Pagina 1 van 1
Minitrix 12854 (ET194 11)
Geplaatst: 27 okt 2025, 09:31
door PEETERSPAUL
Hallo geachte forumbezoekers. Ik ben zojuist geregistreerd op dit forum.
Een vraag in verband met minitix 12854 (ET194 11, DRG) ik kocht het locje op een ruilbeurs maar zat niet in het originele doosje en er was geen handleiding bij. Ik wil er een nieuwe motor insteken van Micromotor (NM051G). De handleiding voor de nieuwe motor heb ik gedownload. Eerste stap: kap afnemen. En dat lukt me niet. Weet dus niet hoe ik die er moet afnemen. Op internet gezocht naar de handleiding voor het locje maar ik vind niets. Kan iemand raad geven hoe dat in zijn werk gaat of kan iemand me de originele handleiding bezorgen? Hopelijk heeft iemand dat locje ook in bezit
Met dank
Re: Minitrix 12854 (ET194 11)
Geplaatst: 27 okt 2025, 20:24
door Bram
Wat ik me herinner:
eerst de zwarte treeplanken afnemen (anders beschadigen ze makkelijk). Ze ziten gewoon geklemd in passende openingen. Ook de zwarte handgrepen bij de deuren afnemen. Dan met een klein schroevendraaiertje een van de zijkanten van het huis aan de onderkant in het midden voorzichtig wat naar buiten drukken. Een houten tandenstoker ertussen om het in deze stand te houden. Dan de schroevendraaier een de andere kant tussen huis en onderstel drukken. De kap dan naar boven toe afschuiven. Dat gaat dan tamelijk makkelijk, De kap zat namelijk met uitstekende twee lipjes in openingen in het stralen onderstel.
Geplaatst: 07 dec 2025, 16:39
door PEETERSPAUL
sorry dat ik zo lang gewacht heb om te reageren. Intussen is de kap verwijderd maar het volgende probleem dient zich aan. Aan de hand van de handleiding van micromotor is het heel onduidelijk hoe de originele motor moet uitgenomen worden. Heb het zelf geprobeerd maar het lukt me niet. Hopelijk kan u mij daar ook mee helpen en raad geven.
Tot wederhoren,
Paul Peeters
Geplaatst: 08 dec 2025, 20:02
door Bram
Dan zit je op hetzelfde probleem als waar ik ook zat. Ik heb helaas de oorspronkelijke motor maar laten zitten

Geplaatst: 09 dec 2025, 11:56
door PEETERSPAUL
Hallo Bram,
Intussen contact opgenomen met Crazytrains. Zij willen de ombouw doen met een Micromotor. Kostprijs voor ombouw: 75€ plus de prijs voor de motor: 29,95€. Het lijkt mij een eerlijke prijs. Intussen was ik er in geslaagd om de kap van het locje af te nemen. De handleiding voor de ombouw van Micromotor is onduidelijk hoe de oude motor uit te bouwen. Ik slaag er niet in. Dat is dus de reden om de ombouw over te laten aan Crazytrains.
En enkel omdat ik zelf de originele motor er niet uit krijg vind ik het jammer om daarvoor 75€ te betalen. Ik kocht het locje 2de hands maar er was geen minitrixhandleiding bij. Als u dat locje ook hebt is het misschien mogelijk om de handleiding ervoor door te mailen naar mij. Maar vermits u zegt met hetzelfde probleem te zitten zal het waarschijnlijk ook niet duidelijk zijn via die handleiding. Weet te zeggen of u het wil doormailen naar mij want ik zou die wel graag hebben,.
Paul
Geplaatst: 09 dec 2025, 17:28
door Bram
Hoi Paul,
nee ik heb hem ook 2dehands gekocht, in vervangende verpakking en zonder handleiding. Heb uitgebreid naar een handleiding gezocht, maar zonder resultaat. Dat is de reden dat ik het maar heb laten zitten. Ik dacht dat ik de motor gewoon omhoog zou kunnen trekken, na verwijderen van de pertinax plaat. Maar dat lukte niet.
Laat je het weten als je wat gevonden hebt?
groet Bram
Geplaatst: 11 dec 2025, 09:48
door PEETERSPAUL
Hallo Bram,
Gisteren met bruut geweld de motor kunnen verwijderen maar daarbij veel schade aan de trapjes die afgebroken zijn. Spijtig dat ik je vorige bericht niet gelezen had waarin je schrijft hoe die er uit genomen kunnen worden. Ik probeer ze nu terug te lijmen met pattex repairgel. Niet simpel maar het zal wel lukken met veel geduld. Op een ander forum heeft iemand een foto van de handleiding geplaatst maar ik vind het niet terug. Bij de handleiding heeft elk onderdeel een nummer en hopelijk kan ik die terugvinden bij de vervangonderdelen op de site van trix. Ik hou je op de hoogte hoe het verder verloopt.
Tot later,
Paul
Geplaatst: 12 dec 2025, 19:19
door Bram
Hoi Paul,
nadat het je toch gelukt is de motor te verwijderen, wil ik het het eigenlijk ook niet bij laten zitten.
Bij een ander model kon ik de motor gewoon verwijderen door hem naar boven te trekken, nadat ik de obstakels erboven had verwijderd. Dat ging tamelijk makkelijk met wat wrikken en zo. Hoer heb ik toch aardig getrokken en gewrikt.
Wat bedoel je met bruut geweld? Heb je er nog een hefboom onder kunnen plaatsen of gewoon erg hard getrokken? Met jouw 'handleiding' er bij kan ik het misschien nog een keer proberen.
Ik heb trouwens ook hard gezocht naar trappetjes, maar kon ze nergens vinden, ook niet bij mensen die trixonderdelen leveren. Reparatie zoals jij het doet lijkt me eigenlijk het beste. Och, als het op de baan staat zie je het niet meer. Ik ben zelf ook een trappetje verloren, vandaar mijn waarschuwing,
groet,
Bram
Geplaatst: 13 dec 2025, 17:01
door PEETERSPAUL
Hey Bram,
Met bruut geweld is idd met een koevoet, dat wil zeggen een schroevedraaier er tussen gestoken en gewrikt naar omhoog. Uiteindelijk kwam de motor los na enkele minuten wringen. En idd, blijkbaar geen onderdelen te vinden. Als ik ooit nog aan een handleiding geraak dan kan ik misschien bij trix aan de onderdelen (trapjes) bestellen. Het zelf in elkaar lijmen is uiteindelijk niet gelukt. Geprobeerd met Pattex repair gel maar het is te fijn en een draagvlak voor de lijm is er eigenlijk niet. Spijtig dat ik dat locje gekocht heb. Ik koop in de toekomst enkel nog in originele verpakking en met de handleiding. Een ezel moet zich geen twee keer aan dezelfde steen stoten hé. En ikzelf ben de ezel.
En dan nog dubbel stom want de trapjes kunnen van het chassis afgenomen worden. Maar zonder de handleiding ben ik er (toevallig) pas achtergekomen als het al te laat was. Enfin, voorlopig dus nog geen micromotor inbouwen.
Groeten,
Paul
Geplaatst: 16 dec 2025, 09:58
door PEETERSPAUL
Hey Bram,
Trainstore an more (info@trainstore-and-more) heeft de handleiding doorgestuurd. Daar kon ik de nummer op zien voor vervangonderdelen. Ik deed navraag bij Märklin/Trix shop maar de onderdelen zijn niet meer te verkrijgen. Trainstore gaat het voor mij ook informeren bij Märklin maar dat kan een tijd duren voor ik van hen bevestiging krijg. Geduld is de boodschap maar ik vrees dat de produktie van het locje uit een ver verleden stamt. Afwachten maar.
Ik zoek zelf naar een oplossing om trapjes zelf te maken of eventueel van een of ander wagonnetje te gebruiken. Je hoort nog van mij
Geplaatst: 16 dec 2025, 10:23
door Bram
Hoi Paul,
Bij mij zijn wel eens trapjes afgebroken van een andere locomotief. Er is dan inderdaad weinig lijmoppervlak. Ik heb dat opgelost door er superdun koperdraad (uit meerkerns draadjes) in de lengte langs te plakken. Als je dat aan de achterkant doet en zwart verft ziet het er dan heel natuurlijk uit. En het is best stevig. Je kunt het ook met die superdunne koolstofvezels doen: beresterk.
Als ik aan deze trapjes denk is dat hier misschien geen oplossing, maar geeft het misschien toch wel een idee.
Ik weet haast zeker dat Trix deze onderdelen niet meer levert, maar het is het proberen waard. Je kunt toch zelf bij Trix kijken en bestellen? Een modeltreinzaak doet doet echt meer dan dat.
Geplaatst: 18 dec 2025, 11:35
door Bram
Hallo Paul,
daar jij met je schroevendraaier-koevoet de motor toch hebt kunnen verwijderen vraag ik je nog even of het er op lijkt dat je nu de micromotor toch kunt plaatsen. Is er niets beschadigd, behalve dan die stomme treeplankjes?
Zo ja, ga ik het toch proberen. Het schept dan ook wat ruimte om buffercondensatoren te plaatsen. Dat heeft dit dingetje toch wel nodig gezien het kleine aantal assen. Twee wielen aan elke kant met stroomgeleiding is erg weinig. Een vuiltje op de rails en het lokje valt stil. Dat is niet erg netjes. Ik overweeg ook een wagen aan te hangen met stroomvoerend railcontact en koppeling, maar dat heeft meer voeten in de aarde.
Ik ga ook op zoek naar een sloopmodelletje om treeplankjes te roven. Maar ja voordat ik een kandidaat gevonden heb zijn we wel wat maandjes verder.