Pagina 2 van 2

Re: YD7001 en ijken locs in iTrain ... bijna geen haar meer [EDIT]

Geplaatst: 09 jul 2023, 16:17
door Karst
aha... 23cm is idd veel te kort.

Koploper schreef destijds minimaal 100cm tussen de beide melders voor....

Re: YD7001 en ijken locs in iTrain ... bijna geen haar meer [EDIT]

Geplaatst: 09 jul 2023, 16:23
door DTS
Ligt aan de meetmethode in iTrain

Bij gebruik van 2 melders is inderdaad 50-100 cm gebruikelijk. Bin een centrale melder en zijmelders is een centrale melder van 20 cm lang genoeg.

De vertragingen in de decoder zetten we tijdens het ijken op waarde 0! Tenzij je een functie hebt die de CV3 en CV4 uitschakeld.

De metingen met een centrale melder van 20 cm zijn accuraat genoeg. De Ucon Railspeed doet het zelfs maar met 10 cm en is nauwkeurig.

Een lange meetsectie geeft op hoge stappen meer nauwkeurigheid. Echter geeft dit voor lage stappen meer ruimte voor fouten.

Gaan we kijken naar effectieve metingen dan wil je liever nauwkeurigheid in de lage stappen, de hoge stappen vallen niet op dat een trein iets harder rijd dan gemeten.

ITrain corrigeert daar ook op, de lage stappen.

Als je grafiek stekelig is duidt dat vaak meer op een slecht afgestelde lastregeling dan een foutieve meting. Een foute meting is incidenteel, een foute lastregeling merk je over een bredere band aan stappen.

Maar je kunt jezelf afvragen hoever je hierin een autisme moet voeden. Het visuele resultaat lijkt mij belangrijker als de theorie. Als de trein mooi rustig rijd, en netjes stopt heb je het goed gedaan.

Resumé als vuistregel

Meetsectie kort: betere meting de lage stappen
Meetsectie lang: betere meting op de hoge stappen

Aan jou de keuze wat je belangrijker vind.

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk




Re: YD7001 en ijken locs in iTrain ... bijna geen haar meer [EDIT]

Geplaatst: 09 jul 2023, 17:09
door Ikke
Als het aan de last regeling zou liggen, dan zouden de tijden ook variëren bij manuele tijd opname. Ik gebruik de oplossing centrale melder met twee zij melders.

Ik maak me eigenlijk ook geen zorgen om automatisch te rijden. Maar ik test momenteel al de componenten en weet graag wat er gebeurt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: YD7001 en ijken locs in iTrain ... bijna geen haar meer [EDIT]

Geplaatst: 09 jul 2023, 18:17
door DTS
Ik denk niet dat manueel qua timing kan winnen van elektronische meting. Dat zou wel heel bijzonder zijn. De menselijke reactievertraging is daar te hoog voor.

Bij manueel denk ik aan een handbediende stopwatch of iets in die geest.
Daarom vraag ik me ook sterk af of deze vergelijking zinvol is.

Het enige wat je volgens mij verkeerd hebt gedaan is ongedetecteerde secties gebruiken terwijl dat tegenwoordig niet meer wenselijk is.

Voor de rest, gewoon lekker genieten, als je melders het doen, dan is het goed. De kans dat ze te traag melden is nihil, dat zal ook pas effect hebben als de melders onderling verschillende vertragingen hebben. Als alle melders dezelfde vertraging hebben heft het zich gewoon op.

Mocht je het anders zien dan kan dat, ik ben hier ook niet heilig in. Alleen praktisch ingesteld.

Groetjes





Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk


Re: YD7001 en ijken locs in iTrain ... bijna geen haar meer [EDIT]

Geplaatst: 09 jul 2023, 18:39
door Ikke
Die ongedetecteerde secties heb ik weggewerkt. Die hadden geen invloed meer. Ik liet eerst de loc rondjes rijden op maximale snelheid. Ik nam de tijd per ronde op een vast punt. Voorbeeld met een Trix stoomloc was rond de 11,30 seconden op maximale snelheid. Ik ben het ermee eens dat mijn reactie snelheid niet dat is, maar ik zat plus minus 0,2 seconden naast.

Dan start de meeting in iTrain. Ik nam nog steeds de tijd op. Die tijden per ronde gingen mooi omhoog en mijn stopwatch (iPhone app) liet mooi de ronde tijden zien. Maar de snelheden in iTrain waren zoals eerder beschreven.

Maar zoals jullie reeds aangaven, het zijn de lagere snelheden die belangrijk zijn voor het rijden in iTrain.

Ikzelf ga ook voor de praktische kant, maar de ingenieur in mij wil graag begrijpen hoe het allemaal werkt. Dank u allen voor de hulp en ik heb mijn strategie voor het opmeten van snelheden.

Stap 1. Kies methode met centrale melder en twee zij melders
Stap 2. Kies lange centrale melder voor hoge snelheden en laat loc rondjes rijden, niet van richting veranderen. Doe tweede meeting voor andere richting.
Stap 3. Kies korte centrale melding voor lage snelheden en doe de door DTS reeds gedocumenteerde metingen.

Tada nu heb ik een mooie grafiek 😎

Bedankt
Dave

p.s. Dat haar was al lang niet meer aanwezig 😂

Re: YD7001 en ijken locs in iTrain ... bijna geen haar meer [EDIT]

Geplaatst: 09 jul 2023, 19:52
door Marksintpancras
Dave en Martin,

Ik rij al jaren met iTrain icm met Dinamo, 15 volt op de baan, mijn ijkspoor centrale melder is 52 cm en is gewoon goed.

Sommige lokdecoders icm merk locomotief geeft ook bij mij in het begin een zaagstand tussen CV20 en CV 27. Tot middelspanning loopt de ijking mooi in lijn en daarna wordt de zaagtand zichtbaar. Ik verlaag hierbij CV5 (gewoon mee spelen totdat je een mooie lijn heb en je gewenste maximaal rijsnelheid). Bij mij op de baan rond 100 km per uur, wat dat nu allemaal is weet ik ook niet met de smd componenten wil ik het ook niet snappen. De locomotief moet gewoon lekker rijden op de baan en iTrain behoort de rest de doen.

Re: YD7001 en ijken locs in iTrain ... bijna geen haar meer [EDIT]

Geplaatst: 09 jul 2023, 20:39
door denobis
23 cm is inderdaad erg klein ik heb hier een meetstuk van 1.5 m (voor h0) en dat gaat precies goed.
Wat mij wel bevreemd is dat de snelheid vooruit - achteruit significant verschild .