Pagina 1 van 1

CV’s en ijken en inregelen loc’s.

Geplaatst: 06 jul 2025, 12:59
door Erik-B
T’ jongens. Moet ik NOG VEEL leren….. en met iedere regel die ik lees heb ik weer een vraag.

Hoe minder ik er van begrijp, hoe meer ik ga lezen op dat grote net en hoe meer vragen ik mij daarbij stel. hoe groter "de mist" word
Is dat mijn ingesteldheid van zo kritisch te zijn en op alles een ? te zetten.

Handleiding van DTS geprint. Ligt naast de treinbaan.
Handleiding van loc genomen. Tabel van CV’s in steekkaart overgeschreven.

Vraag-1
Voor je snelheidsmetingen doet, moet je niet eerst de loc een tijdje laten rijden, Om op werktemperatuur te komen ?

Vraag-2
B.v. Loc BR64. Volgens internet is max snelheid 90 km/h
Hoe stel ik dan CV5 in ?
Doe ik dat vòòr de snelheidsmetingen of erna.

Volgens NEM661.(N-project). Naar schaal gereduceerde maximumsnelheid te verhogen met factor +60 voor spoor-N

Dus loc van 90 km/h
= 90/160. =0.562 km/hr. op schaal
0.562 * 1.6 = 0.9 km/h. = 900m/hr Schaalfactor
900/ 3600 = 0.25 m/sec = 25 cm/sec.
Hoe stel ik dan CV5 in ?
Moet ik 90 of een andere waarde invullen in CV5 en zo welke ?
Moet ik eerst de CV5 instellen en dan pas snelheidsmetingen doen.

vraag-3.
In de handleiding staat :
--- Wat moeten we doen voor we kunnen gaan ijken. ..
met o.a.
.... de lastregeling moet goed afgesteld staan.
Waar vind ik hoe ik de lastregeling goed kan instellen?

Re: CV’s en ijken en inregelen loc’s.

Geplaatst: 06 jul 2025, 14:04
door Ben Spoorman
Vraag 1.
Nee. Een moderne decoder heeft een motorregeling die er voor zorgt dat een lok altijd constant rijdt, ook als deze warmer wordt, zwaarder belast wordt door een sleep of een helling moet nemen.

Vraag 2.
Stop met de getallen fetisj en het gereken, dat heeft de ontwikkelaar van iTrain al voor je gedaan.
Doe een meting (in iTrain) op de hoogste decoderstap en als de snelheid dan hoger (of lager) is als gewenst (in jou geval 90km/hr) verlaag (of verhoog) je CV5 tot je tevreden bent.

Vraag 3.
Afblijven zou ik zeggen. Aan de last regeling ga je alleen maar sleutelen als je niet tevreden bent met het rijgedrag (schokkerig, onregelmatig, etc.). Hoe dat moet is merk afhankelijk en staat in de handleiding van de decoder.

Re: CV’s en ijken en inregelen loc’s.

Geplaatst: 06 jul 2025, 15:47
door Erik-B
dus CV5 zo instellen, dat een snelheidsmeting, in mijn geval, iets boven de 90 km/hr aanduid.

b.v. ben bezig met de BR24. op step28 met CV5 = 0. zegt de snelheidsmeting = 144 km/h
loc zou in werkelijkheid maar 90 km/h rijden.

als ik CV5 op 90 zet, het wegschrijf naar de decoder en terug de snelheid meet bekom ik 52 km/h.
Dus het "getal" dat je in CV5 zet is niet de echte snelheid maar dat moet een waarde hebben waarbij, op 28 stap, je een snelheid meet van 90 km/h?

Re: CV’s en ijken en inregelen loc’s.

Geplaatst: 06 jul 2025, 16:01
door Ben Spoorman
Erik-B schreef: 06 jul 2025, 15:47
Dus het "getal" dat je in CV5 zet is niet de echte snelheid maar dat moet een waarde hebben waarbij, op 28 stap, je een snelheid meet van 90 km/h?
Dat is juist.

Re: CV’s en ijken en inregelen loc’s.

Geplaatst: 06 jul 2025, 16:52
door Erik-B
nog een domme vraag: hoe zet ik een decoder terug naar fabrieksinsteling?

Re: CV’s en ijken en inregelen loc’s.

Geplaatst: 06 jul 2025, 17:51
door Ben Spoorman
Met een reset. Doorgaans is dat door in CV8 de waarde 8 te schrijven maar bij sommige merken is het anders. Heb je meer info over het merk?

Of je leest CV8 uit en kijkt in deze tabel:

https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... -decoders/

Re: CV’s en ijken en inregelen loc’s.

Geplaatst: 15 jul 2025, 16:39
door hvdkooij
Ik gebruik rocrail voor het ijken. Dat doe ik door een traject aan te wijzen waarvan ik de lengte ken en dan de tijd te nemen tussen de melders op volle snelheid.
Daarmee kun je de schaalsnelheid uitrekenen.

Maar eigenlijk gaat het hierbij meer om gevoel dan een harde waarde. Als je weet dat een lok een max heeft van 90km/h maar eigenlijk nooit harder ging dan 80 km/h dan zou ik mikkken op een equivalent van die 80 km/h als maximum. Daarbij is het van belang dat je spanning niet veranderd. Als ik met een 18V voeding de snelheid mooi maak voor wat ik bij een lok vind passen dan is de ervaring dat op een 15V voeding die dus iets zachter rijd. De z21 heeft een 18V voeding maar de YD7001's hebben een 15V voeding en ik verwacht dat de 18V voeding een andere functie gaat krijgen en dat ik ook de z21 van een 15V voeding zal voorzien.

Ik heb een fikse set Kato rails die ik snel kan uitleggen tot een flinke test baan waarmee ik de loks gaandeweg wil gaan ijken naar wat ik passend vind.

Omgerekend is 80 km/h dan 138,9 mm/s in schaal N (1:160) of 1 meter in 7,2 seconde. Zo kun je voor verschillende snelheden een waarde vinden.

De CV5 en CV6 zijn relatieve waardes en ik begin meestal met CV5 ergens in het midden en dan zie je snel of dat veel te snel, veel te langzaam is of ongeveer goed is.
Ongeveer goed is wellicht al goed genoeg en kan je zo op het oog wel afregelen.

Alleen voor loks die in consist rijden. Dus bij 2 loks voor een trein is het van belang dat de speed curve klopt en identiek is en moet die op alle snelheidsstappen dus matchen met de andere lok.

Maar ik vermoed dat ik nu ook weer meer vragen creëer als ik niet oppas ;-)

Re: CV’s en ijken en inregelen loc’s.

Geplaatst: 16 jul 2025, 06:49
door Erik-B
Maar ik vermoed dat ik nu ook weer meer vragen creëer als ik niet oppas ;-)
Neen hoor. Bij "Ben" ( twee postings eerder) was het al duidelijk. Toch bedankt voor de uitleg.

Re: CV’s en ijken en inregelen loc’s.

Geplaatst: 17 aug 2025, 08:52
door Erik-B
nog weer een stomme vraag.
Lees ik van een FLM loc de CV waarden in dan staat bij CV8 = 145 ---> Zimmo volgens mij, doch hoe kom ik er nu achter, zonder de loc open te prutsen welk type het is.
Waarom ik het vraag...?
a) om het eens te proberen van in te bouwen.
b) om een reserve in huis te hebben
c) om niet telkens maanden moeten wachten ingeval defect op een herstelling.


Maar welk type moet ik nu bestellen.?
Ik heb allen loc's van FLM en van Minitrix. (1 lokje heeft een kuehn 45 ,doch die zijn niet meer verkrijgbaar)

Re: CV’s en ijken en inregelen loc’s.

Geplaatst: 17 aug 2025, 10:00
door Ben Spoorman
Erik-B schreef: 17 aug 2025, 08:52
Lees ik van een FLM loc de CV waarden in dan staat bij CV8 = 145 ---> Zimmo volgens mij, doch hoe kom ik er nu achter, zonder de loc open te prutsen welk type het is.
Door CV250 uit te lezen. In de Zimo handleiding staat een tabel.

MX typen, kijk op blz. 5
https://www.zimo.at/web2010/documents/M ... ecoder.pdf

MS-MN typen, kijk op blz. 7
https://www.zimo.at/web2010/documents/MS-MN-Decoder.pdf

Je moet daarvoor natuurlijk ook weten welke type interface in je lokje zit, dat staat in de handleiding van je lok.

Gr, Ben.

Re: CV’s en ijken en inregelen loc’s.

Geplaatst: 17 aug 2025, 16:21
door hvdkooij
Je hebt volgens mij een sprog.
Als je met decoderpro van JRMI gaat spelen dan kun je met een beetje goede wil de herkenning laten doen door decoderpro.

Dan hoef je een hoop zaken niet zelf uit te vinden. Ik heb een redelijk gekke mix van decoders en de meeste kan decoderpro redelijk goed zelf herkennen.

Re: CV’s en ijken en inregelen loc’s.

Geplaatst: 17 aug 2025, 18:33
door Erik-B
thanks Ben, heb ineens dat *.pdf maar opgeslagen.

@Hugo. moet nog door de Sprog manual doorworstelen. Voorlopig volg ik de video's van 'Bob-UK' over iTrain en die leest de CV via iTrain.

Re: CV’s en ijken en inregelen loc’s.

Geplaatst: 17 aug 2025, 21:54
door Erik-B
hvdkooij schreef: 17 aug 2025, 16:21 Je hebt volgens mij een sprog.
Als je met decoderpro van JRMI gaat spelen dan kun je met een beetje goede wil de herkenning laten doen door decoderpro.
Daar ook weer een wijze les geleerd. :oops: :oops: ( leergeld is hier zeer duur :lol: )
Op de hoofdbaan, kan je enkel schrijven , niet lezen. Dus om de info van je ECI switchdecoder in te lezen = noppens. dus ook het programmeren van mijn wissels lukte ook niet zo goed. L ezen en schrijven via iTrain, van loc decoders, lukt dan wel perfect. Helemaal niet van die switchdecoder.