Allereerst allemaal de beste wensen voor 2024.
Het is al een tijdje geleden dat ik een post met betrekking tot de voortgang van mijn modelbaan heb geschreven. Nu is het voor mij ook een project dat grotendeels in de winter opgepakt wordt, maar ook door de drukte op het werk is het er niet van gekomen veel te posten. Dit wil echter niet zeggen dat er niets is gebeurd en vandaar dat ik de laatste dag van mijn vakantie maar eens ga gebuiken om dit verslag te actualiseren. Als kleine kanttekening heb ik afgelopen week een kleine ingreep gehad, waardoor ik helaas niet onder de tafel kan kruipen, dus de bijbehorende electronica foto's zal ik op een later moment maken en toevoegen.
Wat is er gebeurd sinds de laatste update:
1. Wisselstraat ingang schaduwstation:
Vanuit de spiraal zullen de treinen het schaduwstation inrijden middels 7 wissels. Deze wissels zijn nu allemaal voorzien van servo's, die vervolgens allemaal middels een SP04r aangesloten zijn op een OC32. Deze OC32 is geconfigureerd, zodanig dat de puntstukken worden meegeschakeld. Met andere woorden de helft van de kanalen bevat een weerstandsbank en de andere helft een sink driver, zodat ik een HPP4 mee laat schakelen met de stand van de wissels en zo het puntstuk qua polarisatie mee schakel met de stand van de wissel. Alle aansluitingen van de OC32 zijn ingesteld / geconfigureerd en de wissels zijn geprogrammeerd in iTrain. Alle standen gecontroleerd en het geheel werkt naar behoren !
2. Opstelsporen schaduwstation:
De opstelsporen van het schaduwstation heb ik uitgebreid naar 4 sporen en fysiek ook voorzien van de printplaatscheidingen op de module grenzen. Ik heb dit bewust uitgebreid naar 4 sporen, zodat ik de aansturing kon uitvoeren middels een HPP4 in combinatie met 1 uitgang van de TM44. Alle treinen rijden over dezelfde wisselstraat dus dat er maar 1 trein gelijktijdig kan rijden is voor mij geen probleem. Gezien de module overgangen heb ik de bedrading ook zo gemaakt dat ik deze makkelijk kan los koppelen op de connectoren van de printplaten of ik heb er aanvullende distributieblokken (PTFIX) voor gebruikt. Helaas kan ik dit dus niet met een foto laten zien, maar het geheel is geprogrammeerd in iTrain en alles werkt naar behoren.
Voor zover even een eerste actualisatie stap. Rest mij alleen om even te zeggen dat het bovenstaande goed te realiseren was middels de handleidingen die ik op de DTS website heb gevonden, dus voor degene die dergelijke aansluitingen nog moet maken kan ik deze handleidingen zeker aanraden !