Pagina 1 van 1

XPS-baan

Geplaatst: 15 aug 2023, 19:56
door Hans3
Hallo belangstellenden,

Zoals ik in het subforum "Stel jezelf voor" heb aangegeven, bouw ik sinds september 2015 aan mijn huidige baan. Intussen is die zo'n beetje klaar en ben ik begonnen met een kleine uitbreiding. Voor die uitbreiding moet ik eerst een stukje slopen, maar die drempel ben ik nog niet over.
De baan meet nu ongeveer 4 meter bij 85 centimeter en is helemaal gemaakt van XPS. In de hele baan is geen hout, spijker of schroef te vinden. Mijn belangrijkste gereedschappen zijn een (scherp) mes en lijm.
De rails is van Fleischmann Piccolo (met bedding). De aansturing gebeurt digitaal met een IB Basic en iTrain.

Voor degenen die mijn bouwsels nog niet kennen, volgen hierna een paar foto's met toelichting.

Foto 1
Het oorspronkelijke ontwerp in AnyRail.
De baan is gerealiseerd zoals in dit ontwerp is weergegeven. Alleen in de scenery heb ik tijdens het bouwen enkele dingen veranderd.
Boven het zichtbare deel; onder het verborgen deel.

Afbeelding


Foto 2
De onderbouw is hier gereed. Zoals gezegd, helemaal van XPS.

Afbeelding


Foto 3
Delen van de onderbouw zijn en blijven afneembaar, om overal goed bij te kunnen.

Afbeelding


Foto 4 en 5
De baan zoals die nu is.

Afbeelding

Afbeelding


Foto 6
Om de baan tegen stof te beschermen gebruik ik heel dun plastic.
Dat ik er makkelijk af kan halen en oprollen.

Afbeelding


Foto 7, 8, 9, 10 en 11
Enkele van de afneembare modules van de baan.
De aansluiting van elektra gebeurt met deelbare kroonsteentjes.
De verlichting werkt, de draaimolens kunnen draaien en er is muziek op de kermis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Foto 12 en 13
Ook deze modules zijn los gebouwd, maar zijn daarna wel permanent op de baan bevestigd.
De fabriek heeft flikkerend laslicht en een werkende transportband. En de schoorsteen kan roken (en stinken).

Afbeelding

Afbeelding


In een volgende post zal ik een paar detailfoto's plaatsen


m.v.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 15 aug 2023, 20:56
door DTS
Blij dat je hier nu ook bent Hans, je baan is echt prachtig!!!!

Re: XPS-baan

Geplaatst: 16 aug 2023, 11:27
door Hans3
Hallo belangstellenden,

Zoals ik in mijn vorige post heb aangekondigd, hierbij een aantal detailfoto's. Deels genomen tijdens de bouw.


Kapel en meertje
Afbeelding

Tunnelingang
Afbeelding

Eendjes
Afbeelding

Herder en schapen
Afbeelding

Brug
Afbeelding

Koeien
Afbeelding

Op het perron
Afbeelding

Parkeren, fietsenstalling en bushalte
Afbeelding

Stadsmuur
Afbeelding

Gebouw in de steigers en puincontainer
Afbeelding


In de volgende post plaats ik nog een paar foto's.


m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 16 aug 2023, 11:38
door Hans3
Hallo belangstellenden,


Hierbij nog een aantal detailfoto's (deel 2).


Bij de kerk
Afbeelding

Vader met kinderen
Afbeelding

Bruiloft
Afbeelding

Man met hond
Afbeelding

Schoonmoeders parkeerplek en kat
Afbeelding

Straatjes
Afbeelding

Markt
Afbeelding

Glazenwasser
Afbeelding

Stadspoort
Afbeelding

Tankstation
Afbeelding


Hierna volgt nog een post met (voorlopig de laatste) foto's.



m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 16 aug 2023, 11:43
door Hans3
Hallo belangstellenden,

Hierbij (voorlopig de laatste) foto's (deel 3).

Loods
Afbeelding

Oeps
Afbeelding

Brandweer
Afbeelding

Kermis
Afbeelding

Draaiorgel
Afbeelding

Jaknikker
Afbeelding

Fabriek
Afbeelding

Burcht
Afbeelding

Snackbar
Afbeelding

Bij nacht
Afbeelding


Ik heb nog meer foto's en ook filmpjes, maar dit geeft een aardige indruk.


m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 16 aug 2023, 21:52
door joopspoort
Sprakeloos mooi Hans.
Petje af.
Groet, Joop

Re: XPS-baan

Geplaatst: 17 aug 2023, 13:06
door GND
Schitterend!

Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Re: XPS-baan

Geplaatst: 17 aug 2023, 21:48
door Hans3
Hallo Joop en Willem,

Bedankt voor jullie complimenten.
Bij veel van de foto's speelt de achtergrond een belangrijke rol. Die heb ik door een lijstenmaker op foamboard laten plakken en laten lamineren. Dat was niet goedkoop, maar ik ben heel blij met het resultaat.

Ik heb ook naar een draadje over jullie banen gezocht, maar niet gevonden.

m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 17 aug 2023, 22:24
door Hans3
Hierbij een foto van de achtergrondplaten, nadat deze door de lijstenmaker waren opgeplakt en gelamineerd.

Afbeelding


m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 18 aug 2023, 08:45
door Christ
Erg mooie baan Hans!

Re: XPS-baan

Geplaatst: 18 aug 2023, 10:16
door GND
Hans3 schreef: 17 aug 2023, 21:48 Hallo Joop en Willem,

Bedankt voor jullie complimenten.
Bij veel van de foto's speelt de achtergrond een belangrijke rol. Die heb ik door een lijstenmaker op foamboard laten plakken en laten lamineren. Dat was niet goedkoop, maar ik ben heel blij met het resultaat.

Ik heb ook naar een draadje over jullie banen gezocht, maar niet gevonden.

m.vr.gr.

Hans
Hoi Hans,

Dat klopt, want ik moet nog gaan bouwen. Alleen zijn er nu andere prioriteiten, druk op het werk en help op dit moment mijn schoonouders (90+) met allerlei zaken.

Met vriendelijke groet,
Willem

Re: XPS-baan

Geplaatst: 18 aug 2023, 12:48
door Hans3
@ Christ
Bedankt voor je belangstelling en je compliment.


@ Willem
Ik kan mij voorstellen dat werk en schoonouders prioriteit krijgen. En voor mantelzorg voor je schoonouders kan ik je alleen maar prijzen.
Zelf ben ik al zo'n 18 jaar met pensioen. Ik heb dus makkelijk praten.

m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 18 aug 2023, 17:46
door AlbertG
Wat een prachtige baan, Hans.
Ik lees ook dat je bezig bent met een uitbreiding. Ik ben benieuwd wat dat gaat worden.

Re: XPS-baan

Geplaatst: 18 aug 2023, 21:41
door joopspoort
Hallo Hans,

een Bouwverslag van mijn H0-3rail(gelijkstroom) baan heeft er wel opgestaan maar bij het overzetten van dit forum naar een nieuwe provider werden een aantal bijdragen corrupt weergegeven. Ik heb daarom mij bijdrage door de beheerder laten verwijderen.
Wordt nog opnieuw geplaatst.
Ga zo door. Je bent een mooi voorbeeld voor mij wat betreftde scenery. Daar moet ik nog het nodige aan doen.
Wordt vervolgd.
Groet, Joop

Re: XPS-baan

Geplaatst: 19 aug 2023, 12:03
door Hans3
@ Albert

Dank je wel.
Ik heb zojuist bij jouw YouTube kanaal gekeken.
Ik zie veel (mooie) treinen rijden en techniek. Bij mij is dat een ondergeschoven kindje. De basiszaken zijn op orde: de (zes) treinen rijden netjes automatisch met behulp van iTrain, maar ik ben toch vooral van de scenery.
Overigens zag ik tegen het eind van jouw jubileumvideo wel het eerste groen verschijnen :)
En wat een prachtige brug is die Den Akkerbrug. Echt een blikvanger.

Over de uitbreiding wil ik binnenkort wel wat posten.


@ Joop
Ik wacht wel af wanneer jouw baan weer op het forum verschijnt.
Ik ben benieuwd hoe je de scenery gaat aanpakken. Voor landschapsbouw zijn er zoveel mogelijkheden. Papier-maché, gips, piepschuim, klei, sculptamold, en ga zo maar door. Bij mij is het gehele landschap van XPS, aangevuld met Silk Clay en Geländespachtel. En gras en ander "groen" natuurlijk.
En dan is er ook nog de verdere aankleding zoals gebouwen, bomen, wegen, verkeer, mensen en dieren, hekken, etc.
Genoeg te doen dus.
Om een idee te geven: op mijn baan staan tot nu toe zo'n 220 bomen, 55 auto's en bijna 350 figuurtjes (mensen en dieren).

Mijn "groen" voorraad:

Afbeelding


m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 19 aug 2023, 14:12
door Marksintpancras
:D Mooie baan Hans, echt knap dat je dat uit XPS heb gesneden.

En weet je wat met techniek is, kan alleen maar stuk :lol: nee, joh ik hou er ook niet van. Draadjes leggen en je ziet weinig wat je aan het bouwen bent, maar soms is het verdomd handig :idea: :D dan geeft het toch wel een extra dimensie aan de modeltreinbaan.

:D qua groen voorraad heb je voor de komende jaren wel genoeg, wel handig in die jampotjes ;) :D

Re: XPS-baan

Geplaatst: 19 aug 2023, 22:24
door Hans3
Hallo Mark,

Dank je wel.
Draadjes leggen en andere techniek hoort er zeker bij. Dat is juist het mooie van onze hobby. Het is zo veelzijdig.
Vormgeving landschap, schilderwerk, gebouwen in elkaar zetten, de techniek, het gebruik van de computer, het rijden, documenteren en fotograferen, etc.
Ook het lezen en posten op het forum is voor mij een wezenlijk onderdeel van de hobby.

m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 24 aug 2023, 11:48
door Hans3
Hallo allen,

Van de uitbreiding komt even niks.

Ik heb zitten rommelen met de bedrading vanwege een knipperend lampje en heb op een of andere manier kans gezien om al mijn bezetmelders uit te schakelen :oops: :x
De storing zit waarschijnlijk in de loconetverbindingen. Rijden gaat goed, alleen de bezetmelding is verdwenen. Voor alle bezetmelders. Het gaat om 6 Uhlenbrock modules 63320, met in totaal 48 terugmeldadressen.

Inmiddels ben ik overgestapt op bezetmelders van YaMoRC. Maar die wil ik niet aansluiten voordat ik weet wat er mis is.

Loconet gaat van de centrale naar een splitter, en daarna komt een ketting van schakelmodules op één uitgang daarvan en een ketting van bezetmelders op een andere uitgang.
De schakelmodules werken gewoon goed (seinen en verlichting). Daarom ging ik er vanuit dat het probleem na de splitsing moet liggen, alleen de bezetmelders dus.

Als eerste heb ik alle bezetmelders losgekoppeld van loconet. Daarna heb er steeds één tegelijk aangesloten en getest. Helaas geen bezetmeldingen
Vervolgens heb ik één bezetmelder rechtstreeks aangesloten op de loconet-T aansluiting van de centrale. En warempel er kwamen bezetmeldingen door.
Het probleem lijkt dus toch vóór of in de splitsing te zitten :o :shock:

Wordt vervolgd.

m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 24 aug 2023, 19:00
door Erik-B
Enkele van de afneembare modules van de baan. ....Ook deze modules zijn los gebouwd, maar zijn daarna wel permanent op de baan bevestigd.
Wel een geweldig idee. Nodigt uit tot navolging.
Hoe heb je die afneembare modules op de baan vastgezet.?

Ik vraag dat omdat mijn baan telkens na gebruik moet dichtgeklapt worden. Het idee van afneembare modules lijkt mij wel wat. Zo kan je verschillende modules verwisselbaar maken en dus de layout van mijn baan veranderen.

Re: XPS-baan

Geplaatst: 25 aug 2023, 11:12
door hvdkooij
Hmmm. Ik zie allerlei splitters voor Loconet die passief zijn. Maar als je https://www.dtswebshop.nl/nl/dts-locohub.html even leest zie dat ze daarmee wel allemaal uit dezelfde ruif eten. En dat die wellicht niet genoeg vermogen heeft.

En daarbij is het ook mogelijk dat een rj11 kabeltje defect is gegaan. Heb je een tool om die kabels te bemeten?

Re: XPS-baan

Geplaatst: 25 aug 2023, 16:24
door Hans3
Hallo Erik en Hugo,

Bedankt voor jullie belangstelling.
Ik begin even met de loconetproblemen. Daarna de afneembare modules.

@ Hugo

Mijn centrale levert op de loconet-T aansluiting inderdaad maximaal 500mA. Dat is vooralsnog wel genoeg. Volgens de site van Uhlenbrock vragen de bezetmeldmodules 30mA. Ik heb er 6, dus maximaal 180mA.
De schakelmodules (ook Uhlenbrock) hebben niks nodig.
Het heeft trouwens jaren goed gewerkt.

Ik denk inderdaad dat een defecte kabel of splitter de boosdoener is. Ik heb geen tester, maar wel genoeg reservekabels om het uit te proberen. De splitter heb ik er al tussenuit gehaald.


@ Erik

Modules zijn bij mij alleen afneembaar als er geen rails op zit. Alleen scenery dus.
De modules zijn van zeer licht materiaal (grotendeels XPS). Soms aangevuld met styreenplaat of overheeadsheet.
Zie bijvoorbeeld deze foto van achteren genomen van de kapelmodule.

Afbeelding


Al bij het maken van de onderbouw heb ik rekening gehouden met afneembare modules. De vorm en afmeting van de bodemplaat van die modules stond daarmee op voorhand vast. Voor de overige modules (zoals de burcht en de fabriek) maak ik eerst een mal van papier, die past op de plek waar de module moet komen. Op het papier kun je allerlei zaken aangeven, b.v. waar iets moet komen of waar eventueel (geen) ruimte is voor bedrading of zoiets. Met behulp van de mal maak ik een bodemplaat.

Aan een bodemplaat sleutel ik net zolang aan tot het precies past en mooi aansluit, inclusief de eventuele openingen e.d. voor bedrading.
Als een bodemplaat klaar is en precies past ga ik pas bouwen. Dat doe ik in de woonkamer. Dat is gezelliger en de losse module maakt het aanbrengen van details makkelijker.

Voor de elektrische aansluitingen van de modules gebruik ik stekkerverbindingen (deelbare kroonsteentjes). Daardoor kunnen de modules helemaal verwijderd worden.
Onder de module gebruik ik Wago klemmen en bindruggen. Zie foto.

Afbeelding


Verschillende modules overlappen elkaar. Dat maakt het camoufleren van de scheidingen makkelijker. Het betekent wel dat ze er in een vaste volgorde af moeten. Als er bijvoorbeeld iets gebeurd onder de module met de kermis, moet er eerst een aantal andere modules af. Dat kun je zien aan de lege grijze vlakken op de module

De stadsmodule is de grootste. Ongeveer 130 cm breed. Dankzij XPS als basismateriaal is hij niet zwaar. Om hem er af te halen steek ik mijn ene hand in de autotunnel links en mijn andere hand in de spoortunnel rechts. Dan rechtstandig optillen of neerzetten.

Onderstaand een foto als de stadsmodule er af is en vervolgens een foto als hij er weer op staat.
Deze module zit dus - net als de meeste andere - verder niet vast.

Afbeelding

Afbeelding



m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 25 aug 2023, 18:18
door Erik-B
Hans Hartelijk dank met je uitgebreide uitleg.
Daar kan ik echt wat mee.

Ik denk dat ik ook de modules, die ik later wil maken ga voorzien van Neodym magneetjes. zodat ze toch op hun plaats blijven als ik mijn tafel opklap.

Re: XPS-baan

Geplaatst: 26 aug 2023, 16:55
door Hans3
Hallo Erik,

Graag gedaan.
Neodymium magneetjes is een lumineus idee. Sterk en desgewenst heel dun.
Ik heb net je hele bouwverslag gelezen (Erik's baantje van 165 x 85) en daar een berichtje geplaatst.

m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 13 sep 2023, 19:56
door Hans3
Hallo belangstellenden,

Ik was even vergeten berichten in mijn draadje ook op dit forum te plaatsen. Onderstaand bericht heb ik eerder al op het n-spoorforum gezet.

Het probleem met de bezetmelders is opgelost. Een koppeling, op een plaats waar de kabel vaak in beweging was, bleek de boosdoener.
Ik heb de loconet aansluitingen nu aangesloten via een verdeelstuk naar 5 aparte "strings". Als er onverhoopt er weer een probleem ontstaat kan ik de oorzaak makkelijker lokaliseren.
De verlichting e.d. is ook verdeeld over meerdere kringen en meerdere schakeldecoder-adressen. En dat bevalt goed.

Ik ben wel blij dat ik vanaf het eerste begin alles zorgvuldig en gedetailleerd heb vastgelegd in AnyRail. Dat is bij storingen al meermaals goed van pas gekomen. En nu ook weer.
In AnyRail heb ik het ontwerp verdeeld over meer dan 30 lagen. Bijvoorbeeld: Ondergrond, Rails op hoogte, Aansluiting seinen, Codering secties (o.a. voor iTrain), Spoorwegscenery, etc.
Voor het testen van loconet en de aansluitingen van de rails heb ik 6 van die lagen geactiveerd:
- Rails in secties (alleen hartlijn)
- Aansluitpunten rails
- Bezetmelders
- Adressen bezetmelders
- Schakeldecoders Uhlenbrock
- Loconet

Dat levert dan onderstaand plaatje op.
(de cijfers zijn de adressen van de bezetmeldpunten, de blauwe lijn is loconet).
Ik heb de wijzigingen (verdeling over 5 strings) natuurlijk meteen weer in AnyRail verwerkt.

Afbeelding


Op de details kan ik inzoomen (bijvoorbeeld naar 1:2).
De grijze vakjes zijn (vaak deelbare) kroonsteentjes.

Afbeelding



m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 15 sep 2023, 10:52
door Hans3
Ik denk dat veel mensen AnyRail alleen gebruiken om hun baan te tekenen.
Ik heb AnyRail sinds 2010 en gebruik het nog steeds regelmatig. Momenteel vooral i.v.m. de uitbreiding van mijn baan.
Maar er kan meer mee.

Zoals ik al aangaf, heb ik in AnyRail ook al mijn bedrading en aansluitingen gedocumenteerd.
De mogelijkheid om in te zoomen en lagen te gebruiken is daarbij een uitkomst.

Verder heb ik er een luifel voor m'n boutique en borden (Konditorei en Antiqitäten) mee geprint.

Ik heb er ook schakelmodules e.d. en scenery-onderdelen mee getekend. Meestal alleen schematisch, maar soms maak ik er extra werk van. Dat is nergens voor nodig, maar dat vind ik gewoon omdat leuk.
Van mijn laatste aanwinsten (modules van YaMoRC) heb ik bijvoorbeeld wat meer werk gemaakt.
In onderstaand plaatje een YaMoRC module, een stadskerk en een stadsmuur

Afbeelding


Op de bovenste tekening van onderstaand plaatje (uit 2015!) zijn o.a. lagen voor landschap, seinen en spoorwegscenery geactiveerd.

Afbeelding


Je kunt uit- en inzoomen van 1:300 tot 5x de ware grootte.
Of het goed op schaal kan heb ik getest met een Viessmann relais.
In onderstaande foto de 1:1 print en het werkelijke relais.
De tekening lijkt een pietsje groter, maar dat is niet zo.


Afbeelding


Ik heb versie 5.25.2 van AnyRail. Met een nieuwere versie kun je waarschijnlijk nog meer.



m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 15 sep 2023, 13:32
door hvdkooij
Hmmm. Op zich wel leuk om dat eens in wat meer detail aan een groepje uit te leggen als ik dat zo hoor. Ik merk dat ik zaken naast een baan ontwerp niet in Anyrail stop. Maar dat is omdat ik daar soms even de logica van anyrail mis.

Dus als je eens zin hebt om het te demonstreren wat je allemaal met anyrail kan doen dan denk ik dat je best makkelijk een groep luisteraars bij elkaar hebt. (hint, hint, hint ;-) )

Re: XPS-baan

Geplaatst: 15 sep 2023, 16:32
door Hans3
Hallo Hugo,

Ik waardeer je impliciete compliment, maar dat is niks voor mij.
Wat in AnyRail kan, kan in de meeste goede tekenprogramma's, behalve natuurlijk de combinatie met baanontwerp en railbibliotheken (althans bij mijn weten). Daar zijn specifieke programma's voor, zoals AnyRail of Railmodeller.

Ik gebruik AnyRail dan ook omdat ik de tekeningen dan kan combineren met mijn baanontwerp. Dat is vooral voor de bedrading en aansluitingen van belang, maar dat kan ook goed met simpele lijnen en schematische voorstellingen van andere onderdelen. Ik maak het soms mooier dan nodig. Zoals ik al schreef, is dat omdat ik het leuk vind om te doen.


m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 15 sep 2023, 17:04
door c-rails
Voorbeeld van wat ik heb getekend in Anyrail:

Afbeelding

Baan, secties, aansluitingen, enz. en dan zijn er nog een aantal lagen voor de blokken, plaatsen voor de diodetruuk, enz.

Re: XPS-baan

Geplaatst: 15 sep 2023, 17:42
door Erik-B
nou Hugo

wel een mooie documentatie die bij je baan hoort.

Waarom 1 decoder L88 ??

Re: XPS-baan

Geplaatst: 16 sep 2023, 11:28
door Hans3
Hallo Cor,

Mooi gemaakt. Werken met nog meer kleuren is een goed idee.
Een duidelijk voorbeeld van het gebruik van AnyRail voor meer dan alleen het railplan.
Vind je het goed als ik jouw tekening een keer als voorbeeld gebruik op een ander forum (nspoorforum)?
Ik zet er dan natuurlijk bij waar ik het vandaan heb.

m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 16 sep 2023, 18:53
door c-rails
Erik-B schreef: 15 sep 2023, 17:42 Waarom 1 decoder L88 ??
Ik heb een CS3 en de eerste decoder moet dan een L88 zijn. Heb je een CS3+, dan zit de L88 'ingebakken'.
Hans3 schreef: 16 sep 2023, 11:28 Vind je het goed als ik jouw tekening een keer als voorbeeld gebruik op een ander forum (nspoorforum)?
Leef je uit. Dit is geen topgeheim of zo. Hier staat hij ook. Alleen ligt dit plan even in de ijskast en heb ik deze eerst gemaakt

Re: XPS-baan

Geplaatst: 08 okt 2023, 21:27
door Hans3
Hallo belangstellenden,

Het fundament voor de uitbreiding is klaar.
Een paar Ikea-tafeltjes en daarop een onderbouw van XPS.
De aansluitingen voor digitaal, 16V AC en Loconet liggen er ook. Afgetakt van de bestaande baan.

Het aan/afkoppelbaar maken heb ik gerealiseerd met behulp van kopspelden en klittenband. Voor de kopspelden heb ik een strook maquetteschuim met montagekit vastgezet op de uitbreiding (het blauwe deel rechts op de foto). Dat overlapt (zonder lijm) met de bestaande baan. De kopspelden zijn daar van onderaf en van bovenaf doorheen gestoken.
Het zit verbazend stabiel, maar ik moet het waarschijnlijk niet te vaak aan/afkoppelen. Gelukkig is dat ook niet de bedoeling. Het is alleen voor noodgevallen.

Afbeelding


m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 18 nov 2023, 22:25
door Hans3
Hallo allen,

Het gaat niet zo snel. Dat komt ook omdat ik veel tijd steek in het afkoppelbaar houden van de uitbreiding. Ik wil dat het zo goed mogelijk aansluit en ook dat de overgang zo goed mogelijk gecamoufleerd wordt.

Om de uitbreiding mogelijk te maken moest eerst een stukje van de bestaande baan gesloopt worden.
Dat viel eigenlijk wel mee. De rails zelf ligt niet vast, maar wordt op z'n plaats gehouden door de ballast. De ballast ligt vast met verdunde boekbinderslijm op waterbasis (als ik mij goed herinner) en liet zich na het weer nat maken betrekkelijk eenvoudig verwijderen.

Foto 1 de sloop

Afbeelding


Vervolgens moesten de "rotsen" geëgaliseerd worden. Dat heb ik gedaan met stukjes XPS en Silk Clay.

Foto 2 de aanpassing

Afbeelding


Daarna heb ik de aansluiting op de juiste hoogte gebracht en een deel van de scheiding weggewerkt.
Ook dat heb ik gedaan met XPS en Silk Clay, en met een strookje overheadsheet.

Foto 3 de aansluiting

Afbeelding


Tenslotte heb ik de overgang verder afgewerkt en het gesloopte deel van de rails weer hersteld, nu met een aftakking naar de uitbreiding (wissels en een kruising).
Op de overgang liggen compensatierails van Fleischmann. Als de uitbreiding afgekoppeld moet worden kan ik deze railstukjes inschuiven en weghalen.
Het weinige wat nu nog resteert aan zichtbare scheiding wil ik nog camoufleren met "groen".

Foto 4 Het herstel

Afbeelding


De uitbreiding is weer een klein stukje dichterbij. Als het helemaal klaar is, kan ook het boemeltje, dat al jaren in de kast ligt, over het paradespoor rijden. Nu kan dat nog niet omdat het locomotiefje mijn hellingen niet aankan.

Foto 5 het boemeltje

Afbeelding




m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 19 nov 2023, 19:40
door Erik-B
leuk “boemeltje" :)

Re: XPS-baan

Geplaatst: 20 nov 2023, 11:01
door Hans3
Hallo Erik,

Dank je wel. Ik vind hem ook erg mooi. Ik had eerst alleen de wagons (al in juni 2016). Later kwam de locomotief op de markt.
Het was een flinke teleurstelling toen die niet de helling op kwam. De uitbreiding moet dit gaan oplossen.

m.vr.gr.

Hans

Re: XPS-baan

Geplaatst: 20 nov 2023, 11:22
door Erik-B
was de helling op je originele spoor dan zo groot of heeft het lokje bijna geen trekkracht?

Re: XPS-baan

Geplaatst: 20 nov 2023, 12:33
door Hans3
Hallo Erik,

De hellingen zijn niet steiler dan 3%.
Maar het locje is relatief licht, heeft maar twee asjes (afgezien van de voorloop-as) en heeft geen antislipbandjes.
Met een (korte) sleep redt ie het niet op een wat langere helling.

m.vr.gr.

Hans