Pagina 1 van 1

Rails reinigen

Geplaatst: 24 sep 2021, 20:52
door Mr. Yellows
Wat is de beste manier om rails te reinigen, ik heb een baan(tje) met ong 28,5m rails. Ik ben een beginneling, rij digitaal en tot nu toe, maak ik de rails schoon met een doekje met wasbenzine. Weet niet of dat goed is, maar had t ergens gelezen.
Op div. plaatsen bij de wissels heb ik de rails doorgeslepen ivm palarisatie.
Stel ik wil hier een reinigingswagon met vilt over laten rijden, blijft die dan niet haken op de plaatsen waar ik de rails heb doorgeslepen?
Ik hoor graag jullie ervaringen.

groetjes Roger

Re: Rails reinigen

Geplaatst: 24 sep 2021, 23:02
door DTS
Daar heb ik hier geen last van. Ik gebruik de lux polijstwagen en stofzuiger.

Verder gebruik ik tot volle tevredenheid ATF op de rails.

Groetjes

Geplaatst: 25 sep 2021, 13:00
door evexel
Hallo,

Heb van Dapol een reinigingswagon met stofzuiger. Het reinigen met vilt vond ik tegenvallen en heb hiervoor van KPF nog een losse wagon aangeschaft.

Betreft de polarisatie wissels ben ik wel benieuwd wat de voordelen zijn nu jij deze doorgeslepen hebt. Ben uberhaupt wel geinteresseerd waarom je zou polariseren.

Groeten,
Edwin

Geplaatst: 25 sep 2021, 14:13
door Stoom
Blokje hout.
Werkt heel goed.

Geplaatst: 25 sep 2021, 16:05
door mjdb
Ook ik heb een Lux poetswagen en een Lux stofzuiger. Ze doen het maar ze rijden moeilijk.

De wagens zijn topzwaar (dat is logisch) waardoor ze snel omvallen. De wielstellen zijn heel los gemonteerd en komen snel los, zelfs bij simpel omvallen. De spanning-doorgifte in de wielstellen gaat met heel kleine springveertjes. Als een wielstel los gaat ben je die springveertjes snel kwijt. Ik heb regelmatig problemen op fleischmann engelse wissels. Die zijn een beetje bol en daar zijn de Luxwagens niet blij mee. De stofzuiger-wagen maakt lawaai als een 220 volt stofzuiger op volle kracht.

Het goede nieuws is, ze poetsen en zuigen prima.

Marco

Geplaatst: 25 sep 2021, 16:59
door Mr. Yellows
evexel schreef:Hallo,

Heb van Dapol een reinigingswagon met stofzuiger. Het reinigen met vilt vond ik tegenvallen en heb hiervoor van KPF nog een losse wagon aangeschaft.

Betreft de polarisatie wissels ben ik wel benieuwd wat de voordelen zijn nu jij deze doorgeslepen hebt. Ben uberhaupt wel geinteresseerd waarom je zou polariseren.

Groeten,
Edwin
Dank je, ga die Dapol eens opzoeken.
Wat betreft het polariseren: Ik rij Peco code55, ik heb de electrofrog wissels van Peco, deze bedien ik met servo's die aangestuurd worden door de Ühlenbrock servodecoders met relais voor het polariseren.
Zou ik de rails niet doorslijpen krijg ik kortsluiting.
De locs rijden mooi langzaam door de wissels .

Groetjes Roger

Verstuurd vanaf mijn SM-A125F met Tapatalk

Geplaatst: 26 sep 2021, 12:48
door Bram
Hallo Forumleden,
Ook ik heb een stel Lux wagens voor schoonmaken en stofzuigen. Ze doen hun werk : schoonmaken en zuigen prima.
Het voorttrekken moet wel zeer behoedzaam gebeuren. Voor het voorttrekken is wel een locomotief nodig met veel trekkracht. Die moet dan heel behoedzaam over de baan gemanoeuvreerd worden. Zo maar automatisch een route laten volgen is er bij mij dan ook (nog) niet bij. Ik moet weer eens wat met de hand bijsturen. Dat viel tegen. Toch ben ik tevreden. Het kost wat tijd op deze manier, maar het poetsen hoeft ook niet iedere dag te gebeuren.

Geplaatst: 26 sep 2021, 15:49
door Marksintpancras
:o een sterke lok??? Ik zet er 1 lok voor en1 lok achter, gewoon 1 oude rode baureihe 150 van Roco en een oude Fleischmann 151 ervoor en gas erop.

iTrain weet dat deze combinatie uit 2 loks bestaan, nergens problemen mee.

Geplaatst: 26 sep 2021, 19:12
door mjdb
Ik herken het verhaal van Bram hierboven. Een loc voor en een loc achter werkt (ook bij mij) niet soepel. Keer op keer vallen de Lux wagons om (met name op wissels). Met een sterke loc voorop en niet sneller dan 40 (schaal) kilometer per uur gaat het redelijk.

Geplaatst: 26 sep 2021, 19:25
door DTS
Het ligt er heel erg aan welke rails je gebruikt.

Bij Peco code 55 zijn de problemen een stuk minder omdat je a) slanke wissels hebt en b) overgangsbogen hebt waarbij de wagen niet ineens van richting veranderd maar geleidelijk. Ook zijn de bochten vaak ruimer als R2.

Gebruik je minitrix of oude Roco (nu fleischmann) dan gaat hij veel directer de hoeken om, zeker als je ook 24 graden wissels hebt en R1 bochten. En dan kan ik me voorstellen dat dit problemen geeft als een wagen topzwaar is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Geplaatst: 28 sep 2021, 12:44
door Mr. Yellows
Leuk, al die reacties. Ben weer een stukje wijzer geworden. Voorlopig kan ik nog alles met de hand schoonmaken, als straks alles is dichtgebouwt is kan ik er moeilijker bij. (kan er wel altijd via de onderkant bij en ik denk dat ik de zijwanden demontabel ga maken zodat ik er via daar ook altijd bij kan) Tegen die tijd ga ik eens wat meer verdiepen in die stofzuigers en zoAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A125F met Tapatalk

Geplaatst: 14 nov 2021, 22:14
door bpieters
3BD5BF48-5B88-4720-A1BB-C813C70F2512.jpeg
3BD5BF48-5B88-4720-A1BB-C813C70F2512.jpeg (99.11 KiB) 2033 keer bekeken
Een railgum is ook een optie.

Geplaatst: 15 nov 2021, 07:58
door Miller's Dale
De beste en leukste manier is gewoon de trein Elke week een uur laten rijden.

Hoe langer je treinen lekker rond rijden, hoe beter ze gaan rijden

Geplaatst: 17 nov 2021, 18:35
door bpieters
Miller's Dale schreef: 15 nov 2021, 07:58 De beste en leukste manier is gewoon de trein Elke week een uur laten rijden.

Hoe langer je treinen lekker rond rijden, hoe beter ze gaan rijden
Op zich is dat wel zo.
Alleen ik heb een point-to point baan dus dat rond rijden lukt dan niet.
Poetsen is dan de enige optie.

Geplaatst: 20 nov 2021, 17:55
door DTS
Ik zou niet de Roco railgum nemen voor schaal N, maar die van Fleischmann: 6595

Geplaatst: 20 nov 2021, 19:35
door Ronaldp
Mag ik vragen waarom?
Ik gebruik zelf ook de roco gum.

Mvg ronald

Geplaatst: 21 nov 2021, 14:40
door Albert
Inderdaad Martin,

Kun je uitleggen waarom je dat vind? Een railgum is toch gewoon een railgum. Of zit daar dan verschil in?

Geplaatst: 21 nov 2021, 22:28
door DTS
Ja, de Roco is wat grover en harder als de Fleischmann. Ook een stuk groter en duurder :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk