading te veel weerstand heeft (te dun/te lang of slechte verbindingen) dan heb je dat probleem ook.
Ik rijd met dinamo en gebruik vrij lange draden van 0, 75 mm (langste is 11 meter) maar geen last met de melders.
Ik weet dat er andere systemen zijn die daar meer gevoelig voor zijn.

Geplaatst: 12 feb 2024, 22:55
door Hube
Of in het spanningsverschil tussen een gedetecteerd stuk spoor en een ongedetecteerd stuk spoor.
Vandaar de link:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 76#p273576
Dat was bij mijn ook het probleem en de oplossing.

Groetjes,
Gerard

Geplaatst: 13 feb 2024, 09:26
door denobis
Met Dinamo zijn gewoon alle rails gedetecteerd dus ook geen verschil tussen niet en wel gedetecteerde rails (uitgezonderd de wissels).
Vind ik wel een groot voordeel.

Geplaatst: 13 feb 2024, 13:38
door Marksintpancras
Ik mis van de vraagsteller wel de volgende info:
- welke centrale wordt er gebruikt?
- welke stroomdetectie modules worden er gebruikt?
- hoe is zijn de meld sectie opgebouwd?

Ik heb geen Piko hondenkop rond rijden, echter wel de baureihe 624 van Piko, die heeft ook in de motorwagen detectie (en is zelfs driedelig), en in de rest niet.

Rijdt icm Dinamo met iTrain zonder problemen.

Wat belangrijk is in deze is dat meldblokken lang genoeg moeten zijn, immers wordt als de ongedetecteerde bak van het treinstel als 1ste het blok wordt ingeduwd pas na 17 cm de melder geactiveerd. En daar moet je wel rekening mee houden, bij mij betekent dat in sommige routes de baureihe 624 alleen vooruit met de motorbak eerst kan rijden ivm detectie icm te korte melders.

Geplaatst: 13 feb 2024, 15:10
door denobis
ik had al gevraagd wat voor hardware hij gebruikt maar geen antwoord.

Geplaatst: 13 feb 2024, 23:44
Sorry, ik had Uw bericht nog niet gelezen. Ik gebruik de Z21

Geplaatst: 13 feb 2024, 23:52
Ik rijd met Itrain en voor die tijd met koploper. Het probleem deet zich daar ook voor. Uit een aantal tips begrijp ik dat ik eigenlijk de hardware software matig om de tuin zou moeten leiden.
Tevens is mij duidelijk dat niemand met een hondekop digitaal en met Itrain rijdt. We gaan weer verder met prutsen. Een never ending story

Geplaatst: 14 feb 2024, 08:04
door denobis
Ik rijd zeker met een digitale piko hondekop en met itrain maar in h0.
Als je met de z21 rijd zou ik eens lidworden van dutchroco.nl daar zit veel kennis over de z21.
Welke melders gebruik je?

Geplaatst: 14 feb 2024, 09:40
door Marksintpancras
fm.rutgers@gmail.com schreef: 13 feb 2024, 23:52 Ik rijd met Itrain en voor die tijd met koploper. Het probleem deet zich daar ook voor. Uit een aantal tips begrijp ik dat ik eigenlijk de hardware software matig om de tuin zou moeten leiden.
Tevens is mij duidelijk dat niemand met een hondekop digitaal en met Itrain rijdt. We gaan weer verder met prutsen. Een never ending story
Er rijden heel veel personen met een Piko N hondenkop icm iTrain.
Echter jouw verhaal is tegenstrijdig, ivm de bezetmelding komt niet door bij de software en dan dat hondenkop niet altijd bezetmelding geeft.

Als de hondenkop motorwagen niet altijd een bezetmelding geeft kan dat komen door oa smerige wielen.

En ja, de bezetmelding komt niet door bij de software. Dan moet je ons vertellen welke centrale en bezetmelders je gebruikt. Tevens welke draaddikte en lengte je gebruikt voor de bezetmelders.

Iedereen op dit forum wil jouw graag van advies voorzien, echter als ze het verhaal niet begrijpen wordt er door de meeste niet gereageerd.

Geplaatst: 14 feb 2024, 09:44
door denobis
Hij kan beter een iTrain baanplan (tdzc) posten dan kunnen we wat zien.
Hij gebruikt de z21 welke bezet melders heeft hij niet geschreven.
Bezet melders kan hij eenvoudig testen met een weerstand of lampje.
Met Dinamo is dat nog simpeler dan leg je gewoon een munt op de rail (de tm 44 is kortsluit vast).

Geplaatst: 14 feb 2024, 09:45
door Hube
fm.rutgers@gmail.com schreef: 13 feb 2024, 23:52 Ik rijd met Itrain en voor die tijd met koploper. Het probleem deet zich daar ook voor. Uit een aantal tips begrijp ik dat ik eigenlijk de hardware software matig om de tuin zou moeten leiden.
Ik rij digitaal spoor n met iTrain en de z21 en de Hondekop!!
We hebben het niet over “om de tuin leiden”. We zeggen dat je de instellingen goed moet doen, met name de bezetmelder offset en kijk eens in de link die ik steeds meestuur. Daar in wordt beschreven dat het probleem veroorzaakt kan worden door de overgang van een niet gedetecteerd spoor naar een wel gedetecteerd spoor waar de trein moet stoppen. De spanning op het niet gedetecteerde spoor kan ongeveer 1,5 volt hoger zijn waar door iTrain de Hondekop op het gedetecteerde spoor te laat ziet. Verplaatst de hondekop eens met de hand over spoor en kijk dan wanneer iTrain de trein ziet.

Dit is een quote uit de link van een forumlid van het andere forum:
“”
Ik weet niet hoe jij je baan voorzien heb van melders, maar wordt de gehele baan gevoed via melders of zijn er ook delen die
direct van rijstrook voorzien worden.
Als dit zo is kan daar het probleem zitten.
De rijstroom via melders is namelijk 1,5 volt lager dan de direct gevoede delen.
Dit houd in dat als een trein van een gedetecteerd deel naar en niet gedetecteerd deel rijd op het niet gedetecteerde 1,5 volt meer spanning krijgt en dus via deze weg de stroom afneemt en niet meer via de melders waar minder spanning op staat.
Om het bovenstaande spannings verschillen op te heffen moet je de ongededecteerde delen voorzien van een diodeschakeling,

“”
In plaats van een diode schakeling kun je ongedetecteerde stukken ook gewoon aan een vrije positie van de bezetmelder koppelen.zo heb ik het gedaan en mijn probleem opgelost.

Success,
Groetjes,
Gerard

Geplaatst: 14 feb 2024, 10:02
door denobis
Ik denk dat deze man niet helemaal begrijpt hoe het werkt.
Misschien zou een cursus van Martin (dts) meer uitkomst bieden.
Ik had er in het begin ook veel moeite mee en dat terwijl ik in mijn werkzame leven dagelijks met plc's en servo motoren etc. om ging (ik maakte de fout om in plc termen te denken).

Geplaatst: 18 apr 2024, 11:10
door Jeroen
De setjes van Phildie zijn lastig om te verkrijgen.
Ik heb zelf het probleem opgelost door bij Piko setje ET40290-34 te bestellen, dit is: Getriebegehäuse m. Radschleifer vorne, EW o. Panto / vrije vertaling versnellingsbak met sleepcontacten.
Ziet er zo uit: Afbeelding kost rond de 8 euro ex versturen.
Voor de rest kan je de instructies van Phildie volgen m.b.t. inbouw.