En nu heb ik nog pas ongeveer een kwart van de tafel "bebouwd". Ik ben al zo'n vier jaar bezig. Het vordert heel langzaam. Maar brengt me veel plezier. Ik ga verder met de huizenrij aan de voorkant van de tafel en daarna de locomotiefloods die links van het hoofdstation komt.
Re: Modelbaan Bram van Leeuwen
Geplaatst: 27 sep 2021, 04:18
door Sibbesuisje
Leuke binnenkomer Bram!
bedankt voor het delen van de foto's. Het materieel past goed bij de baan, ben altijd wel dol op leuke stomers en landelijke baantjes
Success en veel plezier met de verdere bouw!
Geplaatst: 27 sep 2021, 10:36
door Christ
Zo, hallo! Inderdaad, wat een binnenkomer....
Mooie baan hoor
Geplaatst: 28 sep 2021, 10:48
door Kees Gorter
Zeker weten, dat is ook wat ik erg mooi vind!
Geplaatst: 28 sep 2021, 16:18
door E.Zijlma
Mooie baan, en tijdperk.
Hoe lang is ongeveer je baan?
Mvg
Erwin
Geplaatst: 28 sep 2021, 19:29
door Bram
Hoi Erwin,
de baan is 3,82 m lang en 1,30 m breed. De schaduwbaan ligt 10 cm onder het zichtbare gedeelte. Middenvoor ontbreekt het bovenste 'dek' over een diepte van 25 cm. Daar kan ik dan, op de vier sporen van het schaduwstation op het onderste dek, treinen opstellen. Die kunnen dan met een helling van ca 3% naar het bovenste dek klimmen om het hoofdstation te bereiken. Dat gaat net ook met een Rheingold-express met 5 verlichte wagons. Nadeel van die grote helling is wel dat ik geen ATF kan gebruiken. ATF vermindert wel de wrijvingscoëfficiënt tussen rail en wielen.
met vriendelijke groet,
Bram
P.S. alle anderen trouwens vriendelijk dank voor de complimenten. Leuk dat te horen!!
Geplaatst: 28 sep 2021, 19:49
door Bram
Overigens, jongens,
wat ik gefotografeerd heb is vooral het gedeelte rechtsvoor. Wat ik het mooist vind is op dit moment station "Der Forchberg". Dat maakt ook geluid. Ik heb onder het station een Arduino met geluidsmodule gemonteerd. De seinwachter wordt uit zijn slaap gehaald met semafoorgeluiden (uit 1910). Vervolgens gaat het licht in de seinkamer aan en tenslotte het licht in de wachtkamer. Dat alles regelt de Arduino die door iTrain wordt aangestuurd. Die zet alles in werking als een trein een spoor reserveert, c.q. daar binnenrijdt of vertrekt.
De dieseltrein heeft ook eigen geluid (die door Arnaud van DTS) is gemonteerd in één van de drie wagons. Ik moest wel wat uit de kast halen om de Minitrix VT135, 2*VB140 combinatie voldoende railcontact te geven. Er zijn nu maar liefst 2x6 stoomvoerende assen en geleidende koppelingen. Maar nu is het ook heel mooi, met binnenverlichting in de middelste wagon en rood/groen lichtwissel aan beide kanten. Ik heb vanavond een filmpje gemaakt. De timing is nog niet perfect, maar het geeft een indruk. Zie op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=zQoJjkJ-IqI
met vriendelijke groet,
Bram
Geplaatst: 29 sep 2021, 14:36
door E.Zijlma
Hallo Bram,
Dankjewel voor je uitleg en afmetingen van je baan.
Rheingold is bij mij langste trein, en rijd nu met een minitrix BR14.1 minitrix nr 12232
Leuk filmpje trouwens.
Met vriendelijke groet
Erwin
Geplaatst: 02 okt 2021, 09:28
door Bram
Nu moet ik de Bahnhofsstraße op orde gaan brengen. Het wegdek was een grote uitdaging. Ook aan de trottoirs moet nog gewerkt worden. De verlichting van de huizen wordt verzorgd door een Arduino. Dat is hier nog niet te zien, maar de verlichtllng van de (enkele) ruimtes in de gebouwen is daardoor afzonderlijk schakelbaar. Ook de straatlantaarns kunnen aan en uit gezet worden. "
Ik ga eerst aan de achtertuinen en de overgang naar het station werken. Dat is niet al te ingewikkeld omdat de achtertuinen toch gedeeltelijk verborgen zijn als de gebouwen er voor staan
Je ziet trouwens ook het schaduwstation. Dat ligt 15 cm onder het staatniveau. Heeft iemand trouwens een idee om dat in te richten? Ik wil hier eigenlijk een metrostation uit 1930 gaan simuleren. Het lijkt nu nog niet zo erg. Alleen de tunnelbuisingangen worden al een beetje gesuggereerd. Misschien moet ik in fotoshop foto's gaan combineren van oude metrostations. Maar ja, dat is weer een project apart.
Geplaatst: 24 okt 2021, 16:46
door Bjor
Bram,
Als je een metrostation wilt bouwen, dan kun je eens in mijn draadje kijken. Ik heb er een gebouwd (is nog niet helemaal af). Daarin staan ook links in naar het Duitse U-Bahn station Potsdamer Platz uit 1939. https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 73#p168073
ik plaats nog een paar foto's van gedeeltes die in ontwikkeiling zijn:
Zijstraat van de Bahnhofstraße:
De Wasserturmstraße naar het Lokloodsemplacement:
(het wegdek is nog niet af)
Een locomotiefloods in ontwikkeling. Hij moet nog verouderd worden en verder aangekleed.
Een begin gemaakt met een locomotiefloods. Twee van de deuren heb ik voorzien van servomotoren, de loods is verlicht:
Een begin van het ondergrondse schaduwstation: (onderaan de afbeelding)
Goedernstation Sauberstellen met Lux -wielenreiniger:
Geplaatst: 31 mei 2022, 11:58
door DTS
Lekker bezig Bram!!!
Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk
Geplaatst: 21 jun 2022, 18:20
door Bram
Vandaag heb ik de locomotiefloods van servo's voor de deurbediening voorzien. De deuren kunnen nu langzaam openen en sluiten.
En licht ingebouwd
Geplaatst: 31 jul 2022, 13:38
door Bram
Burg Branzoll in opbouw.
Graag kritiek of suggesties:
Het gedeelte rond het meer is natuurlijk nog niet af. Er komt een bruggetje en een weg naar het dorpje.
Geplaatst: 31 jul 2022, 20:17
door Kees Gorter
Ziet er mooi uit !
Kees
Re: Deutsche Reichsbahn op 430x130 cm
Geplaatst: 31 okt 2022, 15:50
door Bram
Ik heb vandaag een filmpje gemaakt van mijn Minitrix VT858 met (eigenbow) bijwagen die ik gedigitaliseerd heb en (gedeeltelijk) van binnenverlichting en geluid voorzien heb.