Pagina 1 van 1
Melders in iTrain werken niet meer na update Marklin CS3+
Geplaatst: 01 dec 2023, 19:39
door Kolstt
Even een melding voor iedereen die met iTrain rijdt in combinatie met de Marklin CS3+. Er is een nieuwe update voor CS3+ beschikbaar sinds 30-11-2023. Na installatie werken de terugmelders via de S88 niet meer bij diverse gebruikers. Er loopt al een draadje hierover op het iTrain forum en een aantal gebruikers heeft hier al melding van gemaakt bij Marklin. Beter is even de update voorlopig niet te installeren totdat bekend is wat het probleem is.
Re: Melders in iTrain werken niet meer na update Marklin CS3+
Geplaatst: 28 dec 2023, 13:40
door Guus_1957
Ik had de update al geinstalleerd. En de terugmelders bij mij zijn allemaal "dood"
Gebruik een CS3/Plus. Wat nu te doen, kan ik de update ongedaan maken ?
Met groet,
Guus
Geplaatst: 28 dec 2023, 16:01
door DTS
Welke iTrain versie heb je?
Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Geplaatst: 28 dec 2023, 16:46
door Guus_1957
Ik gebruik versie 5.1.10. Deze versie werkte eerst normaal, maar nu niet meer. Via de S88 bus aan de onderkant van de CS3+ geen enkele verbinding met de terugmelders meer.
Met groet,
Guus
Geplaatst: 28 dec 2023, 19:35
door Marksintpancras
Beste allen,
Ik heb dit probleem even op het iTrain forum gelezen en op wat duitse forums.
Het werkt voor meerdere modelspoorprogramma's niet meer na de laatste CS3+ update.
Er zit mogelijk een fout in de S88 CAN-bus, iTrain (lees: modelspoorprogramma's) zendt wel het bericht, alleen antwoordt krijgt het niet.
Downgraden naar de vorige versie firmware versie van CS3+ is nu de tijdelijke oplossing totdat er antwoordt komt vanuit Marklin.
Geplaatst: 29 dec 2023, 15:54
door Guus_1957
Vanmiddag een reactie gekregen van de importuer van Märklin NL.
Geachte heer Jansen,
Bedankt voor uw bericht, dit probleem is bekend en er wordt samen met iTrain aan gewerkt aan een oplossing.
Via iTrain is er nog een tijdelijke oplossing beschikbaar als ik het goed heb.
Met vriendelijke groet, Mit freundlichen Grüßen, With kind regards,
Sybrân Wiersma
Märklin, Trix en LGB Service Nederland
Iemand verder op de hoogte voor iTrain waar hij het over heeft ?
Groet,
Guus
Geplaatst: 29 dec 2023, 17:46
door Ben Spoorman
Op het iTrain forum is beschreven hoe terug te gaan naar een werkende versie 2.4.1 van het CS3, dat zal bedoeld worden.
https://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?t=23438
Gr, Ben.
Geplaatst: 29 dec 2023, 18:40
door Marksintpancras
@Guus_1957 het probleem zit niet in iTrain, echter als iTrain een vraag stelt aan de CS3 met de nieuwe firmware krijgt hij geen antwoordt terug. Dus iTrain kan dan die bepaalde bus niet uitlezen.
Mogelijk werkt Märklin met externe programmeurs en omdat die niet dagelijks met de software bezig zijn kan je deze problemen krijgen. Dan hebben ze per ongeluk bepaalde basis dingen veranderd. En bij problemen moeten ze dan weer externe programmeurs inhuren en dan kost het weer meer tijd en is de fout kans ook vele malen groter. En weet die externe vaak ook niet waar die moet zoeken.
Xander Berkhout is dagelijks met iTrain bezig en weet bij een vraag of probleem meteen van de hoed en de rand.
Geplaatst: 31 dec 2023, 16:19
door Guus_1957
Ik heb ondertussen de CS3Plus gedowngrade naar versie 2.4.1. Maar heb nog steeds geen verbingen van de terugmelders tussen mijn CS3+ en de aanwezige terugmeldmodules. Zit er over na te denken om over te stappen naar de S88 Link van Märklin.
Geplaatst: 04 jan 2024, 11:01
door Guus_1957
Iedereen de beste van voor 2024. En hou de treinen op de rails.
Zoals al eerder aangegeven heb ik de firmware van mijn CS3+ gedowngrade naar versie 4.2. En het "probleem" rondom de aanwezige terugmeldmodules is ook opgelost. We kunnen dus weer rijden. Ik heb de buslengte in de CS op 6 gezet. Maar ook in iTrain onder > wijzig >Interfaces onder de tab Specifiek een vinkje gezet bij Terugmelders En ook hier het aantal van 6 ingegeven.
Onder Wijzig > Terugmelders heb ik als Invoerapparaat
S88 (Link+GFP3) ingegeven en bij Bus
S88N GFP3#1
Nu werkt alles zoals het hoort
Groet,
Guus
Geplaatst: 04 mar 2024, 16:31
door treinenwaal
er is door Marklin een update voor de CS3 op hun site geplaatst : versie 2.5.2
ik rijd er nu een paar dagen probleemloos mee iTrain/CS3
mn het probleem van de terug melders is opgelost