Pagina 2 van 3
Re: Hofelop itrain.
Geplaatst: 12 feb 2024, 22:23
door denobis
Het zou ook zo maar kunnen zijn dat het in de bedrading van de melders zit.
Een n spoor trein trekt niet zo heel veel stroom dus als de bedrading te veel weerstand heeft (te dun/te lang of slechte verbindingen) dan heb je dat probleem ook.
Ik rijd met dinamo en gebruik vrij lange draden van 0, 75 mm (langste is 11 meter) maar geen last met de melders.
Ik weet dat er andere systemen zijn die daar meer gevoelig voor zijn.
Re: Hofelop itrain.
Geplaatst: 12 feb 2024, 22:55
door Hube
Of in het spanningsverschil tussen een gedetecteerd stuk spoor en een ongedetecteerd stuk spoor.
Vandaar de link:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 76#p273576
Dat was bij mijn ook het probleem en de oplossing.
Groetjes,
Gerard
Re: Hofelop itrain.
Geplaatst: 13 feb 2024, 09:26
door denobis
Met Dinamo zijn gewoon alle rails gedetecteerd dus ook geen verschil tussen niet en wel gedetecteerde rails (uitgezonderd de wissels).
Vind ik wel een groot voordeel.
Re: Hofelop itrain.
Geplaatst: 13 feb 2024, 13:38
door Marksintpancras
Ik mis van de vraagsteller wel de volgende info:
- welke centrale wordt er gebruikt?
- welke stroomdetectie modules worden er gebruikt?
- hoe is zijn de meld sectie opgebouwd?
Ik heb geen Piko hondenkop rond rijden, echter wel de baureihe 624 van Piko, die heeft ook in de motorwagen detectie (en is zelfs driedelig), en in de rest niet.
Rijdt icm Dinamo met iTrain zonder problemen.
Wat belangrijk is in deze is dat meldblokken lang genoeg moeten zijn, immers wordt als de ongedetecteerde bak van het treinstel als 1ste het blok wordt ingeduwd pas na 17 cm de melder geactiveerd. En daar moet je wel rekening mee houden, bij mij betekent dat in sommige routes de baureihe 624 alleen vooruit met de motorbak eerst kan rijden ivm detectie icm te korte melders.
Re: Hofelop itrain.
Geplaatst: 13 feb 2024, 15:10
door denobis
ik had al gevraagd wat voor hardware hij gebruikt maar geen antwoord.
Re: Hofelop itrain.
Geplaatst: 13 feb 2024, 23:44
door fm.rutgers@gmail.com
Sorry, ik had Uw bericht nog niet gelezen. Ik gebruik de Z21
Re: Hofelop itrain.
Geplaatst: 13 feb 2024, 23:52
door fm.rutgers@gmail.com
Ik rijd met Itrain en voor die tijd met koploper. Het probleem deet zich daar ook voor. Uit een aantal tips begrijp ik dat ik eigenlijk de hardware software matig om de tuin zou moeten leiden.
Tevens is mij duidelijk dat niemand met een hondekop digitaal en met Itrain rijdt. We gaan weer verder met prutsen. Een never ending story
Re: Hofelop itrain.
Geplaatst: 14 feb 2024, 08:04
door denobis
Ik rijd zeker met een digitale piko hondekop en met itrain maar in h0.
Als je met de z21 rijd zou ik eens lidworden van dutchroco.nl daar zit veel kennis over de z21.
Welke melders gebruik je?
Re: Hofelop itrain.
Geplaatst: 14 feb 2024, 09:40
door Marksintpancras
fm.rutgers@gmail.com schreef: 13 feb 2024, 23:52
Ik rijd met Itrain en voor die tijd met koploper. Het probleem deet zich daar ook voor. Uit een aantal tips begrijp ik dat ik eigenlijk de hardware software matig om de tuin zou moeten leiden.
Tevens is mij duidelijk dat niemand met een hondekop digitaal en met Itrain rijdt. We gaan weer verder met prutsen. Een never ending story
Er rijden heel veel personen met een Piko N hondenkop icm iTrain.
Echter jouw verhaal is tegenstrijdig, ivm de bezetmelding komt niet door bij de software en dan dat hondenkop niet altijd bezetmelding geeft.
Als de hondenkop motorwagen niet altijd een bezetmelding geeft kan dat komen door oa smerige wielen.
En ja, de bezetmelding komt niet door bij de software. Dan moet je ons vertellen welke centrale en bezetmelders je gebruikt. Tevens welke draaddikte en lengte je gebruikt voor de bezetmelders.
Iedereen op dit forum wil jouw graag van advies voorzien, echter als ze het verhaal niet begrijpen wordt er door de meeste niet gereageerd.
Re: Hofelop itrain.
Geplaatst: 14 feb 2024, 09:44
door denobis
Hij kan beter een iTrain baanplan (tdzc) posten dan kunnen we wat zien.
Hij gebruikt de z21 welke bezet melders heeft hij niet geschreven.
Bezet melders kan hij eenvoudig testen met een weerstand of lampje.
Met Dinamo is dat nog simpeler dan leg je gewoon een munt op de rail (de tm 44 is kortsluit vast).