In mijnnog te bouwen baan N-schaal heb ik 14 plaatsen waar ik een stuk rails aan één kant moet isoleren van de aangrenzende stukken rails of wissels. De secties kunnen ca. 10 cm lang zijn.
Nu heb ik de keus tussen:
1) 14 keer een railstuk N Fleischmann Picolo nr 9100 (lengte 22.2 cm) een van de rails doorslijpen op ca. 10 cm van een uiteinde.
2) In plaats van 14 railstukken N Fleischmann Picolo nr 9100 28 stukken N Fleischmann Picolo nr 9101 (lengte 11.1 cm) gebruiken en 14 keer een metalen raillas (railverbinding) vervangen door een plastic raillas.
Wat kosten betreft is manier 1) goedkoper, want een rail nr 9101 is bijna net zo duur als een rail nr 9100 en je hebt er dan twee keer zoveel van nodig als van de langere nr 9100.
Zien jullie redenen om te kiezen voor de plastic raillassen in plaats van voor het doorslijpen?
Zijn er bij het doorslijpen dingen die fout kunnen gaan?
Hebben jullie wat tips voor mij als beginner in het modelspoor om het doorslijpen goed aan te pakken?
Alvast bedankt voor jullie reacties. Groeten, Martin de Groot
Bezetmeld-secties maken: rails doorslijpen of plastic raillassen gebruiken?
-
Ik zou indien mogelijk plastic raillassen gebruiken.
Reden: mocht je ooit een andere baan willen bouwen dan kan je vaak de door geslepen rails niet meer gebruiken (doorslijpen is erg definitief).
Reden: mocht je ooit een andere baan willen bouwen dan kan je vaak de door geslepen rails niet meer gebruiken (doorslijpen is erg definitief).
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Moeten is dwang. Eerste vraag: Waarom? Tweede vraag: Is aan passen van de baan mogelijk?martindegroot schreef: 27 mar 2025, 23:17 In mijn nog te bouwen baan N-schaal heb ik 14 plaatsen waar ik een stuk rails aan één kant moet isoleren van de aangrenzende stukken rails of wissels.
Wat is de functie van deze secties?
Een andere optie is om een flexrail te gaan versnijden in kleinere stukken. Een Rocozaag kan dan een handig hulpmiddel zijn. Maar ook een plankje met daarop twee latjes op een afstand van de railbreedte en dan zagen.martindegroot schreef: 27 mar 2025, 23:17 Wat kosten betreft is manier 1) goedkoper, want een rail nr 9101 is bijna net zo duur als een rail nr 9100 en je hebt er dan twee keer zoveel van nodig als van de langere nr 9100.
Als kosten een issue is, gaan voor de goedkoopste oplossing. Geld van nu is meer waard, dan geld in de toekomst. Schijnt inflatie te heten of zo.

Als de rails goed gelegd zijn, zijn raillassen van kunststof niet eens nodig. Druppie nagellak op beide uiteinden doet wonderen.martindegroot schreef: 27 mar 2025, 23:17 Zien jullie redenen om te kiezen voor de plastic raillassen in plaats van voor het doorslijpen?
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor