Pagina 2 van 10

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 19:35
door Hube
denobis schreef: 16 feb 2025, 17:51 Bij digitaal rijden zul je railstukken moeten isoleren.
Je bouwt niet zomaar een analoge baan om naar digitaal.
Eigenlijk moet je direct de keuze maken en als je voor digitaal gaat verdiep je er eerst in.
Waarom moet je bij digitaal railstukken isoleren??
Dat komt pas als er bezetmelders bijkomen voor het rijden met een pc.
En dan is er altijd nog de dremel.
Mijn advies; begin eenvoudig digitaal met een 2de hands Multi Maus o.i.d..
Dynamo ook alleen als je persé met je oude analoge locjes wilt blijven rijden. Evt. ombouwen kan ook nog.
Dynamo is nogal ingewikkeld en kan alleen met een PC.

Groetjes,
Gerard

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 20:09
door denobis
Ik zou als digitaal beginner nooit maar dan ook nooit 2e hands materiaal aanschaffen.
Juist als beginner weet je niet waar het eventueel fout gaat en bij 2e hands spul heb je geen support van je leverancier.

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 21:02
door gjvonk
Oh jé, dit wordt een "bomen en bos" verhaal. Ik ga nu eerst maar eens een railplan uitwerken, dan kom ik wel terug op mijn vraag wat ik dan nodig heb en wat wel en niet moet...

Maar het baanplan wordt in h0: een enkelspoor zijlijn DB vanaf tijdperk III, met een kopstation met 3 hoofdporen (waarvan 1 omloopspoor) en 5 doodlopende spoor aansluitingen, een stukje vrije baan, een passeerstation, een stukje vrije baan, een aftakking met 3 doodlopende opstelsporen (voor keertreinen) en een keerlus met 3 parallelle doorrijdsporen. Beoogde treinlengtes: 120 cm max voor getrokken materieel (V200 met 4x 4 assige Umbau rijtuigen), 100 cm max voor keertreinen (V100 met 3 "Silberlinge", railbus met bijwagen, etc.). Max 3 getrokken goederen treinen (gemixt).

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 21:24
door denobis
Een baanplan maken is zeker verstandig.
En als ik lees wat je wil dan zou ik zeker voor digitaal gaan.

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 21:34
door gjvonk
Fysiek kunnen er 2 treinen tegelijk onderweg zijn en een 3e kan op het kopstation rangeren.

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 16 feb 2025, 22:28
door denobis
Als ik je een advies mag geven zet je baan op papier en wat er op rijden gaat.
Maak een afspraak bij dts ermelo en laat je goed voorlichten.
Een baanplan kun je goed maken met bv een programma annyrail dat kost je 49 euro maar bespaart je een hoop ellende en geld.
Een demo versie kun je gratis downloaden maar daar kun je max 50 railstukken mee intekenen.

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 17 feb 2025, 02:48
door gjvonk
Dank voor de tip, ik ben bezig met scram, gratis en niet onaardig. Ik worstel alleen nog met de hellingen en lagen. Maar komt vast goed.

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 17 feb 2025, 04:38
door Ben Spoorman
denobis schreef: 16 feb 2025, 17:51
Bij digitaal rijden zul je railstukken moeten isoleren.
NEE, dat moet juist NIET, waarom schrijf je dit als je geen kennis van zaken hebt?

Bij digitaal rijden staat er een constante digitale spanning op het spoor en krijgt elke lokomotief een decoder. De decoder in de lok is in staat te luisteren naar opdrachten (optrekken, afremmen, geluid etc.) die alleen voor die lokomotief bestemd zijn.


Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 17 feb 2025, 09:11
door Ruud Muste
Als je automatisch wil gaan rijden heb je toch blokken nodig, en dat houd in dat dat je stukken rail moet gaan isoleren.

Re: Analoog/digitaal

Geplaatst: 17 feb 2025, 09:13
door denobis
@Ben
Je zal toch railstukken moeten isoleren ivm melders en blokken.
Maar jij weet het beter.