Pagina 1 van 1
Rocrail met commandstation-ex
Geplaatst: 04 sep 2023, 20:58
door Marcel
Ik heb een commandstation-ex gemaakt als Dcc centrale en deze getest met WebThrottle en dat werkt perfect.
Nu wil ik Rocrail gaan gebruiken maar krijg deze niet gekoppeld met de CS-ex.
Zijn er hier mensen die deze combinatie ook gebruiken en mij kunnen helpen?
Re: Rocrail met commandstation-ex
Geplaatst: 05 sep 2023, 09:49
door Momfer
Hallo Marcel,
Om DCC-EX te koppelen in Rocrail moet je in de instellingen kiezen voor de
dccpp centrale en je moet de juiste com-poort kiezen.
De filmpjes die Albert hierover heeft gemaakt (
Youtube) zijn wat dat betreft erg duidelijk en nemen je stap voor stap mee in het proces.
N.B.: Er kan maar 1 verbinding tegelijk via de com-poort lopen. Als je de Arduino IDE of EX-WebThrottle open hebt staan, kan Rocrail geen verbinding krijgen met de centrale!!
Geplaatst: 05 sep 2023, 11:03
door Marcel
Hallo Rico,
Ik heb juist geprobeerd om via de YouTube filmpjes van Albert deze verbinding te maken maar om de een of andere reden werkt dat niet.
De poort bij mij is Com7 en daarmee werkt het bij WebThrottel.
Voor de zekerheid heb ik de computer afgesloten en opnieuw opgestart en daarna alleen maar Rocrail opgestart en daar gedaan waar om gevraagd werd.
Als ik dan de voeding kop aanklik gebeurt er helemaal niets terwijl je in de video ziet dat de LED's op de motorshield aan gaan.
Ik denk dat ik Rocrail maar deinstaleer en het helemaal opnieuw ga proberen.
Marcel
Geplaatst: 05 sep 2023, 17:02
door AlbertG
Hoi Marcel,
Rocrail verwijderen is helemaal niet nodig.
Je kunt de laatste versie als *.zip van de website halen en deze over de bestaande versie kopiëren. Dan ben je weer helemaal up-to-date.
Het is altijd een goed idee om bij problemen eerste de software te updaten.
Ik raad je aan bij de instellingen van de centrale de optie CTS uit te schakelen, dan Rocrail opnieuw opstarten en kijken of het werkt.
Sinds ik de video heb gemaakt zijn er wat opties bijgekomen die helaas niet gedocumenteerd zijn in de wiki. Ik ga vragen om een aanvulling.
Geplaatst: 05 sep 2023, 17:45
door Marcel
Hallo Albert,
Bedankt voor je informatie. Ik ga even kijken of ik de juiste en laatste zip bestand heb en dan ga ik jou aanbeveling uitproberen.
Groeten Marcel.
Geplaatst: 06 sep 2023, 13:57
door Marcel
Hallo Albert,
Ik heb de laatste versie van Rocrail zip binnengehaald en uitgepakt.
Vervolgens installatie uitgevoerd en weer alles gedaan als in jou video behalve dan dat ik nu CTS heb uitgezet en HOERA het inschakelen via Rocrail werkt nu.
En de trein rijd nu mooi zijn rondjes
Nogmaals bedankt voor de hulp.
Marcel
Geplaatst: 06 sep 2023, 14:25
door Momfer
Fijn dat het gelukt is, Marcel.
Veelplezier met de centrale en het verdere uitproberen.
Geplaatst: 06 sep 2023, 14:46
door Marcel
Hoi Rico,
Tot nu toe vind ik Rocrail best wel makkelijk dus ik ga daar mee verder en natuurlijk de Video's van Albert.
Marcel
Geplaatst: 06 sep 2023, 16:50
door AlbertG
Hoi Marcel,
Mooi dat het gelukt is. En veel plezier met de video's en je hobby.
Mocht je het gemist hebben: op 23 september staat de maker van de video's met een demobaan op de Digitale Infodag van DTS.
Geplaatst: 06 sep 2023, 17:04
door Marcel
Beetje ver weg voor mij.
Geplaatst: 16 sep 2023, 20:35
door Marcel
Nieuwe onderdelen nieuwe kansen.
Nieuwe Arduino Mega en ESP8266 binnen gekregen, alles opnieuw geïnstalleerd en HOERA het werk ik heb nu WIFI en kan werken met Engine driver op een telefoon of tablet.
Op naar de volgende uitdaging, wissels aansturen en dan niet met een servo maar via een relay.
Als dat werkt kunnen we kijken om met een Okkie blokken te maken denk ik.
Marcel
Geplaatst: 25 sep 2023, 16:44
door Marcel
Nou we zijn een tijdje bezig geweest met RocRail en het aansturen van wissels (zoals Momfer heeft gemerkt) maar ik krijg dat niet werkend.
het probleem dat zich bij mij voordoet is dat als ik de wissel een paar maal heb bedient dat dan een van de LED's op de relais module blijft branden en er niets meer werkt, dus RocRail doet niets meer.
Als er een trein op het spoor rijd dan is deze ook niet te stoppen echt niets reageert meer.
RocRail afsluiten en overal de spanning er afhalen en dan opnieuw beginnen dan werkt het weer even.
Alles is aangesloten zoals in de video's van Albert en ook alle instellingen heb ik gedaan zoals in de video's.
Nog maar eens goed over nadenken.
Marcel
Geplaatst: 25 sep 2023, 16:48
door AlbertG
Hoi Marcel,
Kun je een incidentmelding aanmaken en die hier uploaden? Misschien kan ik in je trace bestanden zien wat er fout gaat.
Als niets meer werkt lijkt het er op dat de communicatie tussen je pc en de arduino verbroken wordt. Maar dat heeft natuurlijk een oorzaak.
Geplaatst: 25 sep 2023, 17:00
door Marcel
Hallo Albert,
Dat wil ik best doen maar ik moet even rust hebben zonder trein.
Donderdag ga ik kijken hoe ik dit kan doen en plaats het dan hier zoals je vraagt.
Als het vastloopt werkt RocRail totaal niet meer.
Marcel
Geplaatst: 28 sep 2023, 13:37
door Marcel
Hallo Albert,
Is het voldoende als ik de tekst van het issue bestand hier plaats of heb je nog meer nodig.
Marcel
Geplaatst: 28 sep 2023, 17:11
door AlbertG
Hoi Marcel,
In het bestand issue.zip (de incidentmelding) zitten alle bestanden uit je werkruimte. Daarmee kan ik je instellingen controleren en je trace bestanden bekijken.
Alleen aan het tekstbestand heb ik niets want je hebt je probleem hier al beschreven.
Geplaatst: 28 sep 2023, 17:41
door Marcel
Oké nou dan heb ik weer een probleem er bij, ik krijg geen zip bestand.
Ik heb ook nu weer gehandeld volgens jou video nummer 10.
Ga het gewoon nogmaals proberen en dan zet ik als alles goed gaat het zip bestand hier.
Marcel
Geplaatst: 28 sep 2023, 20:29
door Marcel
Iedereen kent Murphy en ik ondervind ook nog wel eens last van hem.
Ergens een foutje gemaakt en heel RocRail was een zooitje.
DUS alles van de computer weg en opnieuw beginnen.
RocRail staat er weer op en is ingesteld voor CS-EX, Loc en baanplan.
Morgen meer ben het nu even zat.
Marcel
Geplaatst: 29 sep 2023, 14:34
door Marcel
Hallo Albert,
Ik krijg geen zip bestand als ik de incident melding aanmaak volgens jou video.
Ik heb wel een bestand Vastlopen_Rocrail_en_CS-EX onde baanplan-issues en dat is ook wat ik heb aangemaakt.Ik heb hier een Zip bestand van gemaakt en voeg dat hier bij.
Jammer maar dat gaat dus ook niet.
Marcel
Geplaatst: 29 sep 2023, 16:51
door AlbertG
Hoi Marcel,
Jammer dat het hier niet gaat. Misschien dat 1 van de moderatoren kan aangeven welke bestanden je hier wel bij kunt voegen. Ik zie alleen dat het maximaal 1MB groot mag zijn, niet welk type toegestaan is.
Heb je bij het dialoogvenster voor het aanmaken van een incidentmelding een naam ingevuld? Die naam geeft Rocrail dan ook aan het *.zip bestand vermoed ik.
Heb je je aangemeld op het Rocrail forum? Daar kun je de *.zip bestanden wel invullen.
Geplaatst: 29 sep 2023, 17:56
door Marcel
Hallo Albert,
Ja ik heb een naam ingevuld maar ik krijg alleen een bestand met die naam met daarin ondermeer het issues deel.
Ik word er helemaal horendol van, daarom ook een dag zonder trein ingelast.
Morgen ga ik het weer proberen en lukt het niet nou jammer dan en zal het dus gewoon analoog moeten gaan rijden.
Groeten Marcel
Geplaatst: 29 sep 2023, 20:35
door DTS
Vreemd, zou gewoon moeten kunnen.
Ik zal @Schmm even vragen te kijken.
Geplaatst: 29 sep 2023, 20:41
door Schmm
Bestandsgrootte stond inderdaad op 1 MB. Deze heb ik nu vergroot aan 10 MB.
Mocht het bestand groter zijn moet je even kijken of het ook via een andere weg te delen is.
Geplaatst: 29 sep 2023, 20:47
door Marcel
Morgen een nieuwe dag en dan ga ik het weer proberen.
Gaat het niet dan ga ik alles eens proberen op een laptop, kijken wat het daar doet
Geplaatst: 30 sep 2023, 14:25
door Marcel
Het plaatsen van een ZIP bestand gaat dus niet, dit is wat ik dan als antwoord krijg.
Fout
Ongeldig bestandsextensie: Vastlopen_Rocrail_en_CS-EX - Snelkoppeling.lnk
Als ik het ZIP bestand open en de inhoud hier wil plaatsen dan krijg ik
Fout
Ongeldig bestandsextensie: rocrail.ini
Kan hier dus geen bestanden plaatsen niet als ZIP en ook niet als uitgepakt ZIP
Marcel
Geplaatst: 30 sep 2023, 20:09
door AlbertG
Marcel,
Zo te zien heb je niet het issue.zip bestand geprobeerd te uploaden maar een snelkoppeling naar dat bestand.
Ik heb hier een issue.zip bestand toegevoegd van 7Kb, daar zit alles in.
Geplaatst: 30 sep 2023, 20:26
door Marcel
Wat ik doe is het volgende Albert.
Ik open de map waar het zip bestand staat.
Dan open ik dit draadje hier en open reactie plaatsen.
Daarna klik ik op het zit bestand en kies kopiëren .
Dan ga ik naar de openstaande ruimte voor een reactie en klik als ik daar stap rechts op de muis en kies plakken.
En dat werkt niet, ook niet als ik alle bestanden in de zip selecteer om te kopiëren.
Dit alles werkt ook niet als ik het probeer in een PB.
Marcel
Geplaatst: 30 sep 2023, 22:09
door Momfer
Hallo Marcel,
Het gaat bijna goed.
Alleen je moet niet het bestand kopieren en in de reactie zetten, maar via de tabs
onder het reactieveld het bestand kiezen. (zie onderstaande afbeelding.

- Clipboard02.jpg (24.17 KiB) 1464 keer bekeken
Als je het bestand gevonden hebt, kies je (in het windows-venster) openen.
Daarna kun je (als je klaar bent met jebericht te tikken) onder je reactie
VERSTUUR kiezen.
Groet,
Rico
Geplaatst: 30 sep 2023, 22:42
door Marcel
Bedankt Rico,
Ik snap niet dat ik dit soort dingen over het hoofd zie, zo kom ik wel er stom over en ik ben echt niet zo dom.
Morgen nog een keer proberen, maar ben ook bezig om Rocrail op een laptop te zetten dat is waarschijnlijk toch makkelijker met een baan die niet in de ruimte komt te staan waar mijn PC staat.
Het test baantje staat daar wel.
Alleen is die laptop al een tijd niet gebruikt dus die stond eerst een halve dag te updaten.
Marcel
Geplaatst: 30 sep 2023, 22:55
door Momfer
Ik vind je niet dom of stom, Marcel.
Gebruik van computers en programma's is niet voor iedereen even gemakkelijk en dat begrijp ik maar al te goed. Zo heb ik weer moeite met andere dingen dan jij en kan jij weer dingen die ik lastig vind of helemaal niet kan. Iedereen heeft gelukkig kwaliteiten en gelukkig heeft niet iedereen dezelfde kwaliteiten: we hebben elkaar nodig in deze wereld
Morgen een nieuwe kans, het gaat je vast lukken.
Geplaatst: 30 sep 2023, 23:03
door Marcel
Ja dat is wel zo Rico maar ik heb opleidingen gevolgd in computertechniek, wel 40 a 50 jaar terug (ja ik begin oud te worden) maar dit vind ik vaak heel vervelend.
Ik kan vaak de juiste richting om te zoeken niet vinden en zoek dan bij het een en dan weer bij het ander.
Maar eens zal het werken met hulp van jullie
Marcel
Geplaatst: 01 okt 2023, 12:33
door Marcel
We gaan het weer proberen om te plaatsen.
Als het lukt bedank ik Rico voor de hulp
Geplaatst: 01 okt 2023, 13:49
door AlbertG
Hoi Marcel,
Het is je gelukt. Ik zie een baanplan met 3 blokken en 2 wissels. Geen melders. 1 Locomotief V160 en 1 DCC-EX centrale.
En je Rocrail versie is van 28 september 2023 dus mooi up-to-date.
Zet bij de eigenschappen van de centrale de optie CTS uit, herstart Rocrail en kijk of het dan wel werkt.
Ik kijk vanavond nog wat nauwkeuriger naar je bestanden.
Geplaatst: 01 okt 2023, 13:57
door Momfer
Yeah, Marcel, het is je gelukt
Weer een stapje verder! Hopelijk is het met de aanwijzing van Albert opgelost.
Groet,
Rico
Geplaatst: 01 okt 2023, 15:07
door Marcel
Hallo Albert,
Je had het advies al eerder gegeven om CTS uit te zetten en dat had ik toen gedaan maar nu bleek het gewoon weer aan te staan.
Dus uitgezet en Rocrail afgesloten op de manier zoals je aan geeft in je video's.
Vervolgens stekkers weer in de 240 volt en de Mega via USB weer op de PC en toen weer wissels bedienen en het loopt weer vast.
Wat mij nu wel opvalt is dat als ik Rocrail afsluit het tweede bestand dat Rocrail opent als je de werkruimte opent niet word afgesloten.
Marcel
Geplaatst: 01 okt 2023, 17:02
door Marcel
Heren vraag mij niet hoe of wat maar na installatie van Rocrail op de laptop en natuurlijk alles ingesteld zoals aangegeven in de video's van Albert werkt alles via de laptop naar tevredenheid en zonder vastlopen of andere fouten.
Ik heb hierna een vergelijk gemaakt van de instellingen van Rocrail eigenschappen en Rocview eigenschappen en kan daar geen verschil tussen vinden.
Maar voorlopig ben ik BLIJ.
Marcel
Geplaatst: 01 okt 2023, 17:17
door AlbertG
Hoi Marcel,
Mooi dat alles nu werkt.
Het vastlopen zou een communicatieprobleem tussen de DCC-EX centrale en de PC kunnen zijn. Maar als het nu op de laptop goed werkt hoeven we daar geen aandacht meer aan te besteden.
Geplaatst: 01 okt 2023, 17:24
door Marcel
Nou Albert als jij dat via de bestandjes kan vinden zou ik dat toch wel graag willen weten en oplossen.
Het is voor mij makkelijker om alles op de PC uit te proberen dan op de lapton.
PC groots herm en snel laptop klein scherm en veel trager.
Marcel
Geplaatst: 01 okt 2023, 17:56
door Momfer
Het grote verschil tussen een laptop en een PC is dat een laptop een dubbel geïsoleerde voeding heeft. Dat zou het verschil kunnen verklaren.
Daarnaast hangen veel mensen een PC aan een gewoon stopcontact zonder randaarde. Dat zorgt weer voor allerlei verklaarbare en onverklaarbare problemen. Een PC moet (zeker voor het gebruik met een modelspoorbaan) ALTIJD op een stopcontact met randaarde zijn aangesloten.
Groet,
Rico
Geplaatst: 01 okt 2023, 18:05
door Marcel
Nou dan bof ik Rico want in de ruimte waar mijn PC staat heb ik alles van aarde voorzien, dit was nodig toen ik daar een bedrijfje had en werkte met dingen die niet tegen statische elektriciteit konden

Geplaatst: 01 okt 2023, 19:26
door Momfer
in goed belgisch: gelukszak!
Geplaatst: 04 okt 2023, 11:17
door Erik-B
Momfer schreef: 01 okt 2023, 19:26
in goed belgisch:
gelukszak!
Mag je zeggen, ik zit nog met een kamer zonder aarding. ( gebouw uit 1973- toen was het nog niet verplicht van overal aarding te hebben, kan ook moeilijk in al de betonnen muren gaan slijpen-boren

)
Geplaatst: 04 okt 2023, 11:24
door Marcel
Mijn woning is van 1958 maar ik had het geluk dat de meterkast aan de kamer grenst.
Het enige stopcontact komt rechtstreeks uit de meterkast dus aarde bij getrokken en een ander stopcontact geplaatst.
Geplaatst: 04 okt 2023, 12:26
door Momfer
Erik-B schreef: 04 okt 2023, 11:17
Momfer schreef: 01 okt 2023, 19:26
in goed belgisch:
gelukszak!
Mag je zeggen, ik zit nog met een kamer zonder aarding. ( gebouw uit 1973- toen was het nog niet verplicht van overal aarding te hebben, kan ook moeilijk in al de betonnen muren gaan slijpen-boren

)
Och, een VD-draadje bijtrekken in een buis zal toch
meestal wel lukken. (Even ervan uitgaand dat we praten over buizen en niet over kabels)
Geplaatst: 11 dec 2024, 17:24
door riebroek60
Hallo treinliefhebbers,
Graag de navolgende vraag.
Als software gebruik ik Rocrail.
Ik wilde in een blok dat de treinen daar niet stoppen.
Waar kan ik dat aanvinken.
Met een vriendelijke groet,
Marius
Geplaatst: 11 dec 2024, 18:54
door Momfer
hoi Marcel,
Even naar
deze wikipagina gaan en je komt de oplossing tegen
Succes!