Verkanting en rails vastleggen in schaduwstation

gjvonk

Verkanting en rails vastleggen in schaduwstation

Bericht door gjvonk »

In het grootbedrijf is het al sinds jaar en dag gemeengoed: in bochten wordt rails aangelegd met een verkanting. Ik ben nieuwsgierig of het op modelbanen ook wel eens toegepast wordt?

denobis

Bericht door denobis »

Het word soms wel toegepast.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

c-rails

Bericht door c-rails »

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar weleens een baan met lengte en een grote boog gezien, die het had. Smoelt fantastisch.
Met vriendelijke groet,
Cor

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

gjvonk schreef: 22 mar 2025, 20:23 In het grootbedrijf is het al sinds jaar en dag gemeengoed: in bochten wordt rails aangelegd met een verkanting. Ik ben nieuwsgierig of het op modelbanen ook wel eens toegepast wordt?
Bochten bestaan niet, het spoor heeft bogen.

Je kunt de buitenste spoorstaaf met maximaal 1mm ophogen en je hebt verkanting op je modelbaan.

gjvonk

Bericht door gjvonk »

Excuses voor het verkeerde woord. Ik neem aan dat bogen met verkanting leggen alleen met flexrail werkt?

gjvonk

Bericht door gjvonk »

De titel aangepast, want hoe leggen jullie rails vast? Met kleine spijkertjes? Plakken? En hoe doen jullie dat als je maar beperkt de hoogte hebt, zoals in een schaduwstation of in een helix?

c-rails

Bericht door c-rails »

Voor zover ik weet, worden er verschillende technieken gebruikt. Een schroef met een ringetje over twee biels, spijkeren, vastleggen met ballast en houtlijm, boekbinderslijm, voorstrijk.
Ook heb ik wel gelezen van mensen, die het gewoon met houtlijm vastmaken of dubbelzijdig klevend plakband.
Voor mijn simpel klapbaantje heb ik klemmetjes geprint, die met een schroefje vastgezet worden. Eigenlijk het ringetjes idee, maar met de geprinte klemmetjes, druk je alleen maar op de biels en met een ringetje heb je ook zijdelingse druk en kunnen de biels wat krom worden.

Volgens mij is het dus gewoon een voorkeurssituatie.
Met vriendelijke groet,
Cor

Plaats reactie

Terug naar “Baanplannen”