Pagina 1 van 1

Yamorc yd8008

Geplaatst: 08 jun 2025, 14:01
door Grijzedoffer
Ik heb gisteren een wisseldecoder yamorc YD8008 aangeschaft.
Decoder conform de uiterst summiere handleiding aangesloten.
Bij het programmeren gaat het fout. Volgens de handleiding selecteer je het eerste wisseladres op je centrale, Z21.
Die programmeerd hij prima maar de overige 7 niet. Terwijl volgens de handleiding deze automatisch worden toegekend.
Wat doe ik fout? Of nog erger is het decoder , nieuw dus, defect?
Wie weet raad.

Leo

Re: Yamorc yd8008

Geplaatst: 08 jun 2025, 14:50
door DTS
Ik neem aan dat je de programmeer knop hebt ingedrukt en vervolgens wissel 7 hebt geschakeld?

Welke z21 heb je? En staat de RCN-213 ingeschakeld op de centrale?

Geplaatst: 08 jun 2025, 18:49
door Grijzedoffer
Ik heb de zwarte Z21. Ik wil de wissels schakelen met de " seinpost" mogelijkheid.
Om te programmeren heb ik het seinbeeld in seinpost geselecteerd. Vervolgens op de rode knop gedrukt en conform de handleiding op het wisselsymbool adres 1 gedrukt. Rode lampje gaat uit. Wissel 1 doet het prima maar de andere 7 wisseladressen zijn niet geprogrammeerd terwijl dit volgens de handleiding wel moet gebeuren. De RCN 213 staat ingeschakeld.

Geplaatst: 08 jun 2025, 19:39
door DTS
Standaard staat die al op 1 tot 8.

Staat in de app de rcn-213 ook aan. Probeer hem eens te schakelen op adres 5. Dan staat de rcn waarschijnlijk uit in de app en heb je hem nu op 5 tot 14 staan

Geplaatst: 08 jun 2025, 19:45
door Grijzedoffer
Ik heb geen ringleiding. Alle railaansluitingen gaan vanuit een verdeelplaat. Op advies van jou overigens.

Geplaatst: 08 jun 2025, 22:36
door DTS
Sorry, was een autocorrectie. Bedoelde de RCN-213

Geplaatst: 09 jun 2025, 10:18
door Grijzedoffer
Morgen Martin,

Ook de RCN 213 staat aangevinkt in de centrale. De module geeft een rood licht, programmeer status. Ik druk dan op mijn seinpost beeld het eerste wissel aan. Volgens de handleiding worden dan automatisch de overige 7 adressen aan de wissels toegekend.
Dat gebeurd dus niet. Als ik een ander willekeurig wissel aandruk dan wordt dat wissel 1 en ook dan gebeurt er verder niets.
Hij is spiksplinternieuw dus mag ik er toch vanuit gaan dat het werkt. Maar ja wat is nu de fout.
Hopelijk weet jij het ik zou het anders ook niet meer weten. Ik heb alle aansluitingen gecheckt. Ik gebruik een aparte voeding.
Ik heb intussen ook de gecombineerde aansluiting geprobeerd maar ook dat geeft geen resultaat.

Groet

Leo

Geplaatst: 09 jun 2025, 15:59
door DTS
Ik durf het je zo niet te zeggen, er zijn nog teveel variabelen om iets uit te sluiten.

Heb je hem bij ons gekocht?

Geplaatst: 09 jun 2025, 16:38
door hvdkooij
De manual op http://www.yamorc.de/downloads/YD8008.nl.pdf (pagina 10) is rechtoe rechtaan volgens mij.
Voed je de unit apart of is DCC ook gelijk de voeding? Dat maakt op zicht niet uit voor het instellen.

Ik heb alleen geen ervaring met de Z21 app qua aansturing. Dat doe ik met een lokmaus of via rocrail of met de YD7001 software omdat ik meestal met een YD7001 centrale werk.
De YD8004 is feitelijk vergelijkbaar en die heb ik op deze manier ingesteld en de 3 opvolgende wissel kloppen qua adres.

Omdat we geen inzicht hebben in je aansturing zou het best wel eens een ding in je Z21 app kunnen zijn en niet in de YD8008.

Geplaatst: 09 jun 2025, 17:03
door Grijzedoffer
Bedankt voor het meedenken. Alles is conform aangesloten met een aparte voeding van 16 volt.
Als je de handleiding leest moet het programmeren appeltje eitje zijn. Maar dus niet .De Z21 is ook goed ingericht , dubbel gecheckt, dus ja zeg het maar. Ik ben benieuwd hoe yamorc zelf hierop reageert. Dit wordt een garantie gevalletje.

Groet

Leo

Geplaatst: 09 jun 2025, 21:18
door AlbertG
Leo,
Heb je ook een Wlanmaus of multimaus bij je Z21?
Probeer dan eens de yd8008 te programmeren met 1 van deze apparaten.

Geplaatst: 10 jun 2025, 11:54
door hvdkooij
Is dit je eerste wissel decoder? Zo ja, hou er dan rekening mee dat het een bedieningsfout kan zijn.
Tot op heden is niet duidelijk hoe je exact de commando's stuurt naar de decoder. Daar zou zo maar het issue kunnen zitten.

Een check is of je bij verschillende wissel adressen ook de rode led ziet reageren. Is dat niet het geval dan is er geen commando gestuurd naar de unit.

Als het de eerste unit is dan kun je een factory reset proberen en dan moet je gewoon wissel 1 t/m 8 hebben.
http://yamorc.de/ufaq-category/faq-yd8008/ is alleen handig als je een programmer link YD9100 hebt.

En ja, een wired multimaus is een goede manier om veel zaken uit te sluiten. Ik heb er inmiddels 3 en met een fikse (RJ12) kabel kun je altijd eenvoudig iets testen met de multimaus in de buurt.

Geplaatst: 10 jun 2025, 12:23
door denobis
@Leo
Probeer het eens te vragen op dutchroco.nl.
Daar zit ene Piet Heinst die weet er meer van.
Daar is dit probleem al eens eerder voorgekomen en opgelost,

Geplaatst: 10 jun 2025, 15:20
door hvdkooij
Hmmm. Aanmelden kan niet op het forum en als gast zoeken mag ook niet.
In de aanname dat Google overal meekijkt dacht ik daar te zoeken op YD8008 en site:dutchroco.nl maar dat levert 0 hits op.
Mocht je een directe link naar een post hebben dan is die welkom.

Geplaatst: 10 jun 2025, 15:45
door denobis
Aanmelden kan zeker wel maar dat gaat via mail en duurt even voor het goedgekeurd is.
Lees registreren!
Dit staat er:
Als je wilt registreren stuur een e-mail naar:

p.heinst@upcmail.nl

Dit hebben we van je nodig:

- Wat voor loginnaam wil je hebben ?
- Wat voor wachtwoord wil je hebben ?
- En je e-mail
- Geboorte datum

Geplaatst: 11 jun 2025, 15:14
door Grijzedoffer
Ik heb het gevonden e ik schaam me dood. Ik was vergeten om in de z21 appeltje, seinpost de wissels een adres te geven. Nu werkt alles perfect.
Bedankt voor het meedenken.

Geplaatst: 11 jun 2025, 18:03
door AlbertG
Mooi dat het nu werkt.
En wat betreft dat foutje, heel sportief dat je het hier vermeld. Ik denk dat elke modelspoorder wel iets vergelijkbaars in zijn foutenlijstje heeft staan. Ik in ieder geval wel.

Geplaatst: 11 jun 2025, 18:21
door denobis
Wie niet?
Ik dus ook.

Geplaatst: 11 jun 2025, 19:04
door joopspoort
Daar is IBM ook groot mee geworden: als iets niet werkt kun je van alles proberen, of je doet eerst de stekker erin .....
(reclame uit 2008) :D