Hallo,
Ik ben bezig met het uitbreiden van de verlichtingfuncties van de BR120 DR uit de Roco 51331 startset.
Hier zit een Zimo MX630P16 decoder (de oude versie) in waarvan functie uitgang 3 en 4 nog niet in gebruik zijn maar wel op de locomotief print zijn ‘uitbedraad’.
Ik heb cabine- en machinekamer verlichting ingebouwd (LEDs) maar met name de cabine verlichting vind ik nog te fel ondanks de al wat grotere serieweerstand die ik gebruikt heb.
Bij ESU decoders kun je eenvoudig elke functie uitgang apart dimmen, maar bij deze Zimo decoder heb ik deze optie nog niet gevonden.
In de lastig leesbare (voor mij althans…) Zimo handleiding kan ik deze optie niet terugvinden.
Je kan wel ALLE uitgangen tegelijkertijd dimmen met CV60 maar dan gaat ook de front/sluitverlichting minder fel branden en dat is ongewenst.
Kan iemand mij op gang helpen hoe ik Functie uitgang 3 (en eventueel ook 4) apart kan dimmen?
Bedankt alvast!
Groeten,
André
Zimo MX630p16 functieuitgang ‘dimmen’
-
Zie de handleiding hoofdstuk 3.19.
Met CV60 stel je in hoeveel je wilt dimmen.
En met CV114 (dimmasker) geef je aan welke uitgangen NIET gedimd mogen worden. In jouw geval zijn dat de front en sluitlichten, bit 0 en bit 1 dus. De waarde van die samen is 3 en dat getal schrijf je weg in CV 114.
Gr, Ben.
Met CV60 stel je in hoeveel je wilt dimmen.
En met CV114 (dimmasker) geef je aan welke uitgangen NIET gedimd mogen worden. In jouw geval zijn dat de front en sluitlichten, bit 0 en bit 1 dus. De waarde van die samen is 3 en dat getal schrijf je weg in CV 114.
Gr, Ben.
Ben,
Bedankt voor je reactie en uitleg, het is gelukt.
Wel valt mij op dat de LEDs vrij snel beginnen te flakkeren hoe meer er gedimd wordt. Maar dat is het PWM principe volgens mij.
Als ik het goed begrijp is het bij Zimo dus niet mogelijk om per functie uitgang INDIVIDUEEL een onafhankelijke dimmer toe te passen?
Want als dat zo is, zal ik toch ook nog aan de gang moeten met andere voorschakelweerstanden.
Bedankt zover,
André
Bedankt voor je reactie en uitleg, het is gelukt.
Wel valt mij op dat de LEDs vrij snel beginnen te flakkeren hoe meer er gedimd wordt. Maar dat is het PWM principe volgens mij.
Als ik het goed begrijp is het bij Zimo dus niet mogelijk om per functie uitgang INDIVIDUEEL een onafhankelijke dimmer toe te passen?
Want als dat zo is, zal ik toch ook nog aan de gang moeten met andere voorschakelweerstanden.
Bedankt zover,
André
PWM zou juist flikkeren moeten voorkomen. De frequentie ligt te hoog om door ons gezien te worden.
Dan denk ik dat de oorzaak meer gezocht moet worden in kortstondig geen voeding vanaf de rail.
Dan denk ik dat de oorzaak meer gezocht moet worden in kortstondig geen voeding vanaf de rail.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/