Verschil in snelheid

denobis

Bericht door denobis »

Ben dit kan alleen bij lopi 5 van esu .
Bij zimo oa kan dit niet.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Dan ben je slecht op de hoogte Hans, het is standaard functionaliteit sinds jaar en dag. Het staat gewoon in de Zimo handleiding en geloof me: het werkt. ;)

denobis

Bericht door denobis »

Heb zojuist nog via jmri gekeken naar die instelling maar deze komen niet te voorschijn.
Wel via de esu programmer dat klopt (ik heb beide).
Maar al met al snap ik dus het probleem niet in Itrain merk ik totaal niets van eventuele verschillen (en ik ijk maar in 1 richting).
Ik wou gewoon weten waar het verschil vandaan kwam en meten is weten.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Jos

Bericht door Jos »

Ben, zoiets had ik ook gelezen in decoderpro. Alleen is dat verhaal van de 128 in die 2 cv's mij niet duidelijk. Wat als jij bijv de schuif van reverse trimming iets naar links schuift, wat gebeurt en dan en wat is dan de waarde van cv 95?

Jos

denobis

Bericht door denobis »

Inderdaad in decoder pro zit dat in de snelheids grafiek onderaan.
Daar kun je de cijfertjes veranderen in vooruit en achteruit.

Groeten Hans

Jos

Bericht door Jos »

denobis schreef: 05 jul 2024, 16:42 Inderdaad in decoder pro zit dat in de snelheids grafiek onderaan.
Daar kun je de cijfertjes veranderen in vooruit en achteruit.
Dat had ik al gemeld in mijn eerste berichtje..... ;)

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

:lol: vrijdagavond, dit is een goed draaide voor de bier en chips. :shock: :D

Maar iedereen zijn mening, en nu de mijne: :lol:
Verschil in snelheid (vooruit en achteruit) kan naast de decoder ook komen door gebruikte motor zelf, het is allemaal techniek en niks is me vreemd daarin.

Maar mijn treinen rijden op een modelbaan, deze heeft een maximale snelheid van 100 km per uur, jaja Bahnhof Sankt Pankras ligt aan een altbau strecken, waarbij nog aardig bochtig alles is aangelegd.

Dus de decoder zijn op 28 stappen ingeregeld, waarbij de stap 28 bij alle decoders tussen de 100 en 120 km per uur ligt, en vooruit dus 116 en achteruit 106 in de ijking maakt dus niks uit, iTrain is diegene die erover mag nadenken hoe die locomotief regelt qua snelheid. :D het is hobby en mijn vrije tijd, heb wel wat beters te doen dan de locomotief als een zwitsers uurwerk vooruit en achteruit precies gelijk te laten lopen.
De treinen moeten gewoon lekker rijden naar mijn wensen die ik iTrain heb mee gegeven, anders heb ik toch voor niks dat "dure" software programma gekocht, als ik het zelf wilde doen had ik beter een nieuwe lok kunnen kopen ipv van iTrain ;)

Zimo decoders kan je ook bijstellen vooruit en achteruit qua snelheid.
Met vriendelijke groet, Mark

denobis

Bericht door denobis »

@Mark
Je hebt volkomen gelijk.
Alleen liet het fenomeen me niet los , dus heb ik geprobeerd de echte oorzaak te achterhalen.
En volgens mij zit dat in het mechaniek , een worm met wormwiel levert achterwaarts gewoonweg wat meer wrijving op.
Ook de motortjes kunnen een verschil per draairichting opleveren.
En ja het precies afstellen heeft volgens mij ook geen enkele zin.
Ik ijk in 1 richting en de treinen lopen perfect in beide richtingen.
Maar soms is het gewoon leuk om iets uit te zoeken.

Groeten Hans

Jos

Bericht door Jos »

Dat uitzoeken vind ik ook leuk. Vandaar dat het mij niet los laat/liet. Waar bij deze loc het verschil 12 km was vind nu, na wat instellingen veranderd te hebben in decoderpro, dit een aardig plaatje. Dus het kan wel. :D :D

@Ben, dank voor het plaatje, het zette mij op het juiste spoor.
Bijlagen
Scherm­afbeelding 2024-07-05 om 22.14.35.jpg
Scherm­afbeelding 2024-07-05 om 22.14.35.jpg (104.04 KiB) 312 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jos op 05 jul 2024, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.

denobis

Bericht door denobis »

Dat het kan waren we al achter alleen heeft het niet zoveel zin.
Als je zoals ik over een 60 tal loks beschikt is het nogal wat om al die decoders zo af te stellen.
Het grappige is ook dat ook temperatuur verschillen weer een verandering in de snelheden teweeg kan brengen.

Groeten Hans

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”