Eenvoudig opklapbare baan versie 2

c-rails

Eenvoudig opklapbare baan versie 2

Bericht door c-rails »

Ergens op dit forum heb ik beschreven hoe ik - zoals ik het nu kan noemen - versie 1 heb gemaakt. In dit topic wil ik de lezer meenemen hoe versie 2 wordt gemaakt en wat ik aan leerpunten heb meegenomen van versie 1.
De reden voor versie 2 is dat ik nog wat 3-rail materieel heb, wat ik niet van de hand ga doen. Dit materieel wil ik zo nu en dan kunnen laten rijden en dus komt er op versie 2 ook een ovaaltje met passeer-spoor, gemaakt met c-rails. Helaas kon ik dit niet integreren in versie 1.
De c-rails worden aangepast, zodat ik ook met 2-railmateriaal erop kan rijden (natuurlijk niet gelijktijdig!).
Op het baantje wil ik de wissels voorzien van een aandrijving. Ik wil kijken of ik beide ovaaltjes geschikt kan maken voor automatisch rijden (in ieder geval in aanleg).
Ik wil alle stappen, die ik maak in het proces, in dit topic beschrijven. Ik zal regelmatig gebruik maken van de 3D-printer. Als je daarvan bepaalde onderdelen interessant voor jezelf vindt, laat het me via pb weten.

Laten we maar beginnen met het plannetje:

Afbeelding

Hierbij is het binnenste ovaaltje de c-rails
Met vriendelijke groet,
Cor

c-rails

Bericht door c-rails »

Ben best lang op zoek geweest naar berken multiplex 9 mm zonder 'eieren' (ingelegde stukjes om beschadigingen/openingen te herstellen). Veel platen bekeken bij de bekende bouwmarkten, maar helaas niet gevonden.
Gelukkig een houthandel gevonden, die een mooi stuk had. Was echter 1530 bij 1530mm en pas niet in een sedan. Dus de invalzaag mee en geleider en ter plekke doormidden gehaald.
Ze staan nu te acclimatiseren en morgen gaan ze op de juiste maat. 2x een plaat van 1440 bij 550.

Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Cor

c-rails

Bericht door c-rails »

2 platen van 1440 x 600 mm.

Afbeelding

Binnenkort maar even de schuur in, opzoek naar de vernis.
Met vriendelijke groet,
Cor

c-rails

Bericht door c-rails »

Het gaat niet snel. Platen geschuurd, maar vernissen moet nog even wachten. Te koud.
Ondertussen in het eenvoudig plan wel een bekabelingsschema ingetekend, maar daar hebben ik nog vragen over. Als die zijn beantwoord, volgt weer een plaatje.
Voor nu dus alleen woorden.
Met vriendelijke groet,
Cor

denobis

Bericht door denobis »

@Cor
Houd er wel rekening mee dat als je de platen gaat vernissen dat ze mogelijk krom trekken.
Je zal ze aan beide zijden tegelijk moeten vernissen.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

c-rails

Bericht door c-rails »

Hans, dat is bekende informatie. Acclimatiseren is een kernwoord. Gaat goed komen.
Met vriendelijke groet,
Cor

c-rails

Bericht door c-rails »

De temperaturen zijn weer wat gunstiger en dus hebben beide platen hun eerste vernislaag gekregen.

In de tussentijd bezig geweest in SketchUp, want de blokjes, die ik ga gebruiken voor de scharnieren moesten worden aangepast.
c-rail is wat hoger, dus de blokjes moesten worden verhoogd.
Afbeelding

Dat zorgt er ook voor, dat de printer langer bezig is....
Afbeelding

...en dat keer 6! :o
Met vriendelijke groet,
Cor

c-rails

Bericht door c-rails »

De tweede en laatste vernislaag zit erop. De printer is nu bezig met de scharnierblokken.

Afbeelding
Printer in werking

Afbeelding
De eerste van 6 klaar..(9 uur printen, want het moet behoorlijk massief - 75% - ivm. schroefdraadtappen)

Afbeelding
...en het past mooi. De gaten van het scharnier nog wat dieper verzinken en dan schroefdraad snijden in het blok.
Met vriendelijke groet,
Cor

c-rails

Bericht door c-rails »

De zes scharnierverhogingen zijn geprint.

Afbeelding
Voor deze moet ik nu het schroefdraad gaan tappen. 36 keer.

Nu slooft de printer zich uit voor de vier hoekbeschermingen. :D Het is hard werken aan een nieuw baantje :lol:
Met vriendelijke groet,
Cor

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”